Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1926-01-01 / 1. szám
6. OLDAL * 1. SZÁM 1926 JANUÁR 1 A magyar automobilipar jovoje es föladatai. Irta: CUKOR KÁLMÁN főmérnök, hites automobilszakértő A Magyarországra naponta behozott automobilok száma állandóan növekedőben van, az ország automobilizálódása nagy léptekkel halad előre és egyidejűleg van napirenden a magyar automobilipar kérdése is. Tegyünk egy tárgyilagos kísérletet a magyar automobilipar jövőjének és azon feladatok megvilágítására, amelyek a magyar automobiliparra várnak. Mikor automobiliparról beszélünk, állapítsuk meg mindenekelőtt, hogy annak ma, úgy mint külföldön is, számos fontos ágazata van. Nevezetesen: 1. Kész automobilok gyártása (motorkerékpár is). 2. Kész alvázak gyártása (személy- és teherkocsik, traktorok). 3. Karosszériagyártás. 4. Nemes alkatrészek gyártása. 5. Egyszerű alkatrészek gyártása. 6. Tartozékok és műszerek gyártása. 7. Alvázjavítás, átalakítás és rekonstrukció. 8. Fényezés és bőrözési javítási munkák. 9. Karbantartási és garázsipar. 10. Bérfuvarozás. Talán még több kategóriát lehetne fölállítani (például a soffőrkiképzést is), azonban úgy véljük, hogy a kérdést a fenti kategóriáknak tárgyalásával elég érdekessé lehet tenni. 1. Kész automobilok gyártása. Mikor hazai automobiliparról beszélünk, rendesen ezt értjük alatta. Bizonyára egyike a legfájóbb pontoknak. E sorok írója résztvett annak sok mozzanatában. Ha a modern kocsiszerkezetet tekintjük, úgy azonnal szembeötlik azon körülmény, hogy a mai kocsi megfelelő segédiparok nélkül nem gyártható Ennek igazolására elemezzünk kissé egy modern automobilt. Főrészei: a) motor- és tengelykötés; b) hűtő, csővezeték; c) sebességváltó, karban és differenciál; d) alváztartók; e) tengelyek és rugók, fékek, rudazatok; f) kerekek és gumik; g) megerősítő részek; h) elektromos berendezés; j) karosszéria; k) tartozékok, műszerek; l) golyós és görgős csapágyak. ad a) A motor lényegesebb részei közül itthon alig készülhet valami gazdaságosan. Hengeröntvény talán igen, talán a karter is. Főtengely, dugattyúk, gázosító szelepek stb. alapanyaga, illetve a félgyártmányok külföldről kell hogy jöjjenek. A megmunkálás történhetik itthon. Hogy olcsóbban-e, mint külföldön, alig hihető. Vagyis a motort itthon készíteni, semmi esetre sem lehet gazdaságos. Nem is térünk ki a vámkérdésre, mert a vámvédelem az iparcikkek abszolút értékének tárgyalásánál nem játszhatik szerepet. A motor tehát csak akkor volna gazdaságosan előállítható hazánkban, ha oly nagymérvű megtakarításokat lehetne a megmunkálás és szerelés körül elérni, amely megtakarításból kifutna a drágább anyagköltség fedözése. Ehhez három dolog kell: nagyszerű berendezés, teljesen kiforrott, normalizált típusok és kitűnő, szorgalmas munkásállomány. Ezen feltételek ma nincsenek meg. Hogy miért, azt mindenki tudja. Ezért kimondható, hogy motort itthon nem lehet gazdaságosan előállítani, hacsak nem korszakalkotó találmányról van szó. ad b) Hűtő- és csővezetékek. A hűtő hazai gyártása elképzelhető. Kevés anyag kell hozzá, egyszerű gyártási berendezés, kisipari előállítása alig különbözik a nagybani gyártástól. Viszont a hűtő értéke a kocsi értékéhez képest kicsiny. ad c) Sebességváltó, karban és differenciál. Nagyban és egészben ugyanaz áll, mint amit a motorról mondottunk. ad d) Alváztartók. Ezeknek hazai előállítása lehetséges gazdaságos módon. ad e) Tengelyek és rugók, mint föntebb, ad f) Kerekek és gumik, mint föntebb, ad g) Megerősítő részek, mint föntebb, ad h) Elektromos berendezés. Nem állítható elő itthon a mai megszokott típusokban. ad f) Karosszéria. Föltétlenül előállítható, amint ezt a múlt már megmutatta. Csakhogy a karosszériaipar nem gyakorolható gazdaságosan abban a formában, amelyben ismerjük. Ma csak az a körülmény foglalkoztatja már a karosszériaipart, hogy még mindig akadnak olyanok, akiknek a gyári, külföldi karosszéria nem felel meg és egyéni ízlésüket vagy kívánságaikat óhajtják figyelembe vétetni. Ez meg fog szűnni és a hazai karosszériaipar kénytelen lesz máskép orientálódni. Hogy miképen, azt a 3. pontnál fogjuk látni. ad k) Tartozékok, műszerek. A kereskedelmi tartozékok, mint kürt, szélvédő, hűtődiszek, rugóbőrzsák, jelzők, szerszám stb. itthon előállíthatók, kisiparilag is, de kevés haszonnal. A műszerek azonban nem. ad l) Golyós és görgős csapágyak, láncok. Itthon nem állíthatunk elő ezidőszerint, vagy csak kezdő stádiumban van ezen ipar. Elképzelhető azonban, hogy ily ipartelep megfelelő eredménnyel működhet. Ebből már következtetéseket lehet vonni. Komplett kocsi itt gazdaságosan nem állítható elő, azonban kellő berendezéssel, mégpedig igen körültekintően megállapított berendezéssel, lehetne gáz Lincoln ford Jordson autorizált képviselete HALTENBERGER VILMOS Budapest út, Gagymező-utca 19. Telefon: 66-15 Lincoln-autók Ford önindítós személy- és teherautók Fordson- traktorok Eredeti alkatrészek Javítások Amerikából érkezett speciális FORD-javítógépekkel PNEU CORD, APART AUTÓ RT., VI. ANDRÁSSY-ÚT 37