Dékány István szerk.: Athenaeum 1929. Új folyam 15. kötet (Budapest, 1929)

1-2. szám - Nagy József: A fejlődés eszméje

EXIPR,s mmrm ARANYI-UNGER A FEJLŐDÉS ESZMÉJE. Irta: NAGY JÓZSEF. A mult század legnagyobb hatású gondolata kétség­telenül a fejlődés eszméje volt. Ez az irányító eszme uralkodott egész világmagyarázatán, s ez termékenyítette meg benne a szellemi és a természettudományokat egy­aránt. A huszadik században ez az eszme máris veszített jelentőségéből, de ott van tudományunk maradandó alkatrészei között. Sok vita és sok félreértés támadt kö­rülötte, de talán már elérkezett az idő, amikor pártos szenvedélyek nélkül tudunk beszélni róla. Így készült ez a tanulmány is, amelynek az a célja, hogy fölfejtve ez eszme világnézeti alapjait, közelebb vigyen bennünket a fejlődés-idea jelentésének és történeti szerepének a meg­értéséhez. I. A fejlődés-eszme világnézeti alapja. Ohne Mythos . . . geht jede Kultur ihrer gesunden, schöpferischen Naturkraft verlustig ; erst ein mit Mythen umstellter Horizont schliesst eine ganze Kulturbewegung zur Einheit ab. (»Geburt der Tragödie.«) Nietzsche. 1. A filozófia „mithoszai". A filozófusok sokszor kifejezést adnak abbeli törek­vésüknek, hogy minden más tudománytól eltérően „elő­feltevésmentes" (voraussetzungslos) tudásra vágyakoznak. Ez a vágyuk ugyan alig teljesülhet be, mert elmélkedéseik fonalán ők sem indulhatnak el a semmiből, s noha való­ban mindent „elölről" akarnak kezdeni, kikerülhetetlenül vannak nekik is előfeltevéseik, mert a filozófiai reflexió a létnek rendesen oly késői korszakában születik meg, hogy az öntudatlan mélyéből feltörő eszmeirányok és a meg­előző elmélkedések örökségétől még a legöntudatosabb filozófus sem tud teljesen elszakadni. Erre céloz Hegel, mikor azt mondja, hogy Minerva madara csak napszállat­kor kezdi meg röpülését , s valóban kultúrák és emberek életében egy szinte öntudatlan, mindenesetre kritikai reflexiók nélkül eltöltött verőfényes nap szokott már el-

Next