A Motor, 1922 (10. évfolyam, 1-6. szám)

1922-01-01 / 1-2. szám

1—2. szám. A MOTOR nickel-acélt tartják megfelelőnek. Ugyanazon acélfajta legcélszerűbb az autó- és aeromotorok dugattyúrúdjai számára. Ahol különös könnyű­ségre helyeznek súlyt, ott edzett 100 kg os kromnickel-acélt találtak megfelelőnek. Az anyag, nem tekintve könnyűségét, rendkívül megfelelő e részek számára, azonban az ilyen nagyértékű kromnickel acéloknál bizonyos nehézséget okoz a kovácsolt részek előállítása. Ahol olcsó gyár­tás és egyúttal pontosan méretezett kovács­darabokra helyeznek súlyt, 40—50 kg­-os szilárd­ságú karbonacéllal jó eredményt értek el. Dr. Hatfield: A falusi autóposta. Irta : GÁTI BÉLA műszaki igazgató. Leroy­ Boileau nemzetgazdász álláspontján va­gyok ugyan, aki szerint az állam még a régi feladatokat sem tudja megfelelően elvégezni, új feladatokkal tehát nem szabad megterhelni, mindazonáltal bízom abban, hogy mint külön­álló közgazdasági tényező, a postaintézet is előbb-utóbb levetkezi a pénzügyminisztérium megkötő béklyóit és új és fontos feladatok ellá­tására is képes lesz, amiért is az alábbiakat ajánlom: New­ Zeelandban rendkívül bevált a falusi autóposta. A posta autója minden faluban kora reggel 3—5 óra között megjelen és a termelő telkén veszi fel a postacsomagot és azt azután Wellington főváros fogyasztóihoz szállítja. Tudo­másom szerint ez az üzem tejre, tejtermékekre, zöldségre, baromfira, gyümölcsre és más élelmi­szerekre van rendszeresítve. Tudjuk jól, hogy a vasúti szállítás lehetetlen­sége és nagy költsége okozza az óriási drágu­lást. A falu és a város nem tudják termékeiket kicserélni. A posta nem haladhat tovább a vasúttal, hiszen a vasúti közlekedés hiányossága a postai közlekedés legfőbb megrontója; új módokat, új eljárásokat kell tehát a postainté­zetnek kitalálnia. Természetesen a mai benzinárak mellett ne­héznek tartom a benzines autók alkalmazását, amelyeknek különben is nagy hibája, hogy éppen a robbanós motorok alkalmazása folytán a szerkezetek nagy igénybevételeknek és így gyors elhasználódásoknak vannak kitéve. Meg­felelő ügyes kezeléssel az elektromos autók sok­kal jobban használhatók. Előnyük az, hogy pl. a Duna soroksári vízierejének felhasználásával az áramot, illetőleg a hajtóerőt hazai forrásból fedezhetik és így nem függnek külföldi konjunk­túráktól. Természetesen az előállítási költségek Ameri­kában is megnövekedtek, de 100 százalékkal semmi esetre sem. A posta részére szükséges elektromos autók szállítása csakis megfelelő dollárvaluta-kölcsön segélyével lenne eszközöl­hető, úgyhogy a koronában való fizetés csak tíz év múlva lenne esedékes. Az Amerikában élő magyarok háborús megtakarítása vélemé­nyem szerint az ezermillió dollárt meghaladja, erre azonban itt nem akarok kiterjeszkedni, de azt a tapasztalatomat közlöm, hogy amerikai vélemény szerint, ha az állam és megfelelő szervezetek az ügyet pártfogolnák, a kölcsön annál is inkább meg lenne köthető, mert Német­ország részére nagyösszegű kölcsöntárgyalások vannak folyamatban. A számításokból kitűnik, hogy a kocsik ára 3000 dollár átlagárra vehető fel és ugyanannyit tesz ki az évi kezelés is. A napi költség háromtonnás kocsiknál 10 dollár, azaz békeértékkel számítva olcsóbb mint a ló­fogat. A falusi autóposta megszüntetné azokat a kínzásokat, amikkel jelenleg falun egy-egy cso­mag feladása jár. Megfelelő kiképzéssel a csoma­golástól egészen el lehetne tekinteni és legfel­jebb a küldeménynek, illetőleg a megfelelő rekesznek lezárásáról, pl. enyves pecsétjeggyel való leragasztásáról lehetne szó. A new-zeelandi falusi autóposták békeidőben 60 km távolságra futottak a fővárostól és így 2x60, azaz 120x120 négyzetkilométernyi terület, azaz a megcsonkított Magyarország területének majdnem 14 százaléka volna folytonos élelme­zési ellátásba naponként úgy bekapcsolható, hogy az élelmicikkek kora reggel már a fogyasz­tónál lennének. Ha az autókat korlátolt mérv­ben személyszállításra is felhasználnák, a jöve­delem még inkább fokozható lenne. Tulajdonképpen a postajáratok szervezése ugyanaz maradna, mint eddig, csakis csomag­forgalmi könnyebbítések és megfelelő eljárások lennének létesítendők. Az árak lecsökkentésére a falusi autópostának igen nagy jelentősége lenne. Példakép vizsgáljuk meg, hogy mennyire drágítja a tojás árát, ha a vasúttal nem bíró községből kell azt Budapestre is

Next