Nyilvános Polgári Iskola, Arad, 1881
A javaslat elkészülvén, a városi közgyűléshez nyújtatott be. A városi közgyűlés egyhangúlag fogadta el a javaslatot, intézetünk októberben — saját helyiséggel még nem rendelkezvén —Dogáry Gy. Kossuthutcai háza emeletében nyittatott meg, majd később a tanterem szűk volta miatt ideiglenesen a Lyceum földszinti helyiségében folytattatott a tanítás. A cél, melynek érdekében iskolánk megnyittatott, a kereskedők és iparosok műveltségi állapotának emelése, függetlenül és józanul gondolkozni tudó polgári elem teremtése és nevelése volt. A kis kereskedő és kisiparos műveltsége egyáltalában még ma is olyan, hogy arról nem is igen lehet szólani. Teremtő képesség, ízlés még sokaknál hiányzik, inkább munkások ők mint munkaadók és csakis e szomorú körülményeknek tulajdonítható, hogy nemcsak Aradon, hanem az egész hazában az ipar és kereskedelem majdnem egészen az idegenek kezében van. Magyarország eddig csak fogyasztó közönség volt. A termelésből járó busás hasznot mások , de nem magyarok rakták zsebre. Mind e körülmények nagy fájdalommal fogták el a hazaszeretők szíveit, gondolkozni kezdettek a baj orvoslásáról és azt a polgári iskolák alapításában és terjesztésében vélték megtalálni. B. Eötvös Józsefnek jutott az érdem a polgári iskolákat a magyar törvényhozással elfogadtatni, s legott bár eleinte csekély számban, de mégis a szélrózsa minden irányában megnyíltak. Az 1868. XXXVIII. törvénycikk életének negyedik évében jutott el hozzánk is a polgári iskola. Mikor az I. osztályt megnyitották, nemcsak a szerény iparos, hanem még a diplomás közönség is bizalommal hozta ide gyermekét, hogy munkaszerető, derék, becsületes polgárnak neveljük fiát. S hála Istennek, jobb belátással bíró polgáraink csakugyan a polgári iskolába küldik fiaikat, nem kívánják fiaikat mindenáron diplomatikus pályára nevelni, hanem felfogván Eötvösünk szellemét, fiaikat saját sorsukkal megelégedő iparosokká és kereskedőkké képeztetik ki, és csak e helyes, e józan, ez egészséges felfogásnak tulajdonítható, hogy az ifjúság létszáma az iskola fennállása óta folytonosan 150 fölött áll. És mert iskolánkat különösen az iparosok és szolgálati viszonyban levők gyermekei látogatják, ez okból a tantárgyak feldolgozása is az előbb említett cél elérésének érdekében történt. Az iskolaszék maga körvonalazta minden tantárgy anyagát, nem akarván sem többet, sem kevesebbet felölelni, mint amenynyi egy iparosnak, kereskedőnek múlhatatlanul szükséges, hogy üzletét szerencsésen és öntudatosan vezethesse. E miatt az iskolai nevelés és tanítás főleg a tanulóknak a tantárgyakban és a gon-