Építőmesterek Lapja - A Munkaadó, 1938 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1938-01-06 / 1. szám

4. oldal. ÉPÍTÉSI SÍS­ZŐDÉST CSAK AZ ÁREMELKEDÉS MEGTÉRÍTÉSE MELLETT KÖSSÜNK. ÉPÍTŐMESTEREK LAPJA — A MUNKAADÓ.3928 Január 6. ■"Hu, MIKLÓS BENŐ cég PARKETT- ÉS PADLÓZÁSI VÁLLALAT FEKTETÉS­I JAVÍTÁS­I ANYAGSZÁLLÍTÁS VII., DAMJANICH-U. 26 B. TEL.: 130-367 Az új pénzügyminiszteri átalakítási rendelet Írta: Pintér Oszkár Az elmúlt esztendő legvégén, közvet­lenül az 1937. évi átalakítási adómen­tességi rendelet érvényének lejárta előtt jelent meg a m. kir. pénzügymi­niszter 173.000/1937—VIII/a. sz. rendelete az épületek átalakításával kapcsolat­ban, az 1938. évben engedélyezhető adó­kedvezmények tárgyában.­­ A rendele­tet átolvasva megállapíthatjuk, hogy eltekintve a légoltalmi berendezésekre vonatkozó intézkedésektől, a pénzügy­­miniszter a mi javaslatainkat, amelye­ket a Budapesti Kereskedelmi és Ipar­kamarával karöltve terjesztettünk fel, csak igen kis mértékben honorálta. Alábbiakban pontról-pontra vesszük a rendelet intézkedéseit, azonban csak ot­tan kísérjük azokat magyarázó megjegy­zésekkel, ahol az 1937. évi rendelettel szemben változások vannak. A jogalapot szolgáltató munkálatok felsorolását tartalmazó 3. §. 2. pontjában mint új intézkedés vétetett fel az, hogy adómentességi jogalapot képez szállodák­nak és penzió-szobáknak mosdókkal fel­­szerelése is. Ugyanezen fejezet 4. pontja a központi fűtőberendezésekre vonatkozik. E tárgy­ban nemcsak, hogy nem értünk el hala­dást, hanem a helyzet most kedvezőtle­nebb lett, mint ahogy az a múlt évi ren­deletben volt. Testületeink ugyanis mind­ezen rendelet kiadása előtt, mind régeb­ben is, több beadványukban rámutattak arra, hogy helytelen az, hogy a régi elavult, nem modern fűtőkazánok kicse­rélése nem képez jogalapot az adóked­vezményre. Több ízben rámutattunk arra, hogy a nem gazdaságos régi, elavult kazánoknak széntüzelésre is alkalmas berendezésekkel bíró, modern kazánok­kal való kicserélése is vetessék fel a jog­alapot képező munkálatok közé. Nem­csak, hogy ezt a kívánságunkat nem ho­norálta a pénzügyminiszter, hanem a mostani új rendeletben a régi kazánok­nak a magyar szén vagy széntermékek gazdaságos eltüzelésére alkalmas beren­dezéssel való kiegészítését is kihagyta a jogalapot nyújtó munkálatok közül. Nem honorálta a pénzügyminiszter azon ké­résünket sem, hogy a melegvízszolgál­tató berendezés létesítése akkor is jog­alapul szolgáljon, ha ez a fűtő berende­zéssel nem egyszerre készül. A 3. §­. 7. pontja a talajnedvesség elleni szigetelési munkálatokra vonatkozik. E helyütt azon új megjegyzés került bele a rendeletbe, hogy a nedvesség elleni szigetelésnek a rendelet szempontjából csak olyan szigetelési mód tekinthető, amely a nedvességnek a falba vagy fö­démbe való behatolását megakadályozza. Egész különös esetei lehettek az adófel­­ü­gyelőség műszaki osztályának, hogy szükségesnek tartotta e korlátozás bevé­telét a pénzügyminisztériumnak java­solni. A 3. §. 10. pontjában, az elavult födé­meknek, illetőleg födémrészeknek újak­kal való kicserélésénél ki van kötve, hogy a legfelső födémek, továbbá a lég­oltalmi óvóhelyek felett levő födémek kicserélése csupán akkor képeznek jog­címet, ha azok kivitelénél a Fővárosi Közmunkák Tanácsa által 7000/1937. sz. rendelet előírásai figyelembe vétetnek. Ezen rendelkezés a székesfőváros terüle­tén az összes épületekre, a törvényható­sági joggal felruházott és a megyei vá­rosokban csupán az emeletes épületekre vonatkozik. Ugyancsak korlátozza a rendelet ezen pontban a fedélszékeknek és fedélhéjazat­nak újjal való kicserélését is azzal, hogy kimondja, hogy a székesfőváros terüle­tén ezek csak akkor képeznek jogcímet, ha azok a Közmunkák Tanácsa által ki­adott és már előbb említett 7000-es ren­delet 4. §-ában előírt, vidéken pedig a m. kir. belügyminiszternek 180.000/1936. B. M. sz. rendeletében foglalt tűzrendé­sze­ti szabályokban foglalt feltételek sze­rint cseréltetnek ki. A jogcímes munkák fejezetének 14. pontja a légoltalmi óvóhelyek létesíté­sére vonatkozik és előírja azt, hogy ezek kivitelénél a Közmunka Tanács 7000/1937. sz. rendeletének 7—13. fejezeteiben fog­lalt követelményeknek kell megfelelni. A légoltalmi rendelet értelmében min­den személyre 0.75 m2 terület és 3,0 m légtér kell, hogy jusson, de a legkisebb óvóhelynek, mely után adókedvezmény igényelhető, legalább 10 személyt befo­gadó képességűnek kell lenni. Lakóépü­leteknél minden lakás első lakószobája után 3 személyt, a lakás minden to­vábbi lakószobája után további 1—1 személyt, hall és cselédszoba után­ 1—1/2 személyt kell az óvóhely létesítésénél számításba venni. Azt, hogy a tervezett óvóhely adókedvezmény szempontjából a megkívánt követelményeket kielégí­ti-e, az Országos Légvédelmi parancs­nokság véleményének szükség esetén való meghallgatásával a Pénzügyigaz­gatóság állapítja meg. A jogcímes munkák 15. pontja a leg­felső födémnek tűzbiztos anyaggal való borítására, a 16 pont pedig a meglévő fedélszékek és padlástér éghető alkat­részeinek a hatóság által megfelelőnek elismert anyaggal és módon légmentessé tételére vonatkozik; ezen munkák is a Közmunka Tanács 7000-es rendeletében foglalt­ anyagokkal előírások szerint ké­szítendők el. A jogcímes munkák 17. pontja a nem tűzbiztos vagy elavult fedélhéjazatoknak tűzbiztossá való té­telét foglalja magában. A nem emberi tartózkodásra szolgáló, épületeken ezen kicserélési munkát, csupán a Pénzügy­­igazgatóság külön engedélyével lehet adókedvezménnyel elvégezni. Amint láthatjuk, ezen adómentességi rendelkezés méltán nevezhető légvédelmi adómentességi rendeletnek, mivel a jog­címet szolgáltató munkálatok lényeges pontjait ezen átalakítási munkálatok képezik. A rendelet 5. §-a a kedvezményből ki­zárt munkálatokat tárgyalja.­­ Ezen fejezetre vonatkozólag több rendbeli előterjesztéssel éltünk és pedig­ a me­legvíz szolgáltató berendezésekre, kazá­nok kicserélésére, kerítések, támfalak, udvarburkolatok létesítésére és újítá­sára, továbbá a portálok adómentessé­gére vonatkozólag és kértük, hogy mindezen munkálatok a jogalapot szol­gáltató munkálatok közé soroltassanak. összes előterjesztéseink közül a Pénz­ügyminiszter csupán a 6. pontban ho­norálta — bizonyos mértékben — elő­terjesztésünket, amelyben kimondja, hogy portálok bizonyos feltételek mel­lett adókedvezményben részesülhetnek és pedig, ha az üzlethelyiségben olyan átalakí­tást végeznek, amely után átalakítási adókedvezmény jár és az átalakítás kö­vetkeztében az üzlethelyiség bére leg­alább 10%-kal emelkedik, a portálénak fából, vagy vasból készített vázára és beüvegezésére eső költségek, mint az átalakítással együtt végzett tatarozási költségek figyelembe vehetők. Természetesen ez csak egy fél ered­mény, mivel a portálvázat és annak be­­üvegezését csak „tatarozó­i munkának“ minősíti a rendelet, a­minek az a nagy hátránya, hogy az átalakítási munkák SO­K-a csak nagy átalakításoknál ad módot arra, hogy abból portál készül­jön, kis átalakításoknál a rendelet ke­vés előnyt nyújt A kedvezményből továbbra is kima­radtak az udvaron, kerítésen egyáltalá­ban az épületen kívül végzett munkála­tok, kivéve a légoltalmi óvóhelyeket, amelyek tehát az épülettől függetlenül is létesítve adókedvezményre jogalapul szolgálnak. Az adókedvezmény elnyerésének felté­teleire vonatkozó 8. §-ban semminemű változás nincsen és csupán a 4. pont második bekezdésében foglaltatik a 3. §, 10., 11., 14—17. pontjaiban felsorolt légoltalmi berendezések létesítésére és légoltalmi célokat szolgáló munkála­tokra vonatkozó azon intézkedés, hogy ezen munkálatok költségeire vonatko­zóan semmiféle korlátozás nincsen.­­ Tehát a légoltalmi célokat szolgáló mun­kák az adókedvezményre vonatkozó igényt akkor is el kell ismerni, ha ezen légoltalmi munkálatok költségei az egyéb munkálatokra előírt mértékét nem is érik el. Rá kell mutatnunk a 12. §. 3. bekezdé­sében foglalt eljárási szabályokra is, amelyek a légoltalmi munkálatok beje­lentési előírásaira vonatkoznak és külö­nösen azon követelményre, hogy ezen légoltalmi munkálatok ellentétben a többi munkálatokkal, csak a Pénzügy­­igazgatóság írásbeli engedélye után kezdhetők meg. A 13. §-ban mint új követelmény van felvéve az, hogy az átalakítás befejezése után 30 nappal a benyújtott számlához nemcsak az építési engedélyt, hanem a lakhatási engedélyt is csatolni kell. Ezekben foglaltuk össze mindazon el­téréseket, amelyek az új rendeletben foglaltatnak; egyebekben úgy a jog­címre, valamint az eljárási és egyéb szabályokra vonatkozólag semmi válto­zás nincs a régi rendelet intézkedései­vel szemben. Megállapíthatjuk azt is, hogy azok a híresztelések, amelyek az adókedvezmény eddigi 50%-os kulcsá­nak csökkentésére vonatkoztak, nem fe­leltek meg a tényeknek és a Pénzügy­­miniszter a kedvezmények eddigi mér­vét teljesen megtartotta. Sajnálattal kell azonban megállapítanunk, hogy többrendbeli előterjesztéseinket, ame­lyek a régi rendeletnek javítására irá­nyultak a Pénzügyminiszter csak igen kis mérvben honorálta, pedig több olyan módosítást ajánlottunk, amelyek nagyon is hozzájárultak volna az épü­letek jobbátételéhez. Immár tizennégy esztendeje elmúlt, hogy az első tatarozási adókedvez­ményre vonatkozó törvény megjelent; az akkori nagy munkanélküliség és az, hogy akkor még új építkezések nem voltak, hozta létre az 1925. évben az első törvényt, amelyet úgy az építő kö­zönség, mint az iparosság igen szívesen fogadott. Azóta a tatarozási és átalakí­tási törvényeknek és rendeleteknek egész sora jelent meg, sok viszontag­­tagságba került a tatarozási adókedvez­mény intézménye, egy ideig súlyosan diszkreditálva is volt, de azért bizonyos mértékig mindig hozzájárult a munka­­nélküliség és a lakáshiány enyhítésé­hez. Az elmúlt években az új építkezé­sek nagyobb tempója az átalakítási munkákat háttérbe szorította, úgy hogy hovatovább már nem is bírt olyan je­lentőséggel, mint régebben. Hogy mit hoz az új év, azt nem tudhatjuk: ha nem lesz elég új építkezés, akkor megint erőre kap az átalakítás és tata­rozási munka, minthogy ez az új épít­kezésnél sokkal kevesebb tőkét igényel, de ha — Isten adja — lesz elegendő új munka, akkor a tatarozási tevékenység továbbra is háttérbe fog szorulni. Az volna a kívánatos, hogy ilyen átalakí­tási adókedvezményre már ne is legyen szükség. Ha a Pénzügyi kormány men­tesíti a háztulajdonost a rendkívül ma­gas pótadóktól, akkor minden háztulaj­donos — saját érdekében — maga fog tataroztatni minden külön adókedvez­mény nélkül. Kisműves- és ácsmesteri vizsgára sike­resen készítenek elő egyéni oktatással Dr. SCPIOK­­ TESTVÉREK Budapest, IX., Tiszoltó­ u. 45. T.: 1-408-98 FAI BORIS!­d LAPOKAI (CSEMPÉKET) fehér és gsínee ki­vi­tel boa konyhák, für­­dék, műhelyek, hen­tesüzletek, lópeeűhá­­■ak és a tökhí réasére Szállítja és kiT&­­nfttra fekteti Le a TELEFOS Bili*­­•2-­78-1S, M-*78-18 BUDAPESTI ZSOLNAY- féle PORCELLÁK­FAY ANCEGYAR R.-T. Tetősek _ » díjtalanul. XIV«­­ŐV-U. 153 K Bliléé­it A J­­. ITOTT BETON GÖMB VAS SZÁLLÍTJA RAJZ­SZELIMT AZONNAL RAKTÁRRÓL hulladékmentesem BETON VASÁRUSÍTÓ ÉS VASIPARI • VÁLLALAT T. 1-140-16 Stern Zsigmond oki. mérnök BUDAPEST. V., PA­NNO­NI­A-U. 17. Épitőszerszámok* Gépek Gyorsfelvonók. KÖLCSÖn SS ! Betonkeverőgépek. £A,esk*k. Stern Eml Csáfejf-u. 43. Te­slem 230-648. KURZ Will festek a vezető marha! HURSWEIL festészgyár Német-utca 10—12. sz.♦ mm Bela lil­­is padlóhurkolási sállalil ETERNIT falburkolatok BUDAPEST, VL, Gr. ZICHY JENÖ-U. 37. Telefon: 1-198-81. ETERNIT-CSÖVEK üvesbeton építőmester üvegbeton specialista. Budapest, XI., Horthy Miklós­ út 101. födémet, falat járhatóan, tűzbiztosan készít Telefon: 2-685­ 00 Gyári edén­yek Kazán­­befalazások, kemencék Csilodis­z’ntas Rádor­a. 19. TeL. 1 120 07 Dolgozzunk Citadur tatai bauxitcementtel! Rész­eni?ni'tkm^ Kasvar általános Röszénbitnya RészMtírsulat­on’

Next