Az Ujság, 1912. július/2 (10. évfolyam, 167-180. szám)

1912-07-16 / 167. szám

, meg legyen a legalább életkorával megszerzett az az érettsége, a­melylyel a politikai jog gyakorlásával kapcsolatos összes kérdéseket megítélheti. Mert hiszen szavazni politikai választásnál­­— a fogalomnak tisztaságában és nem az elszomorító, szégyenletes valóság­ban — annyi, mint közvetve véleményt mon­dani arról, hogy a választó tapasztalata, megfontolása és tanulságai alapján kikkel és miképpen kívánja az ország és abban a maga sorsát intézhetni; milyen törvények alko­tását óhajtja és milyennek a kormány ellen­őrzését ; s hogyan van megelégedve a hiva­talban levő kormány működésével, annak az ország gyarapodását, előbbvitelét és boldogí­­tását c­élzó tevékenységével ? Hogy mind­ehhez pusztán csak igen magas életkor maga­magában nem elégséges, hanem az értelmiség­nek igen magas foka, az kétségtelen. Mivel azonban még jó sokáig lehetetlen lesz meg­valósítani azt az eszményt, hogy az ország ügyeit bármilyen minőségben csak a leg­értékesebb emberek intézzék, a­kik már koráb­ban való hasznos tevékenységükkel és erkölcsi kiválóságukkal bizonyították be reátermettsé­­güket, mivel belátható időn belül álom lesz a Platon óhajtása, hogy a politikus és a filo­zófus erényei egyesüljenek az állam vezetői­ben, mert csak így remélhető tökéletes kor­mányzás , mivel az életkornak előrehaladása magamaga, megfelelő szellemi tökéles­ülés hí­ján, amúgy sem biztosítja a nagyobb élet­­bölcseséget, viszont a fiatalság a politikai életbe is beviszi azt a lelkesedést, a­mely nélkül szépet és nagyot alkotni lehetetlen: a probléma eme részének némiképpen meg­nyugtató gyakorlati megoldása csak az lehet, hogy ugyanaz a teljeskorúság, a­melyet a jog a magánügyek önálló ellátására köz- és magánérdekből elégséges biztosítéknak tart, legyen a cselekvő választójog gyakorolhatá­­sának is előfeltétele. Szóval, a szavazó­jogot, férfinál és nőnél egyaránt, a huszonnegyedik életév valóságos betöltéséhez kell kötni, a mai húszesztendős korhatárral szemben. Magától értődik azonban, hogy a teljes­­körú magyar állampolgártól is meg kell köve­telni, hogy meg­legyen a csorbítatlan magán- és közjogi cselekvőképessége, tehát semmi­féle okból ne legyen gondnokság alatt, ne legyen semmiféle diffamáló büntetendő cse­lekmény okából eredő jogerős vádnak, vagy elítélésnek joghatálya alatt. Hogy a politikai jogok gyakorlatának bírói ítélettel fölfüggesz­­tése kizárja a cselekvő és szenvedő választó­jogot, azt a büntető törvénykönyv (56. §.) amúgy is rendeli, az pedig, a­kiről jogerős bírói, vagy­ fegyelmi hatósági ítélet állapítja meg, hogy magatartásával a magyar állami­ságot támadja meg, bizonyára ugyanannyi okkal és joggal fosztható meg bizonyos időre politikai jogainak gyakorlásától, mint — igen helyesen — az államellenes magatartást tanú­sító, vagy ilyen irányt követő lelkész jövedel­mének az állam részéről kiegészítésétől (1898: XIV. t.-cz. 7. § ; 1909 : XIII. t.-cz. 4.§.), vagy az elemi iskolai tanító állásától (1907 : XXVII. t.-cz. 22. §.), vagy az ipari vállalkozó a neki engedett állami kedvezménytől (1907 : III. t.-cz. 10. §.). Az írni-olvasni tudást, mint legkisebb műveltséget, meg kell követelni attól, a ki a fönn jellemzett módon, bár csak szavaza­tával is, részt kér magának hazája ügyeinek intézésében. Ennek az előfeltételnek meg­követelése azzal az üdvös következéssel jár majd, — és­ már e nevelő hatása kedvéért sem szabad elengedni — hogy mindhamarább mennél többen iparkodnak szabadulni a tel­jes tudatlanság sötétségéből és megszerezni azt az eszközt, a­mely nemcsak politikai jogot biztosít, hanem annak lehetőségét is megadja, hogy magát szellemi téren tovább képezve, a műveltség hatalmas fegyverének birtokába jusson. De ösztönzőül szolgál majd ez a föltétel minden kormánynak és politikai pártnak az elemi iskolák folytonos szaporí­tására is, ezzel pedig az analfabétizmusnak, minden kulturáltam e szégyenfoltjának gyors kiirtására. A magyarul írni-olvasni tudás kimutatá­sának követelése azonban, bármennyire óhaj­tandó lenne ennek lehetősége, nagy méltány­talanság volna. Törvényhozásunk és kormá­nyaink ugyanis 1867 óta 1907-ig nem fogták föl eléggé komolyan kötelességüket a magyar állam nyelvének az iskolákban kötelező taní­tása körül, sőt még az ezt czélzó 1879 : XVIII. t.-cz. végrehajtását is annyira elhanyagolták, hogy a nemzetiségek lakta vidékeken a taní­tók egy része mellett a legifjabb nemzedék egy része sem tud magyarul (mindennapos jelenség, hogy 18—20 éves tanuk czirill, vagy gót betűkkel írják alá a vallomásukat tartal­mazó magyar jegyk­­önyveket, nem egy he­lyütt csak tolmács útján hallgathatók ki). Ezekért a bűnökért nem szabad az azokban részben ártatlan lakosságot fenyíteni és a magyarul írni-olvasni tudást akkor lehet majd igazságtalanság nélkül a választójog föl­tételének megszabni, a­mikor az 1907-es elem­i iskolai törvények lelkiismeretes végre­hajtása jogosulttá teszi e tudás megkövete­lését mindenkitől, a­ki legalább az elemi iskolát elvégezte. Az írni-olvasni tudás megkövetelésének azonban, a fönn érintett indító okon fölül, van még egy másik, elvi alapja is, a­mely egyik alkotó része annak az általános elvi alapnak, a­melyből én a választójogosultsá­­got minden huszonnégy esztendős, cselekvő­­képes és feddhetlen magyar állampolgárra nézve levezetem, tudniillik a tanítás ama kötelezettségének teljesítése, a melyet a nép­iskolai közoktatásról szóló alaptörvény, az 1868 : XXXVIII. t.-cz. 1. §-a igy szab meg :­­ »Minden szülő, vagy gyám, ideértve azokat is, kiknek házában gyermekek mint mester­­tanítványok, vagy háziszolgák tartatnak, köte­lesek gyermekeiket, vagy gyámoltjaikat (ha nevelésükről a háznál, vagy magántanintézet­ben nem gondoskodtak) nyilvános iskolába járatni, életidejök hatodik évének betöltésétől egész a tizenkettedik, illetőleg tizenötödik év betöltéséig«. Igaz, e törvény szigorú végre­hajtása nemcsak a szülők, a gyámok, a mes­terek és gazdák bűnös közömbösségén múlott, hanem a hatóságokén is, de nem ártatlan benne a kormány sem, a­melynek a törvény végrehajtása, a törvényhozás, a­melynek a kormány ellenőrzése, meg elégséges számú, kellően fölszerelt iskolának szervezése a köte­lessége. Minderről azonban itt nem eshetik több szó. De szó lehet arról, hogy van alap­törvényünk, a­mely az elemi iskolába járást, tehát az írni-olvasni tudás elsajátítását is, mindenkinek kötelességévé teszi. Az én föl­fogásom pedig az, hogy a­ki nem teljesíti az államtól reá rótt különös kötelességeket, a­melyek egyaránt szolgálják a köz érdekét és közvetlenül, vagy közvetve az ő egyéni érdekét, az nem méltó arra, hogy részt köve­teljen magának az ország ügyeinek intézésé­ből, akárcsak a cselekvő választójog gyakor­lása útján is. A jogállamnak ugyanis alapvető tétele, hogy minden jogosultsággal szemben áll a jogosultnak kötelessége is valaminek tevé­sére, tűrésére, vagy abbanhagyására. S a nép­nek bizonyára nem azok az igazi barátai, a­kik szünetlenül csak jogainak kiterjesztéséről és ezek el nem évülhetéséről beszélnek, hanem azok, a­kik igenis fölvilágosítják összes jogai­nak tartalmáról, értékéről, megóvásáról és fejlesztéséről, de egyben megértetik vele, hogy minden egyesnek magamagával, családjával, polgártársaival és az állammal szemben köte­lességei is vannak, a­melyeknek megszegése súlyos erkölcsi vétségszámba megy. »Míg a család erkölcstana szerint az részesül a leg­több jótéteményben, a­kinek legkevesebb az érdeme, addig az állam erkölcstanának az az elve, hogy a nyert jó arányos legyen a kiérdemel­ttel.« (Spencer Herbert: Principles Te is orvos vagy, nemcsak ember. Mint ember­nek az a leány neked egy drága teremtés. De mint orvos tudod róla, hogy a halál je­gyese. Neki a te szered nem árthat, csak hasz­nálhat. Neked ugyanaz a szer nem használhat, csak árthat. S ha magadba is beleoltod a halál csiráját, azzal mit érsz el ? Egy halálos beteg helyett kettő lesz. A­míg ép vagy, legalább könnyíthetsz az ő sorsán. De ha te is beteg vagy, se magadon nem segíthetsz, se rajta. A­ki egy beteget nem tud meggyógyítani, még nem követett el bűnt az orvosi tudomány ellen, de a­ki az egészségeset beteggé teszi, az nem érdemli meg az orvos nevet, de még az ember nevet sem. Bartos Endre csöndesen hallgatta az apját, s jó ideig nem felelt. Utóbb megszólalt : — Van egy ideám, a­miben, azt hiszem, egészen jó nyomon járok. Ezt szeretném vala­­hogy gyakorlatilag kipróbálni. — Mi az ? — A­miről már futólag beszéltünk. A hadseregek teóriája. — Nem emlékezem, fiam. — Pedig te hoztad szóba. Te mondottad, hogy a sok mindenféle mikro­organizmus egy­­egy ellenséges haderőt képvisel, s én sohase tudhatom, hogy az egészségem birodalmát mikor támadja meg, miféle ellenség, melyik oldalról. Éppen ezért a fizikumomat mindig védelmi állapotba kell helyeznem. — S hogy akarod ezt ? — A­hogy az államok teszik a haderejük­kel. Lásd, apus, az országok mindenféle had­erőt tartanak készen : gyorsan vágtató huszá­rokat, messzire lövöldöző tüzéreket, a tengert védő hadihajókat, szuronyrohamra kész gya­­logságot, s ezek számára gyűjtik az élelmet, ellátást, szállító eszközöket. Gondoskodnak róla, hogy a hadsereg mindig friss, erős legyen, s folytonosan gyakorolja a háborút, akkor is, a­mikor békesség van. Ezt kell megtenni az egézség hadseregével is, hogy bármely pilla­natban vissza tudja verni a betegségek tá­madásait. — Én mondottam ezt, fiam ? Nem em­lékszem rá. De ha én mondtam volna, okosan mondtam volna. S hogy akarod te az egészség katonáit gyakorlatoztatni ? — Ez nem nehéz. Szérumokkal, anti­­toxinokkal folytonosan mozgásban tartom, iz­gatom őket. Sokat tesz a jó és gondos táp­lálás, a rendes és zavartalan anyagcsere. És egy szert fogok kitalálni : a vértestecskéket izgató és mozgató szert. Az öreg a tenyerébe hajtotta a fejét. —• Jó lesz, fiam. Ez­ nagyon jó lesz. De ez nem minden. Egy kis létszámemelés kel­lene. Tudod, annyira elszaporodnak a beteg­ségek manapság, hogy azok ellen már csak létszámemeléssel lehet küzdeni. S még valamit mondanék neked, fiam. De ki ne nevess érte. — Mi az, apám. Nem fogok nevetni. — Azt mondom neked, hogy a kutyától kellene tanulni az embernek. Többet kellene ügyelni rá, hogy mire tanít a kutya. —• Nem értelek, apám. — Azt elhiszem. Még magam sem tudom tökéletesen, hogy mit akarok mondani. Csak az imént megakadtam azon, hogy te házi­­nyulakba és tengeri malaczokba akarod oltani a tuberkulózist. Mért éppen házinyulakba és tengeri malaczokba ? Mért nem kutyába ? — Azért, mert a­ házinyul és a tengeri malacz, épp úgy mint a macska, a mezei egér, a szarvasmarha, a disznó, a ló fogékony a tuberkulózisra. A kutya nem az. A kutyába hiába oltom bele a gümőkórt, nem kapja meg a betegséget. Az öreg nevetett. — Ezt én is igy.­ gondoltam. A házinyul megkapja a betegséget és felfordul tőle. A kutya nem kapja meg, s vidáman tovább sza­lad. Mert a kutya nem inklinál a tüdővészre. Hahaha, ezt mingjárt igy gondoltam. S akkor ti tudósok fogjátok magatokat és a nyulat oltjátok be és nem a kutyát. Ez az, a­mit én nem értek. — Pedig ez csak világos, apa. Ezt minden gyerek megérti. Mi tanulmányozni akarjuk a betegséget. Megismerni, hogy aztán leküzd­­hessük. Tehát csak természetes, hogy ott tanulmányozzuk, a­hol megvan, s nem ott, a hol nincs meg. — Lárifári, kedves doktor fiam. Ez már nem tudós beszéd. Én nem a tengeri malaczot oltanám be turberkulózissal, a­mi megkapja a bajt, mert azt az ember is tudja. Inkább a kutyát oltanám be, a­mi nem kapja meg a bajt, mert azt az ember nem tudja. Azt talál­­nám ki, hogy mi van a kutyában, a­mi elöli a tüdővész csiráit ? Mert valaminek kell benne lennie, az már egyszer bizonyos. Valami csira, valami vértest, valami ellenbaktérium, — én úgy szeretném nevezni, hogy az egészség baczillusa — a­mi a kutyában benne van, az emberben nincs benne. Hát ezt kellene átvinni az emberbe­ is. Én legalább úgy gon­dolom. Fiú és apa elhallgatott. Majd az öreg ,újra felvette a szót. AS­­EFáTSACl

Next