A Hét 1984/2 (29. évfolyam, 28-52. szám)

1984-07-06 / 28. szám

i - Óbást, Újbást, Tajti, Hi­degkút, Vecseklő, Bakóhá­za. Ezek a tulajdonképpeni medvesalji községek — mondja Rimaszombatban (Rimavská Sobota) Molnár Viktor, a járási nemzeti bi­­zottság magyar nemzetisé­gű alelnöke. — Zárt vidék, szorgalmas emberekkel. Minden kisköz­ségben kultúrház áll. Társadalmi munká­ban épültek. Több mint ötven kilométert kell utaz­nom, hogy a medvesalji falvak valamelyi­kébe jussak. A kapunak is tekinthető Aj­­nácskőn (Hajnácka) magas a fű az egyik udvaron. Nem kell a takarmány senkinek ? Innen tovább már arra figyelek, hogy a gömöralmágyi (Gemersky Jablonec) Szél­hegyen áll-e még az impozáns, modern berendezésű magyar tanítási nyelvű isko­la, amelynek egész Szlovákiában alig ta­lálni néhány párját? Jegenyesor és gyümölcsfák között ve­zet az út a medvesalji zárt világba, ahol a hegyek mintha útját állnák az apró falvak­nak. Egyfelől a medencéből kiemelkedő Medves, másfelől az országhatár jelent itt sorompót. Mikor egyik idős útitársamnak elárulom, hová utazom, szűkszavúan any­­nyit mond: — Tajti a világ vége. Péterfala meg a közepe. Pontosan ott, ahol a templom áll... Ha nem mondta volna, azt hinném, hogy Vecseklő (Vecelkov) a világ vége, ott fut az autóbusz zsákutcába, onnan nem vezet út tovább, megfordul, és Hideg­­kúton (Studená) szalad keresztül, ahol a széltében-hosszában ismert folklórcso­port tagjai talán az utolsó simításokat végzik formaruhájukon, másnap utaznak a Zselizi (Zeliezovce) Országos Népművé­szeti Fesztiválra. Tudatosan választom a legtávolabbi Tajtit (Tachty) elsőnek a medvesalji apró­falvak közül. Bálint Lajost keresem, akivel még az ötvenes évek közepén Détérben (Gém. Dechtáre) kötöttem barátságot. Azóta tanított már Péterfalán, (Petrovce) Korláton, (Konrádovce) Óbászon (Stará Basta) és a szép, új almágyi iskolában. Most Tajti a legújabb állomáshelye, az egy-négy osztályos, négytanerős általá­nos iskola vezetője. Harminc tanuló fejét pallérozza, köztük 18 cigánygyermekét Már a járási székhelyen hallottam öt di­csérő szavakat. Aránylag rövid idő alatt elérte, hogy a cigánygyermekek nyolcvan százaléka rendszeresen látogatja a taní­tást. Az iskola és gondosan parkírozott kertje csendes. A tanulók a napos, meleg időt élvezve a közeli napközi otthon udvarán zsivalyognak. Tetszik nekik a nemzetközi gyermeknapra engedélyezett szabadság. Bálint Lajossal is a napközi otthon épüle­tében találkozom. Az ilyenkor szokásos, egymás hogyléte felől érdeklődő rövid terefere után nyakunkba vesszük a med­­vesalji világot. A leleményes és szívós emberek településhelyeit. Azt olvastam róluk, hogy abban a nem is olyan régi világban jobban kímélték a jószágot, mint önmagukat. A szegénység a cipészeknek sem teremtett jó életmó­dot. Az emberek nem sok lábbelit nyűttek el. Vásárra, búcsúra menet a vállukra akasztották a csizmát. A batyuzó asszo­nyok szintén mezítláb rúgták a port. A kerékpár csak a harmincas években jött divatba. A falvakból kirajzó munkások története egyidős a közeli és távolabbi ipartelepítéssel. Számukra azonban csak megélhetést nyújtott az ipar. Nem szakí­totta el őket a közösségüktől. Ma is ra­gaszkodnak az évszázadok során kiala­kult, három szükség (születés, házasság, halál) szabályozta életmódjukhoz. Dél van, és Tajti fölött mintha megállt volna az idő. Az úton és a kertekben sehol senki, az emberek a tűző nap heve elől behúzódtak a házakba, a szomjasak meg a kocsmában találtak menedéket. Bálint Lajos mosolyogva mondja, hogy csupán látszólagos a mozdulatlanság. A kertek­ben sok a munka, a tajziakban nagy a kertészkedő kedv, különösen az uborka­termesztés foglalkoztatja őket, s most már szamócát is termesztenek a rima­szombati konzervgyár kívánságára. — Van itt Medvesalján egy szurkos (aszfaltozó) jelszó — mondja Bálint Lajos. — Úgy hangzik, hogy a szurkosnak még mindig lehet keresni, de már távolról sem annyit, mint régebben! Az utóbbi tíz évben már csak protekci­óval lehet bejutni egy-egy szurkos cso­portba. Ezek kommunális üzemekhez tar­toznak. A Magas-Tátráig járják az orszá­got. Az tartják róluk, hogy ők a szocialista pénz- és időmilliomosok. Hétfőn elmen­nek és csütörtökön jönnek vissza. Már Almágyon kiszállnak a buszból, aztán egy-egy kocsma érintésével közelednek soha meg nem tagadott otthonukhoz. So­kat isznak, de nem korhelyek. Tajti közepén áll egy nagy épület. Elfér benne a kocsma, a vegyeskereskedés boltja, a tejcsarnok, a kulturális terem, a könyvtár, a klubhelyiség, a tanácsterem és a hab polgári ügyeket intéző testületé­nek a helyisége. Mindössze nyolceszten­dős, társadalmi munkában épült. Egy-egy család 180 órát vállalt. A kocsma tágas, tiszta, de alig van benne vendég. Az előzé­keny és kedves kocsmárosnénak most nincs sok dolga. Leülünk egy asztalhoz, s üdítőitalt iszunk. Közben Bálint Lajos át­hívja Molnár Kálmánt hozzánk. Vonakod­va jön, helyet foglal, mondja az életkorát (45 év), a foglalkozását (aszfaltozó), a születési helyét (Tajti), s amikor a tartóz­kodó hűvössége felenged, már jobban be­lemelegedik a beszélgetésbe. — Kőműves voltam, Tajti a környéken kőművesfaluként ismert. Mára azonban mindenféle más váltotta fel a kőművessé­­get. A tévészerelőn kívül már minden szakma jelen van a falunkban. A kékszemű hullámos hajú, dohányzó férfi olyan, hogy előbb jól megrágja, csak azután mondja ki a szót. Mintha találgat­nia kellene, úgy sorolja a munkahelyeit, s

Next