Athenaeum, 1841/1. félév

1841-02-23 / 23. szám

A­­/ fj B KI U 55). ÖTÖDIK KV Heston. Februarius' 23. 1841. 33. siám­i Tartalom : Goethe és Schiller (Hábory­ — Venelin ’s a’ moszkai történet-iskola. Vége I /). Schedel /■'.— Gyötrődés (Marján). — A’ fonó leányka (Szemere Miklós). — K. e­­mlékkönyvébe. Báró K. M’. emlékkönyvébe (Vörösmarty). — Az örökös. (Varádyi. — T­á­r­c­z­a : Kérelem a' pesti nemzed színház’ drámarendezőjéhez (Fekete Soma). — Válasz Philodikaeus úrnak (Jankovics Aiep. János). ■— Magyar játékszini krónika b­)3. és **»). — Mulattató (—to—J. — Literatúrai mozgalmak S. F.). Swoethe és Schiller. Gyakran halljuk: „Schiller az eszmény’, Goethe a’ valóság’ költője“, de ez mindene­setre egyoldalú nézet , mert a’ művészetben eszményt ’s valóságot nem szabad igy ellentét­be tenni, az eszménynek sem levontnak és ü­­­resnek, sem a’valóságnak nem szabad közön­ségesnek lennie ; az őskép, mit minden művé­szet’ elvéül megismerénk , az eszményi azaz a’ valódi természetet, minden lét’ legbensőbb igaz­ságát, adja elő. Ezt Schiller is igen elismeri, örül, hogy Aristoteles több benső igazságot hagy meg a’ költészetnek, mint a’ történettan­nak , melly magában csak az ürest, külsőt, zavartat adja; ’s állítja is egy levelében Goe­théhez : a’ francziák jobb realisták mint ide­alisták , ’s ezt világos bizonyítványul veszi, hogy a’ (közönséges) realismus költőt nem csinál. Annyi igaz, hogy Schillert egyedisége ’s mint Goethe hiszi, bölcsészeti tanulmányai is odavivék , hogy az eszmét többnek tartá a’ természetnél, sőt hogy a’ természetet néha megsemmisité. Goethe ellenben, szép engedel­mességében a’ jelen élet’ külsőleges alakja i­­ránt, az általányt, az eszményt, önmagában nézve, valami üresnek, h­atártatlannak tartá, ’s inkább hajlott a’ való felé, mit költőileg meg­kapni i­gyekezett; még­­sem veti meg az igaz eszményt, de önmagát kérdi: „Mi a’ való ma­gában ? Örülünk , ha igazsággal adatik elő; de a’ sajátképi nyereség­ magasb természetünk’ számára, még­ is csak az eszményben van, melly a’ költő’ szivéből jött elő“. Azért is megjegy­zi: „Schiller’ eszményi iránya igen közeledhe­tett az én reálisomhoz, ’s mivel mind ketten külön még sem érhettek czéljukhoz, végre é­­lénk érzem­ényben egyesültek“. Goethe azt mondja Schillerről: „Ön a’ külső dolgok’ és vi­szonyaik’ túlszigor vizsgálatától önmagamra vezérle vissza. Több méltánynyal tanita néz­­lelni a’ benső ember sokoldalúságát; második ifjúkort szerze ’s ismét költővé tön, mi csak­nem megszűntem lenni“. Ellenben Schiller így ír Goethéhez: „Az ünnepi mulatozások egész eszmetömegemet mozgásba h­ozák; sok dolog­ról, mi fölött enmagammal nem tudtam egé­szen tisztába jöni, az ön’ szellemének nézlete — mert igy kell eszméinek összes benyomá­sát reám­ nevezni — váratlan fényt gyújta fel bennem. A’ tárgy hiányzott nekem, a’ test, több szemléleti eszméhez ’s ön a’nyomba vitt“. (Binder után *) M­ábory. *) Schiller im Veriiaeltniss zum Christenthume. Stutt­gart , 1840. 23

Next