Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1926-01-01 / 1. szám

1926 JANUÁR 1­ daságosan is összeállítani kocsikat, a motor, erő­átvitel, elektromos részek stb. importálása mellett, a karosszéria elemeinek ugyancsak importálásával. De nem öt-hat kocsit egy üres csarnokban fölfek­tetve, hanem igen nagy szériákat, az összeállítási munkát a végletekig kidolgozva, és megkönnyítve. Ezt már motorkerékpároknál csaknem elérték, ter­mészetesen sokkal kevesebb tőke kell hozzá, mint kocsikhoz. Teherkocsira természetesen még fokozottabb mértékben áll ez. Számos esetben végeztettek költségszámítások arra nézve, hogy külföldről importált nemes alkat­részekkel magyar automobilgyártást hogyan le­hetne létesíteni. Hiszen ezen eljárás mindenféle szempontból csábító. Mégis, a tárgyilagos vizsgálat azt bizonyítja, hogy még így is csak a vámvédelem­ben mutatkozó előny vihetné az így előállítandó kocsit eredményesen a piacra, megfelelő nagy tőke segélyével, amely tőke az előítélet leküzdésére is nagymértékben szükséges. De ma már ez a megoldás sem könnyű. A régi alvázak valóban egvszerű­ és olcsó szerkezetek, ame­lyek különös gyártási berendezések nélkül, úgyszól­ván minden jobb gépműhelyben elkészíthetők vol­tak. Ezzel szemben a mai alváz, négykerékfékjével, speciális olajozásával, hangtompító finomságaival már nemesebb elemmé vált, precíziós rész lett belőle Tehát, ha nem is egészen oly kilátástalan az alváz hazai előállítása, mint­ a motoré, nem könnyű dolog. Ezzel tulajdonképen a 2. ponttal is végeztünk és rátérhetünk a 3., igen érdekes pontra, a karosz­­szériára. Egészen bizonyos, hogy a magyar ipar, főleg ha fölhasználhatja a külföldi tömegcikkeket (pánt, kilincs, zár, ülésrugó, aluminium lemez, vászon, pótü­lésvasalás stb.) tud jó karosszériát készíteni. Azonban mennyi idő alatt és milyen áron? Piacunk igen kicsiny és nem lehet nálunk nagy sorozatokról szó. Már­pedig a gazdaságos gyártásnak ez az elő­­feltétele. Ki fog tehát személykocsikarosszériát készít­tetni? És ki tud ily rendelést elvállalni? Rendelni fog egy-egy gazdag magánember, talán speciális célokra egy-egy nagy vállalat, talán teher- és autóbuszkarosszériákat egy-egy tőkeerős kereskedő, de ezek nem lehetnek számottevő, ipar­­fejlesztő rendelések. Lehet, hogy egynémely kisiparos, aki úgyszól­ván rezsi nélkül, sajátkezű­leg dolgozik, megeléged­vén azzal, hogy valamivel többet keres, mintha alkalmazásban volna, fog új karosszériakészítésre vállalkozni. Ezen vállalkozás azonban nem számot­­tevő és a közönség hozzáértésének és ízlésének ja­vulásával meg fog teljesen szűnni, így szűnt meg a régi világban a takácsmesterség, a fegyverkovács. Alapí­tatott 1859-ben Bogenfürst György automobil-karosszéria- és kocsigyártó Budapest Vili, fecske-u. 19 Telefon: József 113-80 Karosszériák átalakítását, javítását, fényezését, kárpitozását stb. pontosan eszközölöm­­, ♦ üvegfúvó stb., mert a gyáriparral nem tudott ver­senyezni. Ezen az alapon tehát nem jósolható jó jövő a magyar karosszériaiparnak. Lehetne-e azonban mégis valahogy megmen­teni együtt a fölsorolt ágazatok első három részét? A választ erre már megadta a tapasztalat. Ha a vámvédelem ideje — amely lej­áró­félben van — kellőképen és nagy energiával kihasználtatott volna, talán megerősödtünk volna annyira, hogy vámvédelem nélkül is megállhatna ma­ a magyar automobilgyártás. Akkor volna megfelelő, olcsó hazai típus minden kocsiszükségletre és valami for­mában föntartható volna az ipar. Ezzel szemben azonban meg kell állapítanunk, hogy nem értük el a célt. Erőszakolással, vesztesé­gek leplezésével lesznek még kísérletek, de nem képzelhető el ezeknek egészséges volta. Igen nagy tőke, az időnek egészen más kihasználása az egész ipari munkairam változtatása kellene hozzá. 4. Nemes alkatrészek gyártása. Külföldön a nagyobb gyárak sok apró részt rendelnek meg készen, kisebb speciális üzemeknél, így például Turinban egy egész sereg műhely ké­szít­­ centrifugálszivattyút, olaj­szivattyút és ha­sonló részeket. Amerikában külön gyárak készíte­nek hátsó hidat, sebességváltót, kormányt, tengely­kötést stb., sőt már Németországban is. Nálunk számottevő alkatrészgyártás van, de természetesen csak kicsinyben és csak addig, amíg a kereskedők az általuk képviselt típusokhoz alkat­részt kellő választékban nem tudnak tartani. El­avult típusok azért még egy ideig fognak oly része­ket igényelni, amelyeknek a gyárakból való meg­szerzése sok időbe és költségbe kerülne. Így állan­dóan kellenek fogaskerekek, kicsiszolt hengerekhez új dugattyúk stb. Külföldön szerencsés az alkatrészgyárak hely­zete. Kisebb rezsivel dolgoznak, mint az automobil­­gyárak és így olcsóbban adhatják az alkatrészt. 1. SZÁM * 7. OLDAL MAGYARORSZÁG ELSŐ GOLYÓSCSAPÁGYJAVITÓÜZEME ___ __ ^ ^ Vállalunk: ^ AI VIIACCV E?C TA JJk Autók és minden go-W W ff* ^ I MM am fflSk támcsapágyak B javítását garancia mellett VIII. JÓZSEF-UTCA 45. SZ. — TELEFON: JÓZSEF 145 -55 nes-, görgős- és támcsapágyakat HATHENGERESQldsmohik APART AUTÓ RT., VI, ANDRÁSSY-UT 37

Next