A Szív, 1920-1921 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1921-01-22 / 21. szám

Budapest, 1921. január 22. VI. évfollyam. # 21. szám. O­S 3 DIóUS 821V6 * SZ­H € TI • ÖRTGÍSlTÖae O Szív előfizetési ára egész évre 112 korona. Tümeges rendelésnél 50 példánytól kezdve 20 százalék kedvezmény. Kiadóhivatal! cím: Budapest, Vill. ker., Horánszky­ u. 20 MEGJfcLtNIK; ÉS. b^SCKESZTOSEG ÉS KIADOt jmuDQa­ SAOJm^oa i buda pest. v mi­or Ansz­k­y Ára 2 kor. SZEPKESZT­ŐSEG és KIA­DÓHIVATAL K i CD ! A ‘ UTCA 20. p‘3to9-&ZtV6*ö*ÖVe(Tö^6 Jézus Szive Szövetség Szociális Müve. A napokban keresztelés volt! A Jézus Szive Szövetség legújabb szülöttjét tartottuk kereszt­víz alá. Jézus Szíve Szövetsége kezdettől felismerte a Szent Szív tiszteletének szociális jelentőségét és mindenkor vallotta, hogy a rendíthetetlen meggyőződéssel szociális bajok orvoslásánál a Jézus Szíve tiszteletre még fontos feladatok várnak. Annyira már vagyunk, hogy felismertük, szá­mottevő tényezők csak akkor leszünk, ha mi keresztények is szervezkedünk. Igen, de hogy a kövek, melyeket egymásra rakosgatunk, tar­tós, szilárd épületté tornyosuljanak, egy össze­tartó erőre van szükség, amel­y az egyed­eket egymáshoz fűzi, mint a sejtszálak a sejteket és az egész keresztény társadalmat egy szerves egésszé alakítja. Ez az összetartó erő nem lehet más, mint a szeretet. A gyűlölet bomlasztotta fel a társadalmat, az ásta a feneketlen örvényt, amely a a társadalmi osztályokat egymástól elkülöníti; szeretetnek kell egyesítenie azt, ami fel­bomlott, a Szeretet feladata a mély szakadé­kokat kitölteni és a társadalmi osztályokat egy­máshoz közelebb hozni. Ennek a szeretetnek pedig nincs más forrása, mint Jézus szentsége, Szive. Hogy azonban a szent Szív szeretete a tö­megek Szivében is visszhangra találjon, ne té­vesszük szem előtt a Mester példáját, melyet az Isten országának terjesztésében nekünk adott. «Jót cselekedvén, járt körüli — mondja róla a Szentirás. Jócselekedeteink áltak kell nekünk is Jézus Szive országának terjesztését előmozdítanunk. Ezt célozza Jézus Szive Szövetség újonnan alakult szakosztálya, a Szociális Mű. Nagy feladatok megoldásához mindenekelőtt áldozatkész munkaerőkre van szükség. Hogy a lelkészkedő papság sorából minél­­ többen annál osztatlanabbul szentelhessék ma­ukat a Jézus Szive tisztelet terjesztésére, a S­zociális Mű programmjába veszi, hogy lelkészkedő papság sorából azoknak, kiket esetleg a megélhetés gondjai a szent Szívnek szentelt munka osztatlan végzésében gátolnak, életszükségleteikről való gondoskodásban (lakás­kérdés, ruhagondozás, betegápolás stb.) segít­ségére siet. Hasonlóképpen minél buzgóbb Jézus Szive apostolok képzését szolgálja a Szent Ignác-féle zárt lelkigyakorlatok eszméjének felkarolása, hogy végre megvalósulást nyerjen a Jézus Szive Szövetségnek régi kedves gondolata: a zárt lelkigyakorlatos ház, ahol nemcsak a pap­ság, hanem a világi hívek is Szent Ignác isko­lájában igazi Jézus Szíve apostolokká képez­hessék magukat. Ezek mellett a Szociális­ Mű jótékony szerete­­tét kiterjeszti az elhagyatott gyermekekre, az erkölcsileg veszélyeztetett ifjúságra, a szegény betegekre és különös módon a nyomorgó mun­káscsaládokra valláskülönbség nélkül. Programmját az egyesület szociál-karitatív alapon kívánja megvalósítani, amennyiben fő­­törekvése odairányul, hogy a szegényeket nem csak alamizsnával segítse, hanem hogy a mun­kaképesek számára munkaalkalmat is szerezzen; amennyire lehetséges, nemcsak a bajt meg­szüntesse, hanem azt megelőzze. Céljának megfelelően a Szociális Mű t­a­g­­­j­a­i feloszlanak működő tagokra, akik a sze­gények és betegek látogatására vállalkoznak és egyéb munkákban is­ az egyesület szolgálatába állanak. Ezeken kívül vannak alapító tagok, akik egyszer s mindenkorra legalább 1000 koro­nát vagy tíz éven át évi 100 koronát fizetnek az egyesület céljaira. Végül a pártoló tagok, a szegények segélyezésére legalább évi 10 ko­rona fizetésére kötelezik magukat. Eszméinek terjesztésére az egyesület havon­ként legalább egy nyilvános gyűlést tart, amelyen az ös­szes tagok megjelennek. Ezen kí­vül a működő tagok időről-időre tanácsülésre jönnek össze, ahol a folyó ügyeket tárgyalják. Ápoljuk a Jézus Szíve Szövetség ez új hajtá­sát és ébresztgessük a szivekben Jézus könyö­rületes és irgalmas Szivének szereteted hadd foglalja el az a legtöbb nyomor forrását képező Szívtelen önszeretetnek és a társadalmi kötelé­keket széttépő osztálygyülöletnek helyét. Ha ez megtörténik, akkor meg lesznek oldva a nagy szociális problémák, melyektől mindenfelé an­­­nyira vajúdik az emberiség. ÜHHHI Az erdélyi kath. iskolák szomorú helyzete. — Anyagi eszközök híjával nem tudják fönntartani azokat. — Ma m­ég Számos kath. iskola van Erdély­­­­ben. Az uj impérium néhányat elvett, néhá­­­­nyat nem engedélyezett, többet eltűr. Ezidő s­ze­­­­rint 240 elemi iskola, 24 polgári iskola, 1 föld­­i m­ivesiskola, 8 főgimnázium, 1 főreáliskola, 3 tanítóképző, 1 polgári képző, 1 bölcseleti és hittudományi főiskola működik. A román impérium nem zárhatott be minden kath. iskolát, mert negyedét se bírta átvenni. Előre látja, hogy az erdélyi kath. közönség úgyse tudja azokat hosszasan fenn­tartani. Laste­an kénytelen lesz feladni s a román állam majd fokozatosan átveheti. Ne téves­szen meg senkit, hogy a kis Romániá­ban volt néhány kath. iskola. Nagyobb vá­rosokban szemkiszurásból eltűrtek egyet-egyet. A s­zinmagyar és szinkatholikus csángó földön azonban egyet Se.­­Intő példa e tekintetben a máramaros­szigeti piarista gimnázium sorsa. A magyar állam s a piarista-rend 1911-ben szerződést kötöttek, melynek értelmében a rend nyolcosztályúvá fej­leszti középiskoláját s az építésre szánt 350.000 korona államsegély részleteit törleszti, az ál­lam viszont a tanároknak személyi pótlékot, az iskolának pedig 50.000 korona évi segélyt ígért. Ígéretét nem tudta beváltani, mert csak 10.000 koronával járult a 135.037 koronányi évi kiadáshoz s a rend törlesztette az építési köl­csön évi részleteit s adta a telket is. A román állam máris­ rátette a kezét a piarista­ rend tu­lajdonát képező iskolára azon a címen, hogy­­ a 10 százalék magyarság a 80 százalék ro­mánsággal szemben nem igényelheti az isko­lát a maga részére s a főgimnázium nem szolgálhat a 40.000 főnyi zsidóság természet­­ellenes magyarosítására sem­. Minő statisztika s minő indokolás. Máramarosszigeten 82­1 szá­zalék volt 1910-ben a magyar lakosság! Ott van azonban a nagy baj, hogy a leg­több iskola a katholikusok adományaiból és a tandíjból él, mert eddigi segélyforrásaik mind megszűntek. A katholikus nép pedig túlnyo­móan szegény lévén, a gyermekei iskolázásá­ból reá háramló példátlan költségeket a jövő esztendőben már nem tudja viselni. Vannak elemi iskolák, ahol az iskolafenntartás költsé­gei miatt havi 150 koronát kell egy gyermekért tandíj címén bekérni, több középiskolában az évi tandíj 1500 korona, ami természetesen csak jelentéktelen töredéke a gyermek iskolázása valódi költségeinek. Ebben az aránytalan küzdelemben a Szegény kath. lakosság természetszerűen odajut, hogy gyermekeit nem járathatja egyháza iskoláiba, hanem kénytelen az orthodoxia céljait szolgáló, teljesen alantas szintáju román nemzeti isko­lába küldeni. Csak az ottani m­agynf tudja, mit jelent ez! Hathetes tanfolyamon képzett, teljesen művelet­len embereket állított az új impérium­ az elemi iskolába. Egyik városban például a háború fo­lyamán felvettek a hadbavonultak pótlására egy Batencian nevű kisegítő postaszolgát, ami ol­­vasni alig tudott. Földrajzi ismereteket a pos­tán szerzett. Tavaly ezt az embert tanfolyamra hívták s azután kinevezték Csikszentmártonfca elemi iskolai tanítónak. Elképzelhető, hogy mit jelentenek a klíndi­­a­kus­ iskoláik az egyetemes emberi művelődés, faji érzés és a katholikus egyházi érdek­­szempontjából.­­ * Testvérek! Imádkozzunk Erdélyért! Jézus Szive! Könyörülj a magyarokon! Ott is felismerték! — A holland püspöscSIc 8 szociáldemokrácia ellen. •— Uttrechtből jelentik: A holland püspöki kar közös levelet bocsátott ki, amelyben állást fog­lalt a szociáld­emok­rácia ellen. Fölhívja a hívek figyelmét a marxismusban rejlő társadalmi és erkölcsi veszélyekre. A pásztorlevelet Hollandia minden egyes templomában felolvasták. Ez katholikus gondolkodás ! Hágából jelentik. Egy párisi pap, aki Hollan­diában egy párisi kápolna építésére gyűjtött köszönő levelet intézett Hollandia legnagyobb katholikus újságjának, a »Maasbode« szerkesz­tőségéhez. A köszönő levelet következőképpen fejezi be: »Amikor egyszer egy előttem­ isme­retlen úrhoz fordultam támogatásért, az a kö­vetkezőket mondotta: Főtisztelendő úr, majd­nem egész vagyonomat elvesztettem, de még sohasem tagadtam meg egy papnak a kérését. Itt vasi 5 forint, ez az egész, amit adhatok. Majd hozzátette, hogy német állampolgár. Meglepve mentegetődztem, hogy éppen tőle kértem Fran­­­ciaország részére adományt, amire ő nyájasan felelt. Három testvérem esett el a Franciaor­szág ellen vivett háborúban, de azért gyűlöl­nöm kell Franciaországot? Ön azért jött ide, hogy lelkeket nyerjen meg az Istennek s ebben én is segítségére leszek, mert Isten előtt valameny­­­nyien egyformák vagyunk.« Előkelő dicséret. — Amerika protestáns elnöke a katholikusokról. — Harding, az Unió új elnöke a minap részt­­vett a panamai Balboa-ban a katholikus nők nemzeti tanácsá­nak házavatásán. Az­ ünnepsé­gen sok kiválóság jelent meg, a többi közt Belisario Porras panamai elnök is. Harding üd­vözlő beszéde során a következő nyilatkoza­tot tette, amely nagy megelége­dést keltett az amerikai katholikusok körében: - Nem vagyok katholikus, de úgy érzem, a­hogy Sokkal több vallásos szellemnek kellene szociális munkában eláradnia. Ezért becsü­­­löm a katholikusokat azért a munkáért, amelyet háború során és az újjáépítés folyamán végeztek. Kívánom, hogy tevékenységüket a le­hető legnagyobb siker koronázza. ■

Next