Auto és Motorujság, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1926-01-01 / 1. szám
1926 JANUÁR 1 daságosan is összeállítani kocsikat, a motor, erőátvitel, elektromos részek stb. importálása mellett, a karosszéria elemeinek ugyancsak importálásával. De nem öt-hat kocsit egy üres csarnokban fölfektetve, hanem igen nagy szériákat, az összeállítási munkát a végletekig kidolgozva, és megkönnyítve. Ezt már motorkerékpároknál csaknem elérték, természetesen sokkal kevesebb tőke kell hozzá, mint kocsikhoz. Teherkocsira természetesen még fokozottabb mértékben áll ez. Számos esetben végeztettek költségszámítások arra nézve, hogy külföldről importált nemes alkatrészekkel magyar automobilgyártást hogyan lehetne létesíteni. Hiszen ezen eljárás mindenféle szempontból csábító. Mégis, a tárgyilagos vizsgálat azt bizonyítja, hogy még így is csak a vámvédelemben mutatkozó előny vihetné az így előállítandó kocsit eredményesen a piacra, megfelelő nagy tőke segélyével, amely tőke az előítélet leküzdésére is nagymértékben szükséges. De ma már ez a megoldás sem könnyű. A régi alvázak valóban egvszerű és olcsó szerkezetek, amelyek különös gyártási berendezések nélkül, úgyszólván minden jobb gépműhelyben elkészíthetők voltak. Ezzel szemben a mai alváz, négykerékfékjével, speciális olajozásával, hangtompító finomságaival már nemesebb elemmé vált, precíziós rész lett belőle Tehát, ha nem is egészen oly kilátástalan az alváz hazai előállítása, mint a motoré, nem könnyű dolog. Ezzel tulajdonképen a 2. ponttal is végeztünk és rátérhetünk a 3., igen érdekes pontra, a karoszszériára. Egészen bizonyos, hogy a magyar ipar, főleg ha fölhasználhatja a külföldi tömegcikkeket (pánt, kilincs, zár, ülésrugó, aluminium lemez, vászon, pótülésvasalás stb.) tud jó karosszériát készíteni. Azonban mennyi idő alatt és milyen áron? Piacunk igen kicsiny és nem lehet nálunk nagy sorozatokról szó. Márpedig a gazdaságos gyártásnak ez az előfeltétele. Ki fog tehát személykocsikarosszériát készíttetni? És ki tud ily rendelést elvállalni? Rendelni fog egy-egy gazdag magánember, talán speciális célokra egy-egy nagy vállalat, talán teher- és autóbuszkarosszériákat egy-egy tőkeerős kereskedő, de ezek nem lehetnek számottevő, iparfejlesztő rendelések. Lehet, hogy egynémely kisiparos, aki úgyszólván rezsi nélkül, sajátkezűleg dolgozik, megelégedvén azzal, hogy valamivel többet keres, mintha alkalmazásban volna, fog új karosszériakészítésre vállalkozni. Ezen vállalkozás azonban nem számottevő és a közönség hozzáértésének és ízlésének javulásával meg fog teljesen szűnni, így szűnt meg a régi világban a takácsmesterség, a fegyverkovács. Alapítatott 1859-ben Bogenfürst György automobil-karosszéria- és kocsigyártó Budapest Vili, fecske-u. 19 Telefon: József 113-80 Karosszériák átalakítását, javítását, fényezését, kárpitozását stb. pontosan eszközölöm, ♦ üvegfúvó stb., mert a gyáriparral nem tudott versenyezni. Ezen az alapon tehát nem jósolható jó jövő a magyar karosszériaiparnak. Lehetne-e azonban mégis valahogy megmenteni együtt a fölsorolt ágazatok első három részét? A választ erre már megadta a tapasztalat. Ha a vámvédelem ideje — amely lejárófélben van — kellőképen és nagy energiával kihasználtatott volna, talán megerősödtünk volna annyira, hogy vámvédelem nélkül is megállhatna ma a magyar automobilgyártás. Akkor volna megfelelő, olcsó hazai típus minden kocsiszükségletre és valami formában föntartható volna az ipar. Ezzel szemben azonban meg kell állapítanunk, hogy nem értük el a célt. Erőszakolással, veszteségek leplezésével lesznek még kísérletek, de nem képzelhető el ezeknek egészséges volta. Igen nagy tőke, az időnek egészen más kihasználása az egész ipari munkairam változtatása kellene hozzá. 4. Nemes alkatrészek gyártása. Külföldön a nagyobb gyárak sok apró részt rendelnek meg készen, kisebb speciális üzemeknél, így például Turinban egy egész sereg műhely készít centrifugálszivattyút, olajszivattyút és hasonló részeket. Amerikában külön gyárak készítenek hátsó hidat, sebességváltót, kormányt, tengelykötést stb., sőt már Németországban is. Nálunk számottevő alkatrészgyártás van, de természetesen csak kicsinyben és csak addig, amíg a kereskedők az általuk képviselt típusokhoz alkatrészt kellő választékban nem tudnak tartani. Elavult típusok azért még egy ideig fognak oly részeket igényelni, amelyeknek a gyárakból való megszerzése sok időbe és költségbe kerülne. Így állandóan kellenek fogaskerekek, kicsiszolt hengerekhez új dugattyúk stb. Külföldön szerencsés az alkatrészgyárak helyzete. Kisebb rezsivel dolgoznak, mint az automobilgyárak és így olcsóbban adhatják az alkatrészt. 1. SZÁM * 7. OLDAL MAGYARORSZÁG ELSŐ GOLYÓSCSAPÁGYJAVITÓÜZEME ___ __ ^ ^ Vállalunk: ^ AI VIIACCV E?C TA JJk Autók és minden go-W W ff* ^ I MM am fflSk támcsapágyak B javítását garancia mellett VIII. JÓZSEF-UTCA 45. SZ. — TELEFON: JÓZSEF 145 -55 nes-, görgős- és támcsapágyakat HATHENGERESQldsmohik APART AUTÓ RT., VI, ANDRÁSSY-UT 37