A Magyar Tudományos Akadémia Értesítője, 1871 (5. évfolyam)

1871 / 1. szám

Miután ezzel kedvencz költőjének mintegy háztartási dolgairól beszámolt értekező, siet­őt mint philosophot és mint moralistát bemutatni. A­mi Horáczot mint bölcsészt illeti, nem csekély érdemét látja abban, h­ogy az akkor keletkezett, illetőleg Görögországból átültetett secták vagy iskolák egyikéhez sem szegődött. Nullius addictus iurare in verba magistri , hanem mindegyik ellenében az egyszerű természetes józan észre hivatkozott. A stoikusoknak főleg csak azon túlszigorát támadta meg, mely bűn és bűn között különbséget nem tesz, s egyformán kárhoztatja a törvény­nek bármely áthágását. Az újabbkori törvényhozások — jegyzi hozzá értekező — nem a stoikusoknak, hanem Horatiusnak adtak igazat, s pedig szabad államokban még teljesebben mint absolut uralkodók alatt, s azt mondhatjuk : hál' isten ! Draco komor árnya elfordulhat tőlünk , csak Solon bölcs szelleme mosolyogjon reánk. Áttérve ezután a szorosabb etnikai térre, egy sokkal későbbi mér­téket, az ismert „ Sa­lig­i­a"-biablont alkalmazza reá, s kitünteti, hogy a pogány költő a keresztényi u. n. hét főbűnök egyikéről sem feledkezett meg. Ezeket értekező sorba veszi, s bő idézetekkel illustrálja. Első a kevélység. Ennek minden nemét az ész és szív minden fegy­verével ostromolja. Elkezdi a stoikusok szellemi gőgjénél, kik minden embert magukon kivűl bolondnak néznek ; folytatja a politikai nagyra­vágyókon, megkülönböztetve mindig az igazi nagyságot a „prava ambi­tió"-tól, megvetésével sújtva főleg a nép kegyének aljas módokon haj­hászóit; kikaczagja az ősök érdemébe bizakodó nemesi gőgöt, s még­inkább a csak erszényére pöffeszkedő plutocratiát ; pelengérre állítja a nagyok szokásait utánzó „parvenu"-ket és „ fertály mágnás "-okat ; nem feledkezik meg végre a kicsiny írók és egyéb jámborok hiúságáról se, mint ama „főbűn" alárendeltebb, de nem kevésbé mulatságos árnyala­tairól. A kevélység után első a fösvénység. A költőnek ennél kedvenczebb themája nincsen; majd minden lapon megemlékezik e csodabogar­akról s többnyire ellentétbe állítja ama „prava ambitió"-val, mely számításból tékozló, hogy a választások alkalmával megvesztegetések által felver­gődh­essék, s utólag kárpótolhassa magát. Egy igen találó helyet idéz értekező a 2-dik K. III-dik szatírájából, mely szerinte az emberi bolond­ság codexének volna elnevezhető. De, úgymond, ha igazi undort akarunk a kapzsiság ellen gerjeszteni, úgy az örökség hajhászoknak szóló keserű szatírát (2. 2. V. sz.) kell megolvasnunk, melynél a római feslettségnek szomorúbb, utálatosabb képét sehol sem fogjuk találni. A bujaságról szólván, melynek Horatius épen a h­írhedett II-dik szatírában is legkegyetlenebb ostorozója, ismét a költő egyéni jellemzé­sére térve ki, nem tartja betű szerint veendőnek azt a „mille puellarum, puerorum mille furores"-t, noh­a megengedi, hogy egy állandó mély sze­relmi szenvedély nem jutott neki osztályrészül és a családi boldogság szentélye nem nyílt meg előtte. Szokása Borácznak, hogy midőn az em­berek vétkeit és gyengéit ostorozza, önmagát sem kiméli, sőt mintegy

Next