Athenaeum, 1839/1. félév

1839-01-13 / 4. szám

.A -f >J B UŰ <s3 U j'/J . TU DO UI AMY OK* ÉS SZEPMÜVÉ­SZETEK’ TARA. Kiadó szerkesztők SCHEBEXI , VÖRÖSMARTY, szerkesztő társ BAJZA, CHARWADIK tV^Ml Kis» félév. J*est, Januarius* 13. 1839. 4. szám. Tartalom s Eszmék a’ pártról, különösen az írói pártról (Baksay Dániel). — Ők és én (Sárosy Gyula). — Viktor. Eredeti elbeszélés (Treuer György). — Magyar játékszíni krónika. — Egy­veleg. — — Észtnek «' •partról killű­nösen az irói pártról. A’ hány fő, annyi értelem. Mikép külső­leg, alakját tekintve, úgy bensőleg, testi és szellemi tulajdonai sajátságai és tehetségeire nézve, sem létezik két tökéletesen egyenlő ember a’ föld’ tekén. Saját gondolkodó, fel­fogó és ítélő tehetsége, véralkata, hajlandó­sága, ízlete, saját neveltetése, testi, erköl­csi és tudományos kifejlődése , saját polgári viszonyai, házi körülményei stb. vannak min­denkinek. Innen fejtilt ki az a’ véletlen kü­lönbözés a’ gondolat és gondolat, hit és hit, óhaj­tat és óhaj­tat, akarat és akarat, csele­kedet és cselekedet közt, melly, minden em­bertársainkkal’ társalkodásunk’, viszonyaink’ és surlódásunk’ alkalmával, elannyira sze­münkbe szökő. Mert a’ fentebb érintett saját­ságok és helyzetek mind egyig, saját benyo­mással hatnak lényünkre. Ugyanannyi ben­nünk működő rúgok és kerekek gyanánt te­kintendők azok , mellyek testünk’ és lelkünk’ munkálodásit hajtják, vezetik és izgatják. — Ha már egyik vagy másik, testi vagy szel­lemi tulajdon bennünk, akár az anyatermé­szettől nyert alkotásunk, akár megrögzött szokás, akár valamelly külső érintődés által lángot kapva, előre jutott, trónt emel ez a’ többiek felett, ’s diadalmasan intéző pálczá­­val jegyzi, méri ki munkásságunk’ körét, pá­lyáját, így dönti el egy benső láthatatlan va­lami, mellyik ember mi legyen, ’s vándortár­sai közt, e’ viszontagos élet’ mezején, minő szerepet vigyen. Egynek természetében pél­dául, az érzet vagy testiség, másikéban az ész vagy okosság uralkodóbb, és milly elkü­lönítő határfalat emel csak ez egymástóli el­térés is, az ember és ember közötti Ha még ide gondoljuk, hogy az érzet’ tárgyai szinte az­­elgondolhatatlanig különbözők, az észte­hetségek’ lépcsői pedig a’ szédítő magasság­tól majd szinte az elsü­lyesztő mélységig e­­reszkednek alá, milly elme lehetne képes fel­fogni az e’ tekintetekből kibonyoluló egyéni működések’ egymástóli elágazásait? Magának emberi természetünknek, az egyének körüli bámulandó változatosságában gyökerűi tehát, ama’ nemünk’ temérdek milliónyi tagjainál, ugyanannyi millió alakban feltűnő végetlen különbözés’ alap­ oka. És ez a’ gondolkodási, fogalmi, itélőtehetségi, véralkati, olfajtáti.

Next