A Motor, 1915. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)
1915-01-03 / 1. szám
III. évfolyam, 1915. január 31. szám. A MOTOR A Királyi Magyar Automobil Club és a Magyar Királyi Önkéntes Gépkocsizó Testület hivatalos lapja. AZ AUTOMOBILIZMUS ÉS GÉPREPÜLÉS ÉRDEKEIT SZOLGÁLÓ HETENKÉNT MEGJELENŐ KÉPES SZAKLAP. Kiadóhivatal: IX. Erkel utca 12 I. em. 3. Felelős kiadó és igazgató: Friedrich Nándor. Főmunkatárs: GRÓF ZICHY BÉLA REZSŐ. §§ Felelős szerkesztő: Lindner Ernő okt. gépészm. Szerkesztőség: Budapest, 1., Lenke-út 65. szám. Előfizetési ár: 96 Egész évre 20 kor. — Külföldre 26 kor 00 Fél évre . 10 „ . 13 . Negyedévre 5 „ „ 7 „ Hogy lehet a motor teljesítőképességét növelni. A technikus szempontjából e kérdésre egyszerűen az explósiós motorok munkaképlete alapján lehet válaszolni. Egy z hengerű motor teljesítménye lóerőkben: 4.75.60 ahol Pika a robbanó löket alatt fellépő középnyomás. Változtatható értékek csupán a törtszámlálójában fordulnak elő, tehát csupán ezeknek értéknövelésével érhetünk el nagyobb teljesítményt. Miként lehetséges a gyakorlatban ezen értékek növelését elérni úgy, hogy abból káros következmények ne származzanak? Képletünkben első helyen áll a hengerben uralkodó középnyomás, amely függ az automobilisták előtt ismertebb kompresszió nyomástól. Minden automobilista tudja, hogy akkor, ha a motornak nincs elegendő kompressziója, a teljesítmény rohamosan csökken. Ez a kompresszió csökkenés rendszerint a dugattyúgyűrűk rossz szerelése avagy repedése, esetleg a dugattyúnak sérülése által idéztetik elő. Igen gyakran egyébként teljesen kifogástalanul működő motornál is találunk ilyen hibákat, amelyek természetesen hatással vannak a motor összteljesítményére. E hibák kiküszöbölésére legcélszerűbb, ha a motor egyes hengereinek kompresszió nyomását egy úgynevezett kompressométerrel ellenőrizzük, amely nem egyéb, mint egy manométer, amely a gyertyák helyére csavarható. Normális körülmények között az egyes hengerekben, ha a motort kézzel hajtjuk, közel egyforma nyomásnak kell uralkodnia. Amennyiben egyik vagy másik hengerben kisebb nyomást tapasztalunk, úgy elsősorban a dugattyúgyűrűket és a tömítéseket kell megújítani, azután amennyiben ez sem használna, a szelepeket utáncsiszolni. E javítások segélyével igen hathatósan növelhetjük a leszállt kompresszióA Marta automobilgyár katonai teherautóinak indulása egy 600 kilométeres próbamenetre. Abfahrt Marta-Militärlastwagen auf eine Probefahrt über 600 kilometer. d = a hengerátmérő, / = a löket, n = a fordulatszám, mm = a hatásfok. 3