Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1970 (Anul 26, nr. 1-52)

1970-02-25 / nr. 8

PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA! ANUL XXVI 1 _ _ mm mm M1-8 (6002) n ^lrAr^wrl|l«S CEI CC8 |l%lj m rr, ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA SUCCESELE IN NOUL CICLU DE INSTRUCȚIE V ___________________V ...______________________^ mimÊÊÊÊmÊÊÊÊmÊÊÊiÊÊÊÊÊÊÊmmÊmÊmÊnmÊÊtÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊaÊÊÊÊmÊÊÊÊÊmmÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊÊiÊÊÊiBmÊÊÊmiÊÊÊÊmÊÊÊÊÊmtmÊiÊÊÊÊiÊmÊmmiÊiamÊÊÊÊim^^ SE FĂURESC DE PE ACUM Pe trepte tot mai înalte ! La cumpăna dintre iarnă și primăvară, oștirea începe marșul său ciclic de-a lungul căruia, consolidind valorile dobîndite anterior, va făuri altele noi. Itinerarul acestui marș a fost trasat clar și se prefigurează însuflețitor în conștiința fiecărui militar. „Trebuie să se pună un accent și mai mare pe pregătirea politică, pe pregătirea militară, pe întărirea disciplinei in toate unitățile armatei noastre, spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu. Nu trebuie uitat nici un moment că misiunea forțelor noastre armate constă în a fi gata oricînd să apere, la chemarea partidului, cuceririle revoluționare ale clasei muncitoare, ale poporului, independența și suveranitatea patriei socialiste. In anul 1970 trebuie să se acționeze astfel incit fiecare unitate să obțină — și cred că este posibil — calificativul bine“. La consfătuirea cadrelor de bază din Ministerul Forțelor Armate, în dezbaterile de la comandamentele de armate, de arme, de mari unități și unități s-au concretizat pe temeiul analizei activității trecute, a sarcinilor, necesităților și posibilităților, aliniamentele de atins, indicii de realizat, metodele și mijloacele pentru fiecare eșalon, pînă la cele mai mici. Odată cu prima zi de instrucție, tot ce este idee realmente valoroasă, experiență care rezistă noilor cerințe, talent, energie, entuziasm, intr-un cuvint capacitate trebuie să între în acțiune acolo unde se decide puterea de luptă a subunităților și unităților și îndeplinirea tuturor misiunilor ce vor fi încredințate armatei fie pe linie militară, fie pe șantierele construcției socialiste. Se pornește la drum cu importante elemente generatoare de succes și asupra cărora s-a insistat suficient, între ele, încrederea, profund și cald exprimată încă o dată de conducerea partidului și statului față de străjuitorii României socialiste, precum și sublinierea rolului decisiv al omului in luptă și în muncă reprezintă un bun scump al nostru, al tuturor, un izvor de tărie spirituală și etică. In cadența intensului efort în care intră activitatea ostășească se aliniază tovarăși cu stare de serviciu îndelungat, comandanți, activiști de partid, specialiști, mulți căliți in focul bătăliilor pe frontul antihitlerist, al epopeii revoluției și construcției socialiste, al creării și consolidării armatei populare — operă măreață a partidului și maselor muncitoare. Alături de ei, aducînd vigoarea vîrstei de aur, dorința de afirmare, prospețimea, cadrele celor mai recente promoții, intre care cei ce aparțin celei mai noi, își fac debutul, înscriindu-și astfel o dată însemnată și, sperăm, de bun augur, în carieră. Și sînt, în coloană, ostașii — cei crescuți de-acum la școala unui ciclu și colegii lor de curînd încorporați — contingente tinere, venite din uzine, de pe șantiere, de pe ogoare, din școli și instituții, aducind cu ei trăsăturile generației născute și crescute în anii socialismului, în condițiile în care dreptul la muncă, la învățătură, la împlinirea aspirațiilor constituie realități dintre cele mai firești. In puterea vîrstei sau la primii pași in viața de responsabilitate civică, pe treptele cele mai înalte ale ierarhiei sau doar soldat în grupa de infanterie oriservant în echipa de tunari, comuniștii, uteciștii și fără de partid, toți oamenii care fac din organismul militar un scut de nădejde al societății socialiste, al muncii și liniștei poporului au posibilitatea să-și pună în lumină, prin fapte, prin acțiune, ceea ce au mai bun. De la elaborările militare de largă întindere și pină la însușirea măiestriei de luptător de rînd, pentru fiecare există un cîmp în care să facă să rodească inteligența, inițiativa, dîrzenia, disciplina, hărnicia, vitejia ; tradițiile acestor ani păstrează, pe măsura faptelor lor, și chipurile unor personalități militare de seamă, dar și ale unor simpli ostași. Coloana aceasta in care se întîlnesc atîtea biografii este sudată prin unitatea idealurilor și aspirațiilor, a simțămintelor și convingerilor : în cugetele și inimile tuturor trăiesc viu iubirea de țară, devotamentul față de popor și partid, respectul pentru moștenirea lăsată de înaintași și răspunderea pentru destinele republicii socialiste, minduna pentru misiunea de santinelă, simțul onoarei și al demnității. Marșul nu va fi ușor. Dar coloana, puternică prin coeziunea sa, prin voința sa, poate și trebuie să ajungă la aliniamentele ce-i stau înainte. Acestea sînt aliniamente patriotice și, prin ele, armata se încadrează uriașei dăruiri a poporului, dăruire ce înalță patria pe trepte tot mai inalte. Să ne urăm așadar, la acest nou început de drum, ca între tovarăși de luptă, din suflet , spor și succes central, permanent La comandamentele de mari unități, și în unitățile de toate armele au continuat să se desfășoare convocări ale cadrelor in care se analizează cu înaltă responsabilitate activitatea de pregătire militară și politică desfășurată în anul 1969 și se precizează principalele obiective ce stau în viitor în fața cadrelor și trupei din toate sectoarele de activitate. La aceste convocări au participat : generalul-colonel Ion Ioniță, ministrul forțelor armate, general-colonel Ion Gheorghe, primul adjunct al ministrului forțelor armaate și șef al Marelui Stat Major, general-locotenent Ion Coman, general-colonel Mihai Burcă, general-colonel Marin Nicolescu, general-locotenent Vasile Ionel, adjuncți ai ministrului forțelor armate, comandanți de armate și de arme. Desfășurate într-un spirit de lucru, convocările prilejuiesc o amplă dezbatere a modalităților practice de înfăptuire a sarcinilor mobilizatoare trasate forțelor noastre armate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român," președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al armatei, a concluziilor rezultate din consfătuirea cadrelor de bază ale M.F.A. Confruntarea posibilităților existente în toate domeniile activității militare cu cerințele instruirii în timp scurt a trupelor și ridicării capacității de luptă a unităților, ale îmbinării muncii de instruire cu participarea la activitatea de construcții pe șantiere prilejuiesc un fructuos schimb de experiență. In concordanță cu situația reală sînt precizate obiectivele principale de atins și sarcinile concrete pentru perfecționarea pregătirii cadrelor și a trupelor, a subunităților și unităților, pentru exploatarea și întreținerea cu grijă a armamentului și tehnicii. Sînt stabilite măsuri menite să asigure organizarea superioară a muncii, folosirea cu maximum de randament a timpului și a mijloacelor materiale existente, creșterea răspunderii și inițiativei cadrelor în exercitarea conducerii, întărirea ordinii și disciplinei pe temeiul aplicării întocmai a regulamentelor militare. Cadrele de ofițeri din toate unitățile, exprimînd sentimentul de nețărmurită dragoste și devotament al tuturor militarilor față de patrie și popor, adinca lor recunoștință pentru grija și prețuirea pe care partidul și statul le acordă forțelor armate, subliniază în luările de cuvînt, în angajamente concrete hotărîrea fermă, neclintită a întregului personal de a munci cu dăruire pentru a da viață sarcinilor mobilizatoare pe care partidul le pune in fața armatei, contribuind cu competență și experiența lor la obținerea în 1970 a calificativului „bine“ de către unitățile în care muncesc. Pregătirea cadrelor. obiectiv Prin victoria insurecției armate din august 1944, lupta antifascistă și de eliberare națională s-a dezvoltat într-o amplă mișcare revoluționară a maselor dornice să pună țării noi temelii istorice. Partidul Comunist Român, reprezentantul intereselor și năzuințelor vitale ale poporului, a militat cu consecvență pentru unitatea de acțiune, a tuturor forțelor politice interesate în democratizarea reală a țării, în refacerea economică și în înfăptuirea unor prefaceri sociale cerute de mersul înainte al societății românești. În condițiile creșterii avântului revoluționar al maselor, îndeosebi al clasei muncitoare, simultan cu mobilizarea tuturor energiilor naționale în vederea ducerii războiului pentru zdrobirea Germaniei naziste, forțele revoluționare conduse de Partidul Comunist Român au trecut la acțiuni politice de amploare pentru instaurarea unui guvern care să reprezinte și să împlinească năzuințele arzătoare ale poporului. Exprimată sub lozinca „Vrem guvern F.N.D.“ și susținută prin impresionante mitinguri și demonstrații de stradă, hotărîrea forțelor democratice de a instaura o nouă putere de stat, a determinat, spre sfîrșitul anului 1944, o deplasare rapidă a raportului de forțe în favoarea clasei muncitoare și a aliaților săi. Expresia acestui raport de forțe a fost atît creșterea ponderii reprezentanților Frontului Național Democrat în guvernul instaurat la 4 noiembrie cît și instaurarea pe cale revoluționară a numeroși primari, pretori și prefecți democrați. Astfel, pînă la finele lunii noiembrie 1944 — în SO de județe din cele 58 existente, conducerea administrativă era exercitată de autoritățile impuse de mase. In unele regiuni ale țării, ca în Moldova, Dobrogea și Transilvania, procesul de înlocuire a vechilor organe de stat a fost și mai radical cuprinzînd și șefi ai posturilor de jandarmi, inspectori de poliție etc. Amploarea pe care a luat-o procesul sfărâmării aparatului de stat burghez, seria de acțiuni declanșate de masele muncitoare împotriva patronatului, pentru îmbunătățirea condițiilor de trai, precum și trecerea țărănimii muncitoare din o serie de sate la înfăptuirea pe cale revoluționară a reformei agrare, au creat monarhiei și partidelor burgheze un puternic sentiment de teamă. Partidele politice burgheze — P.N.Ț. și P N.L. — regel au încercat prin instaurarea la 6 decembrie a unui nou guvern, prezidat de reinstruirea și educarea trupelor, conducerea lor în luptă cer — se știe — și știință și artă. De aceea „meseria“ de a fi ofițer nu se poate învăța o dată pentru totdeauna. Procesul de instruire nu se poate desfășura după șablon. In fiecare ciclu de instrucție condițiile se schimbă, cerințele cresc, tinerii ce îmbracă uniforma militară sînt al. Sînt meserii în care ani și ani de zile trebuie să se producă același lucru, după același proces tehnologic, în cariera unui ofițer nu există și nu trebuie să existe două aplicații care se desfășoară identic: Principiile științifice de instruire și educare a trupelor, de organizare și ducere a luptei care se îmbogățesc mereu, arta de a se aplica în raport cu împrejurările concrete existente pot fi stăpînite numai studiindu-le, adîncindu-le și însușindu-ți-le permanent. Ofițerul, din primele zile în care sosește în unitate, indiferent că este proaspăt absolvent al unei școli militare de ofițeri activi sau se reîntoarce de pe băncile Academiei militare, este dator să continue să învețe, să se pregătească, dacă nu vrea să rămînă în urmă. Ținînd seama de această cerință, în unități și comandamente există neralul N. Rădescu, să recîștige pozițiile pierdute. Noul premier spera ca prin anunțarea demagogică a unui program de acțiuni democratice și prin aplicarea unui regim de „mină forte“ va putea potoli spiritele și scoate masele de sub influența politică a P.C.R. și astfel să stăvilească avîntul revoluționar în creștere Dar nici promisiunile demagogice și nici amenințarea cu forța armelor n-au reușit să frîngă voința de luptă a maselor muncitoare. Dimpotrivă, ca un puternic val, acțiunile revoluționare s-au extins în întreaga țară crescînd cu fiecare zi în intensitate Publicarea la sfîrșitul lunii ianuarie 1945 a programului de guvernare a Frontului Național Democrat, precum și a chemării adresate maselor țărănești de a înfăptui prin propria lor forță reforma agrară, au contribuit la lărgirea cadrului de desfășurare a luptelor de masă. In frontul celor ce participau aproape zilnic la manifestații și demonstrații, al formațiunilor de luptă, alături de muncitorimea orășenească se integrează tot mai larg masele țărănești, întreaga țară deveni astfel teatrul unei intense acțiuni revoluționare, pentru pămînt și putere. Acest baun sistem organizat, de continuă îmbogățire a cunoștințelor, care cuprinde pe toți ofițerii. Orele din program afectate special studiului individual, convocările de pregătire, dovedesc atenția acordată în armata noastră perfecționării cadrelor. Eficiența lor depinde firește de conținutul care li se asigură, de măsura în care se ține seama de nivelul real al participanților, de concluziile ciclului de instrucție anterior, de cerințele actuale. Atingerea acestor deziderate" impun o concepție clară, unitară, din partea comandantului, a statului major, a comitetului de partid asupra desfășurării pregătirii cadrelor de-a lungul întregului ciclu de instrucție. Este firesc, deci, ca încă din aceste zile, cînd se pun la punct baza materială și cadrul organizatoric al noului ciclu, să se vadă limpede, în însăși planificarea care se face, în toate măsurile ce se întreprind ponderea sporită care se acordă pregătirii cadrelor, competența și exigența cu care va fi urmărită. A participa cu toată seriozitatea, dînd dovadă de un dezvoltat simț de răspundere, la formele de pregătire organizate, este o datorie elementară, de prim ordin a fiecărui ofițer, dar nici pe departe suficientă. Dragostea față de cariera aleasă, dorința de afirmare s-ar pine sub semnul întrebării la acel ofițer care s-ar mărgini — cînd este vorba de autoperfecționare — numai la cadrul ordonat. Aici, esențialul stă în preocuparea individuală a fiecăruia, — dinamizată de o pornire interioară — mereu impulsionată de organizațiile cre l-a recunoscut chiar și un reprezentant al P.N.Ț. în ședința Consiliului de Miniștri din 16 februarie 1945. „Nu mă pot opri de a nu sublinia gravitatea situației în care ne găsim. In trei județe s-au dat asalturi cu succes la prefecturi... în județul Ialomița au fost dați afară în cîteva zile o sută de primari. Telegrame sosesc zilnic de la organizațiile noastre, ba în cutare sat, ba în cutare orășel, ba în cutare moșie se produc diferite insurecțiuni“. Mersul evenimentelor demonstra, fără putință de tăgadă, că masele muncitoare se angajaseră ferm pe calea luptei pentru democrație și progres social, că ele și numai ele determinau evoluția politică a țării, îmbinarea luptei de sus, din guvern, unde pozițiile forțelor democrate s-au consolidat în întreaga perioadă de după eliberare, cu acțiunile revoluționare de masă, cucerirea a numeroase organe locale ale puterii de stat, fapt care lărgea considerabil GHEORGHE ȚUȚUI Cercetător științific principal la Institutul de studii istorice și social-politice de pe lângă C.C. al P.C.R. (Continuare un pag. a V-al de partid — de a învăța necontenit, de a adinei ceea ce nu-i este suficient de clar, de a-și completa eventualele goluri pe care le constată în cunoștințele sale, de a asimila tot ce apare nou și are tangenta cu sectorul său de activitate. O asemenea preocupare din partea tuturor ofițerilor indiferent de funcție și grad poate fi menținută numai dacă în fiecare unitate și comandament există condiții și atmosferă proprice, o opinie puternică, care să acționeze în acest sens. Iată de ce se poate spune, fără nici o exagerare, că asigurarea condițiilor necesare, crearea unui astfel de climat care să stimuleze studiul și să dezaprobe nepăsarea față de propria pregătire fac parte integrantă din grija pentru pregătirea cadrelor. Este evident că această pregătire se realizează nu numai în instituții de învățămînt, nu numai în cadrul organizat special destinat pregătirii, ci și în procesul cotidian de îndeplinire a misiunilor încredințate. Aceasta cu atît mai mult cu cît prin pregătirea și perfecționarea cadrelor trebuie să înțelegem nu numai adîncirea și îmbogățirea (Continuare în pag, a luat URIAȘUL VAL REVOLUȚIONAR PENTRU INSTAURAREA PUTERII POPULARE La Muzeul de istorie a partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România, una din săli este destinată evocării evenimentelor din februarie-martie 1945 Foto : ST. IONESCU In unitate au sosit tinerii militari, Foto: M. POJOGEANV TELEGRAMĂ Tovarășului Mareșal al Uniunii Sovietice A.A. GRECIKO MINISTRUL APĂRĂRII U.R.S.S. MOSCOVA Stimate tovarășe ministru. Cu prilejul celei de-a 52-a aniversări a Forțelor Armate ale U. R.S.S., în numele militarilor Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România și al meu personal, vă adresez Dumneavoastră și tuturor militarilor sovietici un călduros salut și cele mai cordiale felicitări. Făurită de Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, în frunte cu V. I. Lenin, de la a cărui naștere se va sărbători în curînd 100 de ani, Armata sovietică a parcurs de-a lungul existenței sale un glorios drum de luptă. Militarii României socialiste acordă o înaltă prețuire frăției de arme româno-sovietice, cimentată prin singele vărsat în comun pe frontul antihitlerist, frăție care se dezvoltă continuu pe temelia trainică a relațiilor de prietenie și alianță statornicite între țările noastre și se bucură sincer de realizările dobîndite de militarii sovietici în pregătirea de luptă și politică, în perfecționarea măiestriei lor ostășești Cu ocazia acestei aniversări, vă urez Dumneavoastră, stimate tovarășe ministru, și întregului efectiv al Armatei sovietice, noi și însemnate succese în întărirea capacității de luptă a unităților și marilor unități, pentru apărarea măreței opere de construire a comunismului în U.R.S.S., în interesul cauzei socialismului și păcii. MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA General-colonel ION IONITÂ in acest număr, în poligoanele automatizate (pag. a II-a) Februarie 1945 Retrăiri emoționante DRUMURI DE LUPTĂ. DRUMURI DE GLORIE (pag. a V-a) Specialiști despre exploatarea autovehiculelor Uzură prematură a motoarelor poate fi evitată! (pag. a VI-a)