Agenda Zilei, noiembrie 1997 (Anul 2, nr. 256-280)

1997-11-01 / nr. 256

Ștefan Kiraly vindea secrete de stat pentru 1500 dolari lunar pe Mattel 1 V ______________________ COTIDIAN DE INFORMAȚII ȘI DIVERTISMENT Prețurile cresc, salariile scad, dar românii pun bani la bancă Pag. 6 Miniștrii lui Ciorbea își pun piedică unul altuia Impozitul pe venitul global a împărțit autoritățile române în două tabere Cu toții sunt de acord că noul sistem este necesar, dar diferă părerile în ceea ce privește momentul aplicării lui. Despre introducerea impozitului pe venitul global al contribuabililor - persoane fizice - au vorbit și miniștrii cabinetului Văcăroiu, dar în timpul mandatului acestuia proiectul a rămas pur teoretic. Mircea Ciumara, ministrul finanțelor, a reluat ideea și a declarat tranșant, încă din vara acestui an, că noul sistem va f introdus de la 1 ianuarie 1998. Colegii săi de cabinet nu au reacționat atunci, însă acum, pe măsură ce se apropie sfârșitul anului 1997, iau atitudine, considerând că românii nu sunt pregătiți să-și contabilizeze singuri veniturile. Ulm Spineanu, ministrul reformei, e adeptul aplicării sistemului începând din 1999. Contribuabilii, la rândul lor, sunt speriați de ce o să le aducă noua lege. Seu tem că veniturile lor vor scădea. Ciumara F afirmă contrariul. El spune că noua impozitare va veni în sprijinul cetățenilor, că veniturile la bugetul statului nu vor crește ca urmare a introducerii noului sistem CT RUDNITCHI Pag. 4 Ministrul finanțelor, Mircea ____ Ciumara Ministrul reformei, Ulm Spineanu Multe promisiuni și dispute la Fabrica de Bere Maradona rămâne sau pleacă... din fotbal? Pag. 7 Ziua Morților în 994, Odil Aptul, conducătorul Mănăstirii Benedictine din regiunea franceză Cluny, a rânduit ca lăcașul de cult al cărui mentor era să închine ziua de 2 noiembrie tuturor răposaților. Patru secole mai târziu, Biserica Catolică proclama data respectivă drept Zi de comemorare a tuturor răposaților. Sărbătoarea a fost preluată „prin simpatie“, după cum declara ÎPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului, și de către credincioșii ortodocși, care au unul dintre cele mai dezvoltate culturi ale morților și care s-au obișnuit să numească solemnitatea drept Ziua Morților. După canoanele romano-catolice ceremonia începe în după-amiaza zilei de 1 noiembrie, când credincioșii se adună în cimitir. Se spun rugăciuni, se fac meditații în cinstea morților, se binecuvântează mormintele și se aprind lumânări. Rugăciunile rostite cu acest prilej se doresc a fi un sprijin pentru cei care, conform credinței catolice, se află în Purgatoriu pentru a se curăța de păcate și a putea fi primiți de Dumnezeu. Aprinderea lumânărilor simbolizează faptul că moartea nu înseamnă sfârșitul. Data de 1 noiembrie este trecută și în Calendarul ortodox drept zi de pomenire a morților. FRANCISC CSIZMARIK Și la Timișoara s-a încheiat greva foamei In cea de-a opta zi de grevă a foamei, cei șapte revoluționari din Timișoara mai așteptau protocolul Guvernului. Așa s-a găsit ieri dimineață la ora 9 deputatul Ștefan Glăvan, care a intrat în cortul greviștilor surprins că aceștia nu renunțaseră la protest. După câteva demersuri, parlamentarul a obținut, prin fax, de la București, protocolul pe care l-a adus la cunoștința greviștilor. Cei șapte au căzut de acord că punctele conținute în document acoperă, într-un procent satisfăcător, solicitările lor și ca urmare l-au anunțat pe prefectul de Timiș, Dumitru Ganț, că se retrag din greva foamei. Nu înainte însă de a-i smulge acestuia două promisiuni: că va pleda pentru ca legea și istoria să consemneze că Timișoara a fost singură între 16-21 Decembrie 1989 și că participanții la grevă nu vor suferi nici un fel de consecințe în urma protestului lor. Cu toate că-i promiseseră, la rândul lor, prefectului că vor elibera spațiul din fața Prefecturii până la ora 14, deja la 12,30 cortul era dezasamblat. La ieșirea din greva foamei, nivelul glicemiei celor șapte revoluționari timișoreni era cuprins între 20 și 40. VETUȚA DENGHEL La Tallin, Coifan a stat în „coasta“ FBI Cea de-a doua „Conferință Europeană a serviciilor specializate în lupta contra corupției“, desfășurată la începutul săptămânii la Tallin (Estonia), a reunit reprezentanții serviciilor speciale angajate în cruciada împotriva corupției. Chiar dacă nu are umerii plini de epoleți, Viorel Coifan, președintele Consiliului Județean, s-a simțit în mediul lui printre șefii serviciilor de combatere a corupției din FBI sau Scotland Yard. Printre subiectele dezbătute în cadrul conferinței au figurat tehnicile de anchetă în piețele financiare publice, corupția în licitațiile publice, teme care vor constitui baza propunerilor pe care Viorel Coifan le va insera în referatul activității Comisiei anticorupție din Timișoara. „Participarea mea la această conferință se va resimți în materialul pe care îl pregătesc pentru președintele Constantinescu. Acesta va conține propuneri concrete vizând îmbunătățirea luptei împotriva corupției, modificări bazate pe documentația «Serviciului internațional central de prevenire a corupției»“, a precizat Viorel Coifan. CAMELIA BOGDAN La televiziunea ANALOG Film artistic: ora 2 la televiziunea ANALOG Concurs „Agenda zilei“ ora 2130 Film artistic: Arizona HEATra 2215 Câinii vagabonzi din București au ajuns celebri Un articol pe tema populației canine din capitala României, publicat în revista „Panorama“, dă amănunte și date care fac din București cel puțin un oraș „exotic“, dacă nu unul care trebuie evitat de potențialii turiști. „La o populație de peste 2,5 milioane locuitori sunt 300 000 de câini vagabonzi“, afirmă autorul materialului, care precizează că, zilnic, cel puțin 250 de persoane se duc la poliție ca să reclame că au fost mușcați de câinii nesupravegheați, înainte de a ajunge să se trateze. Semnatarul articolului caută și o explicație a invaziei canine și-o găsește în anul 1984, când în inima Bucureștiului au început marile demolări pentru „construirea colosalei reședințe personale a dictatorului din acea vreme, Nicolae Ceaușescu, pentru terminarea căreia țara a fost adusă în pragul falimentului“. In articol se menționează și timidele măsuri întreprinse de oficialități pentru a ține fenomenul sub control. TtrilUILIC’ PREMIAZĂ ÎN FIECARE ZI CU ZI UN CUMPĂRĂTOR