Athenaeum, 1842/1. félév

1842-01-02 / 1. szám

első félév.­­ HATODIK ÉV. Fest. Januarius* 3. 1842. 1. szám. Tartalom: A’ német szemlélődő philosophia’ berlini táborozása;Szontagh Gusztáv). — A' mátrai vándor Király Károly — Hölgyerény. Eredeti beszélyke [Lakner Sándor). — Tároza : Az egri templom (— e—). — Literatúrai moz­galmak iSt’.i."— Egyveleg­­—e— és —An— J. — A í KI­B Kiválj Bi. A­ német szemlélődő philosophia’ berlini táborozása. Schelling, a’ kiválólag úgynevezett szemlé­lődő philosophia’ leghíresebb élő hőse, jelenleg a’ porosz udvartól meghíva, Berlinben philoso­­phiai leczkéket tart, Hegel’ tana ellen polemi­zálva, rendkívüli hatással. Már azon merészség, hogy ellenségét főhadiszállásán megtámadni bá­torkodott , a’ figyelmet élénken rá voná. Szól is róla az Alig. Zeitung már több czikkben, de ta­lán nem lesz érdektelen e’jelenetet egy hazánk­fia’ szemeivel tekinteni, kinek Berlinből dec. 4- kérel költ levelét minden, többnyire hiúságból eredő ál­szerénységet félre téve, elejétől végig közlöm. „Miután az utas, ki elindulásakor kegyed­től Miskolczon búcsút von, egyik nyugpontjára ide Berlinbe vergődék, hogy utazásának czélját e’ télen át az itteni nevelő-intézetek’ vizsgá­lása ’s a’ tudományos életteli megismerkedés által mi­nél inkább megközelíthesse; e’sorokat adja pos­tára, részint hogy azzal, kit szivéből tisztel, hollétét tudassa, részint hogy a’ mozgalmakat, mellyeket az itteni egyetemnél a’ bölcsészet’ me­zején vett észre, kegyeddel közölje. Utam’fő­pontjait Salzburg, München, Schaffhausen, Strass­burg , Stuttgart, Heidelberg, Frankfurt, Bonn, Köln, Eisenach, Jena, Lipcse, Halle, Magde­burg teszik. A’ merre jártam — Jenát kivéve — mindenütt Hegelé a’ dicsőség és a’ hatalom, ’s mit szóljak Berlinről, hol az említettem bölcsész tanított ’s hamvai nyugosznak ?.— Egy nagyhí­rű jogtudós megvallá ugyan a’ badeni fürdőben előttem, hogy ő is azon bölcsészetrendszer’ ba­rátja, melly vizsgálódásiban a’ lélektani úton indul ki, sőt kiadott könyveiben is e’ szempon­tot követte; de Németországban — igy folytatá szavait — nem tanácsos e’ rendszer’ védelmére kelni ki, ha az ember az idő’ szellemével hala­dók közé tartozni akar. Megvallom, hogy kü­lönös képzelmem volt, midőn ide értem, a’ he­­gelisták felöl. ’S hozzá fogtam a’ „Sein ist nichts”­­taglalásához, ’s föltevém magamban mindaddig nem távozni e’ rendszertől, míg annyira meg nem értem, hogy ítéletet mondhassak felőle. Ha haladni akarunk, e’ rendszert meg kell czáfol­­nunk vagy el kell fogadnunk; hogy akár ezt a­­kár azt tehessük, a’ rendszert egész kiterjedé­sében és mélyében kell ismernünk : e’ gondolat bírt rá, hogy rágjam és emészszem a’ nem köny­­nyű eledelt. ’S épen jókor érkeztem Berlinbe. Schelling t. i. a’ kormány által az itteni egye­temnél tanítói székkel kináltatván meg, az a­­jánlást el nem fogadá ugyan , de két félévre át­jött mint vendég olvasni. Az ellentételek eg­y­­más mellett leginkább világlanak ki. Azon fér­fiút hallgatni, ki Kant’rendszerének virágkorá­ban’s Fichtével úgyszólván egyszerre lépett fel, kinek Hegel tanítványa volt, ’s hallani őt mint !

Next