Az Épitési Ipar, 1881 (5. évfolyam, 1/209-52/260. szám)
1881-10-09 / 41. (249.) szám
Vikti VtiOLYAM 1881. BUDAPEST. Egész évre . . 8 frt. A m. mérn. és ép. egyl. tagjainak 41 -6417. SZáiHL. Félévre .... 4 frt. Egész évre 6 frt. Félévre 3 frt. XT . . . _ Negyedévre. . 2 frt. Egyes számára 25 kr. \ (1S81 tUlj), OmOOIF MÜSZAKI HETILAP.hu Szerkesztő- és kiadó-iroda: VII. ker. Kerepesi út 24. sz. III. e. 4. ajtó. Minden a lapot illető küldemény ide intézendő. Kiadják : Amon József, Benkó gátolj, Szecska Adolf, Bukovicsyula, Bitzer Lipót, ganda József, geszti Adolf, ganz és Tilsa, gauszmann glajos, gieronymi gátolj, gofhauser Lajos, gallina Mór, gauser János, gélét gapóleon, gund gndre, Langenfeld gugyes, Lechner Lajos, gukse gibty Béla, gtechwart gndris, geuschloss (Emil, geuschloss J. fiai, gey Béla, gr. giitos Béla, girtos gyula, gucher József, Schlick Béla, glare k féince, gteindl gare, golnay Lajos, ffieber Antal, Ybl .Igiklós, ,Za lay glajos, gell étin jgityis. pártos (Gyula,a kiadótulajdonosok képviselője. Felelős szerkesztő: Rey Béla. Tartalom : Meghívó. A Deák-szobor-minta — A Deák szobor. — Vegyesek. Míaszraelléklet: a kassai dóm hátsó homlokzata.) — M. Mérn.- és Építész-Egylet. Fővárosi ügyek. — Vidéki munka és anyag-egységárak. — Pályázatok. — Ajánlati árlejtések. — Hirdetések. Me gh ivó. A Magy. Mérnök- és Építész- Egyet miés középítészeti szakosztályai jövő hétfőn folyó évi október hó 10-én esti 62 órakor az egyesület Csillagutcai házában szakülést tartanak, melynek tárgyai: 1. A Székesfehérváron építendő katonai laktanya terveinek megbírálása ügyében kiküldendő bizottság tagjainak megválasztása. 2. A szabályok értelmében az 1882. évi működési bizottság tagjainak megválasztása. 3. Folyó ügyek és indítványok: Czigler Győző s. k., Ybl Miklós s. k., szakoszt. jegyző, szakoszt. elnök A Deák-szobor-minta Különös sajátsága a magyar műszaki publicistikának az, hogy inkább szeret bevégzett és megmásíthatatlan dolgok felől igazságosság után törekvő ítélettel nyilatkozni, mintsem hogy akkor ejtené számbavehető szavát, amidőn a még csak tervben élő gondolat kivitelét befolyásolhatná, így volt ez aDeák-szobor alternatíváinak kérdésénél is. Az ülő Deák-szobor valódi nagyságú ideiglenes mintája felállíttatott, kivitele fölött a kiküldött bizottság majdnem egyhangúlag már véglegesen határozott is, a nélkül, hogy a napi sajtóban — amint ezt remélni lehetett — közelebbi megítélés tárgyát képezte volna. Pedig műkritikai irodalmunk e tekintetben még vajmi szegény s így a főváros növekvő szépülése iránt élénk érdeklődéssel viseltető nagyközönség, a művészek és szakemberek csak örömmel fogadják vala, ha nemzeti képzőművészetünk fejlődésének ily nevezetes mozzanatában azon százféle aesthetikai indokok, amelyek a teremtő művészt művének ilyetén való alkotásában vezérelték, éppen úgy, mint azon sokszerű benyomások, melyekkel művének Varázsereje a szemlélőkre hat, eszmecserék útján műszaki irodalmunknak s így a nemzetnek kulturális közvagyonává válnak . E szerény soroknak nem lehet sem célja, sem hivatása e mulasztást pótolni s azért csak reflektálni kívánunk röviden azon általános aesthetikai elvekre, amelyek ily művek alkotásánál figyelmen kívül nem hagyhatók. Lényegileg véve: az ülő helyzet egy, működésével történelmi időkre kiható államférfiú szobrának, sokfélekép igazolt, igazolja azt a műtörténet számos példája is. Megjelenését tekintve azonban az ülő szobornak egyik elvitázhatatlan aesthetikai kelléke az, hogy lehetőleg közvetetlen háttérrel bírjon; a benyomás így minden megközelíthető álláspontból csak előnyös leend; akár az arcél irányában, akár szemközt, vagy az úgynevezett egynegyed — a másik oldalra azonosan háromnegyed — proálban szemléljük kellő távolságból az ülő alakot: az, helyzeténél fogva, visszatetsző hatást szülni nem fog. Állításunk igazolására engedtessék meg példákat fölemlíteni, pl. Cicero, Mózes . . . stb. ülő-szobrai. Nem alkotott még művész szebb ülő-szobrot, mint Michel Angelo titáni ereje a Mózesszoborban ... s ez is közvetetlen háttérrel bir a római Szt. Péter-templomban, de újabb időbeli ülő - szobrok, mint Cavour, vagy Schubert szobra Dresdában szintén csak 3 oldalról tekinthetők. Második kelléke egy ülőszobornak az, hogy magas helyzettel ne bírjon, mert már kissé emeltebb niveam ülő alaknak is felső lábszárait a rendes ülésmódtól eltérőleg a medence felé emelkedő helyzetben kell tartani, hogy szemközt tekintve látszatra legalább is vízszintes helyzetet mutassanak. Mihelyt az alak magasban ül, akkor a felső lábszáraknak ezen lejtősségét túlozni kell, ami ismét a profilnak van hátrányára. Ennyiben gyakorol kellemes benyomást úgy a felhozott Mézes-szobor, valamint a kis mértékben mintázott Bethoven-szobor Bécsben a gymnasium előtt. A Deák-szobor ideiglenes mintája a Ferenc Józseftéren e felhozott kellékeket nem bírja teljes mértékben; háttere nincs s igy el nem kerülhető a hátul nyert kellemetlen benyomás, amint egy erőteljes fej és még erősebb vállak széklábakban nyernek bevégzést! Helyzetére nézve pedig fölötte magasan van, úgy hogy szemközt tekintve a korrekt perspectivikus álláspontból, azaz oly távolságból.