Az Épitési Ipar, 1878 (2. évfolyam, 1/53-52/104. szám)

1878-06-30 / 26. (78.) szám

Előfizetési ár: Egész évre . . 8 frt. [ A m. mérn. és ép. egyl. tagjainak Félévre .... 4 frt. | Egész évre . . 6 frt Negyedévre. . 2 frt. | Félévre .... 3 frt. 26—78. szám. Vasárnap, június 30. Szerkesztőség: Budapest, IV. kerület, Zöldfa-utca, 13. szám. Kiadó­hivatal : IV. k. Borz-utca. 9. sz. Reclamátiók a kiadó­hivatalhoz intézendő­k. Tartalom: Elő­fizetési felhivás. — Az újpesti kikötő. — A főv. közmunkák tanácsáról. (III.) — Műiparunkról. — Vegyesek. — Magy. mérnök- és építész-egylet. — Fővárosi ügyek. — Hirdetmények. — Ajánlati árlejtések. — Pályázat. — Időjárási adatok. — Hirdetések. Előfizetési felhivás „AZ ÉPÍTÉSI IPAR" III. évnegyedi folyamára. Tisztelettel felkérjük évnegyedes előfizetőin­ket, hogy miután lapunk II-dik évfolyamának II-ik év­negyede a jelen számmal lejárt, szíveskedjenek további megrendeléseiket mielőbb megtenni, nehogy a lap szét­küldésénél késedelem és zavar támadjon. Egyszersmind felkérjük lapunk minden barátját, hogy új előfizetőket gyűjteni, s ez által bennünket lapunk cél­jául kitűzött törekvéseinkben elősegíteni szíveskedjenek. Pártos Gyula s. k., Ney Béla s. k., a kiadótulajdonosok képviselője, szerkesztő. Az újpesti kikötő. Az újpesti kikötő haszonvehető állapotba való he­lyezése és a kikötő ellen egészségi szempontból felhozott hátrányok sikeres orvoslása tárgyában, a belügy-, pénz­ügy- és közlekedésügyi ministérium egyetemesen egy nagy bizottságot küldött ki, gróf S­z­a­p­á­r­y István főispán úr el­nöklete alatt, hogy e tekintetben tüzetes javaslatot adjon. A nagy bizottság e tárgyat beható tanulmányozás és javaslattétel végett egy szőkébb műszaki egyénekből álló albizottságnak adta ki, melynek tagjai voltak: Haynald István, Incze György, Egert József, M­edgy­asz­ay István, Depiny Ferencz, Fegyveres Ádám, Hil­bert Leo, Schamorzil János és Zsák Hugo. Az albizottmány több napig tartó tanácskozás és tanulmányozás után, javaslatát egy jegyzőkönyvbe fog­lalva a nagy bizottságnak ápril­is 24-én terjesztette elő. Ezen javaslat a nagy bizottság által egész terjedelmében helyesnek találtatott és elfogadtatott s a ministériumokhoz való felterjesztése elhatároztatott. Miután az újpesti kikötő jó állapotba való helyezése, különösen egészségügyi szempontból véve igen fontos, közérdekű tárgy, a szerkesztőség azon meggyőződésben van, hogy az ügynek legjobb szolgálatot tesz akkor, ha az al­bizottság jegyzőkönyvét egész terjedelmében közli. Haynald István orsz. épít. felügyelő, mint az albi­zottság elnöke a tanácskozás tárgyát mindenekelőtt ez ügy műszaki részére vonatkozólag a következő két kér­désben foglalja össze: 1. Mily intézkedések szükségesek arra nézve, hogy az újpesti kikötőben főkép az utolsó időben mutatkozott nagymérvű eliszapolásnak eleje vétessék és az évenként felmerülni szokott kotrási munkálatok a legkisebb mér­tékre szállíttassanak le? 2. Mit kellene tenni, hogy az újpesti kikötő vizét a betorkolló csatornák által bevezetett folyadék meg ne fer­­tőztesse, s az egészségre nézve veszélyessé ne tegye? Az első kérdésre nézve felvettetett a következő eszme. A kikötő felső végén lévő töltés távolíttassék el egé­szen ; a palotai sziget látassék el egy, a Dunával párhuza­mos irányban vonuló magas védtöltéssel, mely az újpesti sziget felé annyira hosszabbítassék meg, hogy a két szi­get között csak mintegy harminc ölnyi nyílás maradjon ; a palotai sziget és a Duna balpartja között jégtörők állít­tassanak fel; végre a kikötő jelenlegi bejárata kibővítendő lenne, oly módon, hogy a töltés azon része, hol most az őrház áll, nagyrészben elhordatnék. Ez által a kikötőbe két bejárás létesíttetnék és a fris víznek folytonos átfo­lyása biztosíttatnék. Ezen eszme fölött nagyobb vita keletkezett, melyben a bizottság minden egyes tagja részt vett. Az ellene fel­hozott ellenvetéseket röviden összefoglalva a következők­ben adjuk : 1. Ezen terv szerint a kikötő nagyobbíttatnék, mire nemcsak hogy szükség nincs, mivel az ez idő szerint is elegendő nagy területű, hanem ezáltal az évenkénti fentar­­tásra és kezelésre fordított összeg is jóval nagyobbodnék. 2. igaz, hogy a kikötő vize folytonosan fris víz által tápláltatnék, de ez oly változást idézhetne elő a folyam természetében, melynek eredménye a partok megtámadása lenne, s ez esetben nem az eliszapolás, hanem a partmo­sás ellen kellene küzdeni, a­mi a kotrásnál még talán na­gyobb költségeket igényelne. 3. A kikötőknél első feltétel az, hogy a hajóknak csendes és biztos menhelyet nyújtsanak ; ez pedig a jelen javaslatnál, a hajózást képviselő szakférfiak nyilatkozata szerint, csak oly módon lenne elérhető, ha a jég betódu­­lása ellen a kikötő felső végén sűrű és erős jégtörők épít­tetnének, miután a víz sodra a jégtörőkkel nem párhuza­mosan vonatol, hanem azokra merőlegesen hatol be a ki­kötőbe.

Next