A Motor, 1922 (10. évfolyam, 1-6. szám)
1922-01-01 / 1-2. szám
1—2. szám. A MOTOR nickel-acélt tartják megfelelőnek. Ugyanazon acélfajta legcélszerűbb az autó- és aeromotorok dugattyúrúdjai számára. Ahol különös könnyűségre helyeznek súlyt, ott edzett 100 kg os kromnickel-acélt találtak megfelelőnek. Az anyag, nem tekintve könnyűségét, rendkívül megfelelő e részek számára, azonban az ilyen nagyértékű kromnickel acéloknál bizonyos nehézséget okoz a kovácsolt részek előállítása. Ahol olcsó gyártás és egyúttal pontosan méretezett kovácsdarabokra helyeznek súlyt, 40—50 kg-os szilárdságú karbonacéllal jó eredményt értek el. Dr. Hatfield: A falusi autóposta. Irta : GÁTI BÉLA műszaki igazgató. Leroy Boileau nemzetgazdász álláspontján vagyok ugyan, aki szerint az állam még a régi feladatokat sem tudja megfelelően elvégezni, új feladatokkal tehát nem szabad megterhelni, mindazonáltal bízom abban, hogy mint különálló közgazdasági tényező, a postaintézet is előbb-utóbb levetkezi a pénzügyminisztérium megkötő béklyóit és új és fontos feladatok ellátására is képes lesz, amiért is az alábbiakat ajánlom: New Zeelandban rendkívül bevált a falusi autóposta. A posta autója minden faluban kora reggel 3—5 óra között megjelen és a termelő telkén veszi fel a postacsomagot és azt azután Wellington főváros fogyasztóihoz szállítja. Tudomásom szerint ez az üzem tejre, tejtermékekre, zöldségre, baromfira, gyümölcsre és más élelmiszerekre van rendszeresítve. Tudjuk jól, hogy a vasúti szállítás lehetetlensége és nagy költsége okozza az óriási drágulást. A falu és a város nem tudják termékeiket kicserélni. A posta nem haladhat tovább a vasúttal, hiszen a vasúti közlekedés hiányossága a postai közlekedés legfőbb megrontója; új módokat, új eljárásokat kell tehát a postaintézetnek kitalálnia. Természetesen a mai benzinárak mellett nehéznek tartom a benzines autók alkalmazását, amelyeknek különben is nagy hibája, hogy éppen a robbanós motorok alkalmazása folytán a szerkezetek nagy igénybevételeknek és így gyors elhasználódásoknak vannak kitéve. Megfelelő ügyes kezeléssel az elektromos autók sokkal jobban használhatók. Előnyük az, hogy pl. a Duna soroksári vízierejének felhasználásával az áramot, illetőleg a hajtóerőt hazai forrásból fedezhetik és így nem függnek külföldi konjunktúráktól. Természetesen az előállítási költségek Amerikában is megnövekedtek, de 100 százalékkal semmi esetre sem. A posta részére szükséges elektromos autók szállítása csakis megfelelő dollárvaluta-kölcsön segélyével lenne eszközölhető, úgyhogy a koronában való fizetés csak tíz év múlva lenne esedékes. Az Amerikában élő magyarok háborús megtakarítása véleményem szerint az ezermillió dollárt meghaladja, erre azonban itt nem akarok kiterjeszkedni, de azt a tapasztalatomat közlöm, hogy amerikai vélemény szerint, ha az állam és megfelelő szervezetek az ügyet pártfogolnák, a kölcsön annál is inkább meg lenne köthető, mert Németország részére nagyösszegű kölcsöntárgyalások vannak folyamatban. A számításokból kitűnik, hogy a kocsik ára 3000 dollár átlagárra vehető fel és ugyanannyit tesz ki az évi kezelés is. A napi költség háromtonnás kocsiknál 10 dollár, azaz békeértékkel számítva olcsóbb mint a lófogat. A falusi autóposta megszüntetné azokat a kínzásokat, amikkel jelenleg falun egy-egy csomag feladása jár. Megfelelő kiképzéssel a csomagolástól egészen el lehetne tekinteni és legfeljebb a küldeménynek, illetőleg a megfelelő rekesznek lezárásáról, pl. enyves pecsétjeggyel való leragasztásáról lehetne szó. A new-zeelandi falusi autóposták békeidőben 60 km távolságra futottak a fővárostól és így 2x60, azaz 120x120 négyzetkilométernyi terület, azaz a megcsonkított Magyarország területének majdnem 14 százaléka volna folytonos élelmezési ellátásba naponként úgy bekapcsolható, hogy az élelmicikkek kora reggel már a fogyasztónál lennének. Ha az autókat korlátolt mérvben személyszállításra is felhasználnák, a jövedelem még inkább fokozható lenne. Tulajdonképpen a postajáratok szervezése ugyanaz maradna, mint eddig, csakis csomagforgalmi könnyebbítések és megfelelő eljárások lennének létesítendők. Az árak lecsökkentésére a falusi autópostának igen nagy jelentősége lenne. Példakép vizsgáljuk meg, hogy mennyire drágítja a tojás árát, ha a vasúttal nem bíró községből kell azt Budapestre is