Athenaeum, 1839/1. félév

1839-01-13 / 4. szám

52 akarati és cselekedeti különbözés elláth­atat­­lanúl hatalmas segédeszköze emberi nemnek a’ tökéletesség’ hosszú ösvényéii haladásá­ban. Ok milly alant állnánk még a’ miveltség’ hágcsóján, ha a’ különböző czélokra izgató többnemű emberi szenvedélyek, ezer ágakra foszló utat nem nyitnak vala kezdet óta, a’ csodákat teremthető szellem’ működéseinek! Csodálat és legszentebb imádó érzet ragadja meg lelkünket, ha föleszmél arra a’ nagy al­kotóra, ki illy tömkelegét vala képes létre hozni az egyéni minőségeknek, egy ugyan­azon lényben, mellynek ereiben egy ugyan­azon szívforrásból szét­patakzott vér cserge­­dez, melly ugyanazon anyagi és szellemi al­katrészek’ osztályosa, ugyanazon ész- és er­kölcstörvények’ kormánya alatt áll, ugyan­azon levegőt szíja, ugyanazon föld’ termé­keit eszi, ugyanazon nap’ sugaraiban melen­geti magát, ugyanazon végczélra küzd és siet; és e’ minőségek’ számtalan ezer ízben egy­mást keresztül szegdelő, sőt ollykor, épen homlokegyenest ellenkező irányú munkássági folyamat egy ugyanazon végeredmény’ létre­hozására összevonni hatalmas volt! De bár mennyire kü­lönválók legyenek is minőségi sajátságaink, ’s ezek szerint termé­szetünkből kifakadó vágyaink, bár mennyire egyenetlenek testi és szellemi erőink, mikkel amazok’ létesítéséért küzdünk, nincs olly czél emberi munkásság’ elébe téve, melly más e­­gyének által is szinte ne nyomoztatnék. Ez, az egy czélra küzdés’ esete pedig, legsűrűb­ben ott áll elő, hol a’ társasági élet’ egész lényegünkre munkáló körülményei, egy testü­let’ tagjaiban, egy ugyanazon tárgyi szüksé­get, ’s ennek kielégítési vágyát kelti fel. — Már minden egyazon czélra sietés némi lelki rokonságot szül bennünk. Az író és író, a’ kalmár és kalmár, a’ földmívelő és földmíve­­lő , bárhol vezesse össze őket sorsuk, a’ szé­les ég alatt, és bár egyik a’ zordon éjszak’, másik az örök tavaszban derengő dél’ fia le­gyen , bizonyos vonzalommal simulnak egy­máshoz, némi örömet élveznek a’ találkozás’ perczében , mit például az író a’ földmunkás­­sági találkozás’ alkalmával nem érezhet. És öröm-élvezet a’ fentebb említettem lelkirokon­ság’eredménye, ’s e’ lelkirokonság az, min az egy pályán izzadók közt az egyesülés’, vagy párt’ alakulásának lehetősége alapul. Adjuk ehhez: vágyaink gyakran olly élénkek, ösztöneink­elannyira izgatok, hogy tőlük — még a’ czélúl tűzött tárgy’ beérk­ezésére mind azt, valami erőnk’ ’s tehetségeink’ határin belül esett, el nem követők, — nyugotiak nem lehetünk. Már ki merné elvitatni akarni emberi értelemtől, ama’ kétségbevonhatatlan axiómát, mikép többes erőnek az egyesnél, mindig erősb hatása van? így saját termé­szetből foly ki a’ pártnak nemcsak eszméje, szüksége is. Maga a’ társaság’ kebelében élő emberi nem is, nem egyéb, mint egy tág ér­telembe vett nagy párt, mellynek a’ nyuga­lom’, bátorság’ ’s szóval e’ földi minden le­hető boldogság’élvezhetésének óhaj­tata tartja egybeforrva, egyesülve fejenként valamennyi tagjait. A’ párt’ eszméje tehát magában semmi rosszat és törvénytelent nem tesz fel; sőt, mivel az emberi nem’ elébe fő czélul, mellyhez törni, kü­zdni és sietnie kell, a’ tökéletesség vagyon tűzve ; ’s mivel kétségbevonhatatlan, hogy az összeható, mint szerte rugó erőkkel biztosi­ bármelly úton a’haladás, kimerné az egy (jó és nemes) czélra dolgozó pártok, e­­gyesületek ellen botorul emelni szózatát? Csak az a’ hon boldog, mellynek lelkes fiai meg­értvén a’ felettük sietve elhaladó idő’intő sza­vát, a’ haza’ szent keblén rágódó hiányok’és fájdalmak’ társas karokkali orvoslására egye­sületekbe összeforrni buzognak.­ A’ melly kö­vet, mint erejét súlyával lenyomat, elmélyedt fektében érintés nélkül némán ott hagya a’ magános kéz , ezer összesített kezek nem fe­lette nagy erőködéssel kiemelik, ’s a’ ho­ni jólét’ oszlopa alá alapul behelyezik azt. Egy fillérke magában sem gazdaggá sem sze­­génynyé nem tesz, de milliók’ összerakott fil­lérje palotának ára már. Porszemeken emel­kedett csillagok közé a’ felhő lepte Chimbo­razo , és apró vízcseppekből dagadtak világot át öleinkké az ocean’ roppant karjai. Azonban felette távol állunk attól, mint­ha minden pártra, az­az mind arra , valamit többség mond, hisz, állít és cselekszik, semmi kivétel nélkül, jóváhagyásunk’ pecsétet ütni akarnak; távol annak vitatásától, mintha az, mi egyesek’ kezében gonosz vagy igaztalan, szentté, igazzá legyen ha többek mivelendik. A’ gazság nem szűnik meg gazság lenni, bá­tor milliók az ellenkezőt higyék, hirdessék is, és az igazság igazság marad, ha senki nem hiszi, nem követi is. Állításunk csak ez: ezé-

Next