Athenaeum, 1842/1. félév

1842-06-30 / 78. szám

1235 1236 lélet ’s érzésre nézve az öszhangot háboríthat­ná, melly eg­yedűl nyugtat meg bennünket, ’s melly után minden tiszta, jól alkotott, romlat­lan lélek óhajtozik. Nem tagadhatni, vannak rút emberek , kik jók, és szép emberek, kik roszak. De az elsők­nél a’ jó valami szép által nyilatkozik, mint ez utóbbiaknál a’ rút valamelly rész által. Rút arcz­­ban a’ jószívűség, jó akarat, nemesség’ voná­sai minden rútat annyira letörlenek , hogy az ember rá nem figyel és megfordítva gyakran a’ legszebb arczon alacsonság és roszaság’ voná­sait veszszü­k észre, m­ellyek a’ szépséget any­­nyira meghomályosítják, hogy az ember elfe­lejtkezik róla. Feltűnő példa az elsőre Socrates, a’ másodikra Medusa’ feje. Bár mi rút vala So­crates, sokak és pedig a’ legjobbak előtt szere­­tetre legméltóbbnak tetszett. Medusa’ feje ellen­ben, mint őt a’ lángeszű görög művészek ábrá­zolják, egyike a’ legszabályosabb szépségeknek: de ki nem borzad vissza akaratlanél is ama’ ke­mény, mereven elidegenítő vonásoktól, mely­­lyek ezen szép lárván a’legkitanúlhatlanabb ro­­szaságot jelentik? így lesznek épen a’ legneme­sebb alakok , fintorgás által legborzasztóbb és elidegenítőbbek. És hányszor nem veszi a’ ro­szaság szépség’ álarczát magára, hogy vele csábíthasson ? Innen amaz elmés monda a’ Siré­­nekről, mellyekkel a’valódi életben olly sok­szor találkozunk. Miért van annak, mit a’ föld’ fiai közönsé­gesen szeretetnek neveznek, olly rövid léte? Mi­ért változik olly könnyen gyűlöletté? Ennek o­­ka az öncsalódásban van. Mi azt hiszszük va­lamelly személyről, hogy őt szeretjük , pedig valódilag csak azt szeretjük rajta, mi valamelly fonák hajlamunknak vagy szenvedélyünknek ben­ne hízelkedik, vagy táplálékot nyújt. ’S azért, mihelyt e’ hajlam, e’ szenvedély kielégíttetett, hidegség, csömör és undor áll be a’ szeretett­nek hitt tárgy iránt. De az önszeretet úgy el tudja leplezni saját játékát, hogy másokat akar­ván megcsalni, végtére magának is hazudik és megakadályoztatja a’heves szerelemröli átmene­tei’megismerésének okát gyülölségre.Itt fekszik elrejtett forrása a’ halandók’ legmélyebb, vég­telen nyomorainak. Valamint a’ valódi szerelem mennyet varázsol a’ földre, úgy a’ szerelemben­­ csalódás’ felfedezése egy pillantás a’ pokolba, egy előérzete annak és ez akkor valósodik meg, ha ezen felfedezés után kisértet létetik a’ valódi szerelmet színlés által pótlani. Ezen szinlésnek kínjai (ezen összeromboltatása a’ bennsőnek) rémítőleg nevekednek tartósságok’ arányához képest ’s örűlés és kétségbeeséssel végződnek. De rémítőleg igazságtalanok vagyunk, ha e’kí­nokat a’ szerelemnek tulajdonítjuk. Nem a’ sze­relem, hanem ennek nemléte teremti a’ poklot. Ugod. Embergyűlölő. Mondod , rósz a’ világ , Bántók az emberek — Az élet köztök egy Zajongó förgeteg! Állasz magánosan , Miként kopár sziget, Az élet’ tengerén; Gyülölség van veled — Tűrd hát békével a’ Zajgó hullámokat, Szigetnek partihoz Tolós az áradat. Vidor Emil. 1/ 1 p­­ a. Tündérrege *). Szép Magyarhon’ kárpáti vidékin nem mesz­­sze oda, hol agg Kriván büszkén tekintget át alacsonyabb hegyeken a’ testvér Királyhegyhez, emléket haladó időkben magánosan állt egy re­gényes völgyecske, kevés jámbor lakosokkal, kiknek egyszerű kunyhóit buján zöldelő fák,’s mindenfelől csaknem függőleg fölnyuló szirtek környezék. A’természet’ nagyszerű szépségiben gazdag hegykoszorú’ számtalan kies völgyei kö­zöl egy sem volt olly mélyen, olly biztosan fész­kelve zordonszép bérezek’ ölébe, mint ez. Ha néha a’ sziklák’ sasának lehete is letekinteni átröpültében ez elzárkózott magányba, de ván­dor’ léptei ritkán h­ágák meg meredek falait, 's egyűgyü csendét nem h­áboriták. Lipta volt a’ kisded falu’ legbájosabb höl­gye, aggszü­lei’ büszkesége ’s a’ völgy’ ifjainak bálványa. A’ kunyhó, mellyben lakott, legcsi­­nosabb volt a’ szomszédságban. Lipta tudta , miként tegye vonzóvá az egyszerű lakot; ’s az illatos házsia, melly gazdag csomókban kútat­­ta át hajlékony ágait kis kertje’ farostélyozatán, sehol az egész vidékben nem díszlett olly gyö­nyörűen, mint az ő kezei alatt. *­ Bayly’s Killarney.

Next