A Motor, 1915. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1915-01-03 / 1. szám

III. évfolyam, 1915. január 3­1. szám. A MOTOR A Királyi Magyar Automobil Club és a Magyar Királyi Önkéntes Gépkocsizó Testület hivatalos lapja. AZ AUTOMOBILIZMUS ÉS GÉPREPÜLÉS ÉRDEKEIT SZOLGÁLÓ HETENKÉNT MEGJELENŐ KÉPES SZAKLAP. Kiadóhivatal: IX. Erkel­ utca 12 I. em. 3. Felelős kiadó és igazgató: Friedrich Nándor. Főmunkatárs: GRÓF ZICHY BÉLA REZSŐ. §§ Felelős szerkesztő: Lindner Ernő okt. gépészm. Szerkesztőség: Budapest, 1., Lenke-út 65. szám. Előfizetési ár: 96 Egész évre 20 kor. — Külföldre 26 kor 00 Fél évre . 10 „ . 13 . Negyedévre 5 „ „ 7 „ Hogy lehet a motor teljesítőképességét növelni. A technikus szempontjából e kérdésre egy­szerűen a­z explósiós motorok munkaképlete alapján lehet válaszolni. Egy z hengerű motor teljesítménye lóerőkben: 4.75.60 ahol Pik­a a robbanó löket alatt fellépő közép­­nyomás. Változtatható értékek csupán a törtszámláló­jában fordulnak elő, tehát csupán ezeknek ér­téknövelésével érhetünk el nagyobb teljesít­ményt. Miként lehetséges a gyakorlatban ezen értékek növelését elérni úgy, hogy abból káros következmények ne származzanak? Képletünkben első helyen áll a hengerben uralkodó középnyomás, amely függ az automo­bilisták előtt ismertebb kompresszió nyomástól. Minden automobilista tudja, hogy akkor, ha a motornak nincs elegendő kompressziója, a tel­jesítmény rohamosan csökken. Ez a kompresszió csökkenés rendszerint a dugattyúgyű­rűk rossz szerelése avagy repedése, esetleg a dugattyú­nak sérülése által idéztetik elő. Igen gyakran egyébként teljesen kifogástalanul működő mo­tornál is találunk ilyen hibákat, amelyek ter­mészetesen hatással vannak a motor össztelje­sítményére. E hibák kiküszöbölésére legcélsze­rűbb, ha a motor egyes hengereinek kompresszió nyomását egy úgynevezett kompressométerrel ellenőrizzük, amely nem egyéb, mint egy ma­nométer, amely a gyertyák helyére csavarható. Normális körülmények között az egyes henge­rekben, ha a motort kézzel hajtjuk, közel egy­forma nyomásnak kell uralkodnia. Amennyiben egyik vagy másik hengerben kisebb nyomást tapasztalunk, úgy első­sorban a dugattyú­­gyűrűket és a tömítéseket kell megújítani, az­után amennyiben ez sem használna, a szelepe­ket utáncsiszolni. E javítások segélyével igen hathatósan növelhetjük a leszállt kompresszió­A Marta automobilgyár katonai teherautóinak indulása egy 600 kilométeres próbamenetre. Abfahrt Marta-Militärlastwagen auf eine Probefahrt über 600 kilometer. d = a hengerátmérő, / = a löket, n = a fordulatszám, m­m = a hatásfok. 3

Next