A Toll, 1935 (7. évfolyam, 1-7. szám)
1935-01-22 / 1. szám
A TOLL BUDAPEST, 1935 JAN. 22 VII. ÍVF. T. (77.) SZ. NONUM PREMATUR? . . . Egyik jelentékeny írónk, akinek a háború alatt nagyon komoly sikere volt egészen újhangú regényével, tizenöt évig írta meg második regényét s ezzel a másfél évtizeddel alighanem felállította a magyar regényírás időrekordját. Közvetlenül utána valószínűen Hatvany Lajos következik, aki 1927 óta dolgozik egy regény trilógián s ha nem csalódom, legalább még néhány évig eldolgozik rajta. Ez irígylésreméltó példákkal szemben viszont seregével tudnék felsorolni sikerült, sőt kitűnő magyar regényeket, amelyek hónapok, sőt hónapoknál rövidebb idő alatt készültek és elolvasásuk után egyáltalában nem merült fel bennem a kérdés, hogy mennyivel lehetnének jobbak, teljesebbek, érettebbek, ha írójuk legalább a horátiusi kilenc évet szánta volna megérlelésükre. Azt hiszem, hogy az írás időtartama elsősorban egyéni tulajdonságoktól függ. Vannak írótípusok, amelyeket lelkialkatuk a minden stiláris megoldást és minden érzelmi árnyalatot felelősségteljesen tisztázó munkamódszerre kényszerít, ezzel szemben a másik típus csak az alkotókészség anarchikus szabadjára eresztésével, az úgynevezett „katasztrófatempóval“ tudja kifejezni önmagát. Hogy tehát egy regény menynyi idő alatt készül, nem csupán írója magánéletétől, gazdasági és szociális viszonyainak rendezettségétől, vagy rendezetlenségétől függ: egész sor kiváló magyar regényírót ismerek, aki nyugalmasabb és biztosítottabb életviszonyok mellett sem szánna éveket egy regény megírására, mert koncentrált izgalmát és lendületét, mely egy darabban s egyszerre hozza ki belőle a művet, konstitúciójánál fogva nem tudja beletörni az egyenletes ütembe, amellyel a folyton csiszoló, fontolgató, tisztogató, egy jelző pontosságáért a matematikus lelkiismeretességével küszködő ellentétes írótípus dolgozik. A művészi alkotás kvalitására nem is lehet készülése évének számából következtetni: Rossini például tizenhat nap alatt írta meg a Sevillai borbélyt, amely vitathatatlan remekmű, Wilde Oscar néhány éjszakán át diktálta le Dorian Gray arcképét, amely alighanem legjobb alkotása. Viszont Gide egyik könyvét fantasztikusan rövid idő alatt írta, a másikkal évekig elbíbelődött: az időtartam tehát nem is kizárólag az író lelkialkatától, de a műtől is