Polgári Fiú és Leányiskola, Alsódabas, 1935

duókban annyi kedvezmény megadása, mint amennyit a tanulók szociális körülménye és tanulmányi előmenetele megkívánt volna. Kedvezményt összesen 24 tanuló élvezett. 5.) Egyes tantárgyak alóli felmentés. A Rendt. Szab. 92. és 209. §-a alapján orvosi bizonyítvánnyal igazolt okok miatt a kézimunka alól 2 tanulót s rajz finomabb kivitele alól 1 tanulót mentett fel az igazgató. 6. ) A tanári kar személyi változásai. A IV. osztály meg­nyitásával kapcsolatban egy új tanári állás megszervezése vált szükségessé Erre a szabályszerűen meghirdetett tanári állásra, az iskolafenntartó Grósz Teréz és Gergely Gergely magyar irodalom és történettudományi szakcsoportra képesített okl. polg. isk. tanáro­kat hivta meg, kiknek alkalmazását a Kir. Főigazgató ág is jóváhagy­ta. Ugyancsak változás történt a hitoktatói karban is. A róm. kath. tanulók vallásoktatását 1936. januárig Vénusz József segédlel­kész végezte. Vénusz József távozását a tanári kar mélyen fáj­lalja. Mindnyájunknak megértő kartársa, növendékeinknek kiváló lelkipásztora és nevelője volt. Mindenkor szeretettel gondolunk értékes munkásságára. 7. ) Az iskola tanulmányi ügyei­г.) Tanári kar munkáj­a a tanítás és nevelés érdekében. Az elmúlt tanévben minden igyekezetünk arra irányult, hogy nevelői és oktatói eljárásainkat tökéletesítsük s igy, terv­szerűen és következetesen haladjunk a legfőbb nevelési ideál, az acélos akaratú, hazafias és vallásos érzelmű, tudással felvér­tezett ifjú megteremtése felé. Módszerünk mindenütt a munkáltató oktatást célozta. A modern pedagógia minden eredményes iskolai munka alapfel­tételének ismerte fel, hogy a diák érdeklődése szabadon meg­­nyilatkozhassék, kérdései tevékenyen belekapcsolódjanak az is­kolai munkába, tehát kifejlődjék az alkotó tanulás. Az iskola aktív élet és nem pusztán az életről való tanulás. A gyermek semmit sem tanul meg, amit nem gyakorol, nem cselekszik. Az ilyen cselekedtető és cselekvő tanulás egyben teremtő munka is, mert így minden a gyermek műve. Csakis ez a cselekedtető tanulás önt belénk bizalmat, nevel felelősségérzésre, fejteti ki személyiségünk önállóságát s a bennük rejlő sajátos erőket. Nem a tanár szavainak leghűbb visszaadása, hanem a tanulónak önerején való gondolkodása, továbbá szellemi vagy fizikai cse­lekvésre kész magatartása a lelki fejlődés igazi útja. Ez nevel önálló ítéletű, kezdeményező erejű, aktív és felelősség­érzettől áthatott polgárokat, s mi is csak így remélhetjük­, — hogy a most felnövő nemzedéken keresztül — a jövő társadalmában több hatalma lesz a cselekvés erejének, mint a szavak ünnepé­lyes kultuszának. b.) Tanár testületi értekezletek, módszeres megbeszélések. A Rendt. Szab. szellemében az elmúlt iskolai évben tartot­tunk: 1 alakuló, 10 rendes, 1 évzáró és módszeres értekezletet. Ezeken az értekezleteken állította össze a tanári kar az egész évi munkatervet és munkabeosztást, itt vette­ tudomásuk a felsőbb hatóságoktól érkező rendeleteket, továbbá itt vitatta ideg az ok­tatás folyamán felmerült tanítási és nevelésügyi kérdéseket,azon-

Next