Révay József szerk.: Athenaeum 1942. Új folyam 28. kötet (Budapest, 1942)

1. szám - Hunyady Piroska: Az aevum

Míg az első három esetben az aevum az időt, vagy korszakot jelenti, addig a végtelen idő az időnél maga­sabbrendű tartamot fejez ki ugyan, de még nem az aeter­nitástól és az időtől különböző közbülső tartamként szere­pel. Ennek az a magyarázata, hogy, bár" a tiszta szellemi szubsztanciákról már a keresztény bölcseletet megelőzőleg is hallhatunk (pl. Aristotelesnél, hol az en.bernél maga­sabbrendű csillagszellemek mozgatják a szférákat; az Ószövetségben, a tiszta szellemek fontos hivatásokat be­töltő angyalok; a gnosztikusoknál az abszolútumból ema­náló nrcnok), de ezen szellemi lényekről, azok természetét — így tartamát is — magyarázó tudomány csak a túl­nyomóan metafizikai irányú középkorban alakul ki. En­nek a kornak a bölcselői Platon és Aristoteles kozmoló­giájával összenőtt szellemtanát a kinyilatkoztatás angyal­tanával hozzák összhangba. A középkor filozófiája­­ előtt a patrisztikus bölcselet­ben is fellelhető az aevum, mint sajátos tartam, bár itt még sok zavarra vezethet az aíwv szónak kétféle haszná­lata, így Basiliusnál,2 Szent Ágostonnál,3 Boethiusnál,4 a pseudo-dionysiosi iratokban­ találunk olyan fejtegetéseket, melyekben az aevumot az aeternitasnál alacsonyabb, az időnél viszont magasabbrendű tartamként kezelik. Az em­lített két szélső tartammal szemben­ az aevum sajátos jegyeiként emelik ki azt, hogy az aevumnak van ugyan kez­dete, de szukcessziótól, változástól ment, stabilis, az idő­nél régibb tartam, amely a változatlan létezők mértéke. A minden problémát legapróbb részletekig tisztázni igyekvő skolasztikusok azután már külön vizsgálat tár­gyává is teszik az aevumot. Minthogy ezek a fejtegetések sok tekintetben megegyeznek, ezért elegendő Szent Tamás tanításán végighaladni, s a többieknek csupán ellentétes nézeteit kiemelni. Szent Tamás­ a lét többféleségéből indul ki s a többi skolasztikusokhoz hasonlóan az aevumnak az aeternitás­tól és az időtől való különbségét, továbbá egyetlenségét vizsgálja.­ ­ Adversus Eunom. Lib. II. c. 13. 17. 8 De Civitate Dei. Lib. XII. c. XV. — De natura boni. Lib. I. c. XXXIX.— De Genesi ad litteram. Lib. II. c.VIII.; Lib. VIII. c. 22.26. 4 De Consolatione.. Lib. III. Metr. 9. 5 De Divinis nominibus c. V. q. X. 6 Summa Theol. q. X. a. 5. 6. — I. Sent. d. VIII. q. 2. a. 2. — d. XIX. q. 2. a. 1. 2. — II. Sent. d. II. q. 1. a. 1. 2. 3.

Next