Az Aero, 1914 (2. évfolyam, 1-15. szám)
1914-01-25 / 1-2. szám
«Aëro» című, a léghajózással és géprepüléssel, valamint a motorsportok minden ágával foglalkozó folyóiratunkat a ligatagok kivételével, évdíj fejében összes tagjaink ingyen kapják. Előfizetési ára évi 10 korona. QQQQQ Az «Aëro» minden második vasárnap jelenik meg, legalább is másfél ívnyi terjedelemben. Szerkesztőség és kiadóhivatal : Budapest, IX. ker., Ráday u. 4. Telefon: József, 25-46.'QQQQQQQQQQ tyyyyyyyy) Egyes szám ára 40 fillér. Telelős szerkesztő : Dr. MASSÀNŸ ERNŐ, az őrs?.. m. kir. meteorológiai intézet assistense. II. évfolyam. Budapest, 1914 január 25 én.12. szám. AZ ÚJ ÉV KEZDETÉN. Meditálunk, mint mindig olyankor, a midőn cselekvéseink közepette fordulóponthoz jutunk. Megelevenednek előttünk a múlt eseményei s levonva belőlük a következtetéseket, felállítjuk ténykedéseink, ezzel együtt lelkiismeretünk gazdasági mérlegét. Forrongó alakulásban talált bennünket az elmúlt esztendő első napja. Egy régi, tehetetlenné vált élet romjain új életet teremtettünk s ennek jogosultságát az illetékes fórumokon csakhamar elismertetjük. Összeköttetésbe léptünk hazai aviatikánkat intéző hatóságainkkal s biztosítottuk magunkat jóakaratú erkölcsi és anyagi támogatásukról. Eszméinket hirdettük Székesfehérvárott, Komáromban, Szombathelyen, Újvidéken és ismét Szombathelyen tartott estélyeinken. Kicsiny, de végre mégis önálló és saját hajlékunkba költöztünk. Szerény keretek között megalapítottuk önálló hivatalos lapunkat, a melynek hasábjain végre teljesen szabadon s korlátoktól menten foglalkozhatunk ügyünkkel. Rendeztünk katonai repülőversenyt pünkösdkor Újvidéken, a melyre eljött maga ő cs. és kir. Fensége József főherczeg is. Majd hazai aviatikusaink számára Szt. István napján Budapesten és okt. 5-én Szombathelyen adtunk alkalmat az erők összemérésére és szeptember 7-én az országos modellversenyen az ifjúságot vontuk be működési, körünkbe, hogy egy új, a mostaninál kevésbbé közömbös társadalmat neveljünk. Október 19-én léghajós-versenyt rendeztünk, amelyen megmutattuk, hogy a légjárás hívei sportszenvedélyüknek hódolhatnak a repülőgépeknél kissé kényelmesebb eszközökön is. Szakadatlan munkásságunk eredménye gyanánt közel százezer korona jutott révünkön a hazai aviatika fejlesztésére, végül pedig befejeztük egyik legnagyobb feladatunkat, előkészítettük az új repülőtér grandiózus tervét. Röviden és valóban minden dicsekvés nélkül állíthatjuk, hogy olyan működést fejtettünk ki, amelyhez hasonlót a föld kerekségén nérvegyesület aránylag aligha mutathat fel, mert mindent egybevéve olyan nehéz külső és belső körülményekkel kellett megküzdeni, amelyekhez fogható viszont szinte kevés helyütt találtatik. Az elért eredménynyel tehát minden tekintetben meg lehetünk elégedve. Az évet nem töltöttük tétlenségben s azt, amit czélul tűztünk ki, túlnyomórészt el is értük. Természetesen nem sikerült volna ez, ha nem lenne egyesületünknek néhány odaadó, lelkes barátja, akik jóban, rosszban, türelemmel és bizalommal a jövőben, rendületlenül kitartottak. Ezeké az érdem. Azt, hogy kik ők, most amikor dicsérettel emlékezünk meg róluk, ildomtalanság volna megemlítenünk, mert azok közé tartoznak, akiket úgyis mindnyájan ismerünk, de akik mást, mint őszinte baráti köszönetet nem kívánnak. Ha egyesületünknek kivétel nélkül minden tagja ilyen értelemben fogja fel a Szövetség irányában gyakorlandó kötelességeit, akkor a jövő még nagyobb feladatai sem lesznek megoldhatatlan problémák. Legyünk azonban tárgyilagosak. A mérlegnek két serpenyője van. A másikban is találunk egyet-mást, mégpedig éppen olyasmit, amit a legjobb szándék