A Toll, 1935 (7. évfolyam, 1-7. szám)

1935-01-22 / 1. szám

iüerg; azoktól az akadályoktól, nehézségektől, amelyek az alkotásnak az író számára is kiszámíthatatlan folyamatában, az önálló életre kapott alakok váratlan konfliktusaitól, eredetileg mellékesnek szánt motívumok előreláthatatlan kiszélesedésétől keletkeznek, —­ szóval, csupa olyan csomó­tól, amellyel az író önmaga nehezíti meg a saját dolgát s amellyel egyszer könnyen megbirkózik, másszor viszont csak­ hosszas megrekedések, vívódások árán. Önmagában tehát még nem kellene túlértékelni az egyébként minden értékelésre érdemes új magyar regényt, csak azért, mert tizenöt éven át íródott, de az is kétségtelen, hogy a ma­gyar regény átlagos, röpke időtartama nem annyira a pszi­chológiai, mint valóban a szociális körülményekkel magya­rázható. Regényírásunk expressz tempójának hagyományát maga az újkori regény apja, Jókai teremtette meg, aki nemritkán egyidőben három regényt írt folytatásokban napi és hetilapokban, mert hosszú és dicsőséges pályáján neki sem akadt nem is tizenöt, csak másfél olyan anyagilag nyu­galmas éve, amikor megfontoltan írhatta volna meg a folt­­talan remekművet. Bródy Sándor íróasztaláról lapzártakor ragadta el a nyomdász a regényfolytatást, Móricz Zsigmond háború utáni regényeinek nagy része szintén tárcafolytatá­sokban íródott , s ha e regények a magyar elbeszélő­irodalom csúcsát jelzik is, így történhetett meg, hogy nem egy könyvében a hősnek a harmincadik oldalon más a neve, mint az ötvenharmadikon. A legfiatalabb generáció túlnyo­mó része szintén erre a veszedelmes vabanque tempóra kény­szerül. A tempó eredménye természetesen bizonytalan, mert az író átmeneti, testi és lelki diszpozícióinak jóvátehe­tetlenül ki van szolgáltatva. Ennek a tehetséggel való rablógazdálkodásnak az az oka, hogy Magyarországon a legnagyobb könyvsiker sem biztosít írójának, ha csak egy évig írja a regényét, annyi napibért, amennyit a réparit­kító munkás a nem túlságosan bőkezű nagybirtokon keres. A könyvkiadók dömpingje olyan minimálisra zsugorította az írói honoráriumot, hogy ha a népszerű kétpengős könyv­­sorozatot vesszük alapul, a nagy könyvsikernek számító tízezres példányszámnál sem kereshet a regényíró többet 1600—2000 pengőnél. Ez azt jelenti, hogy az az író, aki egy évig dolgozik a könyvén, havi 120 pengő utólagos jö­vedelemre tehet szert, aki pedig tizenöt évig dolgozik egy könyvön, havi 11 pengős kegydíjat kaphat a magyar kul­­túrközvéleménytől, feltéve, ha csakugyan eléri a ritkaság­­számba menő tízezres példányszámot! Karinthy mondta egy­szer, hogy nem dolgozhatik, mert ha dolgoznék, nem lenne miből élnie — csakugyan, dolgozni abban az értelemben, amiben a nyugati írók, csak a kiváltságosok tudnak, a gaz­dagok, a betegesen aszkétikus hajlamúak és azok a tiszte­letreméltó kevesek, akikben a magyar író szégyenletes szó.

Next