Az Ujság, 1920. január (18. évfolyam, 1-27. szám)

1920-01-14 / 12. szám

| j________, Budapest, 1920.________________XVIII. évfolyam, 12. szám._______192 C dAtt i^Szerda, Január 14. Előfizetési árak: !■ p SZERKESZTŐSÉG: Egész évre......- 220 K — | _____ ________ _____ AI VFXII Budapest, Rákóczi-út 54. sz. Félévre ■ 110 k | jPPpP|| IP^f |||jj| jp|p|­­Telefon: József 13-36,József 122-56 S :r: Sft Jf ■ IT R­auemhuu., fi / I LINttn jSB^aa. B\Ma „sasi.. ROVÁS. Természetes és nem nagyon értékesnek látszó, .fek­kor a vesztes és sújtott fél mondo­gatja ,nem lesz ez mindig így, mert az igaazdíj­talanság műve nem lehet állandó. Ápí^amikor mi a rossz békét várva, ezzel erősitjük ma­gunkat^ nem a veszt­esek^jrftamitásában leled­­zünk. i||g tint­ába seUjjg^eltartottu­k a tollat s a kik a békét rXjjjf jjikralták maguk is már ráesz­mélnek arra, hogy papirosbékét csináltak. Erre vallott eddig a jóvátételi bizottság intéz­ménye,­ mely ha szabatosan dolgozik, egysze­rűen a gyakorlatban visszaadja azt, a­mit a szerződés szerint mértéken felül elvettek. S erre vall, hogy Amerikában és különösen most Angliában a hangulat mind ellenségesebbé vá­lik a zsarnoki békediktátorok politikája ellen. A kijózanodás megindult s minden nap köze­lebb hoz bennünket ahhoz az időponthoz, a­melyben nemcsak az­ ügyünk igazságában bíz­hatunk, hanem a lehiggultó emberiség igazság­érzetében is.­ A politikában ne keressünk esztétikát, de ugy­e, azért szabad befognunk az orrunkat, ha büzletes csúnyaságot találunk. Hogy el­lepik a csehek Paris városát, sajtóját, hogy a cseh trombitával és dobszóval túlharsogják a szerény magyar igazságot, mikor a vesztő­helyre lép. Hát nem kaptak eleget ? Nem ülnek elég magasan az uborkafán ? Mit akar­nak még tőlünk! A béke megkötése után nekünk jó szomszédoknak kell lennünk. Nekik is. Parisban nem sokat várunk, különösen nem a csehek rovására. Hát mert éppen ők szaladgálnak ész nélkül, minden haszon nélkül — pusztán ártani ? Pedig, a­mitől tarthatnak, azt nem Parisban lehet túlkiabálni, hanem ott — sem, a­hol a lábukat megvetették. Azzal, hogy Parisban elnémítják a magyar igazságot, egyetlen tért embert sem békítettek ki az új sorssal.* A választásoknak különösen a titkossága érvényesül a legnagyszerűbben a m­ai mozgal­makban. Titkosan fogsz szavazni, nehogy presszionálhass. De a házmestered megkérdezi és te köteles vagy megmondani, hogy kire fogsz titkosan szavalni. Ha nem mondod meg, akkor is megmondtad. A házmester Sherlock Holmes logikájával kisüti : ergo nem jobb­pártira szavazol, különben büszkén kivallot­tad volna. S igazolványokat szednek be ille­téktelen elemek, — ez pláne még a titkos sza­vazás fáradalmaitól is megkímél. A te igazol­ványoddal majd más fog az urnához járulni s a titkosság oly tökéletes lesz, hogy magad sem tudod meg soha, hogy kire szavaztál. Biz ezek kortesfogások és kár tragikusan venni a dolgot. Humor is van benne, több, mint gonoszság, a­hogy a magyar kortesfogá­sok mindig inkább vásottak, agyafúrtak vol­tak, mint felháborítóan gonoszak. Éppen csak a kit ér, az boszankodik, a többi nevét hozzá. A minap arról beszéltünk, hortf»*ff*ma­­gyar politikának semminemjjv^erve nincs arrjL-nai-idöre, mikor a^J^Ret ismerni fog­­kell admyii^uasodik aggodalmunk­nak i­­ vnri­^fr"r akkorra, mikor együtt lesz a nemzetgyűlési Minden baj irját ettől várjuk és minden kibontakozás erre van alapítva. S egy szó, egy hang se árulja­ el nekünk: tulajdonképpen hogyan képzelik, a nemzetgyűlés mint fog mindent elrendezni? E hogyan nélkül nem gondolattal van dolgunk, hanem megint csak fölületes frázis­sal. A nemzetgyűlés. Mi ez ! Lesznek megvá­lasztott tagjai és pártjai, de ez még nem nemzetgyűlés. Szervezete sincsen és még eti­kája sincsen. Még azt sem tudjuk róla, hogy a többségi elvet vallja-e? Még mindig a for­radalom produktuma s mindenki azzal a tudattal bízza rá magát, hogy e nemzetgyűlés neki lesz jó. Akczeptálja-e, alárendeli-e ma­gát, ha ebben csalódik! Ha nem, ki, vagy mi kényszeríti reá? Elnököt választ, ugy­e­bár? Szankc­ió nélkül. A­ki másra szavazott, az nem tekinti elnöknek. Házszabálya nincsen, hivatott ve­­zetője nincsen, mert hiszen kormány sincsen. A konczentrácziós kormánynak lejárt a ha­tárideje, ő parlamentet vezetni nem képes. Legfölebb ha az ügyek vitelét meghagyják neki az új kormány alakulásáig. De meg­hagyják-e addig? Verifikálás, megalakulás, házszabályosktálás sokkal tovább tart, mint a lemondott kormány ügyviteli képessége. S új kormány sem jöhet előbb, mert más szuverenitás híján csak a nemzetgyűlés választhatja meg. Ez sem történhetik meg a nemzetgyűlés megalakulása és szervezetének kiépítése előtt. S most tessék elképzelni egy miniszter­elnök megválasztását. Hogyan megy ez? S a kabinet hogyan állítódik össze? A kimara­dottak, a­kik be akartak kerülni, belenyug­­szanak-e? A pártok, melyek a rövidebbet húzzák, paríroznak-e? És iskolázatlan elemek kerülnek össze, a­ki fékezi meg a megféke­­zen­dőket? Ezek a kérdések hadd világítsák meg nagy gondunkat és aggodalmunkat: a nem­zetgyűléstől várjuk a rendet s igy, terv nél­kül, előzetes megállapodások nélkül a nem­zetgyűlés zúdíthatja ránk az igazi káoszt. Nem könnyelműség tehát, hanem olyan elő­relátás vetteti föl velünk ezt a kérdést, me­lyet a felelősebb politikusoktól kellene vár­nunk. Fölvetjük a kérdést, melyre magunk egyelőre nem felelünk, hanem megszólaltat­juk a politikusokat, a­milyen mértékben hajlandók a kérdéshez hozzászólni. Kész kon­­czeptusa ma egyiknek sincsen. Talán minden nézetnek összegyűlése útján valahogyan ki­alakul ez is. Reméljük, mert az ország sorsa ettől a konc­epcziótól talán inkább függ, mint magától a nemzetgyűlés megválasztá­sától.* Első utunk a miniszterelnökhöz vezetett. Tudjuk, hogy a súlyos kérdések egész kom­plexuma állandóan foglalkoztatja őt. Da nyi­latkozni nem óhajtott, mert felelős helyzetében nem tartja helyesnek a nyilvános állásfog­lalást. ■ Lukács László v. b. f. t., vMl.0?. kW. miniszterelnök ezeket róottdiszét az Újság tudósítójának: — Ma még forradalmi állapotban élünk és a nemzetgyűlés is forradalmi alakítás­­lesz, melynek minden ténye forradalmi tény, így az új kormány kinevezése is az. Erre a magyar alkotmány és a magyar parlamenta­­rizmus történetében eddig nem volt prec­e­­dens. Nem kombinálhatok hát, nem mondha­tom meg, hogyan fog történni, mi lesz a tech­nikája ennek a politikai és jogi nóvumnak. A nemzet törvényes képviselete ma is az 1910-ben megválasztott országgyűlés, melynek mandátuma csak a béke megkötése után hat hónappal jár le. Nem lehet jogforrás­nak elfogadni a forradalmi erőszakot mely az országgyűlést arra kényszerí­tette, hogy törvény ellenére önmagát, föloszlassa. Ez az országgyűlés ma is alkotmányos népképvi­selet és én mindent elkövettem annak érdeké­ben, hogy ezt a régi országgyűlést összehív­ják. Szomszédjaink, a csehek és románok ma­kacs ellenkezésén hajótörést szenvedett ez a szándék és ma az ország kénytelen egy al­­kotmányozó nemzetgyűlést választani, hogy a parlamentáris kormányzást valahogyan megkezdhesse. Mivel azonban ez a népképvi­selet nem a szentesített magyar törvények és nem a magyar alkotmány minden követelé­sének megfelelő módon keletkezik és cselek­szik majd, nem lehet kombinácziókba bocsát­koznunk abban az irányban, hogy e testület teljesen újszerű ténykedéseiben milyen elve­ket fog követni és milyen technikát fog elfo­gadni. Mindenesetre az volna a legszerencsé­sebb, ha a nemzetgyűlés nem fogadná el a kon­­czentrácziós kormány lemondását, hanem legalizálná azt. Szterényi József báró v. k­. t. t. nőtt m. k­. kereskedelemügyi miniszter igy nyilatkozott elővtesese­: — alkotmány nem­ ismer erre nézve prec­ed­enst, a­mint maga a mostani helyzet is e nélkül áll. Ennélfogva szabályt kell az esetre statuálni. A legtermészetesebb lett volna előbb megej­teni az államforma fölött a népszavazást és minthogy ennek eredménye nem lehet, két­séges, a nemzetgyűlés első feladata lehetett volna a­ nádor­választás. Ebben az esetben megvolna az államfőt helyettesítő alkotmá­nyos tényező, a­ki kormány kinevezésére il­letékes lenne. Ugyanaz a helyzet különben bármely pillanatban előállhat, ha a konc­en­­trác­ió megdőlne és ennek következtében kormányválság állna be. A mostani kor­mányalakítások egyáltalán alkotmányjogi lehetetlenségek, a miniszterelnököt nem ne­vezi ki senki, hacsak az elődje nem teszi meg neki ezt a szívességet, a minisztereket pedig a min­isztarelnök. Ebből a képtelen helyzetből egyelőre csak a m­ádori méltóság betöltése hozhatja ki az országot. A­míg ez meg nem történik, nem szabadu­lunk a forradalmi állapotoktól. A nemzetgyűlés megalakulásával a kor­mánynak természetszerűleg be kell nyújta­nia lemondását. Akár egy pártnak lesz abszo­lút többsége, — a­mit nem hiszek — akár nem jön létre ilyen többség- és többségi bioknak kell alakulnia, — a­mit valószínűbbnek tar­tok — a kormány­alakítás szempontjából a helyzet teljesen azonos. Ha a kormány beadta a lemondását, két eshetőség állhat be : vagy elfogadja a­ nemzetgyűlés rendes szavazás út­ján a lemondást és megbízza a lemondott kormányt az ügyek vitelével az új kormány megválasztásáig, vagy nem fogadja el, ha­nem megerősíti hivatalában addig, míg a helyzet kialakul. Ez utóbbii­t árt­avi helyesebbnek, mert­­gyoris segélyével ki lehet húzni az időt a nádorválasztásig, a­minek úgyis sürgősen kellene megtörténni, igen sok indok kívánja ezt. Minthogy azonban megszoktuk már, hogy nálunk sohasem az történik, a­mi ész­szerű, hanem rendszerint az, a­mi nem kívá­natos, valószínűnek tartom, hogy az új többség akár egy pártból, akár több párt alkalmi szö­vetkezéséből alakuljon ki, a­mint az Német­országban és Ausztriában történt nem fog azzal a­ türelemmel-és önmegtagadással ren­delkezni, hogy mert a maga soraiból kívánjon kormányt, ellg­ készülnünk arra, hogy a jogépír­gyűlés maga fog kormányt vá­lasztani. Ez persze nem megy másképpen, mint a párt vagy pártok keretén belül való érvényesülési harczczal. Hogy e részben mily épületes belső harczok várhatók, arra nézve bőven lehet kö- Mi lesz, ha nemzetgyűlés lesz? Lapunk mai száma 8 oldal.­­ Egyes példány ára 80 fillér.

Next