Templom utczai Leánytanoda, Arad, 1886

A női kézimunka-tanítás fontosságáról. Mi tanítók azt tapasztaljuk, hogy a kézügyesség csak sokszoros és czélszerű gyakorlás által nyerhető el. Minél előbb veszi kezdetét a kézcsukló és az ujjaknak gyakorlása, annál hamarabb képes a gyer­mek azoknak czélirányos használatára. Már az első osztályban észrevehetjük, melyik gyermek volt otthon, vagy valamely, gyermekkertben okosan utasítva, kezecskéivel egyet­­mást alkotni. Ábrák rajzolása, papír-fűzés és hajtogatás, fácska rakás, tű­zdelés, baba ruharészek varrása stb. annyira ügyessé teszik a kisded kezecskéit, hogy mindjárt első alkalommal nagyon praktikusan fogja meg a palavesszőt vagy a tollat, s a számjegyeket, betű­alakokat azon­nal helyesen veti táblájára vagy irkájára. Tud mértéket tartani, min­dent helyes korlátokba szorítani, szépen elrendezni és tetszetősen másolni. A jól vezetett gyermekkeri áldása azonnal szemébe tűnik a figyel­mes tanítónak. Vagy, ha nem járt volna ily alapnevelő-intézetbe, ügyes­ségéből a tanító mindjárt következtetést vonhat a mama helyes neve­léséről, melyben kisdedét részesíté. És e jelenség észlelhető az iskoláztatás minden fokozatán. Az érdemsorozatokat szemü­gyére véve, a lányiskoláknál nagyobb részben világosan kitűnik, hogy a szépírás, rajz és kézimunka érdemjegyei nem igen messzire térnek el egymástól, mivel e három tantárgy főké­­pen a kézügyességet fejleszti. Vannak lánykák, kiknek írása minden rend és izlésnélkü­li ákom­bákom vonások. E gyermekek rendszerint rész rajzolók is és még nagyobb ügyetlenséget tanúsítanak a kézi­munkákban. Azt tapasztaljuk továbbá, hogy a szemek gyengesége nem gya­korol oly nagy befolyást a csúnya írásra, rajzra és kézimunkára, mint közönségesen hinni szokták. Vannak igen gyenge szemű lánykák s né­melyek annyira rövid látók, hogy három lépésre sem képesek kissebb tárgyakat felismerni, kik azonban igen ügyesek, úgy az írásban, mint a rajz és kézimunkákban. Amiből ismét világosan kitűnik azon állítá­sunk igazsága, miszerint a rész­munka ezen tantárgyakban egyedül az elégtelen közgyakorlás következménye. Ha továbbá a női élet későbbi fejlődését vesszük figyelembe, na­­gy­on is igazoltnak találjuk azon általános ítéletet, mely a háztartásban észlelhető csínt, ízlést és rendet a háziasszony „ügyes kezének“ tulajdonítja és nem a társadalmi vagy éppen értelmi műveltségnek. A ház a család paradicsoma, a paradicsomnak pedig szépnek kell lennie; szép végre csak az, a­mi a maga természete szerint rendet, csínt és ízlést árul el, a­mi a szemre s általa a művelt lélekre kellemes benyomással van. E paradicsom teremtője és fenntartója a nő, de, mi­ként láttuk csak azon nő, kinek „ügyes keze“ van, és ez ügyességet. 1*

Next