Auto és Motorujság, 1922 (1. évfolyam, 1. szám)

1922-12-01 / 1. szám

1922 DECEMBER AUTO HGIOnUu­m 1. SZÁM * 5. OLDAL így szívó hatást gyakorol a „B“ csőben, amely a porlasztóval állván összeköttetésben és a forgattyú­­házat gázzal kitölti. A következő fordulatnál a „D“ dugattyú a 2. rajzon látható alsó boltállásba kerül, összepréselve a forgattyúházban lévő gázt, amely azután a szabaddá vált „A“ áteresztő nyíláson ke­resztül a hengerbe tódul, a következő félfordulat­nál a betódult gázt a dugattyú komprimálja és közben a forgattyúházba szív és míg a robbanás végbemegy, a friss gáz a forgattyúházban kompri­mált­atik és ez a játék ismétlődik. A 3. rajzon látható kétkanálisos rendszer annyiban különbözik a háromkanálisos rendszertől, hogy a szívás egy szelepen keresztül, az áteresztő­kanálisban történik. A 4. rajzon lévő egykanálisos rendszernél két szelep van. A szívás közvetlenül a karterben tör­ténik és az itt összepréselt gáz kinyitja az „Sz“ szelepet és a hengerbe tódul. További működése az egy- és kétkanálisos rendszernek ugyanaz, mint a háromkanálisos rendszerré. (Folytatjuk.) Az akkumulátorokról. Irta: SZIKLAI PÁL, mérnök. Az akkumulátor a mai technikának nélkülözhe­tetlen kelléke és különösen az elektrotechnika alig képzelhető el nélküle. Többféle akkumulátor van, de általában két fő­csoportba oszthatjuk azokat és pedig acél- és ólom­­akkumulátorokra. Az acél-akkumulátornak nagy előnye, hogy nem igényel annyi gondozást, mint az ólom-akkumulátor, elektrolitja nem kénsav, hanem kálibu­g, ami az üze­mét sokkal tisztábbá teszi, súlya jóval kisebb, de ezen előnyeivel egyenlő értékű hátrányai is vannak és pedig: igen magas ára és alacsony, csak 1,2 Voltot kitevő üzemfeszültsége. Különösen ezen utóbbi az, ami elterjedését erősen gátolja. Az ólom-akkumulátor, mint neve is mutatja, ólomlapokból áll, ezek egymástól elszigetelve vannak a cellába beépítve és higított vegytiszta kénsavval ellátva. Úgy a pozitív, mint a negatív lapok egymás­sal összeépítve közös ólomszárban végződnek, ame­lyek azután az edényből kinyúlva az áram el- vagy bevezetésére szolgálnak. Maga a cella lehet üveg­edény, de hátránya nagyobb súlya, terjedelme és természetesen aránylagos nagyobb törékenysége. A kéménygummi-cella autókban igen el van terjedve, csak­ nagy kár, hogy nem láthatni bele és esetleges töréseket sem lehet kijavítani. Celluloid-edény, elte­kintve egy kis óvatosságot igénylő gyúlékonyságá­tól, volna a legmegfelelőbb akkumulátor-cella, de je­lenleg annak magas ára miatt nem készítik. Ez át­látszó, látható benne a lapok állapota, a sav magas­sága, aránylag könnyű, kis helyet igényel, ha meg­sérül, könnyen javítható. Kiszáradt, sárgaszínű, törékeny celluloidot nem érdemes és nem is lehet javítani. Ólom­cellákat inkább az úgynevezett stabil­akkumulátoroknál használunk, de készítenek autók részére is ilyeneket. Az akkumulátorok értéke függ a következőktől, egyenlő feszültséget tételezve föl: a lapok nagyságá­tól és kivitelétől, a cella anyagától, az elem teljesít­ményétől vagy kapacitásától, sőt még a cella, illetve az akkumulátor belső készítési módjától. Háromféle kivitelű lapot készítenek: rácsos lapot, keret-lapot és nagyfelületi lapot. Rácsos lapnál nem számíthatunk hosszú élettartamra, tehát az ára is alacsonyabb. Ismertetőjele a sok apró rácsból álló pozitív lap. A keret-lap nagyobb négyzetekből áll és ott használa­tos, ahol a kisütés hosszabb időn át történik. Ezen eset áll elő autóknál, házi világításnál, telefonköz­pontoknál, csengőtelepeknél. A telep nem bírja el az előírtnál nagyobb árammal történő kisütést. Nagy­felületi lapokat inkább stabil­ telepeknél használunk, ahol esetleg naponként, sőt naponta többször is, töl­tés és kisütés áll elő. Ami a teljesítményt vagy kapa­citást illeti, itt történik a legöbb tévedés vagy vissza­élés. Kapacitás alatt értjük a telepből kivehető áram­­mennyiséget 10 órán keresztül megszakítás nélkül. Tehát, ha egy telepet maximálisan például 4 Ampére­­rel szabad kisütni 10 órán keresztül, úgy annak ka­pacitása 10X4, azaz 40 Ampéreóra. Ha azonban ugyanezen telepet például nem 4, hanem csak 1 Ampére-rel sütjük ki, úgy teljesítménye körülbelül 25% -k­al nagyobb lesz és így fordulhat elő, hogy ezen telepet 50 Ampereórásnak adják el. Ugyanezen telep, ha autóknál vagy benzinmotoroknál gyújtási célra szolgál, azaz a motor minden negyedik periódusánál körülbelül­­A Amperét ad igen rövid időre, körül­belül 72 órán át használható egyszeri töltéssel, tehát direkt rosszakarat, ha ezen telepet valaki 72 Ampere­órásnak adja el. Vételetét követeljük, adja meg a kereskedő a telep kapacitását és a legnaggyobb töltő­vagy kisütő­ áramot; ezen utóbbi tízzel megszorozva fogja a teljesítményt adni. Hűtőket speciális kivitelben készít Kertész.

Next