Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1906. 15. kötet (Budapest, 1906)

3. szám - Enyvvári Jenő: A productiv (transscendentalis) képzeleterő viszonya a transscendentalis apperceptióhoz A tiszta ész kritikájában I.

298 A PRODUCTIV KÉPZELETERŐ, mivel e fejezet tárgya a „Tiszta értelmi fogalmak deductiójá"-val tényleg a legszorosabban összefügg,­ azért kell, hogy azt is vizs­gálódásaink körébe vonjuk. Mielőtt kitűzött feladatunk megoldását megkísérlenők, röviden rá akarunk mutatni a két deductio jelle­gének különbségére. Ilyen formán már előzetesen látni fogjuk, hogy melyiktől mit várhatunk. Kant a Tiszta ész kritikája első kiadásának előszavában a kategóriák deductiójáról többek közt ezt jegyzi meg: „Ez elmélkedésnek a két oldala van. Az egyik a tiszta értelem tárgyaira vonatkozik és a priori fogalmainak objectiv érvényét kell előadnia és érthetővé tennie —. A második arra irányul, hogy a tiszta értelmet lehetsége és amaz ismereterők szerint, a melyeken maga is nyugszik, tehát subjectiv szempontból tekintse —. " (519. 1.) Itt tehát a deductiónak két oldalát különbözteti meg, objec­tiv és subjectiv oldalát. Ha a Tiszta ész kritikája két kiadásá­nak deductióját figyelmesen elolvassuk, azt vesszük észre, hogy az objectiv oldal az elsőben, a subjectiv rész pedig a másodikban van erősebben kidomborítva, bővebben kidolgozva. Az első deductio jellege határozottan psychologikus-anali­záló. A tudat egységesítő functiói itt psychologiai reflexió által nyomoztatnak ki. Az argumentáció nehézkes és igen homályos. Kant azonban csakhamar érezte, hogy transscendental-kriti­kai vizsgálódásoknál nincs hely a psychologiai reflexió számára és azért — habár már az első kiadás előszavában világosan mondja, hogy a deductio gondolatmenete független a psychologiai interpretációtól — szükségesnek találta azt (a második kiadásban) tisztán transscendentális alapon, psychologiai reflexiók mellőzésével újra kidolgozni.­ A második deductio egyenesen a tudat fogalmából indul ki, tekintet nélkül annak empirikus-psychologiai kifejlődésére. A kategóriák objectív érvényének világos argumentációja itt az 1 V. ö. Riehl, Der philosoph. Kriticismus. I. 401.1. „Schematismus der reinen Begriffe — dessen Gegenstand ebenso gut, ja natürlicher im Zusammenhange der Deduction hätte behandelt werden können." 2 Az első deductióban előforduló psychologiai tételek nyilván csak arra hivatvák, hogy a gondolatmenetet érthetőbbé és világosabbá tegyék. V. ö. Riehl, Der philos. Kriticismus. I. 372. 1. és P. Hensel, Über die Beziehung des reinen Ich bei Fichte, zur Einheit der Apper­ception bei Kant. 9. 1.

Next