Athenaeum, 1841/2. félév

1841-07-01 / 1. szám

gyakorlott emberrel, ki a’ Louvreben divatozó szabadságot, a’ képtárt reggeli 10 órától dél­utáni 4 óráig tekinteni, egy hozamban használ­hatta volna. A’ meglepetés, az elkábulás annyival in­kább növekszik, mennyivel érzékenyebb az em­ber­művek iránt, mennyivel nagyobb azoknak egy helybe szoritottsága,­­s mennyivel többet tekintni meg, egyszeri ott utálatás közben. Mi­nek következtében a’ Louvre’ képtára engem is egészen elkábított, míg Bécsben gróf Schön­­born’ csak három szobára osztott galleriája rám legkellem­esb hatással volt, ugy annyira, hogy valahányszor meglátogatom­, azt mindig derűit, vidám kedvvel hagyhatom ott. Ha már a’ képek’ nagy tömege kissé gya­korlottabb emberekre, sőt ollyanokra is, kik a’ művészetbeni búvárkodást magoknak életczél­­jáúl tűzék ki, elkálmlással ’s főfájást okozó ha­tással birnak akkor, midőn kelletinél többet te­kintenek meg, nem fogunk csodálkozhatni, ha az úgy nevezett dilettánsok , vagy a’ közönség, kik efféle élvhez nem igen szokvák, kellemet­lenül lepetnek meg, midőn esztendőnként leg­­fölebb egy--vagy kétszer fordulnak illy tömér­dek képekkel tömött teremekben. Nem fogunk csodálkozni, ha a' mű­kiállitás’ első napjaiban a’ legjobb képek előtt alig áll valaki ’s a közön­ség mintha versenypályán volna inkább, mint műkiállításon, a’ tetemeken sebesen át robog. Később egykét jobban sikerült kép előtt a’ cso­portok megállanak ugyan, de koránsem azért, mintha a’ kép’ érdemeit a’ közönség netán fel­fedezte volna, hanem, mivel ez némelly a’ pub­licum előtt kedves criticussal vagy authoritással biró úgy nevezett műismeretel megdicsértetett. Miből kitetszik, hogy a’ nagy közönségnek ko­runkban művészeti ízlése ’s öntudata nincsen, hogy publicumunk művészeti érdemet feltalálni ’s saját fontolás által ítéletre szert tenni nem tud, s hogy az öneszméléshez, midőn ez szo­káso­­s életmódjával ellentétben van, nem szok­hatott , sőt attól, inertiája miatt, undorodik is. De nem egyedül a’ képek’ nagy tömege ká­bítja el a’ néző közönséget, járul ahhoz az elő­adott tárgyak’ változékonysága s még inkább a’ különböző utánzás’ útján eredt modorok’ so­kasága is. Hol a’ tárgy a’ művész’ önkényére bízatik, ott minden bizonynyal majd­nem annyi tárgyat várhatunk, a’ mennyi a’ képezet’ szá­ma , a mennyi a’ művészet’ neve; ott majd­nem annyi különféle modort várhatunk, a’ mennyi a’ képezet’ száma. Még­pedig azért, mert a’ festész nem magának, hanem a’ közön­ség’ számára igyekszik festeni. Azért is mindig azon van, hogy annak minél inkább kedvesked­­hessék ’s munkáit minél jobb áron adhassa, ’s így, ha művész névvel még nem bír, vagy a’ legdivatosb modorokhoz híven ugyan de egy­szersmind gépileg ragaszkodik , vagy egyedül szokatlant ’s még inkább csak meglepőt törek­szik adni; a’ nevéről pedig már ismeretes művész megkedvelt modorját nem igen tarthatja meg sokáig, neki is szükség, újat találgatni, mert részint a’ közönség mindig újat kíván , részint az utánzók’ kontár serege a’megkedvelt’ modor­ját elkoptatja. Miből természetesen az követke­zik , hogy a’ közönség százféle benyomások ’s hatások közt ingadozni kezdvén, a’ müvek’ meg­kedvelésében először is csak szeszélyeinek hó­dol , vagy ha arra kitelhető bátorsággal nem bír, authorítások után kapkod, mit korunkban annál kevésbbé csodálhatni, mellyben az ész’ öneszmélkedése annyira elnyomatik, ’s annak hanyatlása’ következtében semmi sem marad hátra, mint hogy a’ r­e­n­d­s­z­e­r és a’ feszes sza­bályok’ tárt karjai közzé fussunk; m­ert hiába, az ember’ természetében van, hogy kénytelen önmagának számot adni minden tettéről s érze­téről; ha pedig ezt öneszmélése’ útján nem te­heti, vizenyős rendszerekhez ’s feszes szabá­lyokhoz nyúland. Itt ellenvethetnék, „hogy olly műtárok, mellyekben csupán régi képek, metszések stb a’ művészet’ legfényesebb korából gyű­jtvék , ha kincseik’ száma felette nagy, szinte kábítólag hatnak a’ nézőre, azonban illyféle táraknak roppant művészeti hatását mind a’ művész mind a’ közönségre senki sem fogja tagadhatni.“ Való ugyan, hogy olly régi képtár, melly­ben a’ classicus művek elrendelve nincsenek, eleinte még a’ műtismerőre sem bír legjobb ha­tással , ’s hogy neki is egy párszor kell látoga­tásait ismételnie, míg magát orientálhatja. Fáj­dalom , hogy a’ talán legérdekesb két képtár nem ment e’ hibától; a’ párisi Louvret ’s a’ dresdai királyi képtárt értem , mind ketteje legrendetle­nebb lévén, elannyira, hogy németalföldi gen­­re-kép mellett régi olasz vagy német Madonnát vagy szent családot láthatni, hogy vallásos elő­adásról az ember tájképre vagy állatdarabra pil­lant , olasz kerekded bájteljes alakról szemét el­fordítván , ez egy ó-ném­et iskolából eredt so­vány m­artyrra esik. Miből a’ néző legnagyobb

Next