Az Ujság, 1905. március (3. évfolyam, 62-73. szám)

1905-03-01 / 62. szám

, tanuljon honatyaságot, ha nem a kolle­gáitól? Ő most képviselő, tehlát rendez­het lázadást. Az a gaz főszolgabíró, meg a többi instanczia a gyűlölt kormány szolgája s alávaló, régi törvényeket alkal­maz, melyek tiltják a rablást és foszto­gatást. Majd adunk neki! Most mi vagyunk az urak, mi Achim Andrások, Polónyi Gézák és Rakovszky Istvánok. Ez a komisz régi kormány egy csomó ember bőrét eleve megmenti. A politikai­lag üldözötteket megvédelmezi. A be­rontó osztályuralom ellenében erősíti az elnyomásra ítélteket. Nem látja ez a gaz kormány, hogy a betöltött állásokra nekik van szükségük? A győztes had éhes, nemzeti jogokat és pengő stalliu­­mokat akarnak. A régi virtus járja: a­ki egy árulót feljelent, örökli javait és állásait. Ezt tessék respektálni, Tisza István úr! A becsületes ember legfölebb beleköp a tálba, de nem hagyja üresen. Bánffy Dezső elnöklete alatt műkö­dik a kiszagoló-bizottság: kit milyen czímen lehet és kell majd láb alól el­tenni ? A sajtóban folynak a bojkottok, a megyékben már elevenen eszik meg a mostani tisztviselőket. Ez nem boszu, nem kapzsiság, — dehogy: ez a közélet purifikálása. Uj idők: uj emberek. Magyarul: üssük agyon a régieket. A régi rend­szerből ne maradjon meg más, csak a­mit ráfogtak: a korrupczió. Ennek azonban most más neve van. A választáson győzött a nemzet, ennélfogva a Nemzeti Kaszinóban dön­tenek a nemzet akarata fölött. Soha a grófoknak akkora befolyásuk nem volt, mint most, hogy a nép megnyilatkozott. Soha a majorátus urak annyi görnyedt polgári házat nem láttak, mint most, hogy a szabad és független, az önérzetes és nemzeti honatyák állanak előttük. Ez is a nemzeti renaissance-hoz tarto­zik: a mágnás-uralom újjászületése. Szóval: új világ van. S mint min­den világ, a lehetségesek között a létező a legjobb. A czigányok generális­ nadrág­ban másképp nem is viselkedhetnek. A képviselőház elcsapott portása egy nyo­morult, egy gigászi szimbólum. .Külön­ben értjük. A falu határába új Krisztust állítottak, gyönyörűen kifaragva dió­fából. Ám a csősz nem süvegelte meg, már hogy tisztelném Krisztusnak, mikor ismerem diófakorából! Azt a portást csakugyan el kellett csapni! ! ! ! Ez veszedelmes tárgy. Csakis elfogulat­lan elme és jóakaratú kéz nyúlhat hozzá. Az is olyan gyöngéden, mint az operáló orvos a fájdalmas nyílt sebhez. Neki sikerült. A szokásos állításokat vizs­gálta, még pedig egészen tárgyias okokkal. Pl. hogy az izraeliták természettől fogva kereskedő nép, mely máshoz nem értett, de nem is fog érteni soha. Íme a régi zsidó ország egészen a tengerig nyúlt. A tengerparti másik nép, a phoeniciai, szintén sémita nép vola. Tyrus és Sidon. És mégis. Látjuk, hogy a zsidóság végig meg­maradt a földművelésnél és állattenyésztésnél. A négy evangélium is csupa agrár­példákkal van még tele. Jézus parabolái is agrár­hason­latok. A szőlőmives, a fügefa, a búzakalászok, a tékozló fiú, a hűtlen sáfár, az okos gazda­tiszt, a halászat, a bárány, a teve stb. stb. Ellenben a tőszomszéd egyfaju phoeni­ciai sémiták óriási kereskedést űztek. A hajó­zást is ők találták föl. Holottan a zsidóság szépen otthon művelte a földet, tenyésztette az állatot. Szóval földm­ívelő nép volt és nem szállott ki a tengerre .. . A hallgatóság utolsó soraiban valaki any­­nyira elmerült az argumentáczió igazságában, hogy önfeledten beleszólt a fölolvasó gondo­latába : — Es ist so! Das "Wasser hat ja keine Balken! Az ám! Ez azonban már egészen »magyar« tör­ténet. Sőt ecsházi. De ettől se méltóztassanak félni. Ez sem fogja megzavarni a felekezeti békességet. A­mi egyébiránt­­ nincs. Egy vidéki nagy magyar városnak volt egy pompás kedélyű apátplébánosa. Nem igen régen halt meg. Emlékezete azonban sokáig fog élni, mivel áldott jó szíve volt és pompás humora. Az igazságot is nem franczia mártá­sokban­, hanem csak amúgy félangolosan sze­rette. És a mi fő­ maga ellen is. Persze a pénzt is szerette, de hát ki ne szeretné. De ez megbocsájtatott neki, Mikszáth Kálmánnak egy jeles axiómája szerint: »A macska megeszi az egeret, tehát ha a tejfölt is megeszi, az megbocsájtatik neki«. Valósággal úgy is van. Az emberek csak tettetik magukat, hogy haragszanak érte, de igazában mindenkinek kellemes látvány a tejfölös szájú macska. Az apátplébánosnak egyszer oly tejfölös volt a szája, hogy — mondjuk ki no — a temesvári aulából kiküldték az öreghez az egyik czimzetes püspököt, hogy vizsgálja meg, de jól. (Hiszen az ilyen vizsgálattól is kevés plébánosnak tört el még valamije.) A czimzetes püspök, természetesen a pompás ebéd után, neki is fohászkodott a vizs­gálatnak . — Úgy beszélik, hogy plébános úr a kánonokat nem alkalmazza kellő szigorral. — Például? — Például a múltkor egy luteránus te­metéshez harangoztatott a mi harangjainkkal. — Az ám ! — Hát bizonyosan tudja, hogy ez bele­ütközik a kánonba. — Az ám! — És hogy ez föltünést keltett az­ aulában. — Az ám? — Hát mit tud mentségére fölhozni? •— Az ám, de jól megfizették ám! A czimzetes püspök elmosolyodott. Meg­próbálta azután átlagozni a kérdést. — Hiszen éppen ez a baj. Azt mondják, hogy az apát-plébános úr háztartása éven­,­ként 10—12.000 frtot emészt föl. Legalább! A jó öreg apát mosolygott: — Olyanformán. A­mint az ebéden is tetszett látni, szegények vagyunk, de jól élünk. Most már a czimzetes püspök adta vissza a szót: — Az ám! Csakhogy ez sokkal többre rug, mint a mennyit a plébánia jövedelmezhet.’ Az apát-plébános indignálódott: — Ezt csak tessék rámbizni. — No, igen, igen. De úgy tisztességes utón mennyi jövedelme lehet a plébániának?­ Az öreget elkapta a humora: — Tisztességes utón... tisztességes utón ? Hát honnan tudjam én azt, mikor sohasem próbáltam. Erre azután a czímzetes püspök is elnevette­ magát. Nagyon jó barátságban váltak el egy­mástól. Az apát-plébános még néhány évig vígan harangoztatott a protestánsoknak is, hacsak­ akadt, a­ki megkívánta. Pedig akadt, mivel mindenki szerette. Még most is áldja az emlékezetét az egész város, felekezeti különbség nélkül. AZ Ú­JSÁG Szerda, márczius 1. BELFÖLD.­ ­ Minisztertanács. Ma este minisztertanács volt, a melyen a kabinetnek a fővárosban időző valamennyi tagja résztvett. A válság. — Saját tudósítónktól. — Andrássy Gyula gróf egyelőre még Tőke­­terebesen van. Valószínűleg holnap vagy hol­napután visszatér Budapestre, de talán már nem is várja, hogy ő felsége még egyszer maga elé szólítja. A legújabb kombinácziók a legközelebbi legfelső meghívásokkal kapcsolatosan már nem is Andrássy nevét emlegetik, hanem egész sereg más államférfiáról tudnak, a­kiktől a király véleményt szándékozik kérni a válság megoldásáról. Mindezeket a kombinácziókat azonban eddig a legcsekélyebb pozitívum sem támo­gatja. A följegyezni érdemes dolgok alább kö­vetkeznek : (A koalícziós kormány-programm.) A függetlenségi pártban — a­mint jeleztük is — kellemetlen hatást keltett az az informáczió, hogy a koalícziós kormány-programmból, a­melyet Andrássy gróf legutóbbi audiencziája előtt itthon megállapítottak s írásba foglalva Andrássy gróf disszidens elvtársaival is közölt, azután magával vitt Bécsbe, hiányzik a magyar vezényszó. Ezt ma a függetlenségi pártnak azon az oldalán, a­mely a volt nemzeti párttal rokonszenvezett, erősen tagadásba vették. A koalíczió egyik hatvanhetes tagja azonban csak arra az újságczikkre mutatott rá, a­melyet Kossuth Ferencz a Zeit bécsi lapnak éppen ma megjelent számába írt. Míg egyrészt, ebből a czikkből világosan körvonalazható a­ koalícziós kormány programmterve, addig más-­­részről a sorok között kitűnik az is, vájjon a', magyar vezényszó követelése benne foglaltatik-e' tehát a programmban ? A koalicziós ellenzék — írja Kossuth — ez' idő szerint többségben, még pedig tekintélyes' többségben van. Van a mellett olyan programmjal is, a­melyben valamennyi koalicziós párt egyet-' ért. Ez a programm teljesen alkotmányos, semmi-­ féle antidinasztikus része nincs és semmit sem­ tartalmaz olyant, a­mi ellenkezésben volna a­ fennálló törvények betűjével, vagy szellemével. A­ koalícziós ellenzéki pártokból álló többség pro­­grammjában nincs benn sem a 67-es törvények, megszüntetése, sem a perszonális unió életbelép-, tetése. Mert ezek a pontok kizárólag a füg-­ getlenségi párt programmjában vannak benn, a­­mely párt azonban nem követeli azt, hogy­ ezek a programmpontjai már most érvényesül-­ jenek, mikor a párt maga még nincs több-­ ségben. A kormány sem kerülne ki a független­ségi pártból, hanem igenis a koalicziós ellenzék­ből. Ezért csatolta ki és kellett is kicsatolnia a’ függetlenségi pártnak említett specziális programmá pontjait a koalicziós minisztérium programijából.­ De ő felsége nem fogadja el a többség programm­’ ját. A magyar képviselőhöz többségétől azonban normális alapon nem lehet követelni, hogy más programmal alkosson kormányt, mint a magáé­val. A koalíc­iós ellenzéki pártok egymáshoz való, viszonya olyan, hogy minden kormány, a­melyet­ nem belőle alkotnak, lehetetlen, mert azonnali leszavaznák. Ha pedig új törvénysértéssel újra feloszlatnák a képviselőházat, teljes határozott­sággal lehetne arra számítani, hogy a független-­ ségi párt sokkal nagyobb számbeli túlsúl­lyal­ térne vissza az új képviselőházba. A helyzet tehát­­ most Magyarországon az, hogy a királyi vétól folytán kormányt alakítani lehetetlen. Addig tehát­ nem is lesz sem indemnity, sem költségvetés, sem újonczmegszavazás, a­míg az uralkodó nem h­atá­­­rozza el magát arra, hogy a többséget a többségi programmja alapján való kormányalkotásra fel­hívja. A többségnek ez nemcsak joga, hanem kö­telessége is. (A szabadelvű párt.) A szabadelvű pártkörben ma kevesebben vol­tak, mint az utóbbi napokban. A párttagok nagy­része vidéken tartózkodik, leginkább a kerüle­­­tekben. A napi politikai kérdésekkel alig foglalkoz­tak. A legközelebbi esetleges audiencziákról volt leginkább szó, a­melyekre nézve az ellenzéki kör

Next