Állam és Igazgatás, 1984. július-december (34. évfolyam, 7-12. szám)

1984-07-01 / 7. szám

réginél is erőtejesebb konfliktusa lépéskényszert jelent. Olyan irányú változta­tást sürget, amely elsősorban az érdekeltségre alapozva, az öntevékenység ser­kentésével, arányosabb társadalmi teherviseléssel segíti elő az egyre jobban differenciálódó helyi szükségletek kielégítését. A tanácsi gazdaság belső fejlődése oldaláról nézve, a kézzelfogható eredmé­nyek ellenére azt is meg kell állapítani, hogy az eddigi tervezési és szabályozá­si rendszer erősítette, de nem tette teljes körűvé a tanácsok gazdasági ön­állóságát, valójában nem teremtette meg az önkormányzati jelleget kifejező pénzügyi feltételeket, az erőforrások növelésében való következetes gazdasági érdekeltséget, a döntések végrehajtásának biztonságát. A tanácsok gazdaságuk működtetéséhez, fejlesztéséhez szükséges eszközök­kel nem ellátási felelősségük jogán, előre kiszámítható módon rendelkeznek, hanem a felsőbb szinten elismert működési és fejlesztési feladatokhoz kötődően, utólag jutnak hozzá azokhoz. Ez kettős ellentmondás forrása: a helyi tanácsok ma érdekeltek abban, hogy minél több célt, feladatot ismertessenek el. Másfelől — mivel a feladatok ol­daláról nehéz meghatározni az életkörülmények javításának reális mértékét — szükségszerű, hogy a célok elismertetése egyfajta működési és fejlesztési alku tárgya. A jelenlegi szabályozás alapvetően feladatcentrikus, többségében felül­ről vezérelt. A naturális célokat követő finanszírozáshoz kombinált bevételi struktúra tartozik. Ennek lényege, hogy az el nem vonható, önkormányzati típusú forrá­sok mellett, jelen van a megosztott bevétel (a területen működő gazdálkodó szervezetek nyereségének egy részét a központi költségvetés a tanácsoknál hagyja) és a központosított elosztást közvetlenül is kifejező költségvetési tá­mogatás. A bevételi struktúra okozat. Elvileg közömbös, milyenek a belső arányai, hiszen gyakorlati példák sora igazolja, hogy térben és időben egymástól nagyon eltérő bevételi struktúra is jól szolgálhatja a helyi fejlesztéspolitikát. A helyi önkormányzatok gazdasági önállósága szempontjából a bevételi források össze­tétele mégis két szempontból lényeges. Az egyik, hogy elvileg kizárólag a saját bevételeivel rendelkezik önállóan a helyi tanács. Ezeknek az aránya azonban hosszú idő átlagában annyira ala­csony — a fejlesztésben mintegy 10% körüli —, hogy valójában csak kis moz­gásteret jelenthet az önkormányzatok gazdasági döntéseihez. Lényegesen szá­mottevőbb a megosztott bevételek, vagy az állami támogatás szerepe. Ezek vi­szont — bármennyire objektíven feladatokhoz rendeltek is — a felsőbb szin­tek (megyei tanácsok,­­központi szervek) közvetett, vagy közvetlen elosztó funk­ciójának létét jelzik. A másik lényeges gond, hogy az említett forrásösszetétel korlátozott bevé­teli érdekeltséget jelent. Ennek oka, hogy az összességében kis arányt képviselő saját bevételek jelentős túlteljesítése sem növelheti érdemben az önkormányza­tok mozgásterét. A megosztott forrásoknál pedig kiegészítő-elvonó mechanizmus működik, vagyis a számítotthoz képest mutatkozó hiányt részben kiegészíti, a többletet pedig meghatározott mértéken felül elvonja a költségvetés. A moz­gástér szűkössége és a korlátozott érdekeltség nem erősítheti igazán a tanácsi gazdaság fejlődését dinamizáló elemeket. Végül a tanácsi gazdaság belső fejlődési gondjai közé tartozik, hogy a vál-

Next