Amatőrfilm, 1981 (15. évfolyam, 1-6. szám)
1981 / 1. szám
Korlátok között, szabadon Portré-vázlatok amatőrfilmesekről Attól tartottam,, túl egyformára sikerülnek a portrék. Három fiatalember: a hazai amatőrfilmezés élvonalbeli egyéniségei. Mérnökök, pestiek, anyagi gondjaik nincsenek, filmes díjaknak se szeri, se száma, értelmesek, lelkesek, magabiztosak elegánsan öltöznek vagy divatosan, kerekded, nyomdakész mondatokban fogalmaznak. Aztán meghökkentem, mennyire különböznek. Az ember, lelke mélyén, úgy látszik, szívesen skatulyázgat. Amatőrfilmes - amatőrfilmes.Utálom persze, ha azt mondják: Maguk,újságírók.../ Még mélyebbről előbukkannak az idevágó kis előítéletek. Amatőrfilmezés? Valami túl divatos, valami sznobizó, valami úri passzió. Hogy milyen valójában? Fogalmam sem volt. A kívülálló mit sem tud zárt, belterjes világukról. A technika épít köréjük falakat: a nyolcmilliméteres technika, amelyet sem sokszorosítani, sem mozivetítőbe táplálni nem lehet, viszont olcsó és hozzáférhető, nem úgy, mint a tizenhat vagy a harmincöt milliméteres... /Beszélgetéseink első fele e téma körül zajlott./ Amatőrségükből nincs átjáró a profizmusba. Filmesek mégis róluk, hármukról is hivatalosan, többször kimondatott. S már ezt sem egyformán élik át. KRASZNÓI ANDRÁS A legelegánsabb. Puha, drapp pantalló, fehér garbó, napszemüveg, diplomatatáska. Operatőrével, Balog Gáborral érkezik, akit most vettek föl a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Friss siker mögöttük: ezüstérem az idei UNICA fesztiválon, ahol húsz ország szerepelt, kilencvennyolc amatőrfilmmel. Alighanem Krasznóié volt köztük az egyetlen, amelyeket a hazai, előzetes versenyen említésre sem méltattak. - Annyit azért többen megemlítettek, hogy ilyesmivel kár próbálkozni - rosszmájoskodik az operatőr. - Ha nem küldjük ki egy osztrák fesztiválra, ahol nem győztek rá díjakat adni, sosem kerül ki az UNICA-ra. És nem derül ki itthon, hogy az ilyen fajta amatőrfilmnek is létjogosultsága, sőt divatja van a világban. - Mert az amatőrfilmről nálunk kialakult egy előítélet - indulatoskodik Krasznai. - Hogy az két dologra jó: vagy avantgárd filmnyelvi kísérletezésre, vagy a társadalmi problémákat piszkáló dokumentarizmusra. Miért? Mert igazi film a szegényes technikánkkal, szervezési nehézségeinkkel és hiányos szakmai tudásunkkal úgysem születhet. Érti? Erénykovácsolás a gyöngeségből, ahogy az már lenni szokott. De hát, mi arra szövetkeztünk, hogy mindezt megcáfoljuk. Hogy megmutassuk: képesek vagyunk igazi filmet készíteni.. Játékfilmet egy Stevenson novellából: kosztümöset, amiben lovak száguldanak, idősíkok váltakoznak, szerelem és gyilkosság szövődik, amiben álom van és horror és fantasztikum és romannika és valódi színészi játék... - Szóval, amilyet vasárnap esténként láthatok a televízióban. 3