A Toll, 1935 (7. évfolyam, 1-7. szám)

1935-01-22 / 1. szám

A TOLL BUDAPEST, 1935 JAN. 22 VII. ÍVF. T. (77.) SZ. NONUM PREMATUR? . . . Egyik jelentékeny írónk, akinek a háború alatt na­gyon komoly sikere volt egészen újhangú regényével, ti­zenöt évig írta meg második regényét s ezzel a másfél év­tizeddel alighanem felállította a magyar regényírás idő­rekordját. Közvetlenül utána valószínűen Hatvany Lajos következik, aki 1927 óta dolgozik egy regény­ trilógián s ha nem csalódom, legalább még néhány évig eldolgozik rajta. Ez irígylésreméltó példákkal szemben viszont sere­gével tudnék felsorolni sikerült, sőt kitűnő magyar regé­nyeket, amelyek hónapok, sőt hónapoknál rövidebb idő alatt készültek és elolvasásuk után egyáltalában nem me­rült fel bennem a kérdés, hogy mennyivel lehetnének job­bak, teljesebbek, érettebbek, ha írójuk legalább a horá­­tiusi kilenc évet szánta volna megérlelésükre. Azt hiszem, hogy az írás időtartama elsősorban egyéni tulajdonságok­tól függ. Vannak író­típusok, amelyeket lelkialkatuk a minden stiláris megoldást és minden érzelmi árnyalatot fe­lelősségteljesen tisztázó munkamódszerre kényszerít, ezzel szemben a másik típus csak az alkotókészség anarchikus szabadjára eresztésével, az úgynevezett „katasztrófatempó­val“ tudja kifejezni önmagát. Hogy tehát egy regény meny­nyi idő alatt készül, nem csupán írója magánéletétől, gaz­dasági és szociális viszonyainak rendezettségétől, vagy ren­dezetlenségétől függ: egész sor kiváló magyar regényírót ismerek, aki nyugalmasabb és biztosítottabb életviszonyok mellett sem szánna éveket egy regény megírására, mert koncentrált izgalmát és lendületét, mely egy darabban s egyszerre hozza ki belőle a művet, konstitúciójánál fogva nem tudja beletörni az egyenletes ütembe, amellyel a foly­ton csiszoló, fontolgató, tisztogató, egy jelző pontosságáért a matematikus lelkiismeretességével küszködő ellentétes írótípus dolgozik. A művészi alkotás kvalitására nem is lehet készülése évének számából következtetni: Rossini például tizenhat nap alatt írta meg a Sevillai borbélyt, amely vitat­hatatlan remekmű, Wilde Oscar néhány éjszakán át dik­tálta le Dorian Gray arcképét, amely alighanem legjobb alkotása. Viszont Gide egyik könyvét fantasztikusan rövid idő alatt írta, a másikkal évekig elbíbelődött: az időtartam tehát nem is kizárólag az író lelkialkatától, de a műtől is

Next