Az Est, 1921. október (12. évfolyam, 218-243. szám)

1921-10-01 / 218. szám

2. oldal meg vannak arról győződve, hogy­­ ha minden érdekelt fél kívánsága elenére életbe léptetik ezeket a sza­bályokat, úgy abból csak a horvá­­tulajó sorozata fog kialalkulni. I / ✓ vagy a lakó igazolja, hogy a tör­vényes lakásszükségletet megha­ladó minden szoba után egy darab 5000 korona névértékben kibocsá­tandó építkezési nyereségkölcsön árát az állampénztárnál lefizette. Akkor sem lehet igénybe venni a lakásrészt, ha a tulajdonos, vagy a lakó igazolja, hogy a helyiség­résznek megfelelő épületrész épí­tését megkezdette. Rögtön utána következik az a másik fontos intézkedés, a­mely szerint állami érdekből bármely lakást el lehet kobozni. Az eredeti tervben még közérdekről beszél­tek. Ebbe a szakaszba van elrejtve a diktátor teljes hatalma. További rendelkezés szerint a népjóléti miniszter elrendelheti a használatban nem­­ lévő épületek átalakítását. Az utolsó pont a fellebezhetetlenséget állapítja meg, csupán annyit enged meg, hogy a lakásdiktátor a saját intézkedését tizenöt napon belül felülvizsgál­hatja. Ha az intézkedés ellen há­rom, napon belül panaszszal élnek, a népjóléti miniszter által felru­házott miniszteri biztos a rendel­kezéseket megvizsgálja. A lakók elítélik a javaslat intencióit A lakók szövetségéhez fordul­tunk, hogy, megtudjuk a lakók ál­lásfoglalását. A következő választ kaptuk: *-1 A legnagyobb megütközéssel és megdöbbenéssel értesültünk arról, hogy a népjóléti miniszter újra abba a bor­zalmas helyzetbe sodor bennünket, a­mely annak idején minden egyes lakó­nak életét megkeserítette. Bennünket meghívtak már egy ankétre, a­hol hiába harcoltunk a jobb belátás és a józan ész fegyvereivel. Ma a főváros és az ügyvédi kamara megbízottai fog­ják előadni tiltakozásukat. A rendel­kezéseket drákói szigorral akarják végrehajtani és újra meg fog kezdődni a rettegés azért, hogy estére nyugod­tan, le tudjuk-e hajtani fejünket saját otthonunkban­­ — Ugy látszik, Málta volt minden de­­putációzás. Hiába sorakoztattuk fel az érvek egész seregét. Meg vagyunk ar­ról győződve, hogy az élet hamarosan ki fogja mutatni a mi igazunkat, csak sajnos, Budapest közönsége fogja ezt megérezni. A háztulajdonosok is elítélik a tervezetet I­r. Teles Béla, a Háztulajdono­sok Szövetségének igazgatója a következőket mondotta a készülő rendeletről: — A népjóléti miniszter úrnak távol­ról sem kellett volna ily rendszabá­lyokhoz nyúlni, mert a szeptember hó elején megtartott ankéton teljesen ki­alakult az ankét résztvevőinek állás­pontja, melynek alapján a lakáskérdés könnyen megoldható lenne. Ez pedig a legkézenfekvőbb megoldási lehetőség, mely abban áll, hogy a la­káshivatal megszüntetése mellett a la­kások bérbeadási joga a magántulajdon elve alapján a háztulajdonosok kizáró­lagos joga lenne, a­kik a bérlőt a Bu­dapesten vagy az illető városban la­kásjogosultsággal bírók sorából szaba­don választhatják meg és a bérösszeg tekintetében szabadon állapodhatnak meg. Azt, hogy a lakások így kizáró­lag a lakásjogosultsággal bírók szá­mára legyenek bérbeadva, a rendőri hatóság a bérlőváltozások bejelentésé­vel kapcsolatban ellenőrizheti.­­ Ily rendszer mellett a lakások ez­rei állanának a közönség rendelkezé­sére, mert a háztulajdonosok mindazon bérlőkkel, a­kik ma teljesen szükség­telenül tartják lakásaikat és anyagi ellenszolgáltatás mellett azokat szíve­sen átengednék, könnyen meg tudná­nak állapodni olyképpen, hogy laká­sukat a lakásigénylők számára enged­jék át. A lakások ezen szabad forgal­ma­­mellett megszűnne a laká­ssora, mert az átruházható lakások tömege­sen kerülvén felszínre, azok ára tete­mesen leszállana. Megszűnne az albér­letekkel űzött Uzsora is, mert az al­bérlők önálló lakáshoz tudnának jut­ni. Megszűnne a lakáshivatalnál való éveken keresztül is céltalan ácsorgás és megszűnnének az óriási anyagi ál­dozatokba kerülő kijárások is. .A lakásrendelet tervbevett új intézkedései .. A rendelet megállapítja, hogy a lakásszükség­­enyhítésével kapcso­latos kormányzati tennivalók a népjóléti és munkaügyi miniszter ■feladataihoz tartoznak. A második szakasz szerint a háztulajdonos a lakássá visszaállítani szándéko­san irodahelyiségek bérlőinek fel­mondhat, ha részükre más helyi­séget biztosít. Ha a tulajdonos az épületére még egy emeletet akar ráépíteni, nem mondhat ugyan fel lakóinak, a lakó azonban azonnal elköltözhet. Ha az épületben ma­rad, tűrni tartozik az építkezéssel járó háborításokat , és kártérítési joga csak arra terjed, hogy laká­­­­sát a ráépítés előtti állapotba he­lyezzék vissza. Ha elkerülhetetle­nül szükséges, a hatóság elrendel­heti, hogy a lakó a szükséges idő tartamára az építtető költségén„ », i valamely más helyiségbe helyez­' * fessék át. A harmadik zsakasz az üres la­if\ { (' •• teások kötelező bejelentését rendeli­k­k el. A helyiség megüresedését úgy a háziúr, mint a lakó, valamint a lakásközvetítő is nyolc nap alatt köteles bejelenteni. A negyedik szakasz szerint a lakásigazolványt ■nyolc nap alatt ki kell állítani. Az ötödik szakasz szerint az átru­házáshoz vagy átengedéshez szin­­­­tén engedésre van szükség. A következő szakasz egyenesen az ügyvédek ellen foglal állást, e szerint a ki lakásközvetítésért, ki vagy bármiféle eljárásért arány­talanul meghaladó díjazást köve­tel vagy elfogad, m­ár drágító visszaélésekről szóló törvény rendelkezései alá tartozik. Ezzel a szakaszszal akarják lehe­tetlenné tenni az ügyvédek műkö­dését, mert az eljárás díjának ma­gas vagy alacsony mértékét szin­tén a lakásdiktátor fogja megha­tározni. A hetedik szakasz szerint a nyári lakásokat arra az időre igénybe lehet venni, a­melynek tartama alatt a fürdővendégek ál­tal rendszerint nem használtatnak. A következő szakasz a legképte­lenebb visszaéléseknek nyitja meg az útját. Eszerint ugyanis annak a lakását, vagy más helyiségeit, a­kit bármely büntető hatóság el­ítélt, vagy egy községből kitiltott, avagy a kinek internálását rendel­ték el, vagy a­ki előzetes letartóz­tatásban, vagy vizsgálati fogság­ban van és »előreláthatólag« leg­alább két évi szabadságvesztésre fog büntettetni, el lehet venni. El lehet venni /még annak a lakását is, aki­­ tín éven belül bűntett, vagy öt éven belül nyereségvágyból el­követett vétség miatt jogerős­­­ken el volt ítélve, vagy a­ki magát katonai kötele­zettségének teljesítése alól kivonta. Csupán az az enyhítés van benn a rendeletben, hogy a költözködési költségeket az új birtokos köteles előlegezni és viselni. El lehet venni még azt a lakást is, a­me­lyet a bérlője erkölcstelen, vagy úgy a kereskedelem, mint az ipari Met keretén kívül eső kizárólag élvezeti célokra használ. A tizennegyedik szakasz a ren­delet legsérelmesebb pontja, a­mely­ szerint még is olyan lakásrészeket is el lehet­­ venni, a­melyeket a lakástól el­it különíteni nem lehet. Enyhítésül csupán annyit enged­j­ek meg, hogy a lakás birtokosát megilleti az a jog, hogy az igény­­jogosultak közül birtokostársát ki­jelölje. Ez a jog azonban a lakás­­hatóságokra száll, ha ezzel a jogá­val tizenöt napon belül nem él.­­ Nem lehet igénybevenni a 1a- V késrészt ■. .....­­akkor, ha vagy a háslaki jdönös. — A háztulajdonosok ennek ellenében biztosítanák egyedül­­Budapesten kétezer vagonlakó család legsürgő­sebb elhelyezését. Ezt a javaslatot, melyet a háztulajdo-­ nosok nevében terjesztettem elő, az ér­tekezlet csaknem egyhangúlag elfo­gadta. Elfogadta a lakásügyek minisz­teri biztosa is és annak keresztülvitelét vállalta a belügyminisztérium képvise­lője. Teljesen érthetetlen tehát, hogy miért kísérletezik a népjóléti minisz­térium a lakosság egyöntetű felhábo­rodása ellenére statáriális rekvirálá­­sokkal.­­ A lakáskérdés véglegesen csakis a háztulajdonosok teljes szabadrendelke­zési jogának visszaállításával oldható meg. E tekintetben rendkívül alapos tanulmány látott épp most napvilá­got Kund Elemér miniszteri titkár, a belügyminisztérium lakásügyi referen­sének tollából, a­ki rámutat arra, hogy a lakáshiányt csakis a kényszer­­rendszabályok idézték elő, mert a főváros lakossága a statisztika­­ szerint nem, növekedett, hanem stag­nál. A lakáshiányt az idézte elő, hogy a lakók, a­kik azelőtt keresetüknek­­/érét áldoztak lakbérre, ma alig 1—2 %-át fizetik és így mindenki indoko­latlan és tényleges lakásszükségletét meghaladó lakást óhajt elfoglalni. Ha a lakások bérei valóban a forgalmi árak szerint alakultak volna ki, ak­kor nem lakáshiánynak, hanem lakás­fölöslegnek kellene lenni. Csak a la­kásügyi jogrendhez való visszatérés oldhatja meg tehát gyökeresen a la­káskérdést. Szombat 1921. október /. Ankét a népjóléti minisztériumban Az újonnan kiadandó lakásren­delet? ügyében Ber­nóták Nándor népjóléti miniszter ma reggel 9 órára ankétot hivott össze a nép»*' . jóléti minisztérium helyiségéi. Az ankétet Bernotak.nrvaisiter nyitotta meg, a kj^t hangoztatta, hogy^tyra. azpbe&fozni kell ezt a kérdést. A kormány mindent meg­, tesz, hogy a lakáshiányon­ segít­sen. Szentlőrincen 450—500 lakást alakítottak át, a Máv­ épülete is készen van, de nem lehet ezt a kér­dést így megoldani, mert még min­dig nagyon sok ember­­van lakás nélkül, a­kiknek számára új lakást a mai viszonyok között szinte le­hetetlen építeni. Az építkezések megindítása még mindig nem le­hetséges, a mai viszonyok miatt nagyon hosszadalmas az eljárás és ezért lesz szükség az fxj rendeletre. Az igazságügyminiszter kép­viselőjének aggodalma Az első felszólaló Tériz Gyula igazságügyi államtitkár, a­ki az igazságügy-minisztérium részéről kijelenti, hogy súlyos aggodalmai vannak a rendelet körül. Az igaz­­ságügyminiszter szigorúan a jog­rend alapján áll és ezért szeretné a rendeletet a mai viszonyoknak megfelelően szabályozni. Részletes kifogásait az egyes pontoknál fogja megtenni. A belügyminiszter képviselője is drákói­nak tartja az intézkedéseket Kund Elemér belügymininiszté­­riumi titkár véleménye szerint nincs szükség arra, hogy ilyen drákói intézkedéseket hozzanak. A szabadforgalomnak a híve. Volna egy javaslata, a­mellyel az átme­netet biztosítani lehetne és a­mely­nek kapcsán a normális jogrendbe bele lehetne illeszkedni. Egyelőre­­ ő is érzi, hogy nagy nehézségek vannak, mert az ő javaslata csak az általános kérdéseket rendezné, most pedig pillanatnyi szükségről, a vagyonlakók elhelyezéséről van szó. Meg lehetne úgy oldani a kér­dést, hogy ideiglenes intézkedések­kel a vagyonlakókat helyeznék el, a rendes intézkedések során pedig fokozatosan átérnének a szabad­­forgalomra. A főváros halasztást kér Fölkesházy Lajos alpolgármes­ter elmondotta, hogy a főváros ebbe a, .kérdésbe feltétlenül bele akar szólni. Rendkívüli közgyűlést kértek és ő már meg is határozta az időpontot, a jövő szerdán fog a főváros ebben az ügyben tanács­kozni. Véleménye szerint nincsen szükség arra, hogy ezt a kérdést ilyen gyorsan letárgyalják. Na­gyon kéri a minisztert, hogy a mai minisztertanácson­­még ne foglal­kozzanak evvel a kérdéssel. A pub­likum nagyon ideges, nyugtalan. A családi otthon szentségét feltét­lenül meg kell óvni. Nagyon hely­teleníti azt az ideát, hogy lakás-, diktátort nevezzenek ki. Figyel­mezteti a minisztert, hogy ne ve­gyen a vállára ilyen nagy felelős­séget, mert célját úgy­­sem érné el. A bíróság szerepének kikapcso­lása igen helytelen. A közönséget a­ bírróság működése nagyon meg­nyugtatta. Hiába, a publikumnak csak a bíróság iránt van komoly bizalma. ■ C­siller­y András hozzájárul a polgármester előterjesztéséhez. Azt kívánja vizsgálódás tárgyává ten­ni, hogy tényleg nagy-e az a réteg, a­melyről szó van, hogy e miatt ilyen rendelkezéseket kelljen ten­­­ni. Feltétlenül meg kell a fővárost hallgatni, addig nem lehet intézked­ni, a­mig a főváros rendkívüli közgyűlését meg nem tartotta. Bródy Ernő a demokraták részé­ről beszélt. Alkotmányjogi szem­pontból kifogásolja, hogy még mindig rendeletekkel kormányoz­nak és ötletszerűen vetnek föl nagyfontosságú kérdéseket. A­míg az üzleti záróráról és a 300 milliós idslakásépítkezésről törvény intéz­kedik,­ addig a családi otthon szentségét rendelettel bolygatják meg. De praktikus szempontból is ellene van a megoldásnak, mert ez csak jogbizonytalanságot te­remt. Az építkezés csak akkor in­dulhat meg, ha magántőkét bele­fogják vonni ilyen nagy koncep­cióba. A magántőke pedig minden bizonytalanságtól irtózik. Tehát a rendeletek hatályát mielőbb meg kell szüntetni. A miniszter rendelkezése külön­ben teljesen abszolutisztikus és a bíróságot sem lehet kikapcsolni. A jogrendbe sehogy sem lehet beil­leszteni ezt a rendelkezést és a célját sem fogja elérni, csak zava­rokat csinál. Mindenfelé­­a felelős­ség megosztását látjuk. Éppen most csinálták meg a közéleleme­­zési tanácsot, ennek a mintájára lakásügyi tanács­­felállítását java­solja,­­,­melyben nem a bürokrácia elvei szerint dolgoznának, hanem ebben minden réteg, a kereskedő, az iparos, a hivatalnok, a lelkész, a vagonlakó, a munkás társadalmi szervezetbe tömörülne és őket a megértés szelleme irányítaná. Ra­gaszkodik ahhoz, hogy a fővárost meghallgassák ebben a kérdésben. Ezután Jezsovits, majd Bárczy miniszteri tanácsos beszélt. Utánuk Ztelinszky Szilárd, a Közmunkata­nács elnöke fejtette ki programját. Építeni és építeni kell, másképp ezt a kérdést megoldani nem lehet. A közszállítási szabályzatot rész­ben hatályon kívül kell helyezni és mindent megtenni, hogy az épít­kezéseket előmozdítsuk. Joe: SZEMINÁRIUM (Ma Budapest, Artdrissy-ut 8 és Szeged, Pallavicini­ u. 3 ) Legrégibb öt legmegbízhatóbb intézet. Biztosi sikerrel előkészít bármely egyetem és jogakadé-f mia összes jogi vizsgáira és­ az ügyvédi vizsgára. Rekapituláció! Jegyzet-bérlet! Minden felvilágositást azonnal ad. Dr.Kállay Zoltán szemináriuma Füvárosy M­irgy M­ezgyő Budapest, VII., Rákóczi­ út 70. Megnyitó előadás október 1-én, szombaton­­ Hazi Filmszkeccs, írta Harmath Imre. Rendezte Désy Alfréd. A főszere­­pekben Tihany Klára, Szécsi Bőske, Földváry Sándor Elsőrangú használt kassza eladó. Cím: Margit-körút 31. sz., IV. em. 4.

Next