Agenda, ianuarie-martie 1991 (Anul 2, nr. 1-13)

1991-01-05 / nr. 48 (nr. 1)

M**0*n*i €* Săptămânal de informații și divertisment Anul II TIMIȘOARA NR. 48 5 IANUARIE 1991 Apare sîmbătă Preț : 5 lei O PREMIERĂ ÎN DOMENIUL MEDICAL? Convorbire realizată cu dl. dr. VICTOR BABUȘCEAC, director al Direcței Sanitare a județului Timiș — Domnule dr. Victor Babușceac, care vor fi perspectivele asistentei medicale în Timișoara și in județ ? — Avînd în vedere dificultățile cu care începem anul 1991, prin limitarea finanțării din bugetul de stat a direcțiilor sanitare, va trebui să găsim o metodă de a ne finanța o serie de activități medicale, instrumentar medical, importul de medicamente, piese de schimb etc. în momentul de față, avînd în vedere că mai mult de 75% din buget este destinat salarizării, iar pentru restul activităților rămîn numai 25%, greutățile vor fi tot mai mari, astfel că singura soluție rezonabilă pentru îmbunătățirea asistenței medicale este trecerea la un sistem de autofinanțare. Nu putem supune populația la activități medicale cu plată, fiindcă aceasta ar duce la o scădere și mai mare a bugetului familial, care este și așa mult solicitat în momentul de față. ec, neavînd posibilități de a introduce sisteme de plată, acestea nefiind corecte din punct de vedere umanitar, trebuie trecut la sistemul care este încetățenit în întreaga lume, și anume : asigurările medicale, în funcție de sumele plătite (prime de asigurări) unei societăți de asigurare (sau mai multor societăți de asigurare) special destinate acestui scop, vom putea oferi servicii plătite, costul cărora va fi acoperit de societățile amintite. Deci în schimbul unei sume modice, în funcție de valoarea leului pe piața liberă, vor trebui vărsate în contul acestor societăți de asigurare sume pe membrii de familie, pe calități de prestație medicală, în funcție de care se va acorda asistență medicală. Această formă de asigurări, Direcția Sanitară Timiș a discutat-o atît cu fostul ministru al sănătății prof. Dan Enăchescu, cît și cu actualul ministru dr. Bogdan Marinescu, și sperăm că va fi cuprinsă în noua lege sanitară, pe care cu toții o așteptăm să apară. Județul Timiș este primul județ din țară care a propus această formă de asigurări medicale și va fi primul unde se va aplica în mod experimental. în Timișoara există un ..sîmbure“ de asigurări private, o societate mixtă româno-germană, care este de acord să conlucreze cu noi și în acest domeniu. Primele de asigurare vor fi diferențiate în funcție de posibilitățile materiale ale fiecărei familii, pe baza cărora se va face și o diferențiere a actului medical, dar toți oamenii trebuie să aibă acces la acesta. în concepția noastră vor fi gratuități pentru o serie de categorii, în special în asistența mamei și copilului, a urgențelor medico-chirurgicale Dacă studiem orice țară, care are un sistem avansat de asigurare a sănătății, acest sistem cuprinde din punct de vedere financiar o finanțare din bugetul de stat (care merge pînă la 14%, față de 7 —8 % la noi), sistemul de asigurări medicale și o a treia formă de asigurare este sistemul cabinetelor medicale particulare. Aceste trei forme vor trebui să coexiste și la noi, în așa fel nicit să funcționeze și în sectorul sanitar legea cererii și ofertei, în funcție de calitatea actului medical. Cind credeți că va putea fi aplicat acest sistem ? — Totul depinde de apariția „Legii sanitare“, de felul cum este luat în considerare punctul nostru de vedere, în care avem prioritate abolută în țară. Dacă această lege apare și nu vom avea nici o piedică din partea legislației, putem porni imediat. — O parte din venitul realizat din consultații va reveni și medicului, ducînd la dispariția treptată a noțiunii de „cadou“, dat medicilor ? — Bineînțeles că o parte va reveni medicului, iar prin acest sistem se va face o selecționare riguroasă a medicilor ; astfel, cei care se vor dovedi inapți să supraviețuiască acestui sistem, adică aceia care nu vor avea un număr suficient de consultații, nu vor fi căutați de bolnavi, vor ajunge șomeri. Șomajul nu va putea fi evitat, mai ales că în prezent, cifra de școlarizare în universitățile din țară este foarte mare, prin înființarea de noi facultăți de medicinări Domnule director, în speranță că Timișoara va putea da încă un exemplu și în domeniul sanitar, în ceea ce privește calitatea actului medical și a modului de adresabilitate a populației la sănătatea de care are atîta nevoie, vă mulțumim pentru informațiile date. consemnat de dr. LUCIAN CIUCUREL ■TELEX-TELEX-TELEX • Recent, in portul Mersin, din reia, a început încărcarea a 200 i ulei de floarea soarelui, 190 .one zahăr rafinat, 100 tone lapte praf și 10 tone stafide, în valoare de 730 mii dolari, cu destinația România, cu titlu de ajutor umanitar acordat poporului român de către guvernul turc. Acest ajutor se adaugă la cele 20 tone medicamente și echipamente medicale acordate României de Semiluna Roșie din Turcia, in primele zile ale Revoluției. • Un deficit bugetar (previzibil) de 37 miliarde lei, la această cifra se oprește proiectul de buget înaintat de guvern Parlamentului spre dezbatere și aprobare. La conferința de presă, consacrată prezentării acestui proiect, domnul Theodor Stolojan, ministrul finanțelor, a ținut să asigure că, și contextul situației economice oficile pe care o traversăm și al măsurilor de reformă a economiei se află în curs sau vor fi implementate în continuare, metodologia de elaborare a bugetului și de fundamentare a veniturilor scontate și a cheltuielilor maxim admise are un caracter realist. Cu alte cuvinte, se ține seama de efectele previzibile ale măsurilor de liberalizare a prețurilor și, în curînd, a salariilor, fără certitudini prea mari în privința investițiilor ce vor fi făcute de agenții economici. Cert este că, în condițiile în care veniturile vor fi limitate de menținerea sau creșterea minimală a producției și, deci, a beneficiilor, deficitul bugetar va fi urmarea presiunii din sfera consumurilor. Mai exact, solicitări masive de cheltuieli pentru învățămînt, cultură, sănătate, armată, pe care domnul ministru le consideră pe deplin justificate, dar pe care țara, bugetul nu le pot acoperi în totalitate. Se prevăd, deci, discuții și controverse aprinse în cele două camere. Se va dovedi oare bugetul, călcâiul vulnerabil al actualului guvern ? ■ In legătură cu declarația făcută la 24 decembrie 1990 de dejunul ministru de justiție Victor Babiuc, Colegiul de conducere al Procuraturii Generale, a României face următoarele precizări: Cu forțele reduse numeric de care dispune, procuratura a realizat în perioada care a trecut de la victoria Revoluției un volum considerabil de activitate , numai pentru identificarea și tragerea la răspundere a persoanelor vinovate de represiunea din decembrie 1989, procuratura a ascultat un număr de peste 27 300 de persoane, a efectuat mii de expertize, percheziții, cercetări la fața locului și reconstituiri. Acestea au fost realizate în paralel cu activitatea de combatere a fenomenului infracțional obișnuit. Ținînd seama de această activitate și de condițiile extrem de dificile în care a fost desfășurată, considerăm cu totul nedreptate acuzațiile de pasivitate, de tergiversare și chiar de ascundere a adevărului ce le sunt aduse procurorilor prin declarația domnului ministru de justiție. Este adevărat că pînă în prezent nu au fost deferiți justiției toți vinovații, că nu au fost încă descoperiți teroriștii, că cercetarea fraudelor și a primelor vechiului regim se desfășoară cu încetineală. Acest lucru îi preocupă însă și pe procurori. Aparțineți generației tinere ? la fel Occfrideed Exclusiv consacrată frumosului, bunului gust, ea vă oferă cele mai eficiente creații ale modei. Piața Victoriei nr. 7, zilnic 9,00—18,00, sâmbătă 9,00—11,00. ATENȚIE! Incepînd din data de 1 decembrie, săptămînalul nostru apare în 12 pagini. Din cauza condițiilor tipografice existente veți primi un ziar de 8 pagini și unul de 4 pagini. Introducînd cele 4 pagini suplimentare in interiorul ziarului veți obține noua „Agenda“. Nu acceptați numere descompletate de la nici un distribuitor. Cele 12 pagini costă 5 lei, orice alt preț nu este avizat de redacție. IN SPRIJINUL PRIVATIZĂRII Ieri, la Prefectura județului Timiș, a avut loc o întîlnire între membrii Confederației întreprinzătorilor Particulari din județul Timiș și factorii de conducere ai Prefecturii, Primăriei, Direcției Financiare, Direcției de Sistematizare și Urbanizare a Comerțului, Camerei de Comerț. Cu această ocazie președintele Confederației, domnul Iuliu Soös, a dat citire unui scurt material de sinteză în care s-au prezentat problemele cele mai arzătoare ale sectorului privat, probleme ce cer o rezolvare imediată din partea forurilor competente. Cele spuse de președintele Confederației au fost completate de mulți din cei prezenți care, în numele firmelor pe care le reprezentau, au arătat unele probleme negative concrete ivite in activitatea lor (probleme de aprovizionare, de spațiu, de dezvoltare, de fond de marfă, de import-export etc.). In continuare, domnul subprefect Emil Mateescu a arătat că de la începutul anului pînă in prezent pe baza Decretului 54 au fost emise mai mult de 3.200 de autorizații de funcționare, la care se adaugă aprobările date societăților mixte, ale căror autorizații se emit la București. S-a exprimat ideea că în sectorul particular conducerea județului vede o forță care poate și care trebuie să asigure un plus de fond de marfă pentru a contribui direct la o mai bună aprovizionare a populației. In acest context de idei, conducerea Prefecturii este nemulțumită de faptul că din totalul autorizațiilor emise, doar 400 sunt din domeniul productiv, celelalte fiind emise in sfera comerțului, alimentației publice, import-export și turism. Se speră că, în viitorul apropiat, va crește substanțial numărul întreprinzătorilor din sfera de producție. Incepînd din acest an, Prefectura județului nu va mai emite autorizații de funcționare decît pentru întreprinzătorii individuali, respectiv pentru cei ce vor activa în formă de asociații familiale, celelalte unități urmînd a se constitui conform Legii nr. 31 in Societăți, aprobările în acest sens fiind date de forurile specificate de lege. S-a mai arătat, de către domnul subprefect, că aprovizionarea cu marfă — mai ales în domeniul alimentar — nu este încă definitivată nici pînă în acest moment, iar problemele existente vor fi resimțite și de unitățile particulare. Totodată avînd în vedere că în săptămînile care urmează și unitățile comerciale cu ridicata vor trece în regim de Societăți Comerciale, se speră că prin această nouă formă se va reuși o aprovizionare suplimentară a județului. La sfirșitul întîlnirii, domnul prefect Fiorentin Carparul a răspuns numeroaselor întrebări puse de participanți, recunoscind că mai există probleme, dar că odată cu definitivarea cadrului legislativ ele trebuie rezolvate, deoarece privatizarea este indispensabilă pentru o dezvoltare armonioasă intr-o economie de piață, pentru însuși viitorul țării. ZOLTAN KOVACS METEO • METEO • METEO • METEO Prognoza 5—11 ianuarie In prima parte a intervalului vremea se menține caldă. Cerul va prezenta înnourări trecătoare și vor cădea ploi slabe. Vîntuil va sufla slab pînă la moderat din sectorul vestic. Temperaturile minime vor fi între —3 și +5 <° C, iar cele maxime între 5 și 11 ° C. Dimineața va fi ceață. • In partea a doua a intervalului (incepînd de miercuri) vremea se va răci ușor. Local vor cădea precipitații, apt sub formă de ploaie, cît și de lapoviță și ninsoare. Temperaturile minime vor scădea și vor fi cuprinse între —7 și 11 ° C, iar cele maxime între 2 și 6 ° C la munte Cu toate că ieri temperaturileau fost pozitive în cursul zilei și s-a înregistrat o ușoară topire a zăpezii, aceasta s-a menținut, înălțimea stratuului de zăpadă este : 62 cm la muntele Semeniq, 33 cm la muntele Cuntu, 30 cm la muntele Țarcu, 10 cm la Stîna de Vale, 1m la Moneasa, 30 cm la muntele Paring și 33 cm la Muntele Mic. In cursa# săptămîn 5 autoare va ninge slab și vremea se via răci ușor, iar stratul de zăpadă proaspăt căzut se va menține. Olt * TAXI 80828 TIMIȘOARA