Az Aero, 1922 (9. évfolyam, 1-24. szám)

1922-01-15 / 1. szám

2 Dr. Gerenday György f. Sötét, vésztjósló fellegek jelentkeztek az elmúlt esztendő végén a magyar repülés felett. Az entente­­hatalmak pusztító munkája közepette, — amely vad hullámok gyanánt támadt aviatikának kicsiny sajkája ellen, — emberfeletti nehéz munka folyt. Ezekben a válságos időkben megrendítő csapás ért bennün­ket. Szövetségünk elnökét éppen akkor, amikor az ő kipróbált munkájára legnagyobb szükségünk lett volna, elragadta a kérlelhetetlen halál. Működése a hazai légjárás érdekében messze időkre nyúlik vissza. Már 1909-ben ott látjuk a Magyar Aéro-Club alapításánál, amelynek létrehozásában nem kis érdeme volt. Mint ízig-vérig a sp­ort embere­­az ő hozzáértő lelkes közreműködésével zajlik le az 1910. évi budapesti nemzetközi repülőverseny, ami­kor is a sportbizottság alelnöki tisztségét viselte. Nagyrészt neki köszönhető, hogy e nagyszabású és erőnket felülmúló vállalkozás sport szempontjából eredményesen és kifogástalanul ért végett. A Magyar Aéro-Szövetség megalakulásakor ennek alelnöke, lesz, majd a háború beálltával éveken mint elnökhelyettes folytatja működését. Abban az idő­ben kapja kézhez a Magyar Aéro-Szövetség irányí­tását, amikor a háború folytán a Szövetség tétlen­ségre, sőt majdnem a megsemmisülésre van kárhoz­tatva. Minden törekvése a már-már széthulló Szö­vetség összetartása és annak a végpusztulástól való megóvása volt. Az ő következetes kitartó munkájá­nak köszönhettük, hogy a csüggedő és megfogyatko­zott tagok egy jobb jövő reményében együtt marad­tak. Emellett azonban mindent elkövetett, hogy éppen az ország érdekében a magyar aviatikának új­­ alapjait megvetve s az Egyesületet eddigi függő helyzetével ellentétben bizonyos fokig önállósítsa, és hogy a hadvezetőségnek is segítségére legyen. A Szövetség pilótaiskolája, majd az Önkéntes Gép­repülő Testület megvalósítása azonban a cs. és kir. közös hadvezetőség makacs ellenzése folytán nem valósulhatott meg. A hadi repülőgépkiállítás sikere után az állami pilótaiskola létesítése, majd a légiközle­kedés megindítása érdekében folytat tevékenységet. Kitartását és munkakedvét balsikerek és akadályok sem csökkentik még akkor sem, amikor az 1918. évben meginduló légi postajáratot az akkori hadveze­tőség valósággal diszkreditálja. Átirattal fordul az akkori kormányhoz és felemeli a Szövetség tiltakozó szavát. » Az ország legszomorúbb korszakában, a forradalmak idején gróf Zichy Béla Rezsőnek mint elnöknek végleges visszavonulása után súlyos felelősség gya­nánt nehezedik vállaira a Szövetség elnöksége. Tapasztalt bölcsességének, előrelátó óvatosságának volt köszönhető, hogy a minden irányból meginduló destruktív áramlatok közepette a Szövetség csorbít­­hatatlan jó hírnevét, becsületes hazafias szándékait, érintetlenül sikerült megőriznie. Megértő szívvel fordul a hazatérő pilótákhoz, de midőn látta a mindinkább erősödő forradalmi han­gulatot, inkább elősegítette, hogy külön szervezet­ben tömörüljenek, semhogy a Szövetség fennállá­sát veszélyeztessék. A diktatúra bukása után régi munkakedvvel siet az aviatika újjáteremtésének munkájában részt venni. Az egymást követő hosszas tárgyalások, ülések elnöki székében, valamint a kormánykörök fogadó termei­ben kifogyhatatlan szorgalommal viszi az ügyeket lépésről-lépésre előre. Napsugár mutatkozik a magyar aviatika egén. 1920 november 7-ikén magyar gépmadarak repked­nek a levegőben, magyar motoroktól zúg a levegő és a kiváló teljesítmények a hazai légjárás ünnepévé avatják e napot. Büszkeség gyűl ki az arcokon, remény kél a lelkekben, mikor megindul a magyar légi posta és munkában vannak a magyar repülők. A sok elvégzendő munka azonban nem hagyja pihenni. Fő törekvése a jövő megalapozása volt. A tanulóifjúsághoz szól. Figyelmüket felhívja az aviatikára, a légjárás fontosságára, munkára serkenti őket. A pilóta-tanfolyam hallgatóinak pedig, hogy legyenek hű hozzáértő szorgalmas harcosai a leve­gőnek. A kegyetlen sors folytán élete végén még meg kellett érnie, hogy azt, amiért annyit fáradt és dol­gozott , vandál kezek porrá zúzzák. Összetört gép­madaraink, motorjaink mindannyi magyar áldozat, magyar munka eredményei, ismét semmivé lettek. E keserű megpróbáltatások közepette betegen, de a jövőbe vetett rendíthetetlen hittel dolgozik. December hónapban azonban elhatalmasodik felette a gyilkos kór, az év utolsó napján búcsúzik és fáj­dalomtól megtört ajkán már csak suttogva küldi legutolsó üzenetét: «Mondja meg az Aéro-Szövetség tagjainak, legyenek boldogok mindannyian.» Ez év második napján önfeláldozóan munkás élet után melyből egy évtizedet szentelt a magyar aviatika előmozdítására, befejezte nemes életét. Feleky Miklós, 22. 1.1. a Magy. Aero-Szövetség főtitkára. AERO 1. sz.

Next