Athenaeum, 1840/2. félév

1840-11-19 / 41. szám

toltatván, egyes valókat teremt, és ezekben, mint értékek’ tárgyaiban, ugyan megnyugszik, t­e mint munkás valamikben működni soha meg nem szűnik; az egész természetet élni, ’s egye­sek’ életét azér­l kölcsönzöttnek mondották. Hiszen ugyanezen természetbölcsek nyilván ál­lítják , hogy ismeretünk az érzéki tárgyakon túl nem terjed, és mint illyent a’ természetet nem ismerjük. Igaz, hogy érezhetni a’ természetben munkás erőket, de micsoda befolyással vannak ezek az egészre, központosulnak-e életté? vagy külön irányokat tartva csak léteznek ? fölülmúl minden emberi értelmet. Létei és élet nem állnak ugyan ellentétben , egymástól mindazáltal igen különböznek . Élet szükségképen fölteszi a’ léteit; létei lehet élet nélkül. Létei valóság; élet tünemény. Létei általános; élet egyedi. Léteire elég egy erő is ; életre több erőnek kell egyesülni. Léteiben csak a’ forma változik; életben magok az erők változást szenvednek. Létezőben az erők egyedül annak föntartá­­sára központosulnak; élőben a’ faj’ örökítésére is kihatnak. Létei örökké tart; életnek bizonyos határa van. De azt mondhatná valaki: a’ kristályok is egyedek, örökké úgy, a’ mint vannak, nem tar­tanak , mostani állapotjok tehát csak tünemény, bennök is több erők egyesülhetnek, ’s midőn e­­lemeik új testté alakulnak , bizonyosan az ezek­kel párosult erők is változást szenvednek, ők is apróbb kristályokra oszolhatnak, és így él­nek. Legnagyobb fontosságú itt az egyed és da­rab’ meghatározása, megkülönböztetése; mind­kettő tért foglal el, mindkettő hatással és visz­­szah­atással bir; hanem egyednek közönségesen azt nevezik, mi részekre osztatván megszűnik lenni a’ mi volt, azaz megszűnik azon hatással és visszahatással bírni, mellyel az előtt, azaz megszűnik élni, ha csak a’ részekre­ oszlás egy nemét nem teszi szaporodásának. Egy van­­e­gyed és élet’ meghatározása kölcsönös viszony­ban áll; egyed az, mi él vagy hal, és élet nem egyéb­, mint az egyedhez kapcsolt hatások’köz­pontosulása; egyedben az erők életerővé vál­tozva munkálódnak, darabokban azok munkát­­lansági erővé (vis inertiae) olvadva lappanga­­nak; élő testek egyedek, életnélkü­liek csak ki­sebb nagyobb darabok. Élet van ott, hol több természeti erő vala­­melly egyednek belülről­ kifejlődésére, fentar­­tására ’s fajának örökítésére központosúl; ha­lál ellenben ott, hol az életműves testekben lé­tező erők, központosulások gátoltatván , külön irányokat tartanak, ’s az egyed’ szétbontakozá­­sát okozzák. Létei köti össze e’ két ellenkezőt; létei van jelen mind életben, mind halálban, csak hogy módosítva, tisztán egyedül csak az élet’ kezdete előtt ’s halál’ végzete után mutatkoz­ván; — igen is halál’ végzete után, mert halál és létei nem egy, szinte azon kü­lönböztetést te­hetvén köztök, mi felebb az élet és létei közt létetett. Létei vezet az életre; halál vezet a’ léteire. ». Az élet’ okának Browne az izgékonyságot, Schellfrig az érzékenységet m­ondotta; amaz szű­m­e előtt tartotta a’tökéletesedés’ fokait, az éle­tét egyszerűségében, kezdetében szemlélte, ’s látván, hogy a’ növényekben, miknek elébb kel­lett létezni az állatoknál, mozgás van, de érzés nincs, az izgékonyságot tette az élet’ kútfejévé, mihez aztán az állatokban érzékenység is já­rult. — Emez a’ teremtés’ minden munkáit egy átható tekintettel fogta fel, az életet teljes kifej­lettségében szemlélte, ’s látván, hogy az álla­tok , minél tökéletesbeb, annál inkább éreznek, az életet érzékenységből állította eredni, mint forrásból, melly az emberben függetlenséget nyervén, öntudattá válik, lefelé pedig az élő valóságokban izgékonyságtól, ez ismét tenyé­sző erőtől kiszoríttatik; amaz tehát a’ teremtés’ lépcsőin alulról fölfelé, emez fölülről ment alá­­felé. Mozgással nyilatkozik legelőször az élet, és kezdetben ez sem izgékonyság’, sem ér­zékenység’ szüleménye; érzékenységé nem, mert mozognak azok is, mik nem éreznek; izgékony­­ságé sem, mert hiszen maga ez is, mint a’nagy világban neki megfelelő villanyosság (electrici­­tas) mozgás által gerjesztetik föl; hanem tör­ténik az azon természeti, mechanicai és hydrau­­licai törvények szerint, mik által az életnélküli dolgokban is mozgás tapasztaltatik; így néha a’ tökéletesen kifejlett élő valóságokban is , midőn az életerő elnyomatott, és valami ok p.­o. rázó­­dás, esés miatt az élet’ helyébe tetszhalál lé­pett, a’ mozgásnak, a’ vérforgásnak, mechani­ca, érmetszés által történt megindítása alkalmat ad az életerőnek győzedelmeskedni a’ tetszhalá­lon , ’s folytatni működéseit. Nem volt ez isme­retlen a’ régiek előtt, kik az élet’ több nemei

Next