Magyar Közigazgatás, 1993 (43. évfolyam, 1-12. szám)

1993-01-01 / 1. szám

A KÖZIGAZGATÁS KORSZERŰSÍTÉSÉNEK PROGRAMJA A központi és helyi közigazgatás valóban olyan jogsza­bályokat hajtson végre, amelyek tartalmukban is meg­felelnek a jogállamiság alkotmányos követelményei­nek. Ennek érdekében szükséges felgyorsítani és kitel­­jesíteni a közigazgatási deregulációt és regulációt. Meghatározott követelmények szerint - egyszeri programként - felül kell vizsgálni a közigazgatási fel­adat- és hatásköröket, illetőleg a jogszabályok előké­szítésekor folyamatosan érvényre kell juttatni a dere­gulációs szempontokat. A regulációval módosítani in­dokolt a rendszerváltoztatás korai időszakában kiala­kult pontatlan, hiányos feladat- és hatáskör megálla­pításokat. A jogállamokban természetes kormányzati és a mi­nisztériumi jogalkotási feladatok nem háríthatók át a törvényalkotásra. Ezért Magyarországon is ki kell építeni a demokratikusan irányított és jogilag ellen­őrzött végrehajtó hatalom jogalkotó szerepének Eu­­rópa-szerte már hosszabb ideje és jól működő mecha­nizmusait, amely egy szélesebb végrehajtási jellegű szabályozást tesz lehetővé. Az egyedi jogalkalmazási tevékenység törvényes­ségének erősítését, színvonalának emelését a jogal­kalmazók rendszeresebb továbbképzésével, a jogér­telmezési kultúra fejlesztésével, az egységes jogalkal­mazási gyakorlatot segítő iránymutató döntések és más szakmai információk elterjesztésével is biztosí­tani kell. A hatósági tevékenység újraszabályozását megalapozó szakmai vizsgálatok során kapjon na­gyobb hangsúlyt a bizalmi elv. Nevezetesen, ahol le­het a hatóságok a közhatalmi szabályoknak az ügyfe­lek önkéntes jogkövetésével és utólagos felelős­­ségrevonásával szerezzenek érvényt. A hatósági anya­gi jog, benne a hatósági szankciórendszer átfogó re­formra szorul. Az Emberi Jogok és Alapvető Szabad­ságjogok Védelméről szóló egyezmény ratifikációjá­val összefüggésben újra kell kodifikálni a szabálysér­tési joganyagot. A közigazgatási határozatok felülvizsgálati rendjé­ben a fejlett demokráciákhoz képest is túl sok fokozat alakult ki. Ennek következményeként az érdemi dön­tés a polgárok számára súlyos hátrányokkal járóan elhúzódhat (igazgatási első és másodfok, bírósági első és másodfok). Ügytípusonként esetleg eltérően két elemzési irány indokolt: egyfokú igazgatási és kétfo­kozatú bírósági eljárás; vagy kétfokozatú igazgatási és egyfokú bírósági eljárás alkalmazása. Szélesítendő a bírósági szerepkör az önkormány­zatok közötti viták rendezésében. Bővíthető az a kör, amikor jövőben elfogadandó törvény az együttműkö­dő önkormányzatokat megállapodásra kötelezi. Bíró­ság döntsön a megállapodásokból következő viták­ban, akkor is, ha valamely kérdésben nem jutnak megegyezésre. (Pl. kötelező társulás feltételeiben, új község alakításakor a vagyon, a terület megosztásá­ban). Ugyanakkor a megfelelő iránymutató döntések kialakulása után vizsgálható, hogy az Alkotmánybíró­ság önkormányzatokat érintő mely hatáskörei és mi­lyen mértékben csökkenthetők, átadva bizonyos ha­tásköröket más állami jogalkalmazó szerveknek. 3. Decentralizáció, dekoncentráció, centralizáció A közigazgatási reform során arányosabb viszo­nyok alakuljanak ki a decentralizáció, dekoncentrá­ció, centralizáció között. Figyelembe veendő, hogy a három igazgatási megoldás egyike sem magasabb rendű a másiknál, saját szerepkörében mindegyik egyenrangú és célszerűen fejlesztendő. Az arányosí­tás során mindhárom megoldást bizonyos területeken erősíteni kell, ugyanakkor a rendszerváltoztatás ide­jén bizonyos mértékben eltúlzott tendenciák korrigá­lására is sort kell keríteni. Az önkormányzati decentralizáció csak az állam egységének keretei között valósulhat meg. Az indo­kolt önkormányzati decentralizáció erősítése körében a vizsgálatok a feltételek (anyagi, személyi) javítására, a feladatok pontosabb elhatárolására irányuljanak. Elemezni indokolt a helyi társadalomba való feles­leges, szükségtelen önkormányzati beavatkozásokat is. Szakmai vizsgálatok alapozzák meg az állásfogla­lást arról, hogy a helyi közigazgatás szétválasztott és saját szerepkörében egyenrangú két ágának, az ön­­kormányzati és a dekoncentrált közigazgatásnak ha­zánkban melyek a megfelelő alkalmazási területei, továbbá milyen módon, mértékben teremthető meg az összehangolásuk. A reformprogram egyik kulcskérdése: az előző rendszerben kompromittált, a jogos kritikák hatására az indokoltnál jobban elgyengített állami szerepkörö­ket a szükséges módon erősíteni kell az országos fellépéshez indokolt mértékig, de mindez nem érhet el olyan mértéket, ami már sértené a helyi önkor­mányzás Európában hosszú ideje követett és hazánk­ban két éve bevezetett lényegi elemeit. 4. Hatékony és költségtakarékos közigazgatás A program a modern magyar közigazgatáshoz szükségszerű igazgatási funkcióknak megfelelő hatás­kört, jól működő személyi állományt, ésszerű szerve­zeti kereteket kíván teremteni. Az eddig kialakított szervezeti keretekhez képest jelentős lemaradás ta­pasztalható a működés hatékonyságában és költség­­érzékenységében.

Next