Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1926-01-01 / 1. szám

6. OLDAL * 1. SZÁM 1926 JANUÁR 1 A magyar automobilipar jovoje es föladatai. Irta: CUKOR KÁLMÁN főmérnök, hites automobilszakértő A Magyarországra naponta behozott automo­bilok száma állandóan növekedőben van, az ország automobilizálódása nagy léptekkel halad előre és egyidejűleg van napirenden a magyar automobil­ipar kérdése is. Tegyünk egy tárgyilagos kísérletet a magyar automobilipar jövőjének és azon felada­tok megvilágítására, amelyek a magyar automobil­iparra várnak. Mikor automobiliparról beszélünk, állapítsuk meg mindenekelőtt, hogy annak ma, úgy mint kül­földön is, számos fontos ágazata van. Nevezetesen: 1. Kész automobilok gyártása (motorkerék­pár is). 2. Kész­ alvázak gyártása (személy- és teher­kocsik, traktorok). 3. Karosszériagyártás. 4. Nemes alkatrészek gyártása. 5. Egyszerű alkatrészek gyártása. 6. Tartozékok és műszerek gyártása. 7. Alvázjavítás, átalakítás és rekonstrukció. 8. Fényezés és bőrözési javítási munkák. 9. Karbantartási és garázsipar. 10. Bérfuvarozás. Talán még több kategóriát lehetne fölállítani (például a soffőrkiképzést is), azonban úgy véljük, hogy a kérdést a­ fenti kategóriáknak tárgyalásával elég érdekessé lehet tenni. 1. Kész automobilok gyártása. Mikor hazai automobiliparról beszélünk, ren­desen ezt értjük alatta. Bizonyára egyike a leg­fájóbb pontoknak. E sorok írója résztvett annak sok mozzanatában. Ha a modern kocsiszerkezetet tekintjük, úgy azonnal szembeötlik azon körülmény, hogy a mai kocsi megfelelő segédiparok nélkül nem gyártható Ennek igazolására elemezzünk kissé egy modern automobilt. Főrészei: a) motor- és tengelykötés; b) hűtő, csővezeték; c) sebességváltó, karban és differenciál; d) alváztartók; e) tengelyek és rugók, fékek, rudazatok; f) kerekek és gumik; g) megerősítő részek; h) elektromos berendezés; j) karosszéria; k) tartozékok, műszerek; l) golyós és görgős cs­apágyak. ad a) A motor lényegesebb részei közül itthon alig készülhet valami gazdaságosan. Hengerönt­vény talán igen, talán a karter is. Főtengely, du­gattyúk, gázosító szelepek stb. alapanyaga, illetve a félgyártmányok külföldről kell hogy jöjjenek. A megmunkálás történhetik itthon. Hogy olcsóbban-e, mint külföldön, alig hihető. Vagyis a motort itthon készíteni, semmi esetre sem lehet gazdaságos. Nem is térünk ki a vámkérdésre, mert a vámvédelem az iparcikkek abszolút értékének tárgyalásánál nem játszhatik szerepet. A motor tehát csak akkor volna gazdaságosan előállítható hazánkban, ha oly nagymérvű megtaka­rításokat lehetne a megmunkálás és szerelés körül elérni, amely megtakarításból kifutna a drágább anyagköltség fedözése. Ehhez három dolog kell: nagyszerű berendezés, teljesen kiforrott, normali­­zált típusok és kitűnő, szorgalmas munkásállomány. Ezen feltételek ma nincsenek meg. Hogy miért, azt mindenki tudja. Ezért kimondható, hogy mo­tort itthon nem lehet gazdaságosan előállítani, ha­csak nem korszakalkotó találmányról van szó. ad b) Hű­tő- és csővezetékek. A hűtő hazai gyártása elképzelhető. Kevés anyag kell hozzá, egyszerű gyártási berendezés, kisipari előállítása alig különbözik a nagybani gyártástól. Viszont a hűtő értéke a kocsi értékéhez képest kicsiny. ad c) Sebességváltó, karban és differenciál. Nagyban és egészben ugyanaz áll, mint amit a motorról mondottunk. ad d) Alváztartók. Ezeknek hazai előállítása lehetséges gazdaságos módon. ad e) Tengelyek és rugók, mint föntebb, ad f) Kerekek és gumik, mint föntebb, ad g) Megerősítő részek, mint föntebb, ad h) Elektromos berendezés. Nem állítható elő itthon a mai megszokott típusokban. ad f) Karosszéria. Föltétlenül előállítható, amint ezt a múlt már megmutatta. Csakhogy a ka­rosszériaipar nem gyakorolható gazdaságosan ab­ban a formában, amelyben ismerjük. Ma csak az a körülmény foglalkoztatja már a karosszériaipart, hogy még mindig akadnak olyanok, akiknek a gyári, külföldi karosszéria nem felel meg és egyéni ízlésüket vagy kívánságaikat óhajtják figyelembe vétetni. Ez meg fog szűnni és a hazai karosszéria­­ipar kénytelen lesz máskép orientálódni. Hogy mi­képen, azt a 3. pontnál fogjuk látni. ad k) Tartozékok, műszerek. A kereskedelmi tartozékok, mint kürt, szélvédő, hűtődiszek, rugó­­bőrzsák, jelzők, szerszám stb. itthon előállíthatók, kisiparilag is, de kevés haszonnal. A műszerek azonban nem. ad l) Golyós és görgős csapágyak, láncok. Itt­hon nem állíthatunk elő ezidőszerint, vagy csak kezdő stádiumban van ezen ipar. Elképzelhető azonban, hogy ily ipartelep megfelelő eredménnyel működhet. Ebből már következtetéseket lehet vonni. Komplett kocsi itt gazdaságosan nem állítható elő, azonban kellő berendezéssel, még­pedig igen körül­tekintően megállapított berendezéssel, lehetne gáz­ Lincoln ford Jordson autorizált képviselete HALTENBERGER VILMOS Budapest út, G­agymező-utca 19. Telefon: 66-15 Lincoln-autók Ford önindítós személy- és teherautók Fordson- traktorok Eredeti alkatrészek Javítások Amerikából érkezett speciális FORD-javítógépekkel PNEU CORD, APART AUTÓ RT., VI. ANDRÁSSY-ÚT 37

Next