Építőmesterek Lapja - A Munkaadó, 1934 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1934-01-04 / 1. szám

IPARTESTÜLETI KÖZLEMÉNYEK Szerkeszti: FRIDRICH F. GÉZA 1934 január 4. Beköszöntő Új lap hasábjain köszöntjük az Ipartestület tagjait az új esztendő első napján. Az 1934 január elseje két szempontból jelentős az építőmesteri karra. Egyrészt azért, mert az esztendő fordulópontja új reményeket ébreszt, másrészt, mert ebben az évben az építőmesteri kar egyik programpontja, az egységes építőmesteri sajtó született meg. A megpróbáltatások idejének súlyos éve zárult le az építőmesteri kar mögött, amelyet hősies megadással, keresztényi béketűréssel szenvedett el. Jól tudjuk, hogy az ország közgazdasági viszonyai elsősorban a trianoni békeparancs által teremtett helyzetnek a következménye, de az általános világgazdasági viszo­nyok is megakadályozták az építőipar erőteljes érvényesülési lehetőségeit. Az elmúlt esztendő aggasztó tünetek között múlt ki akkor, amikor a magánépítkezés alapfeltételét képező 30 éves ideiglenes házadómentességet magával ragadta. Ezt a szomorú tényt az építőiparosság nem veheti tudomásul, abba nem nyugodhat bele, s az új esztendőnek egyik sarkalatos programját fogja képezni az építőipari munkaalkalmak megteremtéséhez vezető feltételek meg­keresése és létrehozása. A szomorú helyzet közepette mégis vigasztaló momentumul szolgál az átalakítási és jobbátételi munkák adómentességének meghosszabbítása, ami­ az elkövetkezendő esztendő építőipari tevékenységét tulajdonképpen már ki is jelölte. Amíg a gazdasági viszonyok jelentősen nem javulnak, átmenetileg ez a megoldás is sovány kenyeret fog biztosítani az építőipar részére. Ez az ipar és a rersi­­kapcsolódott testvériparok azonban megérdemlik, hogy végre már elérkezzék az az idő, amikor a sok szenvedés és nélkülözés után egy jobb korszak virrad föl. Ennek az újévnek első napja jelentős fejlődési állomást képez az építő­mesterek életében, mert ezzel a nappal a kornak megerősödött, egységes sajtója indul meg. Az „Építőmesterek Közlönye” útján az Ipartestület a tagjait a belső életről tájékoztatta; a Közlöny az építőmesterek tanácsadó, támogató jóbarátja volt. Az egyesített „Építőmesterek Lapja — A Munkaadó” azonban távolabbi célokat kíván szolgálni: az­ építőmesterség érdekeit a nagy nyilvánosság előtt is meggyőzéssel és ha kell, harcos eszközökkel fogja védeni. Az „Ipartestületi közlemények” rovatban azt a szolgálatot fogjuk tovább is ellátni, amelyet eddig az „Építőmesterek Közlönye” teljesített. A sötétnek látszó láthatár ellenére is bizalommal indulunk neki az új esz­tendőnek azzal a reménnyel, hogy amint lapunk váratlanul fejlődni fog, azon­­­mód javulni fognak a közviszonyok is és akkor az építőipar megtalálja a lehe­tőségeit annak, hogy a kar tagjai a nemzeti gyarapodást jelentő építőipari tevé­kenységüket nemcsak a saját, de a köz javára is hasznosíthatják. Ebben a reményben és bizalomban kívánunk tagjainknak elkövetkezendő jobb esztendőt! * Meghívó az I. negyedévi taggyűlésre Az Ipartestület alapszabályai által előírt első negyedévi taggyűlést IV. Irányi­ utca 17. sz. székházának földszinti dísztermében 1936 február 8-án, csütörtökön este 6 órakor tartja meg az Ipartestület. Ezen taggyűlésre indítványokat a gyűlés napja előtt legalább nyolc nap­pal előbb kell bejelenteni. Felkérjük tehát a tagtársakat, hogy javaslataikat minél előbb, de legkésőbb 1934 február 1-ig írásban bejelenteni szíveskedjenek. A taggyűlésen a testület minden rendes-, önkéntes- és kültagjának tanács­kozási és szavazati joga van. A taggyűlés által elfogadott javaslatok felett az Ipartestület elöljárósága dönt. Budapest, 1934 január 3. ÉPÍTŐMESTEREK LAPJA — A MUNKAADÓ Fridrich F. Géza *s. k. Báthory István s. k. főjegyző, elnök. Az átalakítási munkák adó­­kedvezménye A m. kir. kormány a gazdasági és hitelélet rendjének és az államháztartás egyensúlyának biztosításáról szóló felhatalmazási törvény alapján az átalakítá­sokkal kapcsolatban engedélyezhető adókedvezmények tárgyában 1932. december 22-én a 16.320—1933. M. E. számú rendeletet bocsájtotta ki, melynek alapján a pénzügyminiszter a 178.000—1933. VII. a. számú rendeletben, — amely beveze­tésében a 16.320—1933. M. E. számú rendeletet teljes egészében magában fog­lalja — állapítja meg a kedvezmények mértékét és feltételeit. Lapunk más helyén Pintér Oszkár általánosságban ismerteti és bírálja az adókedvezményeket, e he­lyütt alább szószerinti szövegében közöljük a rendeletet: A m. kir. pénzügyminiszter 178.000—1933. VII. a. számú rendelete az átalakításokkal kapcsolatban engedélyezhető adókedvezmények tárgyában. Valamennyi m. kir. pénzügy igazgatóságnak, kerületi adóf­elügyelő­ség­­nek és m. kir. A m. kir. minisztériumnak az átalakí­tásokkal kapcsolatban engedélyezhető adókedvezmények tárgyában 16.320/1983. M. E. szám alatt imádott rendelete a következőket tartalmazza: „1. §. Ha valamely, különben még használható állapotban lévő­ adóköteles épületet a mai kor követelményeinek megfelelően, lényegesebb költséggel át­alakítanak és a megkezdett átalakítást legkésőbb az 1984. év végéig befejezik, az átalakítás természetéhez és a befek­tetett tőke mérvéhez képest, a házbir­­tokos abban a kedvezményben részesít­hető, hogy a szabályszerűen igazolt költ­ségek egy részét az átalakított épület után kivetett házadóból, rendkívüli pót­lékokból és ,a házadó után járó községi pótadóból levonhatja. 2. §. Ha valamely állandóan adómen­tes épületet adóköteles lakássá, üzlet­helyiséggé, vagy üzleti irodává alakíta­ndóhivatalnak­­nak át és a megkezdett átalakítást leg­később az 1034. év végéig befejezik, a befektetett tőke mérvéhez képest az épület a rendkívüli pótlékokra és a köz­ségi pótadóra is kiterjedő rendkívüli házadómentességben részesíthető. 3. §. Az 1. §. alapján adható adóked­vezmény, valamint a 2. §. alapján ad­ható rendkívüli adómentesség részletes feltételeit, mérvét és időtartamát a pénzügyminiszter rendelettel állapítja meg. 4. §. F­elhatalmaztatik a pénzügymi­niszter, ho­gy amennyiben a körülmé­nyek azt indokolttá teszik, az 1038. évi január hó 1. után végzett átalakításokra is adókedvezményeket, illetőleg rendkí­vüli házadómentességet engedélyezhes­sen. 5. §. Jelen rendelet kihirdetése napján­ lép életbe.” A fenti rendelet 3. §-ában nyert fel­hatalmazás alapján a következőket ren­delem : 1. §■ (1) Azok az átalakítási munkálatok, amelyeknek elvégzése esetén valamely — különben még használható állapot­ban lévő — adóköteles épület után adó­­kedvezmények engedélyezhetőik, a követ­kezők: 1. valamely hiányzó közműbe való be­kapcsolás, illetőleg a meglévő közmű­vek teljes újítása; 2. a lakásból hiányzó fürdőszobának, cselédszobának és árnyékszéknek, a la­kásban való­ létesítése; 3. az épületnek­­személy,- vagy teher­felvonóval (lifttel) való felszerelése; 4. az épületnek vagy az épület egy részének magyar szén használatára al­kalmas központi vagy étage fűtőberen­dezéssel való felszerelése, illetőleg a már meglévő ily fűtőberendezésnek ma­gyar szén használatára való átalakítása; 5. új lak­ásbeosztás­ok létesítése, ide­értve az üzleteknek és irodáknak laká­sokká átalakítását, avagy üzleteknek, illetőleg irodáknak felosztását, esetleg összevonását is; 6. a padlástér beépítése; 7. a függő­folyosók megszüntetése; 8. szigetelési munkálatok létesítése; 9. az épület alapzatának vagy falai­nak megerősítése; 10. az utcai és udvari homlokzat újí­tása vagy teljes rendbehozása, — a homlokzatnak új átfestése vagy átfröcs­­ösölése nem tekinthető újításnak vagy rendbehozásnak; 11. az elavult födémeknek újakkal való kicserélése; 12. a régi ajtóknak és ablakoknak újakkal való kicserélése; 13. a fedélszéknek és fedélhéjazatnak újat való kicserélése; 14. az avult padlóburkolatoknak újak­kal való kicserélése; ló. a hatóságilag elrendelt, a tűzbiz­tonságot szolgáló építkezések. (2) Az adókedvezményekre nem szol­gáltatnak jogalapot az olyan munkála­tok, amelyek az épület rendes karban­tartásához szükségesek, aminek pl. a mázolás, festés, csempézés, belső beren­dezési tárgyak kicserélése, stb. Az adó­­kedvezményekre jogalapot szolgáltató át­alakításokkal egyidejűleg végzett mun­kálatok költségeit azonban a jogalapot szolgáltató átalakítás költségeihez hozzá kell számítani. 2. §. Az állandóan­ adómentes gazdasági épületnek átalakítása esetében rend­kívüli ideiglenes házadómentesség enge­délyezésére jogalapot szolgáltat minden olyan átalakítás, amelynek következté­ben az állandóan adómentes épület adó­köteles épületté válik. 3. §. (1) Az előző §-okban felsorolt átala­kítási munkálatok alapján azonban az adókedvezmény, illetőleg rendkívüli ideiglenes házadómentesség csak abban az esetben engedélyezhető, ha a sza­bályszerűen igazolt, az 1. és 2. §. értel­mében jogalapot szolgáltató átalakítási, valamint az átalakítással egyidejűleg végzett tatarozási költségek együttes összege eléri 1. családi házaknál a munkálatok be­fejezésének évére megállapított házadó­alapnak 30%-át, 2. bérházaknak a munkálatok befeje­zésének évére megállapított házadóalap­­nak 15%-át, 3. egyes, bérbeadás útján hasznosí­tott, bérleményeknek átalakítása eseté­ben az átalakított bérlemény belső köb­tartalmához viszonyítva köbméterenkint a 2 (kettő) pengő 50 fillért, 4. állandóan adómentes épületnek át­alakítása esetében az épület belső, — a padlásűrben és a pincében levő mellék­­helyiségeknek figyelmen kívül hagyása mellett kiszámított — köbtartalmához viszonyítva köbméterenkint az 5 (öt) pengőt. (2) A kedvezményre való jogosultság elbírálásánál az átmenetileg üresen álló bérlemények után megállapított adó­alapokat is magában foglaló teljes adó­alapot kell számításba venni. 4. §• (1) Családi háznak a jelen rendelet szempontjából — tekintet nélkül arra, hogy azt a tulajdonos maga használja-e avagy bérbeadja, — azt a házat kell te­kinteni, amelyben a házmesternek és egyéb alkalmazottaknak lakásain kívül legfeljebb­ 3 lakás van, avagy ha a ház több lakásból is áll, azokat a tulajdonos vagy hozzátartozói használják. Az en­nél nagyobb épületet a jelen rendelet szempontjából bérháznak kell tekinteni. (2) Egyes bérlemények átalakításánál a belső köbtartalom kiszámításánál a szoba magasságot mindenkor 3 méternek kell venni. Az átalakított bérleménnyel kapcsolatban a bérleményen kívül vég­zett munkálatok összegét azonban a kedvezmény kiszámításánál az átalakí­tási költségekhez hozzá kell számítani. (3) A kedvezmény kiszámításánál fi­gyelmen kívül kell hagyni a háztulaj­donos vagy hozzátartozóinak lakásán­ban létesített fényűzési célokat szol­gáló átalakításokkal és felszerelések­kel kapcsolatban felmerült költségeket. Ilyenek pl. a famennyezetek, 30 cm­­nél magasabb lambériák, bőr-, selyem­­es­ szövettapéták, különleges mázolá­sok, díszes csempézések, táblaparket­ták, fayence- és üvegkádak, a konzolok­ra felszerelt egyes mosdóasztalnál drá­gább felszerelések, mindenféle kan­dallók, dís­zes faragott ajtók és abla­kok stb. Ezeket a költségeket sem a jogalapnak, sem a kedvezmény mérvé­nek a megállapításnál figyelembe venni nem szabad. 5. §. (1) Az adóköteles épületnek (bérle­ménynek) átalakítása esetében a tény­leg felmerült, szabályszerűen igazolt és kedvezményre jogalapot szolgáltató költségeknek 60%-át az átalakítás be­fejezését követő évtől kezdődőleg négy éven át, évi 15%-os részletekben az átalakított épület után kivetett házi adóból, rendkívüli pótlékból és a köz­ségi pótadóból le kell vonni. (2) Az adókedvezmény tartama még akkor sem hosszabbítható meg, illető­leg a 15%-os mérv akkor s­em emel­hető fel, ha a levonható összeg az il­lető évre kivetett házadónak, rendkí­vüli pótlékoknak és községi pótadónak az összegét túl is haladja. 6. §. Az ezidőszerint állandóan adómen­tes épületnek adóköteles épületté való átalakítása es­etében, a tényleg felme­rült és szabályszerűen igazolt, költsé­gekből egy köbméterre eső minden tel­jes pengő után egy félévi, de legfel­jebb 10 évi, a rendkívüli pótlékra és­ községi pótadóra is kiterjedő rendkí­vüli ideiglenes házadómentesség jár. 7. §• (1) Aki az átalakításokra biztosított adókedvezményt igénybe akarja venni, köteles legalább is 8 nappal az átala­kítási munkálatok megkezdése előtt a kiviteli terveket és az átalakítási mun­kálatokról szóló részletes költségvetést két-két példányban Budapesten a ke­rületi elöljáróságnál, más városokban a városi tanácsnál, községekben pedig a járási főszolgabíróhoz leendő továb­bítása végett a községi elöljáróságnál benyújtani és egyúttal bejelenteni a kedvezményre irányuló igényt is. (2) A 3. §. (1) bekezdésének 3., il­letőleg 4. pontja alá eső átalakítások­nál a bejelentéshez csatolni kell az át­alakítandó épület helyiségeinek, illető­leg bérlemények részletes térfogatki­mutatásiban előforduló méreteket fel­tüntető rajzokat ugyancsak két-két példányban. (3) Ha az átalakítási munkálatokhoz építési engedélyre van szükség, akkor az építési engedély iránti kérvényben kell az adókedvezményre irányuló igényt bejelenteni és ahhoz az előírt iratokat és rajzokat csatolni. (4) Ha a ház birtokosa a Pénzinté­zeti Központ tagjai sorába tartozó pénzintézetek által a házak tatarozása céljából rendelkezésre bocsájtott hitelt veszi igénybe, úgy a bejelentésben ezt a körülményt kifejezetten meg kell említeni. (5) Az (1) bekezdésben említett ha­tóság az átalakítási munkálatokat azok tartama alatt legalább egyszer a hely­színen ellenőrizteti annak a megállapí­tása céljából, hogy a munkálatokat a terveknek megfelelően végzik-e, vagy sem. Az ellenőrzés napját és a meg­állapítást a tervre rávezetett záradék­ban fel kell tüntetni. 8. §. (1) Az átalakítási munkálatok befe­jezését legkésőbb 30 nap alatt ugyan­csak a 7. §. (1) bekezdésében említett 7. oldal

Next