Fehérnemű Tisztitó Ipar, 1931 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1931-01-01 / 1. szám

l­a got tartják a legkiválóbbnak. Megtud­­tuk, hogy kétféle mosóport használnak: egy fehér* és egy sárgaszínű, renkívül zsíros tapintású mosóport. Ezen kétféle anyag közül a ruha szennyezettsége szerint, erélyesebb mosó, és fehérítő hatás elérésére a fe­­hérszínűből, kíméletesebb mosásnál a sárgás színűből használnak többet. Mondanunk sem kell, hogy azonnal repült a levél Olaszországba E . . . . V . . . milánói mosóporgyárába, ahon­­nan néhány napon belül itt volt a két mosópor minta. A fehér mosópor, igen zsíros tapin­­tású, szagtalan anyag; a vegyvizsgálat szokásos menete szerint, megvizsgál*­tuk az alkalm­itását, meghatároztuk a nedvesség tartalmát, lemértük a kova* sav tartalmát, s olyan kerek 100%*ot kaptunk, hogy zsírtartalomnak, szap* pannak, a nyomát sem találtuk. A B . . V . . . milánói mosópor* gyár E . . . nevű fehérszínű mosó* porának vegyi vizsgálatánál a követ­­kező adatokat állapítottuk meg: Kristályvíz tartalom . . . 26.330% Szóda tartalom (NarCOs) • 62.109 .. .Kovasavhoz kötött alkáli és szabad alkáli...... 6.626 „ Kovasav (Si02)..... 3.930 „ Organikus és anorganikus szennyeződés . . 1.005 „ Ez a mosóanyag tehát szódából és vizüvegből álló teljesen zsír nélkül ké* szült, alacsony értékű mosószernek bi* zonyult, amelynek zsíros tapintása, igen magas szabad lúg tartalmának tud* ható be. Fehérítő és mosóhatása feltét* len van, mert magas vizüveg tartalma és alkalitása peredesztinálja erre. Még nagyobb meglepetésben volt részünk, mikor az E . . . V . . . mijá* női gyár S . . . kellemesen sárgás* szinti mosópor termékével ismerked­ tünk össze; a vizsgálat a következő adatokat állapította meg: Kristályvíz tartalom . . . 25,812% Szóda tartalom (Na2C03) • 59.724 „ Kovasavhoz kötött alkáli és szabad alkáli .................. 7 676 „ Kovasav (Si02).................. 3.930 „ Gyanta tartalom.................. 1.765 „ Organikus és­ anorganikus szennyeződés . . ■ . . . 1.093 „ Ebben a mosóanyagban tehát, habzó anyagként nem elszappanositott zsír* savak, hanem sokkal olcsóbb, s nálunk legfeljebb töltőanyagként becsempé­­szett, elszappanositott gyanta talál* ható. Mindkét mosópornak biztos, hogy van tisztító hatása, de szeretném min* denkinek megmutatni, aki a felelőtle* nül is olcsóbbá teendő mosás hive, an* nak a lenvászon darabkának a mikrosz* kóp alatti képét, amelyet ezen vízüveg tartalmú mosóporok i%*os oldatában csak 10 percig főztünk a laboratórium* can­­tájt látni a mikroszkópi kicsiny* segű rostokat, az üvegszerű nátrium* metasilicát páncélba zárva. Nem csoda azután, ha az így kezelt fehérnemű fo­­nalai a hajtogatásnak vagy vasalásnál törnek, s a ruha nem sok mosást bir ki. Akaratlanul is eszünkbe jut Leim* dörfer professzor kimutatásából (Lei* iensieder*Zeitung, 1908), hogy a len* vászon 1 %*os vizüveg oldatban főzve 1.3%-ot nyer súlyban és több mint negyedrészét elveszti szilárdságának; 10% vizüveg oldattal kezelve, a lent vászon súlya 1.2%-it gyarapszik, míg szilárdságának több mint egyharmadát veszti el. Az bizonyos, hogy hazai gyár nem merne ily alacsony mosóértékű anyag* gal a gőzmosógyárakban megjelenni, mert a mi szakképzett fehérnemű tisz* titóink, nyugateurópai nívójú mosási rendszerrel, s a legjobb mosóanya* gokkal dolgoznak. Ma, amikor a mezőgazdaság vásárló erejének minimumra csökkenése, az államháztartás bevételeinek megcsap* panása, az állami beruházások leapa* dása vegyészeti iparunkat oly súlyos életlehetőségek elé állítják,­­ ne di* csérjük mindég a külföld termékeit, legyenek azok szellemiek, vagy anya* giak; tegyük lehetővé azt, hogy a né* pek nagy versenyében mi magyarok ne maradjunk el; gondoljuk meg, hogy amikor nekünk 50—60 ezer munkánál* küli polgártársunk van, ugyanakkor a fejenként 75 pengőnyi külföldi áru vá*­sárlásával, (amelyben a fehérneműtisz* tító szakma is jelentékenyen szerepel), 70 ezer idegen ipari munkásnak, s en­ nek megfelelő 7 ezer külföldi tisztvi­­selőnek adtunk megélhetést a múlt év­­ben. FEHÉRNEMŰTISZTÍTÓ IPAR A LEGALKALMASABB­­ GÉPSZÍJAT­­„PYROX“ és „PARA-SOLIDOX“ MINŐSÉGEKBEN — VÍZ- ÉS GŐZNEK ELLEN­ÁLLÓ KIVITELBEN SZÁLLÍT. MAGYAR LAJOS gépszíj és műszaki bőrárugyár r. t. Budapest, V., Katona József­ u. 9. Telefon : Aut. 137—03. és 202—62.­­ ma. idi-iM. vs ut. SCHULHOF 6s TÁRSA BUDAPEST, V., CSÁHY-UCCA 9. Telefon: Aut 106-17. és 106—18. Alapittatott 1897-ben. C­XMIA* Ammoniákszóda, angol borax, 110—115° chlormész, glaubersó, w£dllll ■ hangyasav, hypochloridrug, kenőszappan, feh­ér és zöld marseilli­­szappan, búza, burgonya és rizskeményítő, marónátron, oxálsav, szalmiákszesz, stearin, fehér méhviasz, japánviasz, öoo­o-os ecetsav, trichloracetilén, török­­vörösolaj, glycerin, olívaolaj és minden a szakmában használt vegyiterméket. A reklám. Azt tudja minden iparos és keres* kedd, hogy reklámra szükség — van, de nem oly reklámra, mely a verseny* társak tönkretevésére irányul. Mindenkinek szüksége van a rek* lámra! A legékesebben szól az egy* szerű betű, a leghangosabban kiált a nyomdafesték, kinek a családi össze­­köttetés, kinek a régi cég jó hírneve, kinek pedig a maga embersége a rek­lám forrása. A családi összeköttetés a megélhetés kölcsönös biztosítására szervezett hólabda módszerével adja tovább a szükségletet és kínálatot. Aki tehát vagyonnal, jóhírnevű cég­­gel, vagy családi összeköttetésekkel nem bír, csak ott van ma is, ahol az csem­ek volt, akinek bizony magának kell szétvinni a hírét, mivel nincs, aki helyette ráterelné a világ figyelmét. íme! Itt a reklám kiinduló­pontja. A napi kenyere után nehéz járással botorkáló, magára hagyott embernek élnie kell és ezért az ősi törvény leg­ primitívebb módjához kell nyúlnia, utána kell mennie annak, ami nem közeledik feléje magától és kiabálni kell a pusztában, ha azt akarja, hogy meglássák és meghallják. A magára hagyott ember persze ne­­hezebben jut el a megélhetés forrásá­­hoz. Verejtékes munkát követel, amely munkában egyaránt részt vesz az ököl,­­ a manikűrözött kéz. Ahol a vagyon nem beszél, nem vonz, ott a fenmaradás, a létért való küzdelem tülekedése bizony eltorzítja az ember képét, erősen nyaldossa az esztétika határát. A munka, a tudás, a kitünés még nem minden, csak olyan, mint az áru. Ha nem adok hírt róla, raktáron ma* rád, elértéktelenedik. Ezen aranyigaz* ság, bár a társadalom, a publikum tu* datában él, mégis beléjük kell azt ne* vélni, hogy ne tartsa a megélhetésért kiáltó ember szavát durvának, fülsérí tőnek. Magyarországon még csak gyermek korát éli a reklám. Részben előítéletes, részben megrontott közvéleménnyel állunk szemben. Az előítéletes közvélemény a rek­ lám eszközeivel élő versenytársak te* vékenységét gyöngeségnek ítéli. Ili* szén, úgymond, a „jó bornak nem kell cégér“, a­míg a megrontott közvéle­­mény csak a nagyhangú vásári lármá­­ból kiemelkedő kínálatra figyel, csak azt hallja.

Next