Athenaeum, 1837/1. félév

1837-01-22 / 7. szám

Tudományok’ és szépművészetek’ tára. Kiadó szerkesztők: SCHERET, VÖRÖSMARTY, szerkesztőtárs: BAJZA. Pest. Januarius* 33-kén , 1837. 3. szánt. Tartalom: Különközlések (Czuczor), 49 1. — A’ hit (Bajza), 51 1. — Aranyhajú Janka. Novella (Tóth Lőrincz) , 52 1. Milly szomorú utakon keresik a* megelégedést sokan 's a* világ' minden ke­­csei és varázsai közt hánynak nem egyéb élete, mint iszonyú üresség, vagy fel nem ébredt plántatétel ! Crtr. Széchenyi István: Különít üdétek. Az emb­er szabad akarattal lévén felruházva, cselekedetei’ kútforrását önnön elhatározó lelkében viseli. Ezen elhatározás indító o­­kokból történik, m­ellyek vagy a’ lélek’ bel­sejében feneklenek, vagy külső befolyások­tól származnak. A’ belső indító okokat a’ dolgokról szerzett forralom, azaz, ismeret teszi; a’ külsőket helyzetünk, különbféle vi­szonyaink , szükségeink, érzékiségünk igaz­gatják. Különbözők lévén tehát fejenként az ismeretek, különfélék a’ külső befolyá­sok és behatások, önkényt megfogható, mi­ért jelenkezik ugyan­azon dolog, vállalat kö­rül sokfélekép az emberek’ akaratra. De más részről az is bizony dolog, hogy az em­ber társas viszonyokban él; polgári, egyhá­zi, tudományos, egyesületi ’s más állapo­tokban. Minden társaságnak pedig van egy közös czélja, mellynek elérésére a’ különb­féle akaratoknak egyesülniük kell. A’ czélt eszközök nélkül el nem érhetni, ’s miért é­­pen ezek ’s nem mások alkalmasbak annak elérésére, indító okoknál fogva határozhat­ni csak el. E’ szerint kell lenniek köz in­dító okoknak ’s belőlük folyó közakaratnak is. — Ki a’ köz czélra közös eszközökkel tö­rekszik , az rendes részvevője a’ társas ér­deknek; kü­lönködő pedig, ha a’ többségtől elszakadván, önszabta után indul. A’ kü­­lönködés tehát nem egyéb, mint az önaka­rathoz szoros ragaszkodás akkor is, midőn a’ társas érdek társas akaratot kíván. A’ kü­lönítő­dő nem áll mindenkor ellene a’ köz czélnak, sőt jobbára ő is arra tör, vagy leg­alább törekedni látszik ; hanem a’ czélhoz vezető köz utat roszalván, kívüle futja pá­lyáját. Vizsgáljuk már példákban a’ kü­lön­­ködés’ némelly nemeit, jó és rész oldalaik­kal együtt. Van alszerü ’s nevetséges, van fentebb és komoly különködés. Vegyük a’ külső viseletét. Ez magában csekély tárgy, mellynek fő alapja természeti szükségen é­­pű­l, mellékes a’ szokástól fü­og. Fő czélja az idő’ viszontagságai ellen védni a’ testet, mellesleges a’ tetszés. A’viselet ugyan, leg­alább Európában, kivált a’ csinosbult rendek­nél, változó; de épen ez adhat ’s ad is küt­­lünködésekre alkalmat. Van , ki ha nem fél­századdal , de egy nemzetségi korral hátrább áll öltözete’ szabására nézve, ’s kiválik sor­ 7

Next