Athenaeum, 1841/2. félév

1841-07-01 / 1. szám

------------------—ÖTÖDIK ÉV. Jfl IIMr.—-----------------­Tartalom : MüegyesÜletek ( Ilenszlmann Imre). — Mohos váromladékon..........( Tompa Mihály). — Tár ez a: Hírlapi el­lenőr ( A szer­ ). — Böngészet ( Kéri ). — Szerkesztői tudósítások. Második félév. Pest , Julius* 1. 18 dl« •• s*»m. MűegyesÜletek. A’ kérdés az, valljon a’ divatos mű­egyesü­­­letek, alkotó szabályaikkal képesek-e a’ művé­szetet felsegíteni? E’ kérdésre csak az említett szabályok’ taglalása ’s a’ kimondott czélhoz vezetni kellő egyesületi elvek’ közelebbi megtekintése után felelhetni. A’ műegyesületek’ kimondott czélja e’ két pontban áll: a) A’ közönségben mű iránti haj­landóságot és jó , vagy úgy nevezett aestheti­­cai ízlést gerjeszteni, és b) a’ művészeket fel­­s őket pályájokon elősegíteni. E’ kimondott czél felséges és szent, el­lene valódi művészet- barátnak soha sem­mi kifogása nem lehet, de nézzük meg köze­lebbről azon eszközöket, mellyek által az egye­sületek e’ czélt elérni vagy ahhoz közeledni tö­­rekesznek. Első, e’ czélhoz vezetni kellő eszköznek a’ műkiállítások tekintetnek, mint mellyekben ko­runk’ mesterei egymással versenyre lépnek. A’ második eszköz, az egyesületnek min­denkire , ki részvényessé lenni szándékozik, ki­terjedése ’s e’ kiterjedésnek mindinkábbi hatása. Harmadik , a’ megvett képeknek a’ nyerte­sek­ ’s az aczélmetszetnek a’ többi részvényesek közti kiosztása. I. A’ műkiállítások. A’ műkiállításokhoz minden élő f­estész, szob­rász , építész stb. akárhonnan példányokat küld­het ; lehetnek azok a’ rajzoló művészetek’ akár­­melly ágazatából; valláshoz tartozó előadások, történeti-, táj-, arcz-, genre-, virágképek stb. le­hetnek rajzolva, aquarellbe vagy olajba festve , rézbe, fába, aczélba metszve, faragva, vésve stb. A’ művész’ phantasiáját e’ kiállításokban semmi sem határozza, semmi sem korlátozza, tárgyát az egész öt környező világból venni szabad lévén. E’ határtalan szabadság’ következménye az, hogy mindenünnen egész serege szokott össze­gyűlni a’ munkáknak, ’s nagyobb városokban, hol a’ művésznek művei’ eladására több re­ménye nyílik , fél ezerre , sőt néha ezeren fölül is rúg. Nyitván a’ teremek , a’ közönség seregben tolong, de a’ képek’ sokasága, a’ fris színek’ olaj- és fénymázbűze, a’ tolongó sokaság’ zaja a’ nézőnek, élvezés helyett, szédülést, főfájást okoz. Nem csak magamról, de számtalan isme­rőimtől is, kik galleriákat látogatni szoktak ’s a képek’ érdemeibe ereszkedni törekedtek, tudom, hogy eleinte képtelenek voltak főfájás nélkül más fél vagy legfölebb két óránál tovább a’ kép­tárban tartózkodni, csak lassan szokhatni hosz­­szabb veszteglésh­ez, ’s alig találkoztam olly !*

Next