Czipész Szaklap, 1911 (14. évfolyam, 1-24. szám)
1911-01-01 / 1. szám
XIV évfolyam C21PES2-SZAKLAP szállítás keltétől számított 60 napon belül fizetnek, sokan azonban a 30 napon belül történő leszámolásnak előnyt adnak, hogy szintához juthassanak. A készfizetések ritkák. Még a kisárusok is kénytelenek hitelnyújtással vezetni üzleteiket Hogy mily kis kockázattal jár az itteni kereskedelem, megemlíthető, miszerint Havannában egyik kereskedő, ki a legutóbbi évben 2/2 millió frank értékű czipőárut helyezett el Havanában, csak 3750 franknyi összeget írt veszteség számlájára. A Kubába történő kivitelre szánt czipőárukat nagy és erős ládákba kell csomagoltatni. A faanyag jó minősége erősíti a ládák szögleteit. Egyes csomagok ezenkívül vasabroncsokkal látandók el. Minden láda átlag 200 pár férfi czipőt tartalmazhat, női czipőkből ellenben 400-500-at, gyermekczipőkből 500 1000-at, babyczipőkből 1000 2000 pát lehet összesen becsomagolni egy ládába A ládán az összes súly pontosan adandó meg kilogramokban s hozzá még a legolvashatóbban írva, hogy az áru eltévedése, vagy eltulajdonítása esetén a kárigények könnyebben érvényesíthetők legyenek. Úgy látszik, hogy a fenti közlemény hivatalos franczia konzulátusi jelentésből származik. Mi a Párisban megjelenő »Franc Parleur,,-től vettük át. * * ❖ Mily állami segélyezésekre jogosított a czipészkisipar — létének biztosítása okából ? írta: Unger Alajos. Habár a gyakorlati életben fölös számú jelenség utal a meglevő visszásállapotok eltüntetésére, mégis össze akarjuk foglalni e jelenségek közül a legnyomósabbakat, hogy azokra az irányadó körök figyelmét ráirányítsuk. Mindenekelőtt is ki kell emelnünk azt, hogy az állami intenzív segélyezéseknek a kisiparral szemben két irányban kell hathatósabban történniük, ugyanis szükséges, hogy az állami etnikai iparpártolás közvetett és közvetlen iránya mellett egyszersmind nagyobb mérvben terjedjen az anyagi segélyezés is, s ez utóbbinak körében természetesen mindazok az okok szem előtt tartandók, amelyek az államnak mélyrehatóbb segélyezését mintegy kihívják, illetőleg az államnak kötelességévé teszik, hogy az előidézett hátrányos állapotokat megszüntesse. A kisipar s így a czipészkisipar létezését is veszélyeztető okok közül tudvalevőleg a legsúlyosabb az a verseny, amely egyrészt a saját körében dúl, másrészt a kisipar ellen a nagyipar támaszt, az a nagyipar amelynek termékeit minden kereskedő raktáron tarthatja s igy a kisipar legégetőbb sebét az a határtalan szabadság okozza, amelylyel a kereskedelem ipari termékeket hoz forgalomba. Az iparban dívó szabadság, vagyis a szabadipar elve pedig lehetővé teszi azt, hogy úgyszólván közvetlenül az inasévek után önálló iparossá lehessen bárki is — elégséges élettapasztalat és üzleti ismeretek nélkül, sőt az iparához megkivántató üzemeke teljes hiányával is; de ami még sajátszerűbb, hogy itt úgy ahogy kitanult iparát elhagyva, más iparágra nézhet át — anélkül, hogy ez utóbbira a törvényben (1684. évi XVII.-cz- 17. §.) itt szakképesítéssel bírna. Ezek a semmiképp se elfogadható állapotok azt eredményezik, hogy hiányában vagyunk az üzlethez igazán értő iparosoknak egyrészt, másrészt pedig, hogy az iparosság egy része csakhogy éppen létezik, illetőleg a kisiparosok — hogy úgy mondjuk — egymás szájából kapják ki a betevőfalatot, már t, ameddig ez lehetséges lesz, és egyben — magukat és iparostársaikat tönkretéve — a legesztelenebb üzleti versenynyel igyekszenek magukat az elmerüléstől megmenteni. Mindeme tülekedésnek aztán mégis csak az a vége, hogy sokan (különösen a czipész- és csizmadiaipar szolgáltat nagy kontingenst e téren) kénytelenek más szolgálati alkalmaztatást keresni (mint vasúti és postaszolgák, házmesterek stb.) hogy az élethalál-küzdelmet az utánuk következőkre hárítsák. Hogy az igy tönkrejutott iparosok nagy része, amely az állammal szemben honpolgári kötelességének se tud eleget tenni, magának az államnak van legnagyobb hátrányára, az bizonyításra aligha szorul. A nagyipar, a tőke és a hitelképes kereskedelem árt azonban leginkább a kisiparnak, ahova csak tekintünk, mindenütt a kereskedelem által forgalomba hozott kész lábbeli-termékeket látjuk, melyeken a technikai eszközökkel előállított tömegárú jellege szembeötlőn domborodik ki, s ezeket az árukat a fránya reklámok orditozásának segítségével rásózzák a gondolkodni nem szokott vásárló közönségre, melyet ez áruknak látszólagos olcsósága valósággal elkápráztat. Az a verseny, melyet az állam segített elő, illetőleg tett hatalmassá, és amely verseny évtizedek előtt felvillanyozóan és fellendítően hatott a kézműipar fejlődésére, a kereskedelem és közlekedés megizmosodására, azóta lelketlen s elkeseredett harczczá vált. És ebben az ádáz harczban az ragadja el küzdő versenytársai elől a győzelem pálmáját, aki a legnagyobb üzleti tőkével rendelkezik, a legolcsóbb munkaerőkre tesz szert, aki viszonylag legkevesebb üzemköltséggel dolgozhat és ezeken kívül legrövidebb idő alatt a legnagyobb tömegben gyártja az árukat. Éppen a most felsorolt előnyöket egyesíti magának a nagyipar, mely üzemében erőteljes gépipari munkára is támaszkodhatik. A czipészkisiparos, aki könnyen felfogható okokból ily versenytársakkal nem veheti fel a küzdelmet, leginkább úgy fordíthatja hasznára az állami védelmet és segélyezést, ha a kereskedelmi és ipartörvényekben teendő alkalmas változtatások is segítségére lesznek. (Folytatjuk.) Együttes válasz a Palakovics László czipővarrógépe tárgyában írt levelekre: Tisztelt szaktársak ! Oly nagy számban érkeztek hozzám az általam feltalált czipővarrógép tárgyában levelek, hogy azokra külön-külön válaszolni teljes lehetetlenség s igy a hozzám érkezett kérdéseket csoportosítva, azokra a következőkben válaszolok: 1. Lehet-e már a gépet avagy annak működése megszemlélni ? Egyelőre még csak a fából készült modell látható, mégpedig teljesen kifogástalan működésében ; a siker tehát biztos ! Az első megrendelők h/a-ada már együtt van s ha a még szükséges Za-ad is meg lesz, a fémből készítendő valódi gép gyártása azonnal megkezdődik. 2. Lézzel vagy lábbal való-e avagy villanyos vagy motoros-e a gép hajtása ? A gép az első száz darábsnál csupán láb- és kézhajtásra lesz berendezve. A kisiparosoknak ugyanis csak ilyen hajtásra van szük.