Az Est, 1925. augusztus (16. évfolyam, 171-194. szám)

1925-08-01 / 171. szám

Szombat, 1925. augusztus 1. IHP ........................... ......... . 185 kilométer helyett 456 kilométerre esik Szeged Bajától - hála a MÁV tarifapolitikájának — Az Est tudósítójától — Sok szó esett már Az Est hasáb­jain a MÁV tarifapolitikájáról, amely nemcsak hogy nem irá­nyítja a gazdasági életet, hanem még a nagy események tanulsá­gait sem vonja le. Mintha csak külön kis glóbuszon gazdálkodna­­az ország legnagyobb kereske­delmi vállalata.,, olyan fölényesen, olyan nemtörődömséggel nézi a MÁV a körülötte lezajló körfor­gást és eddig legalább még egyet­len ujját sem mozdította meg, hogy a Trianon okozta súlyos ba­jokon segítsen. Pedig módja vol­ta rá, amin hogy a helyes szel­lemben vezetett MÁV-nak módjá­ban volna a nem létező vagy a rossz kereskedelmi szerződésektől mjtott kereskedelmen is segítenie azzal, hogy a magyar termények­kel szemben felállított vámtétele­ket versenytarifákkal küzdje le." A súlyosan érezhető országos bajok közül, amelyeket Trianon te­remtett, egyik legégbekiáltóbb igazság­talanság az, ami a Dunántúl déli részét elszakította és tel­jesen izolálta a Tisza déli vi­dékétől A trianoni béke ugyanis Jugo­szláviának adta a Szegedet a Bács­kával összekötő tranzverzális vas­út egyik jelentékeny részét. Az összeköttetés emiatt megszakadt, holott a tranzverzális vasút révén Szegedet Bajától mindössze 90 ki­lométer, Bátaszéktől 118 kilométer, Pécstől 274 kilométer és Kaposvár­tól 242 kilométer választotta el. Ezen a tranzverzális vonalon ösz­­szeolvasták a kilométereket, vagy­is a helyiérdekű szakaszokon is a MÁV díjszabásai voltak érvénye­sek-Trianon megszüntette a tranz­verzális vasutat és azóta egyenesen a MÁV balkezes ta­rifapolitikája miatt Szeged Bajától 456 kilométerre, Báta­­széktől 426 kilométerre, Pécs­től 431 kilométerre és Kapos­vártól 396 kilométerre esik természetesen nem ténylegesen, ha­nem díjszabási távolságot számít­va. Olyan ugyanis a MÁV díjsza­bási rendszere, hogy az árukat nem lehet Szegedről Bajára, Báta­­székre, Pécsre és Kaposvárra köz­vetlenül szállítani, hanem miután az áru mindig az olcsóbb viteldíjat követi, Szegedről Budapestre kell irányítani és csak onnan újra Ba­jára, Bátaszékre, Pécsre vagy Ka­posvárra. A MÁV-nak igenis módjában volna Szegedet elérhető távol­ságba hozni a Bácskával és a Dunántúl déli részével. Módot nyújtana erre a Szeged, Kiskunfélegyháza, K­iskunhalas, Bácsalmás vonal, amelynek révén Baja csak 185 kilométerre esne Szegedtől díjszabásilag, Bátta­­szék csak 215 kilométerre, Pécs 253 kilométerre (Baján át) és Kaposvár 308 kilométerre. De hiába létezik ez a vonal, az árut mégsem lehet ezen­­a sokkal rövi­­debb vonalon szállítani, mert a különböző helyiérdekű szakaszok mérhetetlenül megdrágítják az áru­szállítást. Ezen a kis szeged—bajai 185 kilométeres útvonalon, négyszer törik meg a szállítás, négyszer kell kezdő viteldíjat számítani, úgyhogy a rövidebb 185 kilométeres út sokkal többe kerül, mint a 456 kilométeres út, amely Budapesten visz ke­resztül, így választotta el, így izolálta a MÁV balkezes politikája a Du­nántúl­ -déli­-­részét a Tisza vidéké­től. Évek múltak el és a MÁV Andrássy úti palotájában még senki sem vette észre a súlyos bajt, amely a két vidék gazdasági éle­— Est tudósítójától . A BESzKAR ma éjszaka tartot­ta igazgatósági ülését a társaság lipótkörúti palotájának tanácster­mében. Az ülést Sipőcz Jenő pol­gármester, a BESzKAR igazgató­ságának elnöke nyitotta meg és vezette. Az igazgatóság a közlekedési bi­zottságnak a villamostari­fa le­szállítására vonatkozó javaslatát tárgyalta, kapcsolatosan a főváros tanácsának állásfoglalásával. A közlekedésügyi bizottság tud­valévően az átszállójegyek egysé­ges leszállítása mellett foglalt ál­lást, még­pedig olyanformán, hogy kétszeri átszállással 3500 ko­ronáról 3030 koronára javasolta a villamosviteldíj leszállítását. A tanács — mint ismeretes — ■»fentartással és aggodalommal« járult hozzá a bizottság határoza­tához, amelyet csak abban az eset­ben tart végrehajthatónak, ha a viteldíjak javasolt mértékű leszál­lítása nem veszélyezteti a villa­mosvasút beruházási programját. Az Est munkatársa a BESzKAR igazgatóságának határozatáról kérdést intézett Strokay István vezérigazgatóhelyetteshez, aki ki­jelentette, hogy az igazgatóság ugya­s az álláspontra helyez­kedett a viteldíj leszállítása kér­désében, mint a főváros tanácsa. Tehát a BESzKAR is »fentartás­sal és aggodalommal« fogadta el a közlekedésügyi bizottság hatá­rozatát, amelynek végrehajtását csak úgy tartja lehetségesnek, ha az nem veszélyezteti a beruházási programnak 1927 májusig való megvalósítását. Az igazgatóság ilyértelmű felterjesztést fog in­tézni a kereskedelemügyi minisz­terhez. A BESzKAR ülése este tíz óra­kor kezdődött, előzőleg vacsorára gyűltek össze az igazgatóság tag­jai a lipótkörúti palotában. Haj­nali fél négy óráig maradtak együtt az igazgatósági tagok és teljes részletességgel vitatták meg a köz­lekedésügyi bizottság határozatát és a tanács állásfoglalását. A BESzKAR , eleinte elutasító álláspontot ta­núsított a közlekedésügyi bizottság határo­zataival szemben, az igazgatóság azonban az egyre erősbödő nyo­másnak mégis kénytelen volt en­gedni és legalábbis olyan mérték­ben járult hozzá a közlekedésü­gyi bizottság javaslataihoz, mint a ta­nács. Értesülésünk szerint az igaz­gatóságnak ma is az az álláspont­ja, hogy amennyiben az átszálló­­jegyeket a külső vonalakon is le­szállítják 3000 koronára, ez feltét­lenül veszélyezteti — szerintük — a beruházási program vég­rehajtá­sát. Ezt az álláspontot a miniszterhez intézendő felterjesztésben kifeje­zésre is fogják juttatni. Most már tehát minden a kereskedelemügyi miniszter döntésétől függ. A demokratikus pártok remélik, hogy a miniszter a főváros lakos­ságának érdekeit fogja megvédeni és hozzá fog járulni a háromezer koronás egységes átszállójegyek­hez. A demokratikus blokk külön­ben ankét összehívására akarja rá­bírni a kereskedeelemányi minisz­tert, s ezen az ankéton akarják elosz­latni a BESzKAR aggodalmait a viteldíjak leszállításával szemben. A demokratikus ellenzéki pártok ki akarják mutatni, hogy a villa­mosviteldíj leszállítása egyáltalán nem veszélyeztetheti a beruházási program végrehajtását. . Ezen az igazgatósági ülésen kel­lett volna, értesülésünk szerint, döntést hozni a villamosvasutak tisztviselőinek, illetve alkalmazot­tainak már hónapok óta húzódó fizetésteremelési kérdésében is, azonban ebben az ügyben döntés nem történt.­tét sújtja. Négy év alatt nem tör­tént semmi, hogy ezen az állapo­ton segítsenek. Négy év alatt egyetlen díjszabási intézkedés sem történt, hogy Szeged és Baja ré­szére tranzverzális vasutat alkos­sanak, a rendelkezésre álló Kis­kunfélegyháza, Kiskunhalas, Bács­almás útirányon át, közvetlen ki­lométerek alapján. »Fentartással is aggodalommal“ N° II. A villamosvasutak igazgatósága is veszélyesnek tartja a villamos oksítisát — ma hajnalig tanácskoztak A MÁV könnyűszerrel át tudná változtatni ezt a vonalat penge­­vonallá, amivel elérné azt, hogy ezen a rövid összekötő vonalon összeolvasnák a­ kilométereket és így elérhető távolságba hoznák Szegedet Bajától. De nem, ilyesmi nem jut a MÁV eszébe. A MÁV görcsösen ragaszkodik több mint 70 különböző díjszabásához és ahoz a zűrzavarhoz, amely a MÁV vo­nalain az áruszállítás terén ural­kodik. A MÁV négy év óta tűri, hogy a szegedi szállítmányok 456 kilométeren át utazzanak Bajára, 185 kilométer helyett. Ez a MÁV tarifapolitikája, a tények rideg megvilágításában. Súlyos sebesültek helyett kilyukadt olajoshordók — Az Est tudósítójí­tói — Ma délelőtt háromnegyed tizen­egykor jelentették a mentőknek, hogy a Baross téren a keleti pá­lyaudvar közelében súlyos termé­szetű szerencsétlenség történt. A mentőkhöz érkezett jelentés sze­rint egy kenyérgyári autó neki­szaladt egy teherkocsinak, felborí­totta és több ember fekszik súlyos sérülésekkel a helyszínen. Amikor a mentők néhány perc alatt kiér­keztek, megnyugvással állapíthat­ják meg, hogy a tragikusnak jel­zett szerencsétlenség koránt sem olyan jelentős, mint ahogy azt te­lefonon jelentették. Mindössze annyi történt, hogy a Baross téren egy olajat szállító teherkocsinak, amelyen Kiss Já­nos kocsis ült, nekiszaladt a ke­nyérgyár autója és olyan erővel vágódott hozzá, hogy kilyukasz­totta az olajos hordókat. A kocsis leesett a kocsiról, kisebb sérülése­ket szenvedett, ellenben a yukas olajos hordók pillanatok alatt olaj­jal öntötték el a területet, ahol az összeütközés történt. Egyéb­ként sem az autó vezetőjének, sem kísérőjének semmi baja nem tör­tént. A könyebben sérült kocsis nyomban felugrott az úttestről és kocsijához futott, hogy az olaj kiömlését lehetőleg megakadá­lyozza. Hatalmas tömeg állta kö­rül az összeütközés színhelyét. A mentők bekötözték a kocsis jelen­téktelen sérülését, ekkorra már az olajos hordók is be voltak tömve, a kocsis felült a bakra, elhajta­tott, a tömeg is elszéledt, mind­össze az utcán folyó olaj és egy rendőri jelentés maradt az egész tragédiának jelzett eseményből. A rendőr közlekedési kihágás miatt feljelentést tett a kenyérgyár so­­f­ője ellen, akinek hibájából állí­tólag az összeütközés történt. cí. oldal Holnap dől el az Ipar­bank sorsa Várják a Huligan­ten-cég hozzájárulását — Az Est tudósítójától — Az Iparbank válsága még egyre tart, mert a Hallgarten newyorki bankcég még mindig nem nyilat­kozott, hogy elfogadja-e az Ipar­bank részéről felajánlott azt az egyességet, amelyet a többi hitele­­zők már elfogadtak. A newyorki­ bankcég beleegyezése pedig annál nélkülözhetetlenebb, mert követelé­se egymagában kitesz majdnem annyit, mint a többi összes hitele-­­zőké együttvéve. A Hallgarten­­cég itteni megbízottja a Magyar Általános­ Hitelbank, amely azon­ban megbízója válaszának beérkez­téig önállóan nem nyilatkozhatik az egyességi ajánlat elfogadását illetően. Téves egyébként a lapoknak az a híre, hogy az Iparbank ma tartja rendkívüli közgyűlését. A közgyűlést ugyanis szombaton tart­ják meg, de annak állásfoglalása­­éppen­ a newyorki válasz be nem­ érkezte miatt teljesen bizonytalan." Semmi remény sincs arra, hogy a Hallgarten-cég hozzájárulása nél­kül a közgyűlés végleges határo­zatot hozzon, viszont a további ha­­­­logatás azzal a veszéllyel jár, hogy a csőd elkerülhetetlenné válik. Újabb zavarokat idézhet elő az a körülmény is, hogy az Oesterrei­­chische Central Bodencredit Bank vezetőségébe új érdekeltség vo­nult be, amely dr. Nelken­nel az élén nem hajlandó magáévá tenni a Z/Wifip-csoport által az­­Ipar­­bankkal szemben elfoglalt, állás­pontot s így nincs kizárva, hogy habár a Bodencredit Bank más­ hi­telezőkkel szemben külön biztosí­tékokat szerzett, az egyesség mégis ezen a ponton meg fog hiúsulni. A Hallgarten-cég követelése ere­detileg 30.000 dollárt tett ki, mert, ilyen összegű dollárkötvényeket vásárolt az Iparbanktól. Amikor a newyorki bankcég berlini képvise­lője, dr. Pless bankár 10.000 dollár névértékű kötvényt elhelyezett, az Iparbank ezeket a kötvényeket ki­adta, míg a később­ plaszírozott 20.000 dollár névértékű kötvénye­ket az Iparbanktól már nem tudta megkapni. Dr. Zsacskó Béla vizsgálóbíró, aki az ügynek a büntetőtörvény­­széken referense, jelenleg szabadsá­gát tölti s így nem valószínű, hogy a büntető ügyben a közeli napok­ban lényeges esemény történik. V. J. BÚTORHITEL Évtizedek óta bevált és közismert bútorhitel osz­­tályu­nkat ismét életbe léptettük. Hitel esetért is készpénzárakat számítunk. Hálószobák, ebédlők, úriszobák nagy választékban,legkedvezőbb fizetési feltételek mellett BOG-MIL KERESKEDELMI RT. ezelőtt balázsestársa bútoráruháza, VI., Vilmos császár út 43. az. Tejgazdaságtan A tejgazdasági ismeretek, a vaj- és sajttermelés alapvonalai. Irja dr. Fláck Mihály.Második át­dolgozott kiadás. 110 ábrával.­Ára 87.500 kor. Kapható „Az Est" könyvkereskedéseiben BUTORHITEL EeAF Készperszárban a Maromsoky-nyár eladási vállalatánál $418 Hw'Unél, Károly korai MJVt &L 3., félem, fáz udvar­ban­J. Közalkalmazottaknak különleges kedvezmények Özv. dr. Gencsi Samuné szül. Holländer Fanny és Breuer Károlyné szül. Holländer­­ Irma fájdalmas szívvel jelentik forrón szere­­e­telt édesanyjuk ezt.Hilläcider Edéné szül Fóliák Borbála­­ ez évi július hó 29-én áldásos életének 90-ik­­ . évében bekövetkezett elhunytat. A megboldogult kihűlt hamvait e hó 30-án­­ I d. u. 4 órakor helyeztük a Kálvin ucca 40. sz. I gyászházból örök nyugalomra. Miskolc, 1925 július 30. Breuer Károly veje, dr. Forgács Dezsőné­­­l szül. Breuer Olga és férje dr. Forgács Petael !­­ Breuer Pál és neje szül. Kutter Fritzi, Breuer­­ Vilma unokái

Next