Apărarea Patriei, iulie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 26-52)

1970-07-15 / nr. 28

I CENTRALA ti ist Vmxi _ PENTRU „PATRIA IMOASTRA, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA" ANUL XXVI ^JêmJEK ■*ABHASP^an#T| Ûi "“Jkr "" |lal dj vd |ju81 EVS ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ^ PLENARA COMITETULUI CENTRAL AL P.C.R. În zilele de 8 și 9 iulie a.c. au avut loc lucrările Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a dezbătut proiectul Legii organizării producției și a muncii în agricultură ți proiectul Legii privind răspunderea conducerilor organizațiilor socialiste pentru gospodărirea mijloacelor materiale ți bănești, organizarea și funcționarea controlului financiar. Comitetul Central a decis ca aceste proiecte de lege să fie supuse spre adoptare Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România, cu îmbunătățirile rezultate din discuția publică ți din dezbaterile ce au avut loc în Comisia pentru agricultură și silvicultură și Comisia pentru problemele economice ale C.C. al P.C.R Plenara a dezbătut informarea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la inundațiile din primăvara acestui an, la măsurile pentru înlăturarea efectelor acestor calamități și a adoptat un document care a fost dat publicității. Plenara a adoptat Hotărîrea cu privire la aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român. Plenara a fost informată despre activitatea pe plan internațional desfățurată în ultima perioadă de conducerea partidului ți statului, despre vizitele delegațiilor de partid și de stat ale țării noastre în alte țări ți ale delegațiilor străine în Republica Socialistă România. Comitetul Central dă o înaltă prețuire activității internaționale desfățurate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., de guvernul Republicii Socialiste România, de secretarul general al partidului, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, apreciind că aceasta se înscrie pe linia înfăptuirii politicii externe definite de Congresul al X-lea al partidului. Plenara consideră deosebit de pozitive schimburile de delegații c și convorbirile pe care Partidul Comunist Român le-a avut în această perioadă cu partidele comuniste din țările socialiste, precum și cu numeroase partide comuniste, muncitorești și organizații democratice din Aceste întîlniri constituie o contribuție de seamă la înfăptuirea alte țări, politicii partidului ți statului nostru, îndreptată spre dezvoltarea prieteniei, alianței ți cooperării cu toate statele socialiste, a solidarității internaționaliste cu partidele comuniste ți muncitorești, cu forțele democratice ți progresiste, cu mișcările de eliberare națională, sporirea contribuției la întărirea unității sistemului socialist mondial, a mișcării comuniste internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Plenara dă o înaltă apreciere semnării Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală intre Republica Socialistă România ți Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste — cu prilejul vizitei în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, document de o deosebită importanță pentru dezvoltarea relațiilor, pe multiple planuri, dintre cele două state socialiste, spre binele popoarelor român și sovietic, al cauzei întăririi sistemului socialist mondial și unității sale, al păcii ți progresului in lume. Plenara apreciază utilitatea și rodnicia contactelor care au avut loc în acest timp cu șefii de stat și de guverne, precum și cu alți reprezentanți ai numeroase țări — expresie a politicii de dezvoltare a relațiilor României cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială, a contribuției țării noastre la lupta împotriva politicii cercurilor imperialiste agresive, a colonialismului și neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî de sine stătător destinele, pentru destindere internațională și lichidarea focarelor de încordare, pentru securitate și pace în Europa și în lume. Pienara subliniază că și în viitor Partidul Comunist Român, guvernul Republicii Socialiste România vor promova în mod statornic această politică externă, ce corespunde pe deplin intereselor vitale ale poporului român, intereselor socialismului, păcii și înțelegerii între popoare. În cadrul plenarei au luat cuvîntul tovarășii : Richard Winter, Alexandru Iliescu, Iosif Uglar, Ștefan Boboș, Nicolae Veres, George Homoștean, Ludovic Fazekas, Teodor Haș, Radu Beligan, Nicolae Minai, Florența Munteanu, Adalbert Crișan, Ion Iliescu, Zaharia Stancu, Gheorghe Roșu, George Macovescu, Valter Roman, Ioachim Moga. în încheierea lucrărilor plenarei a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu. HOTĂRÎRE cu privire la aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român în mai 1971 se vor împlini 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român în lupta pentru lichidarea exploatării și asupririi, pentru transformarea revoluționară a societății, pentru bunăstare și fericire, pentru triumful socialismului în România. Constituirea partidului comunist cu o jumătate de secol în urmă a marcat o cotitură istorică în dezvoltarea mișcării muncitorești din țara noastră pe baza ideologiei marxist-leniniste, a ridicat pe o treaptă superioară lupta revoluționară a proletariatului, a forțelor democratice, progresiste, continuînd și ducind mai departe glorioasele tradiții ale luptei poporului pentru eliberare socială și națională, pentru făurirea unei Românii prospere, libere și independente. Sub conducerea P.C.R., oamenii muncii din România au străbătut un drum lung de lupte și victorii, au înlăturat dominația claselor stăpânitoare și a imperialismului străin, au înfăptuit revoluția populară, au trecut la edificarea socialismului, au deschis larg căile progresului social în patria noastră Comitetul Central hotărăște ca aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român să se desfășoare sub semnul activității creatoare pentru înfăptuirea mărețului program de înflorire a patriei elaborat de Congresul al X-lea, pentru realizarea de noi succese în construcția socialismului, în dezvoltarea economică și culturală, în ridicarea nivelului de trai, pentru întărirea continuă a partidului, a rolului său conducător în societate, pentru intensificarea activității sale politice, organizatorice și ideologice în rîndul maselor largi de oameni ai muncii Mișcarea muncitorească din România are bogate tradiții revoluționare ; ea s-a afirmat în viața politică a țării în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, venind neîntîrziat în contact cu ideile socialismului, cu concepția marxistă despre lume și societate, acționând ca o puternică forță motrice a progresului social. Detașament activ al proletariatului mondial, mișcarea muncitorească din România a dezvoltat largi legături de solidaritate cu clasa muncitoare din alte țări, a avut contact, prin reprezentanții săi, cu prima Internațională comunistă făurită de Marx și Engels, a fost apreciată de inșiși fondatorii comunismului științific. Un moment de seamă în evoluția mișcării noastre muncitorești l-a constituit înființarea, în 1893, a Partidului Social-Democrat al Muncitorilor din România, care a stimulat răspîndirea ideilor socialismului științific, desfășurarea in forme tot mai largi a activității social-politice a proletariatului, a luptei maselor muncitoare de la orașe și sate pentru drepturi economice, pentru libertăți democratice, pentru dezvoltarea pe o linie progresistă a țării. Primul război mondial a ascuțit într-o măsură fără precedent contradicțiile sociale, economice și de clasă, a dat un nou impuls mișcărilor sociale, a intensificat lupta întregului nostru popor pentru realizarea statului național unitar. In aceste condiții s-a afirmat cu o forță impresionantă voința proletariatului, a oamenilor muncii de a impune, pe cale revoluționară, satisfacerea năzuințelor lor vitale, de a imprima o orientare nouă dezvoltării social-economice a României. Un exemplu însuflețitor și o profundă influență a exercitat asupra mișcării muncitorești, revoluționare din țara noastră victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie in Rusia, care a deschis epoca trecerii omenirii de la capitalism la socialism. Militanții revoluționari români, masele populare din țara noastră au văzut în triumful Revoluției din Octombrie un imbold și o înflăcărată chemare la lupta pentru realizarea năzuințelor de libertate și progres, pentru eliberarea socială și națională. Sunt cunoscute amploarea și combativitatea deosebită pe care le-a avut greva generală din octombrie 1920, grevă care a zguduit puternic înseși temeliile orinduirii burghezo-moșierești, demonstrind forța și vigoarea revoluționară ale proletariatului român, capacitatea sa — pe care istoria a verificat-o apoi pe deplin — de a conduce destinele întregului popor. In condițiile creșterii furtunoase a mișcării muncitorești, ale unui profund proces de clarificare politică și ideologică marxist-leninistă, în lupta pentru adoptarea unei linii consecvent revoluționare, Congresul din 8 mai 1921 al Partidului Socialist a hotărît transformarea acestui partid în Partidul Comunist din România și afilierea lui la Internaționala a IlI-a Comunistă, făurită de V.I. Lenin. Afirmîndu-se pe arena vieții politice, organizînd luptele sociale contra claselor exploatatoare, partidul comunist a înscris in istoria patriei nenumărate pagini de eroism și abnegație revoluționară. Cu deosebită forță s-a manifestat capacitatea politică și organizatorică a partidului comunist în timpul marilor bătălii revoluționare din ianuarie-februarie 1933 împotriva măsurilor luate de capitaliști de a ieși din criză pe spinarea celor ce muncesc, bătălii care, totodată, au reprezentat prima mare mișcare muncitorească din Europa împotriva pericolului pe care-l reprezenta fas (Continuare in pag. a Ill-a, Masuri de mare însemnătate pentru dezvoltarea societății noastre Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 8-9 iulie 1970 și sesiunea Marii Adunări Naționale, care și-a desfășurat lucrările in plen în ultimele două zile ale săptămînii trecute, au adoptat hotărîri și măsuri de o mare însemnătate pentru dezvoltarea în continuare a întregii noastre societăți, pentru ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii. In cadrul plenarei, un moment deosebit l-a constituit cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului. In cuvîntare este analizat stadiul îndeplinirii sarcinilor de plan pe primul semestru, modul în care se desfășoară vasta acțiune de lichidare a urmărilor catastrofalelor inundații, este subliniată însemnătatea legilor menite să perfecționeze organizarea, planificarea și conducerea activității economice și sociale. De asemenea, este reliefată marea importanță pentru viața partidului și a țării pe care o are pregătirea și aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român, forța conducătoare în societatea noastră socialistă. O parte a expunerii a fost consacrată amplei și fructuoasei activități internaționale a partidului și a statului. Cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, lucrările plenarei, hotărîrile luate demonstrează o dată în plus preocuparea consecventă a Partidului Comunist Român pentru rezolvarea problemelor construcției socialismului în patria noastră și, în același timp, grija sa neabătută pentru crearea condițiilor internaționale favorabile realizării acestei opere mărețe, pentru întărirea unității țărilor socialiste și a mișcării comuniste, pentru apărarea păcii și a securității în lume. Se reflectă în aceasta unitatea dialectică dintre sarcinile naționale și cele internaționale ale partidului nostru. Eforturile depuse de oamenii muncii din industrie și agricultură, măsurile luate la timp de conducerea de partid și de stat, îndeplinirea in condiții tot mai bune de către organele și organizațiile de partid a rolului lor conducător, au permis, în pofida marilor greutăți provocate de inundații, obținerea în primul semestru al anului a unor rezultate bune în economie. Volumul producției globale industriale a crescut, față de semestrul (Continuare in pag. a Ill-a) VIZITA ÎN ȚARA NOASTRĂ A PREȘEDINTELUI REPUBLICII AFRICA CENTRALA La invitația președintelui Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, se află în vizită oficială în țara noastră președintele Republicii Africa Centrală, general Jean Bedel Rokassa. Situate pe continente diferite, la mari distanțe geografice, Republica Socialistă România și Republica Africa Centrală se întîlnesc pe tărîmul fertil al colaborării, al eforturilor pentru întărirea păcii și prieteniei intre popoare. Republica Africa Centrală este angajată pe făgașul consolidării independenței naționale, al dezvoltării economice și sociale, bazată, în primul rînd, pe valorificarea propriului potențial de resurse materiale și umane. Vizitînd țara noastră, înalții oaspeți au posibilitatea să cunoască nemijlocit eforturile și rezultatele poporului român în opera de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, preocupările conducerii statului nostru pentru ridicarea țării pe noi culmi de civilizație și progres, pentru promovarea unei politici externe de colaborare cu toate țările lumii, de solidaritate cu lupta popoarelor împotriva asupririi străine, a imperialismului, a colonialismului și neocolonialismului, pentru dezvoltare de sine stătătoare In acest spirit se dezvoltă relațiile noastre cu Republica Africa Centrală, pe baza principiilor independenței, suveranității naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. Intre România și Republica Africa Centrală, în perioada de peste doi ani care a trecut de la stabilirea relațiilor diplomatice, s-au încheiat o serie de acorduri care facilitează dezvoltarea schimburilor economice, culturale și științifice bilaterale, în dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre popoarele țărilor noastre, vizita președintelui Bokassa marchează un moment important, contribuie la o cunoaștere reciprocă mai profundă, la afirmarea năzuinței popoarelor noastre spre înțelegere și cooperare în interesul comun, în interesul cauzei păcii, libertății și independenței popoarelor. In timpul convorbirilor oficiale In acest număr: In pregătirea tactică a comandanților și ofițerilor din statele majore CÎMP LARG AFIRMĂRII GÎNDIRII CREATOARE (pag. a II-a) Acordarea „Diplomei de onoare a C.C. al U.T.C.“ unui însemnat număr de organizații și titeseiști din Forțele Armate PREȚUIND FAPTELE LOR DEOSEBITE (nas. a V-al O delegație militară condusă de general-colonel Ion Ioniță, ministrul forțelor Armate, a plecat în R.P.D. Coreeană și în R.P. Chineză Luni dimineața a părăsit Capitala o delegație militară, condusă de general-colonel Ion Ioniță, ministrul forțelor armate, care, la invitația ministrului apărării naționale a Republicii Populare Democrate Coreene, general de armată Toi Hiăun, va face o vizită de prietenie în această țară. De asemenea, la invitația șefului Marelui Stat Major al Armatei Populare Chineze de Eliberare, Huan Sun-Seon, delegația militară română va face o vizită de prietenie în Republica Populară Chineză. La plecare, pe aeroportul „București-Otopeni“ erau prezenți membri ai conducerii Ministerului Forțelor Armate, generali și ofițeri superiori Erau de față Kang Jang Sao, ambasadorul R.P.D. Coreene, și Cian Hai-Fun, ambasadorul R.P. Chineze la București, membri ai celor două ambasade, precum și colonel Cie Ghil Ryon și Lin Cien, atașații militari, aero și navali ai celor două țări în România. A fost, de asemenea, prezent colonel A. F. Musatov, atașat militar, aero și naval al Uniunii Sovietice la București. PENTRU CONTINUA ÎMBUNĂTĂȚIRE A MUNCII POLITICO-IDEOLOGICE IN ARMATA PLENARA CONSILIULUI POLITIC SUPERIOR Zilele trecute a avut loc plenara Consiliului politic superior al Forțelor Armate avînd la ordinea de zi : „Analiza desfășurării învățămîntului politic. Concluzii și sarcini pentru perfecționarea pregătirii politico-ideologice a personalului forțelor armate“. La lucrările plenarei au luat parte tovarășii Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., general-colonel Ion Ioniță, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul Forțelor Armate. Au participat, de asemenea, membri ai colegiului Ministerului Forțelor Armate, comandanți de armate și arme, șefi ai unor direcții centrale, secretari ai consiliilor politice de la mari unități și secretari ai comitetelor de partid din instituțiile militare de învățămînt, redactori ai presei militare. In cadrul plenarei, generalul-locotenent Ion Coman, adjunct al ministrului Forțelor Armate și secretar al Consiliului politic superior, a făcut o informare privind participarea armatei — împreună cu gărzile patriotice, cu detașamente de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, cu întregul popor — la lupta împotriva inundațiilor din primăvara acestui an, la salvarea de vieți omenești, a avutului obștesc și bunurilor cetățenilor, la refacerea unităților economice, localităților, căilor de comunicații afectate de cataclismul ce s-a abătut asupra țării noastre. Raportul biroului Consiliului politic superior prezentat la ordinea de zi a pus în dezbatere, pe baza unei ample analize, problemele principale ale perfecționării pregătirii politico-ideologice a personalului, ale îmbunătățirii conținutului, organizării și conducerii învățămîntului politic în lumina cerințelor documentelor Congresului al X-lea al partidului, ale Hotărîrii secretariatului Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la munca politico-ideologică în armată. Raportul a scos în evidență activitatea perseverentă a organelor și organizațiilor de partid din armată pentru îmbogățirea conținutului de idei, intensificarea rolului educativ și sporirea contribuției învățămîntului politico-ideologic la înarmarea militarilor cu politica marxist-leninistă a Partidului Comunist Român, cu concepția sa despre lume și viață, la ridicarea nivelului de pregătire militară și formarea calităților moral-politice înaintate, cerute de îndeplinirea misiunii de onoare încredințate armatei noastre populare. Rezultatele bune obținute în îndeplinirea planului pregătirii de luptă și politice, în realizarea sarcinilor ce revin armatei ca participantă activă la opera de edificare a socialismului concretizează și aportul învățământului politico-ideologic, al întregii munci de propagandă și culturaleducativă la ridicarea conștiinței politice a militarilor de toate gradele, la mobilizarea lor pentru înfăptuirea cu spirit de răspundere a îndatoririlor. La dezbateri au luat cuvîntul numeroși participanți. Reliefînd progresele obținute în diversificarea și perfecționarea învățămîntului politico-ideologic, vorbitorii au subliniat justețea criticilor formulate în raportul biroului Consiliului politic superior, scoțînd în evidență o serie de deficiențe care se mai manifestă în acest domeniu : tendința de îngustare a bazei teoretice a dezbaterilor, de tratare istoricistă, descriptivă a problemelor studiate, preocuparea insuficient de insistentă pentru explicarea semnificației evenimentelor din viața internă și internațională, pentru demonstrarea temeinică, argumentată, a aprecierilor și punctelor de vedere enunțate, prin sublinierea aspectelor calitative ale dezvoltării economiei, a societății (Continuare in paga Va) in pag. a VI-A : CONCURS DE CULTURĂ MILITARĂ GENERALĂ PENTRU ELEVII ȘCOLILOR MILITARE