Az Út, 1949. július-december (2. évfolyam, 27-52. szám)

1949-07-03 / 27. szám

6 1949. JÚLIUS 3—9. Vizsg­avendég voltam... Először egy fehérruhás kisfiú vezetett be kézenfogva a virág­­illatos tanterembe. De másnap már hívás nélkül magamtól men­tem egy másik iskolába, s har­madnap egy harmadik helyre ürt. Elmentem azután a gyógypedag­­­gógiai intézetbe is, mert kíváncsi­­ voltam arra, hogy az úgynevezett f§ szellemi fogyatékosok kis refor­ gj mátrisainál mit fogok hallani. Mindhárom igazi mostani hit­­g­lanvizsga volt. Kedves gyermek- j§ ünnep, valóságos búcsúdélután, a A máskor oly hangos gyerekhad j§ mintha templomba gyülekezett §­ volna, frissenm­osdott ragyogó ar­­g­­ocskával, tiszta ruhában, kezük-­­ ben virággal. De nemcsak bolti­­ó csokor — útszéli margaréta, ab- §| laki muskátli, kiskerti bazsalikom §­ meg fodormenta érkezett az asz- i­talra. Sok köszönő levélke, raj­ g­zos olvasó, sok aranymondás is.­­ Ezek a gyermekek nem „druk- f­­koltak“, padba rejtett tankönyv is fölé bújva, s az elnök úr sem sa­­jig mozgatott osztálynaplókat. A valamikori hivatalos meg- g nyitó helyett csupán egy gyermek- fs fohász hangzott el bevezetőnek és­­ aztán máris a sok beszámoló kő- kö vetkezett. Kérdés alig volt, mégis §§ mindenki felelt. Csak úgy ontot-­­ ták elénk a sok bibliai történetet, a példabeszédet, s mindenkitől azt is hallottuk, ami neki a legjobban­­ tetszett... — Voltak olyanok is, akik beszéd g helyett fejet ráztak. Inkább éne­­lg­­elnék egyet... — Hát énekelj! — bólintott a 8 hitoktatónéni s az összes vendég g mind. S ilyenkor egy-egy mam­a­g máris a zsebkendőjét keresgélte, és hogy megkönnyezze azt a kis- gi lányt, aki ruhácskáját kétszélre ig fogva, lábujjhegyen lépegetett ki­­ a dobogóra s ott ragyogó szemei­­g vel a magasságba nézve azt éne­­g kelte el nekünk, hogy: „Jézus, 8 nyájas és szelíd, láss meg enge­­gj met!" . A fiúcskáktól is tanultunk egy g új éneket: „ ... Hadd kövessünk gj benne Téged...“ A beszélgetés során egy-egy g fejezetnél többen is elidőztek.­­ Ugyanazt a történetet fiú is, leány g is más színesítésben elevenítette­k meg. Nem a magolt lecke felmon­­jó­dása volt ez, hanem a gondolko­­g­dásr­a késztetett gyermek vétemé­­gy nyerése, ítéletnyilvánítása a ta-­­­nultak felett. — Jól jött ám az a vízözön —­­­ lelkendeztek a fiúk —, legalább a­gy sok rossz ember elpusztult akkor...­­ — Szegények — sóhajtottak a g leányok —, meg kellett hogy hal­­gj­­anak, mert nem tudtak jók lenni gf s a­ bárka kirekesztette őket g mind!... — De aztán Isten mindenkit itt megtartott, aki az övé lett... és fi a kis Mózest is megőrizte... még­­ Dánielre is vigyázott. A mezítlábas kis hőst, Dávidot ig még a fényes fegyverzetű Góliá­­jg­­ot hárman is elmesélték.­­ A leányok természetesen a bé­­jsi kés Ábrahámmal és a megbocsátó gj Józsefnél időztek sokáig. §§ — Mikor összeveszett a sok­­ pásztor, Ábrahám bölcsen szét­­g választotta őket, hogy mindenki­t máshol legeltessen s a közös föld j| miatt viszály ne legyen!... Béesség ... szeretet... ez a­­ visszatérő két szó melengette fe­­g ledhetetlenné a három vizsga- js napot. Meg azt a negyediket is ott jjjj a fogyatékosok kedves intézeté- |j ben, ahová már nem jutott ven­­gj­tég, mert a szülők messze voltak ig bentlakó gyermekeiktől s nem j| jutott hálacsokor sem a tanítói­­ asztalra — mégis csupa öröm volt |j a hitoktatónéni szeme, amikor a­­ következőket mesélte: _Ezek az én legkedvesebb­ gj­jeim ... ezek az írni-olvasni alig j| tudó, bárgyún mosolygó, nehezen­­ beszélő, széteső agyú kis bete­­je­geim ... Lehet, hogy egész esztén- i dobén hiába beszéltem nekik, lám­ég most is alig tudtak számot adni és a tanultakról, de érzem, szeretik a Jézust. Szeretik énbennem, szere­­j­tik minden meleg tekintetben, a meghajolt fejekben, őket simogató­­ kézben... S hogy vágynak temp­­­­lomba járni! Milyen türelmesen­­ illik végig az istentiszteleteket! !§ Vájjon mi hatja át ilyenkor őket? ! A m­ im­o, a zengő ének- L szó? ... Vagy csupán a körülöt­tük ülők komoly összessége?... Tán nem értik, csak érzik, hogy ilyenkor mind együtt vagyunk ... hogy megroskadunk ... hogy meg­szégyenülünk ... kérünk és újra hálát adunk, ők a gondolattala­­nok, talán közelebb állnak a belső világhoz, mint mi egészségesek. — Jertek kedves, jertek! — mondja nekik a kisvizsga végén elmenőben. — Nézzétek, mit hoz­tam ajándékba a másik iskolából számotokra! Ezt a sok virágot fo­gom most köztetek szétosztani. Liliom van a legtöbb, nézzétek, mindegyikteknek jut egy szál be­lőle. Men­­yei boldogsággal ölelték magukhoz a hófehér liliomszála­kat. A tisztaságnak üde virág­szálát, annak a tisztaságnak jel­képét, amit tán valamelyik vér­beteg vagy alkoholos ősük annak­idején oly könnyelműen eltapo­sott ... Árkossyné Szabó Margit JÚLIUS­ 1­1. „Pál és Timotheus .Jézus Krisztus szolgái“... Az öreg világhírű Pál apos­tol, a pogány­ok lám,lelkű misszioná­­rusa és a firdal tapasztalatlan, ismeret­len, kezdő munkás, Timótheus, között az emberi ér­tékbecslés ranglétráján óriási különbség van. De Pál mégis egyszerre is együtt emlegeti magát a másikkal azért, mert Isten országában egy, közös rangjelzésük és minősítés van: Jézus Krisztus „megvásárolt rab­szolgái“ ők mind a ketten. Miként az ókori rabszolgá­kat pénzen megvették örök tulajdonul, úgy Jézus Krisztus is a maga drága vére árán testükben-lelkük­­ben, életre-halálra a maga tulajdonává tette és immár viszavonhatatlanul a maga szolgálatára kötelezte őket. Nem ők választották őt, hanem Ő, a Krisztus válasz­totta őket (Ján. 15:16), nem rendelkeznek többé ma­gukkal, nincsen már maguknak való önálló életük és akaratuk, ő küldi őket, ő jelöli ki a munkát, ő ad parancsot és utasítást — nekik csak engedelmeskedni lehet és elvégezni azt, ami reájuk bízatott, így látva és tudva magukat, hogyan is lehetne lényeges és fon­tos az a különbség, ami az emberi viszonylatok síkján közöttük van? Várjon mi is bírunk már ezzel a rangjelzéssel és minősítéssel? Vájjon az, hogy még olyan nagy fontos­­ságot tulajdonítunk emberi rangunknak, hogy olyan féltékenyen követeljük meg a nekünk kijáró köteles tiszteletet, nem annak a jele-, hogy még nem nyer­tük el az egyetlen igazi méltóságot, azt hogy „Jézus Krisztus megvásárolt rabszolgái“ vagyunk?! JÚLIUS „Minden szenneknek a Krisztus Jézus­ban“... Kevés szónak homályosult és az értelme olyan végzetesem mint an­nak, hogy „szent“. A római egyház szótárában „szent“ az olyan ember, aki az erkölcsi tökéletességnek olyan fokára jutott, hogy nemcsak arra szerzett elegendő érdemeket, hogy a mag­a üd­vösségét megnyerje vele, hanem annál még annyival többet, hogy jó cselekedeté­nek fölösleges érdeméből még másoknak is juttathat. Ez a felfogás teljesen meg­hamisítja a „szentség“ bibliai fogalmát, mert a Bib­liában a „szentség“ nem erkölcsi, hanem alapvetően vallási fogalom. „Szent“ ugyanis azt jelenti, hogy Isten kisajátítótt, tulajdonba vett val kit s ez tulajdonba adja magát és kizárólagosan Istennek áll a rendelke­zésére. Mózes III. könyvének 19:2. és 20:26. szövegé­ből ez világosan kitűnik: Mert Isten a mi Urunk, mert ő kiválasztott magának, hogy az Övéi legyünk, mert ő tökéletes tulajdonjogokkal lefoglal magának, azért is kell ezt a tulajdonjogot magunk fölött elismernünk és mi magunkat teljesen és egészen az ő rendelkezésére bo­­jt­ csalánunk. Az Isten ,,szent“ abban is, hogy Ő egészen ő nekünk adta magát és egészen vállal bennünket. Ezért ióy kell nekünk is „szentek“-nek lennünk, akik teljesen js odaadjuk magunkat az Isten gondolatainak, szándé­­s­kainak, terveinek a megvalósítására. De mi erre ön-­gy magunktól teljesen képtelenek vagyunk. Azért vállal-­ni kezd; erre helyettünk Jézus Krisztus, aki „odaszenteli is magát érettünk“ (Ján. 17:19.). Az az ő helyettünk jg vállalja a tökéletes odaadást, rendelkezésre állást és­­ engedelmességet s igy, mert „ő adatott nekünk szent- jó­ségül (I. Kr. 1:30). Benne és Általa mi is lehetünk va­­­­lóban ,,szentek“-ké, akik magunkról letéve, egészen az ij Úr rendelkezésére állunk, mint az ö engedelmes esz- ig közei. Lefoglalhatot-e már így bennünket az Isten? Ég „Szent“-té lettünk-é már a Krisztus Jézusban? JÚLIUS „Minden szenteknek a Krisztus Jézus­ban“ (folytatás). Aki így „rendelkezésre áll“, aki így „fel van sajátítva“, az ter­­m­észetesen erkölcsileg is tisztulni és fejlődni fog, de ez már csak másodlagos következ­mény. Azért növekszünk az erkölcsi tökéletesedésben, mert szentek vagyunk, mert a Krisztus maga él és növekedik bennünk; nem pedig azért tökéletesedünk az erkölcsi Légben, hogy szentekké legyünk! A szentség tehát nem függ az erkölcsi fejlődés előrehaladottságá­tól, mert a szerűség nem a végcél, hanem a kiindulási pont (V. Ján. 3:1—3), mert mi azzal hogy Krisztus urunk alá adtuk az életünket, „szentek“ lettünk s az igyekezetünk csak arra irányul, hogy egyre jobban nyilvánvalóvá tegyen az, hogy ő a mi életünk ura és paracsolója. Tehát először vagyunk „szentek“ a Krisztus Jézusban és csak azután vagyunk minden s egyéb I­fjj Pál tehát, amikor a Filippiben levő szenteknek jjj címezi a levelét azokat szólítja meg, akik abban a jjj városban a Krisztus tulajdonai, akik ott valóban az jj Isten országa céljainak a szolgálatára és rendelkezi-­­­sére adták magukat. Azért aztán egészen másodlagos jj jelentőségű, hogy a gyülekezetben püsp­ök vagy diako­­jj­nus vagy egyszerű egyháztag-é az illető, mert az a fő, jj hogy szent püspök, szent diakónus, szent édesanya, jjj szent földműves, szent mimkás-é az Úr előtt. Szent jjj tagja vagyok-é az én gyülekezetemnek? Nekem címez-­gy hette-é vom­ levelét az apastol? Mint szent töltöm-é is be azt a földi hivatást, ami nekem rendeltetett? Szent­­ református, szent magyar vagyok-e én? gj JÚLIUS­ 1:2. „Kegyelem nektek és békeség Is­tentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól.“ Az Úr „megvásárolt rab­­szolgái“-nak, a ..Szentek"-nél: adatik ez a kettős ajándék: kegyelem és békesség. Isten a Jézus Krisztusban kegyelmes lesz hozzánk, mert a Pia elégtételéért megbékélt velünk. Mi azért nyerünk ke­gyelmet, mert Jézus Krisztus helyettünk eleget tett a haragva Isten követelésének és minket úgy állít eléje, mint akik lázadó ellenségből engedelmes gyermekeivé lettünk és azért van és lehet békességünk Istennel. — Csodálatos az a „helycsere“, amit a Jézus Krisztus érettünk vállal: Ő áll a mi helyünkre, ahol a haragvó Isten halállal é­s kórházait s sújtja lázadó engedetlen­ségünket és elszenvedi ezt helyettünk, hogy nekünk Soha többé ne kelljen meghalni a „második halál“-lal és a kárhozatba jutni — minket pedig a maga helyére állít, ahol Isten gyönyörködve, megbékélt kedvteléssel néz ránk, mintha mi lennénk engedelmesek, szépek, jók, tiszták és szentek! így adatik nekünk „kegyelem és békesség“ Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól. Te már nyertél egy kegyelmet? Neked van már békességed? 1 JÚLIUS 1­1:3—5. Hálát adok az én Istenemnek, minden ttrólatok való emlékezésemben, mindenkor minden én könyörgésem­­e jenben mindenitekért nagy örömmel könyörögvén, mivelhogy résztvettetek az evangélium ügyében az első naptól fogva mind ez ideig.“ Pálnál és a filippibeli gyülekezetnél közösen föltűnik az, hogy elfelejtenék a maguk gondját, nem maguk körül forognak többé, hanm az Úr Jézus lett az életük kö­zéppontja Pál eltanulta Urától a másokért való kö­nyörgés munkáját: ahogy Jézus „a nagy Főpap“ imád­kozik az övéiért (Jún. 17), úgy Pál is magára vette gyülekezeteinek és tanítványainak a gondját, baját és imádkozva hordozza őket az Úr előtt. A filippibeliek pedig „az evangélium ügyében“ szorgoskodnak „az első naptól fogva“: nem a maguk egyéni üdvösségét ápolják (azt rá bízták az Urukral) hanem Krisztus uruk „szívügyét“ vették a szívükre, az evangélium ter­jedése, a „jóhír“ Hírüladása és továbbvitele lett a fő­­gondjuk. Nem hagyják Pálra egyedül a munkát, nem ülnek tétlenül és felelőtlenül, hanem „résztvesznek“, felelősséget vállalnak és vele együtt hordozzák a munka terhét. —A te életednek ki vagy mi a közép­pontja? Miben „veszel részt“? CSENDES ÓRA VEZETI PILDER MÁRIA Pál apostolnak a filippibeliekhez írt levele Hifit / 1 Bevezetés* A filippibeli gyülekezet (Mn­­rwífHHe­cedónia keleti csücskében fekvő gyar­matváros az első gyülekezet, amelyet Pál Európában alapít) értesülve arról, hogy szeretett tanítójuk és lelki atyjuk fogságba került és Rómában börtönben ül, összegyűjtött mindenféle hasznot és szükséges holmit s azt egy kiváló gyüle­kezeti munkással, Epafróditustal, elküldte Pálnak a fogságba. Ezt tíz ajándékot köszöni meg az apostol a filippibelieknek, az oda visszatérő Epafróditus kezére bízva a levelét. Ez kb. Kr. u. 64-ben íródott az első római fogság idején. Ezt az írást Pál „szeretet-levelé“­­nek, vagy „öröm-levelé“-nek is nevezik, mert ebben lelkének minden örvendező, gyengéi szeretetével árasztja el a filippibeli gyülekezetét, amely kezdettől fogva mellette állt és mindvégig hűségesen kitartott s így különösen a szívéhez nőtt az apostolnak. A Szentírás bármelyik részét csak akkor érthetjük meg igazán, a maga valódi és tényleges értelmében, ha igyekszünk megtudni, hogy akkor kiknek szólt, miért mondatott nekik ez vagy az, milyen körülmények közt kellett nekik így meghallani az Isten üzenetét. Csakis így lehet aztán valóban megértenünk, hogy nekünk, itt és mert mit üzen az Isten általa, így olvassák-e a Bibiliánkat? JÚLIUS8­­­1:6. „Meg lévén győződve arról, hogy aki elkezdette bennetek a jó dolgot, #1 végzi azt a Krisztus Jézusnak nap­­jáig.“ „A jó dolog“: a mi üdvösségünk nem velünk kezdődik, nem mi „kezdettük el“. Isten az ő Fiának adott minket még a világ fundamentumának fölvettetése előtt, Isten döntött a mi üdvösségünk felől a Jézus Krisztusban, Isten szervezte meg üdvösségün­ket Fiának helyettes elégtétele és válsághalála által. Krisztus választott minket a Magáéinak (Ján. 15:16), csak azért térhettünk meg Hozzá, azért választottuk őt mi is (feleletképen!)a mi Urunknak. Krisztus vállalta érettünk a garanciát kezdettől fogva, ő vállalta éret­tünk a felelősséget az egész útra nézve is: mi csakis abból élünk, amit ő tett érettünk, amit Tőle kapunk naponként, csak annyit és annyiban munkálkodha­tunk, amennyiben ő cselekszik bennünk és általunk. „Jó cselekedetnket.“ ö „előre elkészítette“ (Ef. 2:10) nekünk épp csak valóra ell váltanunk őket az ő ere­jében (Jan. 15:5). S ha egyszer hazaérünk, ha egy­szer megérjük „a Krisztus Jérm napját“, ha az ítélet­ben megtartanunk, az ö váltságmunkájának betelje­sedése lesz rajtunk. Mindent egyedül Neki köszön­hetünk! Benned ,,elkezdhette már a jó dolgokat?“ Ab­ból élsz, hogy „el is végzi majd“ benned a Krisztus Jézusnak naniája? Az önzetlen egység A németországi evangéliumi egyházak munkaközössége — mint már jelentettük — kilenc pontban kidolgozta azokat az alap­elveket, amelyek szerint keresni és ápolni fogják az egyházak kö­zötti bibliai egységet. Most az alábbiakban közöljük a kilenc pontból álló egyezséget. Belőle ta­nulhatunk mi is, magyarországi evangéliumi hitű keresztyének. A pontokat egyébként nemcsak a történelmi egyházak, hanem a kü­lönböző szabadegyházak képvise­lői is aláírták. 1. Valamely helyen a Jézus Krisztust megváltójuknak valló egyházak nem élhetnek úgy és nem dolgozhatnak úgy egymás mellett, mintha semmi közük sem volna egymáshoz. Tartoznak test­véri viszonyra törekedni egymás­sal. 2. Magatartásuk irányvonala és munkájuk célja: Isten dicsősége és az emberek igaz boldogsága. 3. A testvéri szeretet az igazság­­osságban mutatkozik meg. Ezért a különböző tanítások mélyrehatói különbségeit nem szabad elmosni, elkendőzni, vagy elhallgatni. 4. Minden keresztyén egyháznak feladata és joga, hogy az Úr Jé­zus Krisztusról a neki adott isme­ret mértéke szerint tegyen bizony­ságot. 5. Minden egyháznak joga van a másik egyházat az igazság és a szeretet szellemében figyelmez­tetni vélt vagy valóságos tévedé­seire. Ugyanakkor neki magának is készen kell lennie arra, hogy bármely más egyház hasonlókép­pen figyelmezteti őt is. 6. Bármely egyháznak joga van arra, hogy ha szükségesnek tartja, egy más egyház gyülekezetének a körében is evangélizáljon. Ki kell azonban zárni a testvériében el­lenségeskedést és félreérthetetlenül meg kell mondania, hogy ő ki­csoda. Termszetesen el kell tűrnie­ azt, ha az a gyülekezet, amelyben evangélizál, nyilvánosan kifeje­zésre juttatja a maga komoly ag­godalmait és ellenvetéseit. 7. Alázatosan el kell fogadnunk, ha valaki, akit a mi egyházunk keresztelt meg és oktatott a hitre, egy másik egyház szolgálata által jut el az Úr Jézus Krisztusban való személyes hitre. 8. Komoly bűn azonban és Krisz­tus egyházát nem építi, hanem rombolja, ha valamely egyház egy másik egyháznak az élő tagjait csábítja el és nyeri meg a maga számára. Ebben csak őrsző terjesz­kedési törekvést lehet látni. 9. Bízunk abban, hogy Isten a különböző keresztyén egyházak szakadásai fölött is megszenteli az ő nevét, elküldi az ő országát és megvalósítja az ő akaratát. Apróságok nagyoknak !. Volt egyszer egy gazdag és gőgös szappangyáros, aki így csúfolkodott egy hívő keresztyén emberrel: — Nem ér egy fabatkát sem, amit te prédikálsz, mert semmivel sem lesznek tőle jobbak az emberek. A keresztyén ember nem hagyta magát, hanem néhány szurtos kis ut­cagyerekre mutatva ezt felelte: — Még mindig használ annyit, mint a te szappanod, mert íme ezeken a gyerekeken semmit sem segít a­ gyá,­rád terméke. — No jó, de a szappan csak ak­kor használ, ha használják ... — Ugyanez áll az evangéliumra is. Csak akkor használ, ha használjuk, azaz ha hisszük és éljük. 2. Néhány jó tanács az igehirdetők­nek: Ha fellépsz a szószékre, hagyd magadat odalenn és csak Krisztust vidd fel! Ne mentegesd magad, ne tarts hosszú és körülményes beveze­téseket, hanem azt mond el, amit rád bízott az Üzenő Isten! Ne folytasd a beszédet, ha már befejezted! Ne pen­gesd ugyanazokat a húrokat, élj a Biblia gazdag hangszerelésével! 3. Történt egyszer, hogy Moody, a vi­lág egyik leghíresebb evangélistája egy összejövetel után felkért valakit­, hogy imádkozzék hangosan. Az nagy körülményesen, mesterkélt hangon, cikornyás mondatokkal hozzáfogott. Se vége, se hossza nem volt az imád­ságnak. Moody egy darabig türelme­sen hallgatta, majd így szólt: — Éne­kelünk egy zsoltárt, amíg testvérünk befejezi az imádságot.

Next