Athenaeum, 1837/1. félév

1837-02-26 / 17. szám

A­T­M­B­GQ (»8 K») Tudományok’ és szép művészetek’ tára. Kiadó szerkesztők: SCHEMEL„ VÖRÖSMARTY, szerkesztő társ: BAJZA. Pest, Feb­ruárius* SO­lián, 1832. 13. szám. Tartalom: Parainesis. Kölcsey Kálmánhoz. Folytatás (Kölcsey Ferencz), 129.1. ■— Adams és Jackson (Sz—­), 133.1. — Tavaszdal (Erdélyi János), 134.1. — A’ színjáték (Gaal), 134.1. — Régi világ’ bölcseségei, XIX—XXI. (közli Andodi), 136.1. _______________________________ _________________________________________________________ -Kis dolog is gyakran nagy czélt okoz a* sokaságnál, Mellyé­t utóbb telté érlel az egyes erő. Kezdeni többnek kell; de valódira törni csak egy tud. Ebbe vegyül a’ sok, ’s általa mindenik él. Kisfaludy Károly: Parainesis. Kölcsey Kálmánhoz. ( Folytatás. ) Tudományt a’ munkás élettel egybeköt­ni : ez a’ feladás, mire a’ köztársasági’ fér­­fiának törekednie kell. Tiszteletet érdemel a’ tudós is, ki négy fal közt halványulva, a’ múlt világ’ emlékeivel kizárólag társalkodik; de a’ jelenkorra hatni kívánó polgárnak más pályán kell indúlnia. Magányos ismereteket szerezni, hogy azok a’ sokaságra általplán­­tálva küzkincscsé váljanak ; világos ideákból fáklyát gyújtani, mellynél az együ­ttélők elő­ítéleteik’ sötétségéből kiléphessenek; régi és új, idegen és saját tapasztalást egyesíteni, hogy a’ néptömeg előtt vezérelv gyanánt ra­gyogjanak ; szóval minden ismeretet a’ kor’ szükségeire ’s kívánataira, a’ jelenlét’ ne­mesítésére , ’s a’ jövendő’ előkészítésére for­dítani , ’s a’ tehetségig életbe hozni: ezt kí­vánom én mind azoktól, kik a’ közdolgokban forgandók. Illy szempontokból nevelé Sokra­tes a’ maga ifjait; illy szempontokból indul­tak ki Perikles és Demosthenes, Cato és Ci­cero. Ezeket ’s az illyeneket hasonlítsd az iskola’ tudósaival,’s ha majd rajtok és kö­rülök a’ gazdagon virúló életet (mitől az is­kola’ emberei olly távol vagynak) tisztán lá­­tandod, örülj; mert tisztán látni, a’ bölcse­­ségnek kezdete. Hellen és romai férfiakat nevezék, fi­gyelmeztetni kívánván a’ különbségre, melly életök’ ’s életünk’ módja közt, az itt felvett pontból is tekintve, találkozik. Ki ifjúságá­ban avult formák szerint alkotott intézetek­be nem záratott; ki gyermekéveitől fogva a’ való élet’ könyvét kinyitva szemlélte maga előtt; ki férfikora’ legtöbb idejét közhelye­ken, polgártársai’ tömegében, hazai dolgok­kal elfoglalva töltötte, annak minden gondo­latai, ismeretei, tettei természetesen a’ leg­­virúlóbb élet’ színét hordozh­aták. Az jókor megszokta magát nem saját falai közt, ház­népi keskeny körben elszigetelve, hanem a’ közös hazában, a’ nyilvános élet’ zajában az egészre munkálva gondolni. Annak könnyű­vé tön minden gondolatit, szerelmét, és tu­dományát a’ haza’ és nemzeti élet’ ideájával egyesíteni, ’s ifjúságát’s egész életét a’ sze­rint intézni. 17

Next