Az Ujság, 1921. január (19. évfolyam, 1-24. szám)

1921-01-01 / 1. szám

Budapest, 192. 921. AfeM korona. Megjelenik ünnep után napok kivételével minden nap.AZUJ­SÁG / ‘Előfizetési 'arak: 1Báéik­ évre 4*0 K- X jjféiwVTfi 320 M ~*f) negyedévreJs 110 „ —„ Egy hóra-------------— / 40 „ Egyes szdlin dra Bndpgesten, rldé- Jcen és a­ p­­á 1 y s u d v*ro k o n 2 korona. Jugoszláviában egy szám­­ra 2 jugoszláv korona. XIX. évfolyam, 1. szám, Szombat, január 1. SZERKESZTŐSÉG: Budapest, Rákóczi-ut 54. sa Telefon: József 13-36, József 122-6s KIADÓHIVATAL: Budapest, Rákóczi-út 54. sa. Telefon : József 13-35, József 16-28 József 122 56. FIÓKKI­ADÓHIV­ATAL: Budapest, Erzsébet­ körút 43. ROVÁS. Az év utolsó napján hagyjuk békén a poli­tikusokat és beszéljünk inkább a malaczról. A malaczról, mely valamikor csúf név volt és ma irigység és tisztelet tárgya. Ott, ott nyilik az ajtó és kihallszik a visítása. Boldog embe­rek, a­kiknek a malacz visít, mint az életnek őket megillető boldogsága! # Nyugtalanság mindenütt A­hol a Dunán­túl a kapavágás nyomán földgáz gomolyog, ott az isten áldása. De Budapesten nem lenne ál­dás, ha mindenütt, a­hol a kutató kapa leüt, bűz nyomulna föl. Ez a panama bűze volna. Fogjuk be az orrunkat, vagy tegyük félre a kapát — még nincs itt az ideje, hogy olyat ke­ressünk, a­mit nem szeretünk találni. * Milliárdokat lehetett nálunk a rendőrség kimutatásai szerint lopni, sikkasztani, rabolni és eszni, nálunk, a koldusok országában, a deflc­itek államában, az üres gyomrok és üres kamarák sivatagvilágában. Milyen gaz­dag is a szegénység, ha a bűn nyúl utána. És tolvaj, sikkasztó többet talál magának, mint az állam. A lopást kiheverjük s ha ennyi adót sóznának ránk, nem birnák ki! Szilveszter. Éjfélkor összecsendülnek a poharak. Evőé! Ott, a­hol van mit tölteni a pohárba. Éjfélkor dermedt álomban megfeledkezik a világról az, a­kinek üres a pohara. Az utóbbiak sokan van­nak. Az előbbiekre jobban jártak, de nem bol­dogabbak. 1921 elé — úgy érzik az emberek — jobb részegen támolyogni, mint józan megfontolt­sággal menni. A tudó szem nem lát utat és nem lát rózsát az út végén teremni. Szerte a világon az ideg tobzódik s érez, beszél és cse­lekszik az agy és szív helyett. Mindenütt gond és mindenütt tobzódás. Elfelejtettek moso­lyogni és megtanultak kaczagni, hisztérikusam ledéren, kétségbeesetten.­­ Evőé, a mama elveszett, A holnapot nem érjük meg soha, Isten táplálja a madarakat . * És minden hiúság, mond a biblia. Rólunk vette a mintát Madách Imre e so­rokban? Nekünk szobinak, ránk illenek. A hol duhajkodó embert látsz, ott a kétségbeesés ütötte föl tanyáját. A hol ledér czinizmusnak szava iikolt, ott a szemérem gyászol a saját bukásán. Az erények sietve menekülnek a pusz­tuló világról és azért pusztul a világ. Félünk a holnaptól és nem hiszünk benne. Az a mienk, a­mit elköltünk, el van veszve számunkra az, a­mit megtartunk. A dögleletes veszedelem széttépi a kötelékeket, lehámlasztja a czivilizáczió mázát. A világ tele van mene­külő alakokkal, a­kik cserben hagyják övéiket és kötelességüket. A fox-trott a legszorosabb kapocs, a­mi férfit ma nőhöz fűz. Jöjjön-e a pusztai próféta ostoros szavak­kal és rázza-e föl a bűntanyát, mely czivilizá­­cziónak neveztetik? A pusztában hangza,nék el szava. Az emberek elvesztették önkormányzá­suk képességét. Ilyenekké lettek s nem lehet­nek mások. Csapás érte őket, betegek. Csoda­füveket hozzanak és bűvös tudományt a lelkek gyógyítására. És mindenekfölött élethigiéniát, az egészség föltételeit, a­melytől pusztul a be­tegség. Ablakot kitárni, bilincseket szétverni, elferdült tagokat helyre nevelni, igazságot teremteni, melynél fogva az igazságot ismét értéknek és czélnak ismerik el. Mindenütt szen­vedés­ és bű­n az igazságtalanság következtében, ott is szenvednek tőle, a­hol kitalálták mások meggyötrésére. Jui Keneset azért senki se imádkozik a bűnös földre büntetésképpen. A mai világ bűnössége szerencsétlenség. Az emberek arra valók, hogy békén dolgozva szerezzék meg maguknak a holnap biztonságát s ha a ma mámorába vetik magukat, mint öngyilkos a folyóba, úgy teszik. A szerencsétlenséget irgalom illeti meg, nem isten haragja. S a világ még nem teremtett meg minden népet, hogy már el kellene pusz­tulnia. Evőé! Higgjünk a kijózanodásban! Megszüntetik a monopóliumokat. (Fokozatosan hárítják el az akadályokat a szabadforgalom útjából. — A Hangya, a Mezőgazdák Szövetkezete, az Áruforgalmi Részvénytársaság monopóliumai.) A monopóliumok ügye a megoldás felé köze­ledik. A kormány megtette az első lépést s gyors egymásutánban újasíb intézkedések következnek a kereskedelmet­ és általában a forgalmat gátló monopólh miatt.-l'rLCg'szim­telésére. Ma felszabadult a zabforgalom. Érdekes, hogy a kormánynak erre vonatkozó döntése meg­lepetésszerűen történt, mert — mint nagyon jó forrásból értesülünk — a földművelésügyi minisz­tériumban már készen volt olyan rendelet, amely bizonyos c­égeknek, magánosoknak, köztük igen sok nőnek adott volna engedélyt a zab exportálá­sára. Ezt a rendeletet a kormány a pénzügyminisz­ter pro­grammjában lefektetett elvekre való hivat­kozással nullifikálta. A kormánynak az a szándéka, hogy gyors egymásutánban eltávolítja a gazda­sági fellendülés előtt tornyosuló többi akadályt is. Revízió alá kerülnek a Hangyának, a Mező­gazdák Szövetkezetének és az Áruforgalmi Részvénytársaságnak összes monopóliumai, akár lisztnek, akár élő állatnak, vagy egyéb czikknek az importjára vagy exportjára vonat­koznak. Különös figyelmet érdemel a rotáczióspapiros kérdése, a­mely előrelátklttólag szintén hamarosan fog megoldódni. ■ Jellemző, hogy a monopóliumok megszünte­tése­­révé­n, az ország jelentékeny haszonhoz jut. Ezt bizonyítj-) a szakexport ügye is. Ezentúl te­hát az ország csi­d majd jó üzletet és nem azok az intézmények, a­melyek az altruizmus jelsza­vával élvezték a sok millióra rugó hasznot A klrifán­s elhatározása nagy megnyugvást keltett az érdekelt körökben s alkalmas lesz arra, hogy a közvéleményben is megerősítse a gazda­sági konszolidáczióba vetett hitét. Szakvélemény a zalaksivitel rentrasesérről. A kormány — mint fentebb említettük — a zabki­­vitelre nézve ma rendeletet adott ki, mely szerint a ki­viteli felesleg kivitele versenyajánlatok útján történik és az engedélyt az kapja meg, a­ki a legnagyobb kincs­tári­ haszonrészesedést­­— de minimálisan ötszáz koro­nát fifétaralázeénként — biztosítja. A rendeletre vonat­kozólag megkérdeztük Balkányi Kálmán dr.-t, az OMKJ3 igazgatóját, a­ki a következőket mondotta : — A mai rendelet — a­mely a zabkivitelt úgy szabályozza, hogy az államra nézve a legkedvezőbb ajánlat megállapítására árverést hirdet — a kereske­dők körében igen keverő fogadtatásra talált. Nemcsak a közvetlenül érdekelt zabkereskedők, hanem a ke­reskedelem egyéb szakmái is úgy fogják fel a kor­mánynak ezt az intézkedését, mint az első vr­demleges lépést azon az úton, a­melyet Hegedűs pénz­ügyminiszter megjelölt. Ha ezen az úton kialadnak tovább, akkor megszűnik a privilegizált szövetkezetek és velük egy követ fújó protekc­iós szindikátusok egyed­uralma, újra felélénkül a kereskedelem és nagyobb jövede­lemre tesz szert az állam megürült pénztára. Csupán az kívánatos, hogy az árverési feltételek úgy legye­nek megállapítva megfelelő szakértők bevonásával, hogy abban a kereskedelem legitim tényezői bizalom­mal részt is vehessenek. Értem elsősorban az árve­résre kerülő termény mennyiségének és szállítási idő­pontjának meghatározását. Túlságosan nagy mennyi­ségnek egy tételben való kikötése megint lehetetlenné tenné a dolog természeténél fogva sok hivatott elem­nek komoly árverelőképpen való fellépését. A részlet­kérdésekről azonban ne beszéljünk, most örüljünk a tényeknek, hogy Hegedűs Lóránt működésének üdvös hatása kezd már gyakorlati téren is megnyilvánulni. Ppiaek­sESe fsrjBgrasiramla. Röpivek epreivel árasztják el a pesti utcáikat. A röp­lapokon Friedrich István,­ókeresztény nemzeti párt elnöke tudtára adja a­ k­üzönségnek, hogy egy jottányival sem távo­lodott el és neim­ is fog sohasem eltávolodni az intranzigens keresztény állásponttól. Másrészt kijelenti, hogy a királyság kérdésében a­ független nemzeti királyság alapján áll, de a király személyinek kérdése ma nem aktuális. Harmadszor ezt tudatja­­ híveivel: »Mi­eden erőnket arra összpontosítjuk, hogy a gazdasági és pénzügyi kérdéseket, valamint a népellá­tás — tsm­érkérdés — ügyét a legsürgősebben megoldjuk.m­ Hogyan üdv­özlise újévkor ? A Vázsonyi üdvözlésére választott küldöttség faktuár 4-én kel útra Bécs felé a Déli vasút D.­­vonlalán. A küldöttség kocsiját Bécsben a badeni vonathoz­ kapcsolják. Az üdvözlés aktusa Baden­­ben a a-Br­istol-szálló dísztermében zajlik majd le. Ünnepi beszéd kíséretében átadják Vázsonyi Vil­mosnak a nemzeti demokrata párt levelét és fel­kérik, hogy lehetőleg még a küldöttséggel együtt térjen vissza Budapestre. Jogászok az am­nesztiáről. /Az amnesztia-renddé?, mely a szent bé­­ kesség ünnepén jolanlt meg, vitákat idézett fel, k kommentárokat szdított ki jogászok és politiká­tok körébe.lyai nem akarjuk a napi politika hremi­tyigén át nézni ezt a nagy fontosságú kor­­h­u­ffszati tényt, mert a kegyelmi jog gyakor­­lásában nem politikát, hanem kiengesztelődést és magasabb etikát keresünk. Ezért nem a ma szereplő politikusok véleményét kérdeztük meg az amnesztiáról, hanem kiváló jogászokhoz for­dultunk. Elmentünk a volt igazságügyminiszter­hez, a magasrangú bíróhoz, a praktikus krimi­nálissá ügyvédhez és megszólaltattuk az a objektív hangjukat, mely a napi politika múlt és kicsinyes szempontjain­­ felülemelkedve, az örök jog szava. Sajnos, igen sok kiválóságra akadtunk, a­kik olvasták ugyan a rendeletet, de, különböző okokra­ hivatkozva, nem óhajtanak nyilatkozni. Elhatározásukat tiszteletben tart­juk- de értékes véleményüket fájdalommal nél­­külözzük ezen a helyen. Grecsák Károly dr. v. b. t. t. volt igazágügyminiszter és a m. kir. Curia volt másodeln­öke így nyilatkozott munkatársunk előtt­­ az amnesztiáról: A kiadott amim­nffarendelet mindenesetre alkalmas lesz a páísbocsátás és kiengesztel­őrlés szelleminek, a­­ársadalmi osztályok egymáshoz való kisí­rítésének és békés együttműködésének előmozdítására. Ebből a szempontból örömmel kell üdvözölni a kormányzó úr ő főméltóságának azt az elhatározását,­ hogy a legutóbbi időkben lezajlott tömegmozgalmak keretében elkövetett egyes bűncselekmények tárgyában kegyelmet ki­vált gyakorolni. A magam részéről óhajlandónak tartottam volna ugyan, hogy­ ez a kegyelmi tény az internáltakra is kiterjesztessék. Ha azonban az igazságügyminiszter által kilátásba helyezett felülvizsgálatnál a megbocsátás és kiengesztelő­­dés ugyanazon szelleme fog érvényesülni, mint a­mely az amnesztiát szülte,­­ akkor tulajdonkép­pen az internáltak is részesednek a kegyelem fé­nyében. Hogy az amneszti­a rendeletét azokra is ki­terjesztették, a­kik az úgynevezett tanácsköztár­saság megalapozása, föntartása, vagy visszaállí­tása érdekében véghez vitt bűncselekmények és embertelenségek által felidézett közelkeseredés­­ből, vagy menthető felháborodásból fakadt lelki­­állapotban követték el a közelebbről meg nem jelölt bűncselekményeket,­­ nem lehet­­ helytele­níteni. Mert hiszen bünte­tőtörvénykönyvünkben is megtaláljuk a jogos fölindulásban a bűncselek­ményt minősítő körülményt. Talán helyén lett volna, ha nemcsak azt állapították volna meg e kategóriánál, hogy az, a­ki az illető cselekményt jogtalan vagyonszerzés czéljára követte el, a ke­gyelem tényében nem részesülhet, hanem ha azt a szabadságvesztési büntetési tartamot is megha­tározták volna e bűn­cselekmény­ek esetében is, melynek határain belül az illető kegyelemben ré­szesíthető. Ebben az esetben az igazságügymi­­niszteri rendelet értelmében eljáró kegyelmi ta­nács mindenesetre biztosabb úton haladt volna annak a megállapításában, hogy az elítéltekre vagy terheltekre nézve fenforognak-e azok a kö­rülmények, melyek a kegyelemre ajánlás feltéte­lei. Biztosabb alapon nyilváníthatta volna véle­ményét a tanács abban, hogy az elítéltet vagy terheltet kegyelemre méltónak tartja-e. Ez a kö­rülmény azonban nem lehet ok­ az amnesztiaren­­delet intézkedésének kritizálására, mert a függet­len bírákból alakult kegyelmi tanácsoknak mód­jukban lesz a fenforgó összes körülmények mér­legeléséből megállapítani azt, hogy a kegyelemre ajánlás megfelel-e a megbocsátás és kiengesztelő­­dés azon szellemének, mely a kormányzó úr ő fő-

Next