Az Út, 1949. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1949-08-07 / 32. szám

2 Átrendezik a Kálvin-teret és teljes szépségében fogják látni Budapest műemlék-templomát A vidéken élő reformátusok leg­közelebb, ha a fővárosba jönnek, kel­lemes meglepetésben részesülnek. A Kálvin-téri templom néhány hónap múlva teljes szépségében megmutat­kozik, megszabadul az őt körülvevő romos, szépnek nem mondható há­zaktól. A fővárosban ugyanis nagy iramban megkezdődött a forgalma­sabb útrészek és terek átrendezése és szépítése, valamint ezek közleke­désének korszerűsítése. Milyen lesz a Kálvin-tér és a tér műemléknek számító, számunkra múltjánál és nagyságánál fogva igen értékes temploma néhány hónap múlva? Munkatársunk megtekintette az új Siálvin-tér kis modelljét, és megkértük az egyik tervezőmérnököt, magyarázza el olvasóinknak a tér át­rendezésének jelentőségét. fokádis aszispor a templom körül — A tér legszebb és legmonumen­­tálsabb épülete a templom — mon­dotta munkatársunknak a mérnök. — A templomot azonban a környezete elnyomta, elvette a levegőt tőle, s tulajdonképpen a nagyközönség csak a templom bejáratát és tornyát lát­hatta. Sajnos, az átrendezés áldoza­tokat követel. Le kell bontanunk a Kálvin­ tér 8. és 9. számú házakat, melyekben jelenleg a Bethlen Gábor könyv- és papírkereskedés, a Soli Deo Gloria Szövetség, a budapesti református egyházmegye hivatalai, több egyházi helyiség és számos üz­let van. A két ház helyén parkosított terület lesz, melyet árkádos oszlop­sor vesz körül. Ez a művészien meg­oldott rendezés teszi egyedül lehe­tővé, hogy a templom teljes nagysá­gában és szépségében kibontakozhas­sál, és kiemelkedjék a tér zsúfolt házrengetegéből. Bizonyára nem érdektelen, ha is­mertetjük olvasóinkkal a Kálvin-téren életbelépő új közlekedési rendet. A villamos megállóhelyek a rendezés után már nem a téren, hanem a térbe torkoló utcák sarkán lesznek. A gya­logközlekedésben is változás áll be: a gyalogosok ezentúl nem mehetnek keresztül a téren, hanem a tér szé­lén kell megközelíteniük az egyes utcákat. A rendezés híre máris nagy érdeklődést váltott ki a nagyközön­ség körében, mert az észszerű átren­dezés szinte egy csapásra megszün­teti a tér eddigi életveszélyes közle­kedését. Tizenöt év is épül!... Természetesen több, mint egy év­századdal ezelőtt, mikor megkezdték az akkori városszélen a Kálvin-téri templom építését, a tervezők és a városrendezők is nem gondolhattak arra, hogy néhány évtized múlva olyan óriási fejlődésnek indul a fő­város, hogy maga a tér is kicsinynek bizonyul. Akkor még hinták és echós­ szekerek jártak az utakon és a járókelők is lassabban és kényel­mesebben közlekedtek. De nemcsak a közlekedés volt lassúbb iramú. Az építkezés, is. Ti­zenöt évig tartott, míg felépítették a máig is egyik legnagyobb református templomot. A templom felépítése a magyar református egyház egyik leg­hősibb erőfeszítése volt. A főváros polgárai akkor annyira szegények voltak, hogy több éven keresztül szüneteltetni kellett a munkát. Hof­­richter József építészmérnök tervei alapján felépített neoklasszikus stí­lusú, közép­tornyos templom 15 évi munka után 1830 augusztus 29-én nyílhatott meg, mikor az első isten­tiszteleten a főváros csaknem minden református polgára részt vett. Alig nyolc év telt el felépítése után, mi­kor borzalmas árvíz lepte el a fővá­ros területének nagy részét. Az árvíz elől menekülők a templom csarno­kában kerestek menedéket. Az árvíz azonban egyre jobban közelgett, a menekülők megkongatták a harango­kat, mikor az árvíz a templom alap­jait kezdte ingatni. ... hogy az árvíz összeszintse . A nagy áldozatok árán felépült templom nyugati oldala összedöfés­­sel fenyegetett. Az árvíz elvonulása után azonnal megkezdték a templom újjáépítésére a gyűjtést. Az áldoza­tos hívek azonban még szegényeb­bek lettek, s három év is beletellett, mikor az árvíz sújtotta templom újjáépítése megkezdődhetett. Ma már a templomot nem fenye­geti árvízveszély, sőt a hatóságok most adják meg a méltó keretet a templom épületének. Az egész or­szágban ismert templom, melynek fehérre festett belső architektúráját aranyozott stucco-díszek díszítik, közeljövőben teljes külső pompájá­ban kerül a nagyközönség elé. Az echós­ szekerek eltűntek, a tér forgalmasabb lett, de a tér központ­jában egyre kiemelkedőbben bonta­kozik ki az az épület, amelyre már több, mint egy évszázada olyan jogo­san büszkék a magyar reformátusok. (B­ T.) Megbocsátás Tegnap este, hogy az utolsó autó­buszra vártam, úgy megrohantuk a kocsit, melegtől fáradt és bágyadt hazautazok, hogy ketten vissza is maradtunk a nagy tülekedésben. Egy fiatal nő meg én. De ezen csa­k én sopánkodtam, ő nem. Ő tovább várt rendületlen, mintha csak látszólag keveredett volna közénk. Olyan más várakozás volt a tekintetében, é­s más, egészen más várakozás feszült nyugtalan ide-oda tipegéseiben. Ő úgy várt, hogy meg-megtorpant s maga elé meredt, aztán megrázkó­dott, megenyhült megint s csak me­rengett. Úgy merengett, hogy nagy elmerültségében engem észre sem vett... Akit várt­­ a magas fiatalember, nagy léptekkel sietve érkezett. Az is igen elborultnak látszott, az sem vette figyelembe a közelségemet. Így hát el sem mentem s válságos perceiket még ott a várópad előtt ime, ki­lestem. Izgalmas volt a találkozásuk na­gyon. Fájdalom, düh és keserűség izzott a férfi szemében. A lány sá­padtan döbbent rá, szinte reszketett. — Ne értsen félre — lehelte —, épp csak mondani szeretnék valamit. — Tudom, hogy mit, megint nem hisz nekem... — De... hiszek... hiszek! — Akkor aiért gyötör, miért hú­zódozik tőlem?... Meggondolta ma­gát? Másra vár? Kevés a jövedelmem? — Ó... nem, nemi — Akkor, akkor... hát valami titka van mégis, amit nem akar meg­osztani velem ... így hát hiába mi­n­­den. Vessünk véget az egésznek. Nem teszek többet a terhére, meg­látja. Mélyet, nagyon mélyet sóhajtott a szép szál, erős férfi s úgy roskadt le bánatosan a padra, mint egy nagy beteg. — Ma utoljára! — legyintett maga elé reménytelenül — Mit is beszél­gethetünk még utoljára ... — Sok mindent — sóhajtotta visz­­sza a lány —, ha úgyis elválunk örök­re... Én már nem is sírok ezen ... pedig az életem szomorúbb lesz, mint a magáé. Mert én egyedül vagyok, senkim sincsen. De magának vannak szülei, testvérei, akik majd megvi­gasztalják és elfelejtetnek engem... Akik majd megmagyarázzák, hogy úgyis érdemtelen lettem volna a ne­vére, mert­­behunyta a szemeit, ösz­­szekulcsolta két kezét és várt egy pillanatig) ... mert nekem priuszom van... A férfi mozdulatlan maradt s erre könnyesen, akadozva, nagykeservesen mondta tovább: — Ez az a titok, amiről eddig nem beszéltem... Ez volt, amit halogat­tam ... ezzel vártam. Pedig itt nem ismer senki, nem tudhatja a „múlta­mat“ s az ügyészségen már meg is semmisítették az iratokat..." De én mégis meg akartam vallani, hogy lás­son engem, hogy annak az egy esz­tendőnek a történetét is idetereges­sem ... Aztán gondolkozzon és ítél­jen! ... összetartozhatunk-e, ha ne­kem ez az emlékem?... — ... Fiatal, elhagyatott voltam nagyon. Már nem éltek a szüleim és az egyetlen testvéremhez sem fordul­hattam. Nagyon messze volt tőlem. Annyit tépelődtem akkor... tegyem, ne tegyem?... És éreztem, hogy más­ként kellene, de mégis úgy tettem. Most már tudom, hogy akkor nem én kormányoztam az életemet. Ak­kor boldogtalan voltam és gyönge, tehetetlen. Akkor azt hittem, hogy sen­ki sem jó hozzám, én miért le­gyek kíméletes az emberekhez? Hogy mindenki gonosz és tipor engem, ak­kor én is rossz leszek. Megtettem és nagyon sokat szenvedtem ... Mond­­hatatlan nagy bánatomban úgy vá­gyódtam meghalni. Azt hittem, már minden késő. De élnem kellett ott a rácsok mögött, a többi megtévedt be­teg lélekkel, akiknek olyan sötét volt a nézésük s olyan komor volt a be­szédjük, hogy féltem tőlük. Féltem, hogy én is ez maradok és akkor fé­lelmemben elkezdtem imádkozni... Kértem Istent, mindennap kértem, vezessen onnan ki és hogy aztán megpróbáljak ép lélekkel élni... — És lassan meg is gyógyultam ott. Már nem volt sötét a bűzös bör­tön, már ragyogtak a falak. Nyugod­tan aludtam és boldogan ébredtem minden reggel. Tudtam. Valaki meg­bocsátott. Ez az a bocsánat, az evangélium. Már nem dacoltam sen­kivel, már csak mosolyogtam. Az idő gyorsan telt aztán, nemsokára ta­vaszodott s már csak hetek választot­tak el a szabadulásomtól. Akkor igen megilletődtem, búcsúzkodni kezdtem. Egyenként búcsúzkodtam társaimtól, hol a sétákon, hol a munkateremben. Sorra öleltem őket mind és arra kér­tem, hogy béküljenek meg ők is... akikor magukra találnak... * —o— — Befejezted? — nézett fel a férfi s láttam, hogy ő is könnyezik. — Ó — mosolygott a lány —, még annyit tudnék meséln: erről... — De mára elég! — mondta csen­desen a férfi és gyengéden, végtelen gyengéden felemelte a leány arcát maga felé... Mehetünk?... — Hová? — rezzent fel a leány. — Hová? ... Haza kísérlek ... Zárva van már a kapu. S most végre nem veszekedünk és megbeszélhetjük az úton az es­küvőnket is... — Óh!... — Mert itt az ideje, hogy az irato­kat végre előkeressük és házassági tanuk után nézzünk. — De hiszen . .. vallomásom még nem fejeztem be ... még meg sem mondtam, hogy mi volt a vétkem... — Majd elmondod feleségkorod­ban, akkor több időnk lesz hozzá! Ha Isten éltet, még vagy félszáz esz­tendeig hallgathattak. Nagyot kacagtak ezen, fiatalosan, egészségesen, boldogan és a bocsánat békességétől felszabadultan. Aztán gyorsan egymásba karoltak és nekilen­dültek az útnak. Árkossyné Szabó Margit „Magyarországon az egyház megújulása ■eikBzelfti a reformáció mireseit“ — H. B Centz amerikai református lelkész nyilatkozata ■— A református egyház vendégeként három napja Magyarországon tartóz­kodik H. B Centz csikágói reformá­tus lelkész, a bostoni egyházkerület volt moderátora (püspöke). Most egy éve is Magyarországon járt és nyilat­kozatai szerint mély hatással volt reá a magyar protestantizmus megújulá­sának látványa. Most a következőket mondotta első benyomásairól: — Szemmel látható az a haladás és új élet, amely 1948 nyara óta is Ma­gyarországon minden tekintetben meg­mutatkozik. Új épületek és helyreállí­tott hidak a legszembetűnőbb bizony­ságai az újjáépítés sikerének, de szemmel látható a lakosság életszín­vonalának emelkedése is. Az emberek úgy járnak-skelnek az utcákon, hogy arcukon meglátszik: célja és terve van munkájuknak. — Különös öröm számomra, hogy az egyház olyan megújulását látha­tom, amely megközelíti a reformáció méreteit. A hívő protestánsok számá­ra — bibliai szóval — ez valóban „a kellemetes*idő“. Krisztus az írás szerint azért jött, hogy „jót cseleked­jék és felszabadítsa az elnyomotta­kat“. Büszke vagyok rá, hogy ma­gyarországi hittestvéreim és lelkész­­társaim Mesterünk szellemében tud­ták elfogadni az idő­hívó Szavát. H. B. Centz tíz napig marad Ma­gyarországon. Az a szándéka, hogy keskenyfüm felvételeket készít a pro­testáns nyári konferenciákról és az egyházi élet jellegzetes eseményeiről. Ezeket akarja bemutatni az amerikai protestánsoknak, a magyarországi egyházi élet szabadságban kibonta­kozó életének bizonyságául. Miről ismerhető fel a keresztyén ember ? Ezt a kérdést vetettük fel „az Út“ pünkösdi számában Fekete Sándor: „Földreért Jézusunk van-e?“ c. cikke nyomán. Kértük olvasóinkat, hogy pályázat formá­jában válaszoljanak a kérdésre. A beérkezett pályázatokat szer­kesztőségünk felülbírálta és a kö­vetkezőképpen döntött: I. díjat nyert s egy esztendeig ingyen kapja „az Út“-at: Pásztor Laijosné debreceni előfizetőnk; II. díjat nyert s félévig kapja „az Üt“-at: Stirling Gertrud, bu­dapesti előfizetőnk; III. díjat nyert s negyedévig kapja „az Üt“-at: Pu­tnoki Fe­rencné makói előfizetőnk. Stickelberger elbeszélése» Ziska, a kehely hőse Fordította: K. Qy. (i.) „Testvéreim az Urban! Négy éve már annak, hogy az Anti­­krisztus zsinata elégette azt a szent férfiút, aki nekünk a Krisztushoz vezető utat megmutatta. Ugyan­azon a helyen azóta már másod­szor is kigyúlt a máglya, a jám­bor Prágai Jeromosé. A zsinat legutoljára elrendelte, hogy az Is­tenben boldogult angliai Wicliff holttestét is ássák ki: tűz enléssze meg megavult csontjait a tanító­­mesternek, aki a mi mártírjaink­kal az igaz utat megismertette­. Mora­­ futott át a tömegen, mint valami távoli menydörgés. A lovag tovább beszélt. „Nem vesztegettünk el egy arasz­nyi időt sem. Azóta a négy arti­­kulus közös kincsévé lett népünk­nek: Isten igéje szabadon hirdet­­tetik, részesül a Krisztus vérében minden igaz keresztyén, az egy­háziak elvesztik világi uralmukat, gátat vetettünk a nyilvánvaló bű­nöknek mindenkivel szemben, le­gyen az király, avagy szolga!“ A tömeg helyeslően zúgott. „Városainkból kiűztük a papo­kat, a paráznaság fészkeit bezár­tuk, a táncot eltiltottuk. A király­nő velünk tart, a király pedig hallgat reá, amikor éppen ...“ Itt a szónok köszörült egyet torkán. „Amikor éppen nem gyógyítgat­­ja borivással ,gyulladt máját!“ — vágott közbe az egyik hallgató kotnyelesen. „Ámde most fordult a kocka. A császári fivér fenyegetőzik. Már ez is elég volt arra, hogy Prágá­ban újra helyreállítsák Babilon uralmát. A papok és a barátok már be is vonultak a fővárosba — Ruffiana és csőcseléke sem késik már sokáig ...“ KI LEGYEN A KIRÁLY? A tömeg ismét feldühödött, Is­ten törvényének népe mozgott, fegyverei csörögtek. Húsz Miklós folytatta: „Szerte az országban is meg­érezték ellenségeink, hogy más szelek fújnak és ma már minden­felé felütik fejüket. A misepapok és a barátok bujtogatnak. A ha­tár mentén, ahol a császári sereg bevonulását várják, összefogdos­­sák testvéreinket, megkínozzák és megölik őket. Érzésünkre jutott, hogy a huszitákat istállókba zár­ják és aztán rájuk gyújtják!“ A tömeg eddig lélegzetvissza­fojtva figyelt. Most azonban bősz üvöltésben tört ki belőlük a gyű­lölet, mintha egy sereg vadállatot korbácsolnának. A lovag hatalmas hangja csen­desítette le a felháborodást: „El akarják rabolni tőlünk a kelyhet! Tűrjük ezt?“ „Soha!“ — zúgott a felelet, mintha egyetlen szál mondta vol­na. Gyanús fényben lobogott tíz­ezrek szeme. „Tűrjük-e továbbra is ennek az istentelen királynak uralmát, akit a németek, mint a birodalom meg­alázóját és becstelent letettek, lök­jétek le a trónról ezt a részegest, aki méltó testvére a hitszegő Zsig­­mondnak, válasszunk magunk kö­zül való királyt!“ Az embererdő még viharosab­ban zúgott, mint az imént: „Új királyt, királyt a választott népnek !“ Közbe-közbe már nevek is hal­latszottak. A szónok a hangzavar­ból innen is, onnan is a saját ne­vét hallotta. A becsvágyó vezér keble dagadni kezdett. Most, vagy soha, — itt a pillanat, hogy a gyökerestül felforgatott nemzet urává lehessen! Ekkor egy kéz nehezedett vál­lára. A nagy za­jban észre sem vette, hogy egy egyszerű vaspán­célba öltözött szikár férfi állt mel­léje. A tömeg azonban máris észre­vette: „Ziska!“ Mint a nyílzápor sü­rítése, hasí­tott át a jégen ez a név. • Húsz Miklós sápadtan fordult a Félszemű felé. A lehető legrosz­­szabbkor jött! Hasztalan próbálta tekintetét kifürkészni: nem­ olvas­hatott abból semmi jót tervei szá­mára. Ziska most egyetlen kézmoz­dulattal csendet teremtett a nép között. Hangja nem csengett olyan erő­teljesen, mint a lovagé. De sza­vai metszettek, mint a kés: „Testvérek én Prágából jövök. Nagy dolog történt. Megeresztett kantárszárral nyargaltam ide, hogy még a gyűlésetekre ,idejé­ben ideérjek a hírrel — nézzétek habos paripámat!“ „Az Újváros tanácsát a kehely ellenségeiből állították össze. Ez a tanács a mieink közül néhányat vasre veretett. Erre mi összegyüle­keztünk az István-templom előtt. Zárt ajtókat találtunk. A zárat le­­feszítettük, behatoltunk a temp­lomba, megsemmisítettük a bál­ványképeket. Azután Úrvacsorát vettünk, hogy az Úr velünk le­gyen és rendezett menetben az új­városi városháza elé vonultunk. Selau János, a maria-schnee-i prédikátor vitte előttünk a kely­­het. Rövid beszédben követeltem, hogy az elfogott testvéreket bo­csássák szabadon. De hiába: egy pápás az erkélyről gúnyosan visz­­szautasította kívánságunkat. Még beszél, mikor egy kő repül alá, melyet közvetlen mellőle dobott le valaki és kiüti a kelyhet a pa­punk kezéből. Szent harag fogja el erre seregünket. Berontunk a kapun, fel a lépcsőn és a polgár­­mestert a tanácsurakkal együtt ki­hajítjuk az ablakon, bele a mieink lándzsáiba. Mindez néhány pilla­nat alatt megy végbe.“ A tömeg lélegzetvisszafojtva hallgatta a hírt. Húsz Miklós sze­mei lángoltak: — „Mit szólt ehhez a király? „A király?" — Ziska lassan szűrte a szót. — „A királyt erre a hírre megütötte a guta.“ „Meghalt?“ „Meg.“ Vadul kiáltott fel mellette a lovag: „Vencel király meghalt. Cse­hek, válasszatok új királyt!“ A tömeg tombolni kezdett. A nemes úr szava ezerszeres vissza­­hangra lelt: „Huszita királyt!“ A Félszentt hangja élesen sü­vített bele a hangorkánba. A nép elnémult. Újra a vezér kimért szava hallatszott, szenvedélymen­­tesen, mint valami próféta szava: „Királyt akartok? Halljátok meg testvérek, mit mond a Szent­­írás, amely a mi törvényünk." Behunyta szemét és folyéko­nyan, mintha olvasná, minden gondolkodás nélkül mondta. (Folytatjuk) 1949 AUG. 7—18

Next