Épitő Ipar - Építő Művészet, 1920 (44. évfolyam, 1/2301-24/2324. szám)

1920-08-15 / 16. (2316.) szám

* ÉPÍTŐ IPAR :: ÉPÍTŐ MŰVÉSZET (16. sz.) 62. 1920. augusztus 15 helyezve, vagy még inkább másoló papiroson fölé helyezve bemutatni a városnak mai térképét. Következnek azután: átalános városképekről egykorú metszetek reprodukálása; a város keletkezésének, történetének leírása, kiterjeszkedve különösen azokra a momentumokra, amelyek az építészeti emlékek létesültével összefüggenek; majd sorrendben az egyes műemlékeknek szakszerű ismertetése, behatóan illusz­trálva felvételeinkkel, amelyekről az imént részletesen szólottam­. Kiegészítik ezeket fényképek, bár ilyen ne legyen túlságos sok a műben, mert elterelik a figyelmet a dolog­nak szakszerűségétől, s könnyen egy képes úti leírás be­nyomását keltik. Igen fontos a munka alaki része. Már emlí­­tem, hogy nem a nagy formátumok, díszkötés, a vastag mű­nyomó papiros és a nagy betűk, széles sorok, gazdag iniciálék és bőrkötés szükségesek, hanem szerény össze­állítás, amely amellett az építmények minden részét értel­mesen, szépen és hozzáférhetően bemutatja. Tehát kisebb formátum, az alaprajzok, szituációk kicsiny­ben, mert ezek úgyis éppen eléggé megérthetők; az archi­tektúra nagyobban; egész nagyok legyenek a részletek, profilok, hogy jól láthatók és lemérhetők is legyenek; minden ábra mellett mérték is legyen. Vagyis a takarékos­­sági feltételeket a használhatósági és szépségi feltételekkel észszerűen egyeztessük össze. Most már, nevezetesen a kiadáskor szükség esetén igénybe kell és lehet venni hivatalos szervek, így a Műemlékek Országos Bizottságának, helyi hatóságoknak, intézeteknek, esetleg magának az érdekelt közönségnek az anyagi támo­gatását is, bár az anyagi kiadás túlnyomó részét már fedezte a szellemi munka vagyis a felvétel, a felhordás és adat­gyűjtés díjtalan volta. Ugyebár nem kell ehhez a munkához sem hosszas elő­zetes tárgyalás, sem ankét, sem hivatalos megbízatás, sem napidíj, sem bármiféle hivatalos színezet, csak kettő: szeretet a tárgy iránt és akarat a cselekvésre. S hogy e kettő a fiatal és leendő építész nemzedékben, amely a páratlan nehéz és megpróbáltatással teljes időkben elismerésre méltóan és becsülettel állotta meg helyét s amelynek színe-javát itt hallgatóságom között szerencsém van tisztelhetni — megvan, azt van okunk feltételezni. S itt még egy megjegyzést. Sajnos, az építő tevékeny­ség még nem indult meg, és átalános értelemben, ismét­lem, sajnos még egy ideig nem fog megindulni. De már bizonyára kimondották több régi házra az elbontás ítéletét és fölöttük lebeg a csákány,amely a mindnyájunk által várva-várt építő tevékenységnek a megkezdésekor le fog ütni rájuk. Az építkezés megkezdésekor az elbontásnak annál inkább tulajdonítható ez alkalommal nagyobb szerep, miután az építő­anyagoknak kezdetben várható hiánya az elbontás által nyert nyersanyagoknak az eddiginél foko­zottabb felhasználására fogja az építtetőket késztetni. S van okunk feltételezni, hogy a lebontandó építmények között lesznek olyanok is, amelyek a mi jelenlegi szem­pontunkból fontosak. Ezt az építő és bontó munkálatok­nak a ránk kényszerített stagnálását kétszeresen használjuk fel arra,­­ amíg újakat emelni egyelőre nem áll módunk­ban, legalább megörökítsük a régieket. Hogy eme munkamenetet teljes biztossággal ajánlhatom, s az eredményről kétséget kizárólag meg vagyok győ­ződve, ez onnan van, mert ezt a munkát saját magamon próbáltam ki. Nevezetesen ezelőtt tizenegy évvel, 1909-ben, mint végzett másodéves műegyetemi építészhallgató, Nagy Virgil műegyetemi professzor­ úr ösztönzésére a nyári szünidőt Egerben töltöttem el, abból a célból, hogy annak Mária­ Terézia-korabeli építőművészetét tanulmá­nyozzam és fölvegyem. És most itt több mint egy évtized­del azután az Önök­­színe előtt mondok hálatelt köször­netet Nagy Virgil tanár úrnak azért, hogy engem erre a­­munkára ösztönzött, mert a konkrét eredményeken kívül,­ amelyeket ezen a nyáron fogok egy, az­ imént leírt módon közreadandó egységes monográfia alakjában össze­gezni, eme munkám során alapvető és egész építészi pályámra kiható tanulságokat merítettem­ . Itt egy rövid megjegyzést fűzök közbe. Ebben a városban jól szemlélhető a kornak az a tulaj­donsága, mely szerint egy városnak vagy tágabb érte­lemben vett környéknek architektúrája időnkint többnyire egy ott levő nagyobb, monumentálisabb épület befolyása nyomán alakul ki. A folyóiratok hiánya és a közleke­dés nehézsége megakadályozták az architektonikus gon­dolatok gyors kicserélését és a formáknak máról holnapra való szerteszóródását; és bár nevesebb épületekről voltak metszet alakjában sokszorosított könyvek, a stílustanulás és formaelsajátítás legfőbb eszköze mégis csak a közve­tetten szemlélet volt, amely a dolog természeténél fogva első­sorban helybeli építményeken talált magának anya­got, kivált ha az előkelő és monumentális volt, úgy hogy egy-egy ilyen kiválóbb nagy épület, melyet arra helyre talán egy idegen mester állított, esetleg olyan stí­­lusban is, amely addig abban a városban még nem hono­sodott meg, közkincse volt a vidéknek és nevelője, taní­tója a környék építészeinek. Igen fontos szerepe volt ezeknek az épületeknek éppen a XVIII. században, amidőn az egyes stylusok gyors egy­másutánban váltják fel egymást a bároktól kezdve a neoklasszicizmusig, amidőn egy ilyen épület a közvetetlen környezetére úgyszólván lerögzített egy stíl­ust. Ilyen épülete volt Egernek az Esterházy Károly püspök által négyfakultásos egyetemnek szánt 83 méter oldal­­hosszúságú hatalmas négyzetalaprajzú építmény, a jelen­legi érseki lyceum. Az épület a székesegyház tengelyé­ben, a város közepében fekszik, 1763—76-ig épült; alap­elrendezésében mesterien szép, akadémikusan monumen­tális; felépítményében pedig távol áll mindennemű stylus­­beli provincializmustól; ellenkezőleg a Mária­ Terézia­­korabeli, a bárok stylus után bekövetkezett, klasszikus keretek felé hajló copf-stylusnak —­ arányaiban, részletkép­zésében és felfogásában egy olyan kiváló emléke, mely­ről nyugodtan megállapítható, hogy a copf-stylus fénykorát tárja elénk. Hogy ki a mestere, az nem volt megállapít­ható, mert Esterházy, aki az épületetet saját költségén építtette, mindennemű, az építészre vonatkozó adatot, nagylelkűsége által ösztönözve, elégetett. Egészen bizonyos azonban, hogy a tervet Esterházy egy nyugati mestertől kaphatta, talán nyugatnémetországi mestertől, mert alap­elrendezésének és stylusának ott találhatók erős analógiái: alapelrendezése a mannheimi, bruchsaui palotákban, stylus­­ban Mannheim, Karlsruhe, Ludwigsburg, Stuttgart kör­nyékén. Ez az épület nagy befolyást gyakorolt az ő korában a város építményeire, é­s ez a tulajdonsága e kornak némileg a város stylusbeli egyöntetűségét is előidézte. Például ablakkiképzései, stylusbeli sajátosságai számos más házon egészen közvetetlen másolat alakjában megtalálhatók, de a felfogásban átterjedt majd minden e korbeli épü­letre, mint a ferencrendi és görögkeleti szerb templom kapuira. De nemcsak külső kiképzése, de még alaprajzi gon­dolatai is megjelennek reprodukcióban előttünk az érseki palota kocsi-áthajtójában, ahol egymás mellett álló, egy ovális és egy négyszögletes csarnokú elrendezés létesült a kocsi-áthajtó és vestibulum részére, éppen úgy, éppen azzal a szép finom összedolgozással, mint az érseki lyceum földszintjén, a középső risalitban. (Vége köv.) Budapest műszaki ügyeinek adminisztrációja. (Emlékirat Budapest kormánybiztosához.) II.* ■ ’ (Vége.) Az egyes ágazatok szerinti tagozás természetesen kü­lönböző elvek szerint oldható meg. A németországi­ gyakorlat például az összes­­ műszaki ügyeket, de az ilyeneket azután kivétel nélkül,­­két főcsoportba osztja be és ezeknek­ élére állítja a­­műszaki tanácsnokot. Budapest műszaki ügyei több osztályra tagolva, a helyi viszonyoknak tekintetbe vételével, helyesen. Osztattak m­eg, azonban a­­műszaki, ügyek nagy

Next